Je marketingbudget bepalen voor 2022

Heb je jouw marketingbudget voor 2022 al bepaald?

Hangt je marketingbudget af van intern touwtrekken tussen verschillende afdelingen binnen de organisatie? Dit blogartikel is voor iedereen die zijn campagnes wil aansturen op resultaat en ROI. Dus heb jij moeite met het bepalen van je marketingbudget? Lees dan dit blogartikel en leer slim om te gaan met je marketingbudget.

ROI = (opbrengsten van de investering – totale investering) / totale investering x 100%

Waarom marketingbudget?

Een marketingbudget is een belangrijk onderdeel van je totale marketingplan. Je wilt natuurlijk weten wat de kosten zijn om je marketingplan te realiseren. Het maken van een concreet marketingbudget geeft je verschillende voordelen:

  • Je kan meer focus aanbrengen! Op deze manier kun je de marketingstrategie beter uitvoeren
  • Geeft inzicht in de marketingactiviteiten over het hele jaar
  • Onverwachte uitgaven kunnen beter verklaard worden. Dit moet het eenvoudiger maken om beslissingen te nemen
  • Inschatten of je marketingplan rendabel is

Percentage marketingbudget?

Wanneer je jouw marketingbudget gaat bepalen moet je met vele onderdelen rekening houden: van personeel tot online media inkoop tot online marketing werkzaamheden.

Een gemiddeld bedrijf geeft tussen de 1 en 20% van de omzet uit aan marketing.

Dit is natuurlijk afhankelijk van de sector, resultaten en type ondernemer (B2B of B2C). De laatste jaren zie we veel verschuiving van het budget dat geïnvesteerd wordt in “traditionele marketing” naar online marketing.

Waar online marketing een aantal jaar geleden vaak maar 2,5% van het gehele marketing budget was, is dit allang niet meer zo. Het online marketingbudget is ondertussen gemiddeld 11% van het totale bedrijfsbudget. In de B2C markt loopt dit zelfs op tot 16%.

budget voor marketing bepalen

Hoe bepaal je een marketingbudget?

Wanneer je jouw online marketingbudget gaat bepalen kijk je eerst naar wat je aan het einde van het jaar bereikt wilt hebben. Dit bepaald natuurlijk wat er voor nodig is.

Tip: Hak eventueel je “marketingjaar” in stukjes, zodat je jouw budget efficiënter en logischer in kunt delen.

Een slimme vervolgstap is om je eigen landschap te creëren:

  • Wat zijn je huidige ROI-cijfers?
  • Welke benchmarkdata heb je?
  • Wat voorspel je dat je concurrenten gaan doen?

Er zijn dus veel verschillende manieren om je online marketingbudget te bepalen. Afhankelijk van het gewenste resultaat en hoe actief de concurrentie is bereken je jouw online marketingbudget. Belangrijk is om de kosten en opbrengsten per klant te berekenen en vandaaruit je budget te bepalen, ofwel ROI.

Daarbij houd je dus rekening met directe kosten en opbrengsten, maar ook bijvoorbeeld de CPC en/of CPA.

Bepaal je marketingbudget voor 2022

Hoe stel je een een marketingbudget op?

Wanneer je jouw online marketingbudget voor 2021 gaat bepalen dien je rekening te houden met de volgende punten:

  • Onderzoek je marketing landschap zoals het er nu uitziet. Kijk naar bijvoorbeeld benchmarkcijfers
  • Bekijk wat je ROI is per kanaal en/of per campagne van het afgelopen jaar
  • Maak een content plan en voer deze strategie structureel uit. Wij maken gebruik van een complete online marketing strategie: Multi Funnel Marketing

Zelf je marketingbudget uitrekenen? 

We hebben een configurator gemaakt waarin je alle online marketing kosten zelf kan samenstellen. Op deze manier heb je al een indicatie van je marketing budget.

Je download de kosten configurator hier

Hulp bij het opstellen van je marketingbudget voor 2022?

Ontvang je graag hulp bij het bepalen van je online marketingbudget of wil je meer weten over Multi Funnel Marketing?

Ik laat je graag zien hoe het complete proces in zijn werk gaat en wat wij voor jou kunnen betekenen. Mail je vragen naar bram@erocket.nl of bel naar 076 782 0560

eRocket
Zinkstraat 1
4823 AD Breda
076 782 05 60
info@erocket.nl

Wil je weten wat Multi Funnel Marketing voor jouw bedrijf kan opleveren? Neem contact met ons op!

eRocket heeft 33 beoordelingen van klanten en heeft een beoordeling van 4,8 uit 5.