Welk social media kanaal kies jij?

Dat social media voor bedrijven dé kans is om in contact te blijven met hun doelgroep hoeven we je niet meer uit te leggen. In Nederland is ruim 95% van de mensen weleens actief op social media. Per dag zijn we gemiddeld meer dan 1,5 uur bezig met scrollen, liken en posten. Maar welk social media kanaal is nou het meest geschikt voor jouw bedrijf? Veel bedrijven hebben een Facebook en Instagram pagina, maar er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden. Toch lijkt er maar geen simpel antwoord op de vraag welk social media kanaal jij zou moeten kiezen voor je bedrijf. In dit blogartikel lees je welke social media kanalen voor bedrijven interessant zijn en wat de voordelen per kanaal zijn.

De meest gebruikte social media kanalen

Social media dus. Ideaal om je bedrijf op de kaart te zetten. Dat kan gratis, maar ook door de inzet van betaalde campagnes. Laten we eerst eens beginnen met een uitleg van alle kanalen.

Facebook

Facebook is nog altijd het grootste social media platform ter wereld. Ondanks dat het aantal bezoekers (vooral bij jongeren) afneemt blijft dit kanaal stipt op nummer 1 staan. Doordat je hier de interactie met je klanten makkelijk kan onderhouden, is Facebook vandaag de dag nog steeds hét social media platform om je klanten te binden. Facebook weet veel over haar gebruikers, waardoor je jouw publiek heel doelgericht kunt benaderen met zowel visuele als tekstuele content, organisch of gesponsord. Voor bedrijven is Facebook een interessant platform om op te adverteren. Je kunt hier namelijk een goede targeting instellen op de interesses van jouw doelgroep.

Instagram

Instagram is de laatste jaren enorm gegroeid in het social media landschap. Het platform werd in eerste instantie vooral gebruikt door jongeren, maar ook onder de leeftijdsgroep van 30 tot 45 jaar is het aantal gebruikers flink toegenomen. Instagram is vooral geschikt is voor visuele merkbeleving, waar het van belang is om professionele foto’s en duidelijke video’s te vertonen om zoveel mogelijk volgers te behalen. Ook de Instagram stories doen het goed onder de gebruikers. Deze afbeeldingen of video's zijn 24 uur zichtbaar. Ideaal om tijdelijke acties te delen of een uniek kijkje achter de schermen te delen met je volgers. Met de stories verhoog je de kans dat je volgers ook daadwerkelijk het bericht zien. Dat werkt beter dan wanneer je het bericht alleen plaatst op de tijdlijn. In een ander blogartikel beschrijven we nog Instagram tips voor bedrijven.

social media kanalen

LinkedIn

LinkedIn is ooit begonnen als platform om vacatures op te plaatsen maar tegenwoordig is het uitgegroeid tot een uitstekend social media platform voor zakelijke doeleinden. Tegenwoordig gaat het hier vooral om zakelijke content delen. Het is een perfect kanaal om gesprekken te starten en een netwerk op te bouwen. Voor bedrijven is LinkedIn ook een interessant social media kanaal om hun product of dienst te promoten. Op LinkedIn zijn veel invloedrijke mensen aanwezig, denk aan directeuren, managers, inkopers en CEO’s. Dit maakt LinkedIn dus een ideaal plaform voor B2B uitingen. Daarnaast biedt LinkedIn op het gebied van adverteren ook veel mogelijkheden. Je kunt hier zakelijke doelgroepen namelijk heel goed bereiken, doordat je specifiek kunt targeten op bijvoorbeeld bedrijfsgrootte, functie en zelfs bedrijfsnaam. Ben je benieuwd op welk moment van de dag je hier actief moet zijn? Lees dan wat de beste tijd is om te posten op LinkedIn.

Twitter

Twitter is een snel en actueel social media kanaal. Vooral nieuws accounts en politici doen het goed op Twitter, maar het wordt ook door veel mensen gebruikt als contactpunt voor de klantenservice van bedrijven. Twitteraars zijn over het algemeen bezig met wat er nu speelt en daarom is Twitter dus goed om snel in te spelen op het laatste nieuws. Ludieke tweets als reactie op een actuele gebeurtenis kunnen je bijvoorbeeld helpen om viral te gaan.

