Social media: welk kanaal kies jij voor jouw bedrijf?

Dat social media dé kans is om in contact te blijven met je doelgroep hoeven we je niet meer uit te leggen. Maar welk social media kanaal is nou het best geschikt voor jouw bedrijf? Veel bedrijven hebben al een Facebookpagina en wellicht heb je Instagram ook al ontdekt. Toch lijkt er maar geen simpel antwoord op de vraag welk social media kanaal jij zou moeten kiezen voor je bedrijf. Maar eigenlijk is de keuze gemakkelijker gemaakt dan je denkt. Met de juiste content kalender per kanaal en de juiste tools kun je een groot bereik, zichtbaarheid en betrokkenheid creëren. In dit blogartikel lees je hoe je verschillende social media kanalen voor je bedrijf kunt inzetten.

Facebook

Facebook is nog altijd het grootste social media platform ter wereld. Ondanks dat het aantal bezoekers (vooral bij jongeren) afneemt blijft dit kanaal stipt op nummer 1 staan. Doordat je hier de interactie met je klanten makkelijk kan onderhouden is Facebook vandaag de dag nog steeds hét social media platform om je klanten te binden. Facebook weet veel over haar gebruikers, waardoor je jouw publiek heel doelgericht kunt benaderen met zowel visuele als tekstuele content, organisch of gesponsord. Daarnaast gebruiken bedrijven dit platform ook om een kijkje achter de schermen te geven zodat klanten maar ook potentiële nieuwe collega’s kunnen zien wat voor een bedrijfscultuur er heerst.

Instagram

Instagram is het snelst groeiende platform in het social media landschap. Het platform wordt vooral gebruikt door jongeren maar onder de leeftijdsgroep van 30 tot 45 jaar stijgt de populariteit inmiddels ook. Instagram is vooral geschikt is voor visuele merkbeleving, waar het van belang is om professionele foto’s en duidelijke video’s te vertonen om zoveel mogelijk volgers te behalen. Ook de Instagram stories doen het goed onder de gebruikers. Met de stories verhoog je de kans dat je volgers ook daadwerkelijk het bericht zien. Dat werkt beter dan wanneer je het bericht alleen plaatst op de tijdlijn. In een ander blogartikel beschrijven we nog 8 Instagram tips voor bedrijven.

LinkedIn

LinkedIn is ooit begonnen als platform om vacatures op te plaatsen maar tegenwoordig is het uitgegroeid tot een uitstekend social media platform voor zakelijke doeleinden. Nu gaat het hier vooral om zakelijke content delen, gesprekken op gang brengen en kun je naast interessante vacatures ook blogs plaatsen, afbeeldingen, video’s en bepaalde mensen of groepen volgen. Op LinkedIn zijn veel invloedrijke mensen aanwezig, denk aan directeuren, managers, inkopers en CEO’s. Dit maakt LinkedIn dus een ideaal plaform voor B2B uitingen. Daarnaast biedt LinkedIn op het gebied van promoties ook veel mogelijkheden. Je kunt hier zakelijke doelgroepen namelijk heel goed bereiken, doordat je specifiek kunt targeten op bijvoorbeeld bedrijfsgrootte, functie en zelfs bedrijfsnaam. Ben je benieuwd wat de beste tijd is om te posten op LinkedIn? Wij schreven er een blogartikel over.

Social media kanaal

Twitter

Twitter is een snel en actueel social media kanaal. Vooral nieuws accounts en politici doen het goed op Twitter maar het wordt ook door veel mensen gebruikt als contactpunt voor de klantenservice van bedrijven. Twitteraars zijn over het algemeen bezig met wat er nu speelt en daarom is Twitter dus goed om snel in te spelen op actuele berichten zoals bepaalde interessante dagen zoals wij deden op Dierendag en ‘Nationale kroketten dag’.

Pinterest

Pinterest is een soort online prikbord waar foto’s op kunnen worden gepind. Bedrijven kunnen een speciale bedrijfspagina aanmaken waarmee je ook borden kunt aanmaken. Hierop kun je je eigen content delen maar ook content die andere bedrijven of mensen op hun prikbord pinnen. Zo zien bezoekers dat jij ook relevante content plaatst en dus actief bezig bent met pinnen. Bij Pinterest is het waardevol om te weten wat trending topics zijn, zodat je hierop kunt inspelen. Als je een gerelateerd woord intypt en je ziet dat deze als suggestie vanuit Pinterest aangeboden wordt, dan weet je dat je dit woord moet verwerken in de titel van je bericht, zodat je eerder naar boven komt in de zoekresultaten. Omdat het een visueel social media kanaal is, is dit platform dus ideaal voor het delen van een infographic en voor het creëren van naamsbekendheid.

YouTube

YouTube is hét kanaal via waar video’s worden gedeeld. Ook de how-to filmpjes doen het goed op dit kanaal. Video is enorm in opkomst in het social media landschap. Daarom is het kanaal ideaal om promotiefilms en professionele documentaires van je bedrijf te delen. YouTube heeft een groot bereik en is een bedrijf van Google. Een bedrijfsaccount op YouTube kan dus een positief effect hebben op je SEO. Daarbij zijn de video’s makkelijk te delen via andere social media kanalen wat je bereik alleen nog maar meer vergroot. Win-win!

Snapchat

Snapchat is een visueel kanaal waar je in een paar seconden een foto of korte video aan je volgers kan tonen. Snapchat wordt in Nederland nog niet door heel veel bedrijven ingezet. In de Verenigde Staten is dit een populaire manier om merkbeleving over te brengen aan tieners en de doelgroep actief te betrekken. Let wel op de leeftijd van je doelgroep, als deze boven de 35 is, dan is Snapchat niet het juiste kanaal om je op te focussen. Snapchat gebruikers vinden het leuk om luchtige, grappige content te zien van vrienden en familie. Wanneer je dit kanaal inzet voor je bedrijf is het belangrijk om je content dus ook echt luchtig te houden. Zo kan het leuk zijn om de dagelijkse activiteiten van je bedrijf te laten zien op een originele manier.

Social Media

TikTok

Hoewel TikTok al sinds 2016 een grote hit is in China, zijn inmiddels heel veel tieners over de hele wereld fan. TikTok is een video-sharing-app waar je gemakkelijk korte video’s van maximaal 15 seconden mee kan maken. De app heeft wereldwijd meer dan 150 miljoen dagelijkse actieve gebruikers. Vaak zijn dit jongeren van tussen de 8 en 19 jaar oud. Omdat jongeren constant op zoek zijn naar verbinding met leeftijdsgenoten is TikTok het ideale platform voor deze doelgroep. Voor bedrijven die zich richten op generatie Z kan TikTok handig zijn om in te zetten. Let er wel op dat je content goed aansluit qua toon en stijl van het platform, anders sla je de plank volledig mis wat natuurlijk erg zonde is..

Conclusie

Het social media landschap verandert continu wat betekent dat er altijd nieuwe spelers op de markt zullen komen. Belangrijk is dat je je focust op jouw eigen doelgroep en welk kanaal hier het beste bij aansluit. Twijfel je na bovenstaand blogartikel nog over welk platform jij het beste kunt inzetten voor jouw bedrijf? Wij helpen je graag met social media marketing, wat een onderdeel is van onze Multi Funnel marketing strategie. Neem vooral contact op via de chat of door te bellen naar 076 – 782 0560!