Social Commerce: nu is hét moment om te beginnen

Social Commerce

Social media is niet meer weg te denken in ons leven. De gemiddelde gebruiker brengt 2 uur en 24 minuten per dag door op social media. 42% van de online kopers heeft in het afgelopen jaar iets via social media gekocht en maar liefst 80% doet inspiratie op om iets te kopen op social media. TikTok gebruikers geven zelfs 43 miljoen euro uit via de app, volgens onderzoeksbureaus. De verwachting is dat social commerce alleen maar groter gaat worden de komende jaren.

Niet alleen TikTok is een platform waarop serieuze sales wordt gedaan. Ook Facebook, Instagram en Pinterest zijn niet onbekend binnen de social commerce.

Maar, hoe kun je hier het best op in spelen? Dat is antwoord is simpel; door mee te doen.

 

Engagement door social commerce

Je weet wat ze zeggen: ‘mee doen is belangrijker dan winnen’. Dat geldt voor social commerce ook. Jouw doelgroep bevindt zich al op social media, dus waarom zou je hen hier niet opzoeken?

Misschien wel het grootste voordeel van social commerce is dat jij je heel specifiek op je doelgroep kan richten. Er zijn talloze personalisatiemogelijkheden, denk hierbij aan:

  • Goede visuals
  • Sterke tone of voice
  • Passende content
  • Herkenbaarheid

Zorg dat het totale plaatje klopt. Dit draagt allemaal bij aan het creëren van de ultieme klantbeleving en zorgt uiteindelijk voor een versterkte klantloyaliteit en verhoogde conversie.

social commerce

Sta midden in jouw doelgroep

Door de hoeveelheid data van klantgegevens die social media verzamelt kun je social advertenties, als geen ander, inrichten op jouw doelgroep. Daarbij kun je hier ook directe feedback van je doelgroep krijgen.

Weet wie je doelgroep is, waar zij zich bevinden en inspireer hen. Het is hierbij niet belangrijk wat de concurrent doet, maar dat jij als merk midden in de doelgroep staat.

 

In the algorithm, we trust

Social commerce is ‘ontdekkingsgestuurd’, dit wordt ook wel discovery commerce genoemd. Het product vindt jou, in plaats van dat je zelf op zoek moet naar het product. Je komt het al tegen, voordat je wist dat je het nodig had.

De hele vindt op deze manier plaats binnen één platform; je ziet een product, klikt erop en besteld het direct. Zonder extra tussenstops, waar je mogelijk je aandacht verliest en weg klikt.

De mindset veranderd. Eerder gingen we een dagje uit shoppen, nu zijn we altijd aan het shoppen.

 

Native Checkout

Je kunt jouw webshop nu al koppelen aan social media door een geïntegreerde shopfunctie van bijvoorbeeld Facebook, Instagram en Pinterest. Waarmee je jouw productcatalogus kunt koppelen aan social media, de gebruiker meeneemt in het aankooptraject en vervolgens naadloos doorstuurt naar jouw webshop om de aankoop te voltooien.

Nu zullen we steeds meer gestuurd worden richting ‘Native Checkout’. Social media wil hiermee zorgen dat mensen kunnen afrekenen zonder de app te hoeven verlaten. Waarmee écht de hele customer journey plaats zal vinden op één platform.

Voor nu is dit alleen in de US en de UK mogelijk. Wanneer dit in Nederland beschikbaar is laten we het weten, dus blijf ons volgen 😉

 

Start jouw social commerce journey!

Heb jij een strategie voor ogen? Upload je catalogus en overspoel je social media kanalen met jouw huisstijl. Dit is het moment om in te stappen!

Kom je er niet uit of wil je sparren over jouw social commerce strategie? Laat het ons weten, we kijken graag met je mee.