Pinterest. Een platform wat jaar na jaar stijgt in het aantal gebruikers. Vooral in de huidige tijd is het slim om hier met jouw bedrijf op in te spelen. Maar, hoe doe je dit? Wij geven je een aantal handige tips. Hiermee maak jij een vliegende start op dit creatieve platform.
Wat is Pinterest?
Pinterest is een handige verzamelplaats voor alles wat jou inspireert. Het is het prikbord in je keuken. De plek waar je jouw inspiratie bewaart. Met Pinterest kun je verzamelingen maken van foto’s die je leuk vindt en graag wilt bewaren. Zo’n verzameling heet een bord. Het bord geef je zelf een naam: bijvoorbeeld ‘Lekkere recepten’ of ‘Inspiratie voor de woonkamer’. Je kunt de borden van andere Pinterest gebruikers volgen en zij kunnen jou terug volgen. Houd jij je bord liever privé? Geen probleem. Je verbergt een bord heel gemakkelijk voor jouw volgers. Zo ben jij de enige die hem kan zien.
Pinterest in cijfers
- Het platform werd opgericht in 2010
- Meer dan 430 miljoen gebruikers over de hele wereld
- Nederland telt ruim 4 miljoen dagelijkse gebruikers
- 80% van de gebruikers pint de pins via zijn of haar smartphone
- 40% van de gebruikers behoort tot de leeftijdscategorie 25-34 jaar
Pinterest voor bedrijven inzetten
De kans is groot dat jij Pinterest al gebruikt met een eigen account. Dit platform biedt veel mogelijkheden voor een groei op zakelijk gebied. Door er op de juiste manier mee om te gaan zorgt het voor een enorme organische groei. Dat wil je!
Naast een stijging aan bezoekers is Pinterest ook ideaal om de naamsbekendheid van jouw bedrijf te versterken. Het is meer dan een platform. Het is een zoekmachine. Voor veel bedrijven is Pinterest een onmisbare marketingtool. Hoe jij dit juist inricht, leggen we je in onderstaande stappen uit.
Hoe begin je met Pinterest voor bedrijven?
Wanneer je Pinterest zakelijk in wilt zetten, is het belangrijk om een aantal stappen te volgen.
Zoekwoordenonderzoek
Allereerst start je met onderzoek. Je wilt natuurlijk weten welke zoekwoorden populair zijn en veel gebruikt worden. Hier kom je snel achter. Ga zoeken op een belangrijk zoekwoord voor jou. Als voorbeeld gebruiken wij een case van onze klant J&B Exclusieve Tuinmeubelen. Zoekwoorden rondom tuinmeubelen zijn heel belangrijk voor J&B. Wanneer je zoekt op ‘tuinmeubelen’ geeft Pinterest je een hoop aanbevelingen. Noteer deze en maak hier gebruik van bij het schrijven van content.
Maak je gebruik van Engelstalige zoektermen? Dan kan het ook interessant zijn om te kijken naar de populaire zoektermen op Pinterest. Deze gegevens zijn op basis van het zoekgedrag in Amerika, Canada en het Verenigd Koninkrijk. Pinterest geeft inzicht in opkomende termen zodat jij hier weer op in kunt spelen!
Zakelijk profiel inrichten
Heb je al een persoonlijk account? Deze zet je gemakkelijk om in een zakelijk account. Of kies ervoor een nieuw profiel aan te maken. Plaats je logo als profielfoto.
Vul je titel en beschrijving in en maak het interessant om te lezen. Zorg dat je hier belangrijke zoekwoorden uit je zoekwoordenonderzoek in verwerkt. Zo versterk je jouw vindbaarheid binnen het platform.
Claim je domein
Binnen Pinterest heb je de mogelijkheid je domein en andere socials te claimen. Dit doe je door een stukje code in het <head> gedeelte van je website te zetten. Hiermee laat je als het ware zien dat je een betrouwbare bron bent én kun je aan de slag met Rich Pins. Daarover later meer.
Borden aanmaken
Houd bij het aanmaken van borden je doelgroep in je achterhoofd. Bedenk wat zij willen zien en creëer relevante borden. Maak hierbij gebruik van de zoekwoorden waar je zojuist onderzoek naar hebt gedaan. Ga je aan de slag met het plaatsen van pins? Goed bezig! Zorg dat je ze plaatst in de borden die aansluiten bij de content. Op die manier maak je jouw content super relevant.
Nog een voordeel van Pinterest voor bedrijven; je kunt heel specifiek linken naar jouw website of -shop. Maak je de gebruikers dan ook zo gemakkelijk mogelijk. Link naar de juiste producten. De bezoeker hoeft zo niet te zoeken en zal zich langer op jouw website bevinden.
