Heb je jouw online marketingbudget voor 2023 al bepaald? ?
Hangt je marketingbudget af van intern touwtrekken tussen verschillende afdelingen binnen de organisatie? Dit blogartikel is voor iedereen die zijn campagnes wil aansturen op resultaat en ROI. Dus heb jij moeite met het bepalen van je marketingbudget? Lees dan dit blogartikel en leer slim om te gaan met je marketingbudget.
ROI = (opbrengsten van de investering – totale investering) / totale investering x 100%
Waarom is een online marketingbudget belangrijk?
Een online marketingbudget vooraf bepalen is een belangrijk onderdeel van je totale marketingplan. Je wilt natuurlijk weten wat de kosten zijn om je marketingplan te realiseren. Het maken van een concreet marketingbudget geeft je verschillende voordelen:
- Je kan meer focus aanbrengen! Op deze manier kun je de marketingstrategie beter uitvoeren
- Geeft inzicht in de marketingactiviteiten over het hele jaar
- Onverwachte uitgaven kunnen beter verklaard worden. Dit moet het eenvoudiger maken om beslissingen te nemen
- Inschatten of je marketingplan rendabel is
Hoe groot moet een online marketingbudget zijn?
Wanneer je jouw marketingbudget gaat bepalen moet je met vele onderdelen rekening houden: van personeel tot online media inkoop tot online marketing werkzaamheden.
Een gemiddeld bedrijf geeft tussen de 1 en 20% van de omzet uit aan marketing.
Dit is natuurlijk afhankelijk van de sector, resultaten en type ondernemer (B2B of B2C). De laatste jaren zie we veel verschuiving van het budget dat geïnvesteerd wordt in “traditionele marketing” naar online marketing.
Waar online marketing een aantal jaar geleden vaak maar 2,5% van het gehele marketingbudget was, is dit allang niet meer zo. Het online marketingbudget is ondertussen gemiddeld 11% van het totale bedrijfsbudget. In de B2C markt loopt dit zelfs op tot 16%.
Hoe bepaal je een marketingbudget?
Wanneer je jouw online marketingbudget gaat bepalen kijk je eerst naar wat je aan het einde van het jaar bereikt wilt hebben. Dit bepaalt natuurlijk wat er voor nodig is.
Tip: Hak eventueel je “marketingjaar” in stukjes, zodat je jouw budget efficiënter en logischer in kunt delen.
Een slimme vervolgstap is om je eigen landschap te creëren:
- Wat zijn je huidige ROI-cijfers?
- Welke benchmarkdata heb je?
- Wat voorspel je dat je concurrenten gaan doen?
Er zijn dus veel verschillende manieren om je online marketingbudget te bepalen. Afhankelijk van het gewenste resultaat en hoe actief de concurrentie is bereken je jouw online marketingbudget. Belangrijk is om de kosten en opbrengsten per klant te berekenen en vandaaruit je budget te bepalen, ofwel ROI.
Daarbij houd je dus rekening met directe kosten en opbrengsten, maar ook bijvoorbeeld de CPC en/of CPA.
Hoe stel je een marketingbudget op?
Wanneer je jouw online marketingbudget voor 2023 gaat bepalen dien je rekening te houden met de volgende punten:
- Onderzoek je marketing landschap zoals het er nu uitziet. Kijk naar bijvoorbeeld benchmarkcijfers
- Bekijk wat je ROI is per kanaal en/of per campagne van het afgelopen jaar
- Maak een content plan en voer deze strategie structureel uit. Wij maken gebruik van een complete online marketing strategie: Multi Funnel Marketing
Meer weten over hoe je je concurrenten voor kan blijven? Lees onze blog over waarom je concurrenten hoger scoren in Google.
Zelf je marketingbudget uitrekenen?
We hebben een configurator gemaakt waarin je alle online marketing kosten zelf kan samenstellen. Op deze manier heb je direct een indicatie van je marketingbudget.
Je download de kosten configurator hier
Hulp bij het opstellen van je marketingbudget voor 2023?
Ontvang je graag hulp bij het bepalen van je online marketingbudget of wil je meer weten over Multi Funnel Marketing? Ik laat je graag zien hoe het complete proces in zijn werk gaat en wat wij voor jou kunnen betekenen. Mail je vragen naar bram@erocket.nl of bel me even!