Pinterest voor bedrijven: hoe zet je het in?

Pinterest is een handige verzamelplaats voor alles wat jou inspireert. Het is eigenlijk het prikbord in je keuken, waar je altijd van alles op bewaart. Met Pinterest kun je verzamelingen maken van foto’s die je leuk vindt en graag wil bewaren. Zo’n verzameling heet een bord. Het bord geef je zelf een naam: bijvoorbeeld ‘Lekkere recepten’ of ‘Inspiratie voor de woonkamer’. Je kunt de borden van andere Pinterest gebruikers volgen, en zij kunnen jou ook terug volgen. Misschien wil je je bord liever voor jezelf houden, dat kan. Dan zet je je bord op ‘privé’ en ben jij de enige die hem kan zien. Pinterest werd in 2010 opgericht en is de afgelopen jaren flink gegroeid. Daarmee wordt Pinterest voor bedrijven steeds interessanter.

Pinterest in cijfers

  • 300 miljoen gebruikers over de hele wereld
  • Nederland telt ruim 4 miljoen dagelijkse gebruikers
  • 85% van de gebruikers pint de pins via zijn of haar smartphone
  • 32% van de gebruikers behoort tot de leeftijdscategorie 20-39 jaar.
  • 25% is tussen de 40 en 64 jaar.

Pinterest voor je bedrijf inzetten

Wellicht gebruik je Pinterest al wel voor privégebruik maar weet je nog niet goed wat Pinterest voor je kan betekenen op zakelijk gebied. Door Pinterest op een juiste manier in te zetten kan het een enorme ‘organische’ groei opleveren. En dat wil je! Naast een enorme groei aan verkeer naar je website kun je Pinterest ook heel goed gebruiken om naamsbekendheid te creëren. Pinterest is meer dan zomaar een social media platform, het is ook een zoekmachine! We kunnen dus wel stellen dat Pinterest voor bedrijven een hele interessante marketingtool is. Maar hoe begin je? Dat leggen we je uit in onderstaande stappen.

Hoe begin je?

Heb je al een persoonlijk account op Pinterest dan kan je deze heel simpel omzetten in een zakelijk account. Of je maakt gelijk een nieuw zakelijk Pinterest-account aan, dit is overigens geheel gratis. Kies de juiste profielfoto voor je bedrijfsaccount. We raden aan hiervoor het bedrijfslogo te kiezen. Vervolgens vul je de rest van het profiel in en verwerk in de beschrijving van je profiel een aantal belangrijke zoekwoorden. Vergeet niet om je website te claimen, zodat je een geverifieerd account krijgt. Jouw pins krijgen zo voorrang op pins van privégebruikers.

Pinterest inzetten voor bedrijven

Start met borden aanmaken en het pinnen van pins

Wanneer je borden aanmaakt, probeer dan je doelgroep in je achterhoofd te houden. Bedenk wat hij of zij wilt lezen en zien en creëer borden die relevant zijn voor jouw branche. Verwerk in de naam van het bord en de omschrijving altijd de belangrijkste zoekwoorden, niet als een opsomming maar als een paragraaf. Vul vervolgens de borden met relevante pins voor dat desbetreffende bord. Dit kunnen pins zijn die verwijzen naar jouw eigen content. Blogs, producten, artikelen, video’s en andere content. Je kunt de borden aanvullen met re-pins, dit zijn pins van anderen. Actieve zakelijke gebruikers worden beloond met meer vertoningen. Probeer daarom dagelijks te pinnen, indien mogelijk.

Content is key

Content is de sleutel tot succes op Pinterest. De beste pins zijn visueel aantrekkelijk, vertellen een goed verhaal en zorgen ervoor dat mensen meer willen leren. Pinterest analyseerde zelf welke ingrediënten pins succesvol maken en deelt een aantal tips:

  • Korte video’s van 6 tot 15 seconden
  • Bied context bij de afbeeldingen
  • Gebruik het bedrijfslogo, maar doe dit subtiel
  • Zorg dat je de juiste afmetingen aanhoudt
  • Afbeeldingen zonder gezichten doen het beter

Advertenties plaatsen op Pinterest

De basis staat. Nu begint het echt werk. Het is sinds vorig jaar mogelijk om advertenties te plaatsen voor Pinterest gebruikers in Nederland. De snelste manier om advertenties op te zetten is om gemakkelijk een pin te promoten die je al hebt bewaard op een bepaald bord. Net als bij Facebook en Instagram kun je ook bij Pinterest voor bedrijven ervoor kiezen om gebruik te maken van het advertentiebeheer om zo volledige campagnes op te zetten en te beheren. Maak een campagne op basis van een specifieke doelgroep en marketingdoelstelling. Kies je budget en hoelang je de campagne wilt laten lopen. Selecteer bestaande content of nieuwe content speciaal ontworpen voor de campagne en klaar ben je!

Een stapje verder met Pinterest Analytics

Wanneer je een campagne hebt aangemaakt met je zakelijke account kun je gebruik maken van de analysetool van Pinterest: Pinterest Analytics. Dit werkt ongeveer hetzelfde als Google Analytics en Facebook Business. Pinterest Analytics geeft je meer inzicht in het gedrag van je bezoekers, volgers en wat jouw doelgroep zoal uitvoert op het platform en hoe je campagnes preseteren. Daarnaast kun je het volgende zien in deze analysetool:

  • Welke borden en pins van jouw bedrijfsaccount het beste scoren.
  • Wat je bezoekers leuk vinden en opslaan via jouw account.
  • De demografische samenstelling van jouw publiek inclusief locatie en geslacht.
  • Welke apparaten ze gebruiken zoals desktop, laptop of mobiel.

Pinterest voor bedrijven

Start vandaag nog

Groot of klein, lokaal of wereldwijd, Pinterest advertenties werken voor allerlei soorten bedrijven. Met de flexibele advertentiemogelijkheden komen je producten, diensten en andere content op het juiste moment bij de juiste mensen terecht. Neem Pinterest mee in jouw marketingstrategie en start vandaag nog met het aanmaken van een zakelijk account!

Wil je hulp bij het inzetten van Pinterest voor bedrijven?

Ik hoop dat deze stappen jou helpen om Pinterest voor bedrijven zo effectief mogelijk in te zetten. Lukt dit niet? Dan kunnen wij je bij eRocket uiteraard helpen. We delen graag meer tips over andere social media kanalen. Zo hebben we over Instagram voor bedrijven ook een blogartikel geschreven. Haal jij graag meer rendement uit online marketing, neem dan contact met ons op of spreek ons aan op de chat!