Content is key
Content is key. De beste pins zijn visueel aantrekkelijk. Ze vertellen een goed verhaal. Het merk staat centraal, daar kan de gebruiker niet omheen. Daarnaast werkt het het beste als je dagelijks pins plaatst. Je kunt jouw content vooruit plannen waardoor je er niet dagelijks mee bezig hoeft te zijn. Maak bijvoorbeeld een contentkalender met ons handige template.
Pinterest heeft zelf geanalyseerd welke ingrediënten de pins succesvol maken.
- Korte video’s van 6 tot 15 seconden
- Bied context bij de afbeeldingen
- Gebruik het bedrijfslogo, maar doe dit subtiel
- Zorg dat je de juiste afmetingen aanhoudt
- Afbeeldingen zonder gezichten doen het beter
Rich Pins
Zoals eerder aangegeven kun je door middel van het claimen van je domein aan de slag met Rich Pins. Ook wel uitgebreide pins genoemd. En, dat is handig! Rich Pins zijn pins die automatisch gegenereerd worden vanaf je website. Heb jij bijvoorbeeld recepten op je website staan, dan zal Pinterest deze informatie automatisch inladen bij alle pins met een link naar dat specifieke recept.
Er zijn verschillende soorten Rich Pins:
- Uitgebruide receptpins. Deze bevatten de titel, grote van de portie, bereidingstijd, ingrediënten en andere nuttige informatie rondom jouw recept.
- Uitgebreide artikelpins bevatten meer informatie over de auteur van een blog of artikel.
- Uitgebreide productpins beschikken over de actuele prijs, beschikbaarheid en beschrijving van de producten.
Haal de trendwatcher in jezelf naar boven
Trendrapport
Benieuwd naar de trends waarop jij kunt inspelen? Pinterest geeft je goede handvaten als het gaat om content die nú belangrijk is. Bij iedere trend staat geschreven welke zoekwoorden belangrijk zijn. Ook branches worden aangehaald. Goede tips dus. Nieuwsgierig? Je bekijkt het Pinterest Predicts rapport in de business omgeving dit kanaal.
Pinterest trends
Naast het rapport heeft Pinterest de mogelijkheid om te onderzoeken welke zoekwoorden belangrijk zijn. Het werkt hetzelfde als Google Trends. Alleen dan gebaseerd op het zoekgedrag binnen dit platform. Helaas is Pinterest trends op dit moment enkel beschikbaar in de VS, Canada en UK. Een interessante ontwikkeling om in de gaten te houden.
Advertenties plaatsen op Pinterest
De basis staat. Nu begint het echt werk. Het is sinds een aantal jaar mogelijk om advertenties te plaatsen voor Pinterest gebruikers in Nederland. De snelste manier om advertenties op te zetten is om gemakkelijk een pin te promoten die je al hebt bewaard op een bepaald bord. Net als bij Facebook en Instagram kun je ook bij Pinterest voor bedrijven ervoor kiezen om gebruik te maken van het advertentiebeheer om zo volledige campagnes op te zetten en te beheren. Maak een campagne op basis van een specifieke doelgroep en marketingdoelstelling. Kies je budget en hoelang je de campagne wilt laten lopen. Selecteer bestaande content of nieuwe content speciaal ontworpen voor de campagne en klaar ben je!
Een stapje verder met Pinterest Analytics
Wanneer je een campagne hebt aangemaakt met je zakelijke account kun je gebruik maken van de analysetool van Pinterest: Pinterest Analytics. Dit werkt ongeveer hetzelfde als Google Analytics en Facebook Business. Pinterest Analytics geeft je meer inzicht in het gedrag van je bezoekers, volgers en wat jouw doelgroep zoal uitvoert op het platform en hoe je campagnes presenteren. Daarnaast kun je het volgende zien in deze analysetool:
- Welke borden en pins van jouw bedrijfsaccount het beste scoren.
- Wat je bezoekers leuk vinden en opslaan via jouw account.
- De demografische samenstelling van jouw publiek inclusief locatie en geslacht.
- Welke apparaten ze gebruiken zoals desktop, laptop of mobiel.
Start vandaag
Groot. Klein. Lokaal. Wereldwijd. Pinterest advertenties werken voor allerlei soorten bedrijven. Met de flexibele advertentiemogelijkheden komen je producten, diensten en andere content op het juiste moment bij de juiste mensen terecht. Neem Pinterest mee in jouw marketingstrategie en start vandaag nog met het aanmaken van een zakelijk account! Kun je nog meer tips gebruiken? We schreven ook een blogartikel over Pinterest tools die jou helpen met een vliegende start!
Hulp nodig?
Met deze Pinterest voor bedrijven tips kun jij vandaag nog aan de slag. Hulp nodig? Ik help je groeien!
Heb je vragen over een van de andere social kanalen? Bekijk dan ons blogartikel Instagram voor bedrijven. Ready to launch? Neem dan contact met ons op. Of spreek ons aan via de chat.