Pinterest

Pinterest is een soort online prikbord waar foto’s op kunnen worden gepind. Bedrijven kunnen een speciale bedrijfspagina aanmaken waarmee je ook borden kunt aanmaken. Hierop kun je je eigen content delen maar ook content die andere bedrijven of mensen op hun prikbord pinnen. Zo zien bezoekers dat jij ook relevante content plaatst en dus actief bezig bent met pinnen. Op dit social media kanaal is 75% van de bewaarde pins (posts) afkomstig van bedrijven. Bij Pinterest is het waardevol om te weten wat trending topics zijn, zodat je hierop kunt inspelen. Als je een gerelateerd woord intypt en je ziet dat deze als suggestie vanuit Pinterest aangeboden wordt, dan weet je dat je dit woord moet verwerken in de titel van je bericht, zodat je eerder naar boven komt in de zoekresultaten. Omdat het een visueel social media kanaal is, is dit platform dus ideaal voor het delen van een infographic en voor het creëren van naamsbekendheid.

YouTube

YouTube is hét kanaal via waar video’s worden gedeeld. Van vlogs tot productvideo's, Video content heeft inmiddels een prominente plaats in het social media landschap. Daarom is het kanaal ideaal om promotiefilms en professionele documentaires van je bedrijf te delen. YouTube heeft een groot bereik en is een bedrijf van Google. Een bedrijfsaccount op YouTube kan dus een positief effect hebben op je SEO. Daarbij zijn de video’s makkelijk te delen via andere social media kanalen wat je bereik alleen nog maar meer vergroot. Win-win!

Snapchat

Snapchat is een visueel kanaal waar je in een paar seconden een foto of korte video aan je volgers kan tonen. Snapchat wordt vooral ingezet door bedrijven die een jonge doelgroep hebben. Deze bedrijven zien in Snapchat een populaire manier om merkbeleving over te brengen aan tieners en de doelgroep actief te betrekken. Let wel op de leeftijd van je doelgroep, als deze boven de 35 is, dan is Snapchat niet het juiste kanaal om je op te focussen. Snapchat gebruikers vinden het leuk om luchtige, grappige content te zien van vrienden en familie. Wanneer je dit kanaal inzet voor je bedrijf is het belangrijk om je content ook echt aantrekkelijk te maken. Bijvoorbeeld door aansprekende afbeeldingen of video's te gebruiken. Het is namelijk echt een luchtig social media platform.

TikTok

Hoewel TikTok al sinds 2016 een grote hit is in China, duurde het even voordat dit platform wereldwijd bekend werd. Inmiddels zijn (vooral) jongeren over de hele wereld hier te vinden. TikTok is een video-sharing-app waar je gemakkelijk video's kunt delen. In de begintijden van TikTok waren dit filmpjes van maximaal 15 seconden, tegenwoordig kun je video's tot 3 minuten maken. De app heeft wereldwijd meer dan 150 miljoen dagelijkse actieve gebruikers. Vaak zijn dit jongeren van tussen de 8 en 19 jaar oud, maar ook de leeftijdsgroep hierboven wordt steeds actiever op TikTok. Omdat jongeren constant op zoek zijn naar verbinding met leeftijdsgenoten is dit het ideale platform voor deze doelgroep. Voor bedrijven die zich richten op Generatie Z kan TikTok handig zijn om in te zetten. Let er wel op dat je content goed aansluit qua toon en stijl van het platform, anders sla je de plank volledig mis wat natuurlijk erg zonde is.  Sinds eind 2021 is TikTok ook stappen aan het maken op het gebied van advertising. Zo kun je hier steeds gerichter adverteren en wordt ook TikTok Shopping uitgerold. Ideaal dus om de jonge doelgroep te bereiken!

