Highlights
- Pinterest heeft de winkelfunctie binnen zakelijke profielen verwijderd om uiteindelijk de winkelervaring voor gebruikers te verbeteren.
- Pinterest blijft werken aan verbeteringen zoals visuele zoektechnologie en shoppable video om shoppers te bereiken.
- Gelukkig zijn er binnen Pinterest nog genoeg andere manieren om producten te promoten
Pinterest heeft deze maand de winkel binnen zakelijke profielen verwijderd? Hierdoor is het niet meer mogelijk om een catalogus te uploaden en producten direct te taggen. Nu vraag je je vast af, waarom? Daar heeft Pinterest gelukkig een goede reden voor.
Het doel is om alles op Pinterest shoppable te maken door te werken aan een platform waar winkelen is geïntegreerd in de hele Pinterest app. Met het verwijderen van de winkel binnen zakelijke profielen, willen ze een winkelervaring creëren die beter aansluit bij hoe Pinners winkelen. Pinterest is dus volop bezig met nieuwe ontwikkelingen. Wij zijn erg nieuwsgierig wat deze ontwikkelingen gaan brengen.
Shoppers bereiken en laten converteren binnen Pinterest
Om te helpen shoppers te bereiken en te converteren, blijft Pinterest verbeteringen aanbrengen, zoals visuele zoektechnologie en shoppable video. Visueel zoeken wordt steeds populairder en Pinterest speelt hier goed op in.
De visuele zoektechnologie van Pinterest maakt gebruik van machine learning en kunstmatige intelligentie. Hierdoor is het mogelijk om foto’s te importeren in de zoekbalk om soortgelijke afbeeldingen te identificeren en vinden. Het is natuurlijk een stuk eenvoudiger om te laten zien wat je zoekt, in plaats van het te beschrijven.
Een ander interessant middel om pinners over te halen om te converteren is het gebruik maken van shoppable video. Een shoppable video helpt merken om consumenten rechtstreeks in contact te brengen met de producten die ze in marketing video’s zien. Het helpt om meer leads aan te trekken en meer klanten naar je website te halen. Denk aan de video’s die op dit moment veel op TikTok voorbij komen, waarbij mensen producten laten aanprijzen waar ze tevreden mee zijn.
Wat kun je wel doen?
Maar hoe krijg je dan je producten goed in beeld op Pinterest? Gelukkig is er verder weinig veranderd in Pinterest Shopping. Om toch in te spelen op de koopintentie van Pinterest gebruikers kun je jouw producten op meerdere manieren onder de aandacht brengen.
1. Producten taggen in sfeerbeelden
Je kunt de producten taggen in je normale Pins. Grote kans dat je dit voorheen ook al deed. De koopintentie van Pinterest gebruikers is veel hoger wanneer zij een product in een sfeerbeeld zien, dan wanneer zij enkel de productfoto zien. Bonus: in deze pin kun je meteen andere producten taggen! Denk bijvoorbeeld aan een complete outfit of complete tuininrichting. Inspiratie nodig voor leuke Pins? Bekijk al onze Pinterest tips!
2. Handmatige product pins maken
Wil je toch graag direct je producten op je profiel tonen? Maak dan een bord aan met Pins waarin je enkel de productafbeeldingen plaatst. Vervolgens verwijs je deze pin naar de productpagina en kun je de het product natuurlijk ook nog taggen vanuit de Pinterest Catalogus. Op die manier kunnen profielbezoekers alsnog rustig alle producten bekijken en direct naar de webshop. Het nadeel hiervan is dat het veel handmatig werk is. Heb je een grote webshop? Kies er dan voor om je belangrijkste producten op deze manier te plaatsen.
Heb je nog vragen over Pinterest Shopping of wil je meer tips? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag verder!