4 redenen waarom je concurrenten hoger scoren in Google

Er zijn meer dan 200 factoren waarop Google je rankings bepaalt. Met SEO probeer je aan zoveel mogelijk van deze factoren te voldoen om een zo hoog mogelijke organische positie te realiseren. Toch komt het soms voor dat die ene vervelende concurrent hoger scoort in Google. Maar hoe kan dat eigenlijk? In dit artikel geven we de 4 meest voorkomende redenen waarom je concurrenten hoger scoren in Google en een paar tips over hoe jij die positie weer terug kunt veroveren ?.

 

1. Je concurrent heeft betere content

Onderzoek de pagina waarop je concurrent beter scoort. Hebben zij uitgebreidere content op hun pagina? Dan kan dit een reden zijn waarom je concurrent beter scoort op het zoekwoord waar jij ook op wilt scoren in Google. Je kunt dit tegengaan door jouw pagina verder uit te breiden met:

  • Tekst
  • Afbeeldingen
  • Video
  • Infographic
  • Animaties

Of andere vormen van content. Daarnaast kun je deze content ook optimaliseren waardoor jouw positie kan stijgen.

Optimaliseren houdt simpelweg in, de kwaliteit van jouw content verbeteren. Dit kan je doen bijvoorbeeld door een zoekwoordenonderzoek te gebruiken. Dit is een mooi bruggetje naar de tweede reden.

 

2. De content van de concurrent sluit beter aan op de zoekintentie

De zoekintentie is de achterliggende gedachten van de gebruiker bij het intypen van de zoekterm. Google heeft hier een model voor bedacht, het see-think-do-care-model. Wanneer je alle zoekwoorden op een rijtje hebt gezet en hebt onderzoek, kun je dit model toepassen om je uiteindelijke keuze te maken met welke zoekwoorden je het best aan de slag kunt gaan in je SEO tekst.

Als de content op jouw pagina niet goed aansluit bij de zoekintentie van het zoekwoord, dan kan het zijn dat je concurrenten hoger scoren in Google op dit zoekwoord. Je kunt beter gaan scoren door de zoekintentie van het trefwoord waarop je wilt scoren goed te analyseren om vervolgens je content daarop aan te passen. Wil je dat mensen direct overgaan op conversie, kies dan woorden die in de DO-fase zitten. Wil je meer merk- of naamsbekendheid, richt je dan meer op de SEE of THINK-fase.

Heb je veel concurrenten in je nabije omgeving? Dan is het te adviseren om je lokale SEO te optimaliseren. Ook in deze situatie is het belangrijk om goed in te spelen op de zoekintentie van de gebruiker. Versterk je website of landingspagina’s met nieuwe content met de focus op lokale zoektermen. Op deze manier haal je die lokale gebruiker naar je website. 

Concurrenten scoren hoger in Google

 

3. Je concurrent heeft zijn SEO titel en headings geoptimaliseerd

Eén van de factoren om hoger binnen Google te scoren is het verwerken van het belangrijkste zoekwoord in de SEO titel en headings.

Kleine side note, zorg er wel voor dat de titel niet wordt ‘afgebroken’ in Google. Houdt rekening met het ‘maximale’ aantal tekens. Als de concurrent zijn SEO titel en headings goed heeft geoptimaliseerd en jij nog niet, dan kan het zijn dat zij hoger in Google scoren.

Hierbij enkele tips waar je rekening mee kunt houden:

  • Een goede SEO titel is duidelijk en helder.
  • Een goede SEO titel prikkelt de lezer en zorgt ervoor dat ze door willen klikken.
  • Een goede SEO titel schept een verwachting.
  • Een goede SEO titel sluit aan op de zoekintentie van de zoekterm waarop je wilt scoren (zie tip 2).

 

4. Je concurrent heeft een hogere autoriteit

Je hebt je pagina volledig on-page geoptimaliseerd, de structuur op de pagina staat goed, de content sluit aan op de zoekintentie en toch scoort je concurrent hoger dan jij in Google (zelfs als hun content overduidelijk niet beter is). Hoe kan dit? Dit kan komen doordat je concurrent een website heeft met een hogere autoriteit. Een hoge autoriteit is een zeer belangrijke factor binnen het optimaliseren van jouw website voor zoekmachines, zoals Google. De autoriteit van je website geeft aan hoe belangrijk en betrouwbaar jouw website is in de ogen van Google. Hoe kun je de autoriteit van je website verhogen?

  • Backlinks verkrijgen
  • Interne linkbuilding
  • De website SEO technisch in orde maken (o.a. XML-sitemap toevoegen, website mobielvriendelijk maken, laadsnelheid versnellen en robots.txt inrichten).

 

Wil jij weer boven hoger in Google scoren dan je concurrent?

Zorg er dan eerst voor dat je al onze tips hebt toegepast. Heb je daarna nog steeds niet het gewenste resultaat? Er zijn, zoals eerder gezegd, nog 196 andere aspecten waar je rekening mee kunt houden. Wij helpen je hier graag mee verder! Neem contact met ons op en we laten weten wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf! ?

 

Behaal resultaat met SEO

Bespreek de kansen met SEO om beter in de zoekmachines te komen.

Meer inspirerende blogs

SEO
SEO copywriting: zo doe je dat!
Alternatief zoekmachine Google
Alternatief Google: complete zoekmachine lijst
Praktische SEO tips
10 Praktische SEO tips voor jouw website
Toekomst van SEO
De toekomst van SEO; 3 trends uitgelicht
Screaming Frog voor beginners
Screaming Frog SEO spider voor beginners

Belangrijke pagina's

Wat is jullie track record?
Welke online marketing diensten pakken jullie op?
Welke rapportages delen jullie?
Zoekmachine optimalisatie
Meer brochure aanvragen door positie 1 in Google met Janssen-Bouw

Op de belangrijkste zoekterm van Janssen-Bouw (8.100 zoekopdrachten per maand) staan we op positie 1 in Google. Met onder andere sterke contentpagina’s, een gebruiksvriendelijke website-indeling en goede interne linkbuilding stegen we week na week verder in Google en Bing.

Benieuwd hoe we dat gedaan hebben?