Jorik Waaijer

Help, mijn Pinterest winkel is weg!

Pinterest shop
Highlights
  • Pinterest heeft de winkelfunctie binnen zakelijke profielen verwijderd om uiteindelijk de winkelervaring voor gebruikers te verbeteren.
  • Pinterest blijft werken aan verbeteringen zoals visuele zoektechnologie en shoppable video om shoppers te bereiken.
  • Gelukkig zijn er binnen Pinterest nog genoeg andere manieren om producten te promoten

 

Pinterest heeft deze maand de winkel binnen zakelijke profielen verwijderd? Hierdoor is het niet meer mogelijk om een catalogus te uploaden en producten direct te taggen. Nu vraag je je vast af, waarom? Daar heeft Pinterest gelukkig een goede reden voor.
Het doel is om alles op Pinterest shoppable te maken door te werken aan een platform waar winkelen is geïntegreerd in de hele Pinterest app. Met het verwijderen van de winkel binnen zakelijke profielen, willen ze een winkelervaring creëren die beter aansluit bij hoe Pinners winkelen. Pinterest is dus volop bezig met nieuwe ontwikkelingen. Wij zijn erg nieuwsgierig wat deze ontwikkelingen gaan brengen.

Shoppers bereiken en laten converteren binnen Pinterest

Om te helpen shoppers te bereiken en te converteren, blijft Pinterest verbeteringen aanbrengen, zoals visuele zoektechnologie en shoppable video. Visueel zoeken wordt steeds populairder en Pinterest speelt hier goed op in.
De visuele zoektechnologie van Pinterest maakt gebruik van machine learning en kunstmatige intelligentie. Hierdoor is het mogelijk om foto’s te importeren in de zoekbalk om soortgelijke afbeeldingen te identificeren en vinden. Het is natuurlijk een stuk eenvoudiger om te laten zien wat je zoekt, in plaats van het te beschrijven.

Een ander interessant middel om pinners over te halen om te converteren is het gebruik maken van shoppable video. Een shoppable video helpt merken om consumenten rechtstreeks in contact te brengen met de producten die ze in marketing video’s zien. Het helpt om meer leads aan te trekken en meer klanten naar je website te halen. Denk aan de video’s die op dit moment veel op TikTok voorbij komen, waarbij mensen producten laten aanprijzen waar ze tevreden mee zijn.

Wat kun je wel doen?

Maar hoe krijg je dan je producten goed in beeld op Pinterest? Gelukkig is er verder weinig veranderd in Pinterest Shopping. Om toch in te spelen op de koopintentie van Pinterest gebruikers kun je jouw producten op meerdere manieren onder de aandacht brengen.

1. Producten taggen in sfeerbeelden

Je kunt de producten taggen in je normale Pins. Grote kans dat je dit voorheen ook al deed. De koopintentie van Pinterest gebruikers is veel hoger wanneer zij een product in een sfeerbeeld zien, dan wanneer zij enkel de productfoto zien. Bonus: in deze pin kun je meteen andere producten taggen! Denk bijvoorbeeld aan een complete outfit of complete tuininrichting. Inspiratie nodig voor leuke Pins? Bekijk al onze Pinterest tips!

2. Handmatige product pins maken

Wil je toch graag direct je producten op je profiel tonen? Maak dan een bord aan met Pins waarin je enkel de productafbeeldingen plaatst. Vervolgens verwijs je deze pin naar de productpagina en kun je de het product natuurlijk ook nog taggen vanuit de Pinterest Catalogus. Op die manier kunnen profielbezoekers alsnog rustig alle producten bekijken en direct naar de webshop. Het nadeel hiervan is dat het veel handmatig werk is. Heb je een grote webshop? Kies er dan voor om je belangrijkste producten op deze manier te plaatsen.

Heb je nog vragen over Pinterest Shopping of wil je meer tips? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Meer weten over de mogelijkheden binnen Pinterest?

Wij gaan met je in gesprek over de mogelijkheden.

Meer inspirerende blogs

Instagram feed maken
Maak een Instagram feed in 5 stappen!
Social media content bedrijf
Creëer de beste social media content voor jouw bedrijf
zakelijke pinterest tools
Pinterest zakelijk gebruiken? Wij geven je 4 handige tools!

Belangrijke pagina's

Wat maakt jullie anders dan andere online markering bureaus?
Welke online marketing diensten pakken jullie op?
Social media strategie
Pinterest marketing
Meer dan 3000 organische Pinterest impressies per dag voor webshop J&B

 "Door pins te blijven maken die relevant zijn voor de doelgroep hebben we mooie resultaten gehaald. Waar we ook trots op zijn. In anderhalf jaar tijd zijn belangrijke KPI’s zoals impressies, uitgaande klikken en betrokkenheid van de doelgroep in een grote lijn gestegen. Dagelijks zijn er meer dan 3000 impressies."