Je online marketingbudget bepalen voor 2024

online marketingbudget bepalen
Highlights
  • De data van afgelopen jaren is de bron voor je nieuwe marketingbudget.
  • Onderzoek van de branche is belangrijk bij het bepalen van het marketingbudget.
  • Met onze kostenconfigurator bepaal je je marketingbudget voor 2024.

Hoe ga je jouw online marketingbudget bepalen voor 2024?

Hangt je marketingbudget af van intern touwtrekken tussen verschillende afdelingen binnen de organisatie? Dit blogartikel is voor iedereen die zijn campagnes wil aansturen op resultaat en ROI. Dus heb jij moeite met het bepalen van je marketingbudget? Lees dan dit blogartikel en leer slim om te gaan met je marketingbudget.

ROI = (opbrengsten van de investering – totale investering) / totale investering x 100%

Waarom is een online marketingbudget belangrijk?

Een online marketingbudget vooraf bepalen is een belangrijk onderdeel van je totale marketingplan. Je wilt natuurlijk weten wat de kosten zijn om je marketingplan te realiseren. Het maken van een concreet marketingbudget geeft je verschillende voordelen:

  • Je kan meer focus aanbrengen! Op deze manier kun je de marketingstrategie beter uitvoeren. Een budget helpt je bij het stellen van prioriteiten. Je bepaalt zo welke marketingactiviteiten het meest belangrijk voor het behalen van je doelen.
  • Een concreet marketingbudget geeft je inzicht in de totale kosten van je marketinginspanningen. Dit helpt je om te begrijpen welke investeringen nodig zijn om je marketingdoelen te bereiken en helpt onverwachte kosten te voorkomen.
  • Door een budget toe te wijzen aan verschillende marketinginitiatieven, kun je het rendement op investering (ROI) nauwlettend volgen. Dit stelt je in staat om te meten welke activiteiten de beste resultaten opleveren.

Hoe groot moet een online marketingbudget zijn?

Wanneer je jouw marketingbudget gaat bepalen moet je met vele onderdelen rekening houden: van personeel tot online media inkoop tot online marketing werkzaamheden.

Een gemiddeld bedrijf geeft tussen de 1 en 20% van de omzet uit aan marketing.

Dit is natuurlijk afhankelijk van de sector, resultaten en type ondernemer (B2B of B2C). De laatste jaren zie we veel verschuiving van het budget dat geïnvesteerd wordt in “traditionele marketing” naar online marketing. De fase waarin je bedrijf zich bevindt, speelt ook een rol. Nieuwe bedrijven die groei willen stimuleren, kunnen meer investeren in marketing om bekendheid te genereren, terwijl gevestigde bedrijven hun budgetten kunnen aanpassen aan het behouden van klanten en merkloyaliteit.

Waar online marketing een aantal jaar geleden vaak maar 2,5% van het gehele marketingbudget was, is dit allang niet meer zo. Het online marketingbudget is ondertussen gemiddeld 11% van het totale bedrijfsbudget. In de B2C markt loopt dit zelfs op tot 16%.

Om een beter beeld te krijgen van de grootte van het marketingbudget voor jouw branche kun je analyseren wat je concurrenten doen op het gebied van marketing. Als je concurrenten agressieve online marketing campagnes voeren, moet je mogelijk een vergelijkbaar budget overwegen om competitief te blijven.

online marketingbudget

Hoe bepaal je een marketingbudget?

Wanneer je jouw online marketingbudget gaat bepalen kijk je eerst naar wat je aan het einde van het jaar bereikt wilt hebben. Dit bepaalt natuurlijk wat er voor nodig is.

Tip: Hak eventueel je “marketingjaar” in stukjes, zodat je jouw budget efficiënter en logischer in kunt delen.

Een slimme vervolgstap is om je eigen landschap te creëren:

  • Wat zijn je huidige ROI-cijfers?
  • Welke benchmarkdata heb je?
  • Wat voorspel je dat je concurrenten gaan doen?

Er zijn dus veel verschillende manieren om je online marketingbudget te bepalen. Afhankelijk van het gewenste resultaat en hoe actief de concurrentie is bereken je jouw online marketingbudget. Belangrijk is om de kosten en opbrengsten per klant te berekenen en van daaruit je budget te bepalen, ofwel ROI. 

Het is belangrijk om niet alleen naar de directe kosten en opbrengsten per klant te kijken, maar ook naar de Customer Lifetime Value (CLV). Dit houdt in dat je rekening houdt met de verwachte omzet die je gedurende de hele levensduur van een klant zult genereren. Met de directe kosten en opbrengsten houd je dus rekening met de CPC en/of de CPA en voor de indirecte kosten en opbrengsten kijk je dus naar de CLV.

marketingbudget bepalen

Hoe stel je een marketingbudget op?

Wanneer je jouw online marketingbudget voor 2024 gaat bepalen dien je rekening te houden met de volgende punten:

  • Onderzoek je marketinglandschap zoals het er nu uitziet. Kijk naar bijvoorbeeld benchmarkcijfers.
  • Bekijk wat je ROI is per kanaal en/of per campagne van het afgelopen jaar.
  • Maak een content plan en voer deze strategie structureel uit. Houd er rekening mee dat het maken van kwalitatieve content ook kosten met zich meebrengt.Wij maken gebruik van een complete online marketing strategie: Multi Funnel Marketing. 
  • Overweeg om je budget te segmenteren op basis van verschillende doelgroepen of klantensegmenten. Sommige segmenten kunnen meer aandacht en middelen vereisen dan andere, afhankelijk van hun waarde en potentiële groei.
  • Kijk naar de seizoensgebonden schommelingen in de vraag naar je product en/of dienst. Zo weet je ook wanneer je het marketingbudget in moet zetten. 
  • Reserveer een deel van je budget voor het uitvoeren van tests en experimenten. Dit stelt je in staat om nieuwe strategieën en kanalen te verkennen en te zien wat het beste werkt voordat je een groter deel van je budget toewijst.

Meer weten over hoe je je concurrenten voor kan blijven? Lees onze blog over waarom je concurrenten hoger scoren in Google.

Zelf je marketingbudget uitrekenen? 

We hebben een configurator gemaakt waarin je alle online marketing kosten zelf kan samenstellen. Op deze manier heb je direct een indicatie van je marketingbudget.

Je download de kosten configurator hier

Hulp bij het opstellen van je marketingbudget voor 2024?

Ontvang je graag hulp bij het bepalen van je online marketingbudget of wil je meer weten over Multi Funnel Marketing? Ik laat je graag zien hoe het complete proces in zijn werk gaat en wat wij voor jou kunnen betekenen. Mail je vragen naar bram@erocket.nl of bel me even!

Samen het online marketingbudget bepalen?

We helpen je graag!

Meer inspirerende blogs

Doelgroep bereiken met contentstrategie
Hoe bereik je je doelgroep met een goede contentstrategie?
Je doelgroep bepalen voor je website
Hoe bepaal je jouw online doelgroep?
Adverteren op Indeed
3 redenen waarom jij moet adverteren op Indeed
LinkedIn voordelen
4 voordelen van LinkedIn voor bedrijven

Belangrijke pagina's

Wat is jullie track record?
Hoeveel moet ik rekenen voor advertentiekosten?
Zit advertentiebudget ook in jullie prijs?
Welke rapportages delen jullie?
Multi Funnel Marketing
575% meer e-commerce omzet voor Exxcellent met social media

Exxcellent is een perfect voorbeeld van hoe wij graag samenwerken met onze klanten. Goede communicatie, vertrouwen en een groeistrategie op maat. Met social media campagnes realiseren we 15.741% meer omzet.