Je marketingbudget bepalen voor 2020

Is bij jou je marketingbudget ieder jaar weer hetzelfde of hangt je marketingbudget af van intern touwtrekken tussen verschillenden afdelingen binnen de organisatie? Dit blogartikel is voor iedereen die zijn campagnes beter wil aansturen op resultaat en ROI. Dus heb jij moeite met het bepalen van je marketingbudget? Lees dan dit blogartikel en leer slim om te gaan met je marketingbudget.

 

ROI = (opbrengsten van de investering – totale investering) / totale investering x 100%

 

Wat is een gemiddeld marketingbudget?

Wanneer je jouw marketingbudget gaat bepalen moet je met vele onderdelen rekening houden: van personeel tot online media inkoop tot online marketing werkzaamheden. Wanneer we kijken naar wat een gemiddeld bedrijf uitgeeft aan marketing dan ligt dit tussen de 0,5% en 20% van de omzet. Dit is natuurlijk afhankelijk van de sector, resultaten en type ondernemer (B2B of B2C). De laatste jaren zie we veel verschuiving van het budget dat geïnvesteerd wordt in “traditionele marketing” naar online marketing. Waar online marketing een aantal jaar geleden vaak maar 25% van het gehele marketing budget was, is dit allang niet meer zo. Het online marketingbudget is ondertussen gemiddeld 11% van het totale bedrijfsbudget. In de B2C markt loopt dit zelfs op tot 16%.

Gemiddeld marketingbudget

Jouw online marketingbudget bepalen

Wanneer je jouw online marketingbudget gaat bepalen kijk je eerst naar wat je aan het einde van het jaar bereikt wilt hebben. Dit bepaald natuurlijk wat er voor nodig is.

 

Tip: Hak eventueel je “marketingjaar” in stukjes, zodat je jouw budget efficiënter en logischer in kunt delen.

 

Een slimme vervolgstap is om je eigen landschap te creëren:

  • Wat zijn je huidige ROI-cijfers?
  • Welke benchmarkdata heb je?
  • Wat voorspel je dat je concurrenten gaan doen?

Er zijn dus veel verschillende manieren om je online marketingbudget te bepalen. Afhankelijk van het gewenste resultaat en hoe actief de concurrentie is bereken je jouw online marketingbudget. Belangrijk is om de kosten en opbrengsten per klant te berekenen en vandaaruit je budget te bepalen, ofwel ROI . Daarbij houd je dus rekening met directe kosten en opbrengsten, maar ook bijvoorbeeld de CPC en/of CPA.

Jouw online marketingbudget bepalen

Jouw marketingbudget voor 2020 samengevat

Wanneer je jouw online marketingbudget voor 2020 gaat bepalen dien je rekening te houden met de volgende punten:

 

  • Onderzoek je marketing landschap zoals het er nu uitziet. Kijk naar bijvoorbeeld benchmarkcijfers
  • Bekijk wat je ROI is per kanaal en/of per campagne van het afgelopen jaar
  • Maak een content plan en voer deze strategie structureel uit. Wij maken gebruik van de Multi Funnel kalender wat is gebaseerd op Multi Funnel Marketing

 

Ontvang je graag hulp bij het bepalen van je online marketingbudget of wil je meer weten over Multi Funnel Marketing? Wij laten je graag zien hoe het complete proces in zijn werk gaat en wat wij voor jou kunnen betekenen. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie. Je kunt ons eenvoudig aanspreken via de chat of bellen naar 076 782 0560