Reddit

Reddit is wellicht wat minder bekend bij het grote publiek, maar is een goed kanaal om meer in contact te komen met je doelgroep, mits deze daar actief is natuurlijk. Reddit is een internationaal forum waar veel nieuws wordt gedeeld en besproken. Niet alleen serieuze onderwerpen, maar ook wat vragen van andere gebruikers ('redditors') komen voorbij. Er is zelfs een speciale subgroep op Reddit voor Nederlanders. Voor bedrijven kan het interessant zijn om hier de mening van de doelgroep op te achterhalen. Zelfpromotie wordt daarentegen niet echt gewaardeerd.

social media kanalen voor bedrijven

Plannen met een contentkalender

Wil je actief gebruik gaan maken van social media voor jouw bedrijf (wat wij overigens zeker aanbevelen), dan kan een contentkalender je verder helpen. Dit is een planning  waarop je je social media posts voor een bepaalde periode zet. Door in één keer meerdere berichten te maken, kun je beter het overzicht bewaren en voorkom je dat het maken van een post vergeten wordt op een drukke dag. Weet je niet zo goed hoe je met een contentkalender aan de slag moet? Download dan ons voorbeeld van een contentkalender. Hiermee wordt de inzet van social media voor jouw bedrijf een eitje!

Social media tips voor bedrijven

Zo, dat was een behoorlijke uitleg over de verschillende kanalen, maar je weet nu waar je welk platform voor kunt gebruiken. Voordat je definitief aan de slag gaat met je content, helpen we je graag nog met een paar speciale social media tips voor bedrijven:

  • Definieer je doelgroep: Je kunt zelf wel een fanatieke Instagram-gebruiker zijn, maar als je doelgroep daar niet zit, is het haast nutteloos om dit in te zetten voor je bedrijf. Wie is jouw ideale klant en op welke kanalen is deze actief? Dit is je beginpunt.
  • Bedenk vooraf goed wat je wil bereiken: Welk doel streef jij na bij de inzet van social media? Wil je je naamsbekendheid vergroten of wil je simpelweg leads genereren? Misschien wil je echt een relatie opbouwen met je klant. Met een duidelijk doel heb je een richting. Laat je niet verleiden om alles te willen maar focus op dat ene doel.
  • Keep it simple! Focus niet op teveel social media kanalen tegelijk. Een mix van kanalen kan uitstekend werken, maar vooral in het begin moet je vooral testen wat werkt voor jou. Denk na over de boodschap die je uit wilt dragen, maar maak het ook niet te moeilijk. Kies het social media kanaal dat bij jouw bedrijf past en waar je doelgroep zich bevindt.
  • Bedenk goed wat je post: Zorg ervoor dat het goed past bij het type kanaal. Instagram vraagt om compleet andere content dan het zakelijke LinkedIn. Inspiratie nodig? Kijk eens wat je concurrenten voor content plaatsen. Hier kun je nieuwe ideeën van opdoen. Geef er natuurlijk wel je eigen draai aan, want copycats zijn er al genoeg in deze wereld!
  • Experimenteer: Ontdekken welk kanaal nu echt werkt voor jouw bedrijf, is een kwestie van testen. Iedereen heeft hierin zijn eigen manier. Wat voor het ene bedrijf heel goed werkt, kan voor het andere bedrijf compleet irrelevant zijn. Probeer verschillende soorten posts en evalueer zorgvuldig. Kijk hierbij ook naar de juiste statistieken!

Word jij een ster op social media?

Het social media landschap verandert continu wat betekent dat er altijd nieuwe spelers op de markt zullen komen. Belangrijk is dat je je focust op jouw eigen doelgroep en welk kanaal hier het beste bij aansluit. Twijfel je na bovenstaand blogartikel nog over welk platform jij het beste kunt inzetten voor jouw bedrijf? Wij helpen je graag met social media marketing, wat een onderdeel is van onze Multi Funnel marketing strategie. Neem vooral contact op via de chat of door te bellen naar 076 - 782 0560!

eRocket
Zinkstraat 1
4823 AD Breda
076 782 05 60
info@erocket.nl

Wil je weten wat Multi Funnel Marketing voor jouw bedrijf kan opleveren? Neem contact met ons op!

eRocket heeft 33 beoordelingen van klanten en heeft een beoordeling van 4,8 uit 5.