De basis van betaald adverteren in Google

Zoals beschreven in ons vorige blogartikel, maken wij bij eRocket in Breda gebruik van de strategie Multi Funnel marketing. Dit houdt in dat wij voor onze klanten een complete online marketing strategie ontwikkelen, waarbij we meerdere kanalen inzetten om een doelstelling te behalen:

  • Social Media (onder andere Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn)
  • SEO (search engine optimization: de gratis resultaten in Google)
  • SEA (search engine advertising: de betaalde resultaten in Google)

Dit blogartikel neemt je mee in de basis van betaald adverteren (SEA): wat houdt het in en wat is er mogelijk?

 SEO en SEA

In 2018 verwerkte Google ruim 3,8 miljoen zoekopdrachten per minuut. Wanneer Google een zoekopdracht ontvangt, bepaalt Google aan de hand van vele factoren welke websitepagina’s relevant zijn voor de zoekopdracht. Deze pagina’s worden vervolgens op volgorde van relevantie getoond in de resultaten. Google laat organische, gratis resultaten zien die te beïnvloeden zijn met SEO. Daarnaast laat Google advertenties zien boven en onder de gratis resultaten. SEA is het inkopen van deze advertentieruimte in de zoekresultaten van Google. De advertenties in Google zijn altijd voorzien van een kenmerk, zodat het duidelijk is dat het om een promotie gaat.

 

De basis van betaald adverteren

De basisinstellingen in Google Ads

Wanneer je besluit te gaan adverteren op Google, heb je een Google Ads (voorheen AdWords) account nodig. In dit account kun je advertenties aanmaken, maar ook data inzien en aan de hand daarvan advertenties optimaliseren. Op deze manier kun je bijvoorbeeld inzien welke advertenties het meeste rendement opleveren en op basis van deze informatie andere advertenties aanpassen. Bij het aanmaken van een advertentie zijn er een aantal zaken die je moet overwegen, waaronder:

 

  • Dagbudget: hoeveel wil je maximaal per dag uitgeven? Let op: je betaalt alleen wanneer iemand op je advertentie klikt. Wanneer een persoon op je advertentie klikt, wordt deze doorgestuurd naar je website. Dit houdt in dat je enkel betaalt voor websitebezoekers, terwijl je ook gratis zichtbaar bent voor de personen die niet op je advertentie klikken.
  • Zoekwoorden: bij welke zoekopdrachten wil je de advertenties vertonen? Je kunt instellen dat je op één woord of een precieze combinatie van woorden vertoond wordt. Als bloemist uit Breda is het bijvoorbeeld interessant om te adverteren op een zoekopdracht zoals boeket laten bezorgen. Je kunt echter ook aangeven dat je op bredere zoekopdrachten vertoond wilt worden, bijvoorbeeld wanneer een persoon zoekt op boeket rozen laten bezorgen. Deze term had je wellicht zelf niet bedacht, maar is wel interessant voor je.
  • Locatie: in welke regio wil je vertoond worden? Een Bredase bloemist heeft het meeste baat bij websitebezoekers en klanten uit de regio Breda. In Google Ads kun je precies instellen waar je wilt dat je advertenties vertoond worden, bijvoorbeeld aan personen in Breda met een straal van 5 kilometer daaromheen.
  • Max CPC: hoeveel wil je maximaal per klik betalen? Iedere keer dat een persoon op je advertentie klikt, factureert Google een bedrag aan je. Dit bedrag is afhankelijk van meerdere factoren, waaronder de concurrentie op het zoekwoord (bijvoorbeeld andere bloemisten in Breda), maar ook de kwaliteit van je advertenties en website. Je kunt zelf een maximaal bod instellen waarvoor je vertoond wilt worden. Indien het benodigde bedrag hoger ligt dan dit bod, zal je advertentie niet vertoond worden zodat je geen kosten maakt.

Al met al zijn er natuurlijk eindeloze mogelijkheden in Google Ads en is het nodig om je advertenties blijvend te analyseren en optimaliseren. Het gedrag van de personen die jouw advertentie hebben gezien, of ze er nu wel of niet op geklikt hebben, zegt namelijk erg veel over de kwaliteit van je advertenties en website!

Neem vrijblijvend contact met ons op

Hopelijk heeft dit blogartikel wat meer duidelijkheid geschetst over wat betaald adverteren via Google inhoudt. Bij eRocket geloven wij in het combineren van kanalen om zo tot het beste resultaat te komen. Daarom zijn we ervan overtuigd dat Multi Funnel marketing de beste manier van online marketing is. Wil je meer informatie over onze strategie ontvangen of ben je benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem dan telefonisch contact met ons op via 076 782 0560 of stuur een mail naar info@erocket.nl. We ontvangen je graag een keer bij ons op kantoor in Breda!