Posts, berichten, foto’s, blogs en zo kunnen we nog wel even doorgaan: de content vliegt je tegenwoordig om de oren. Steeds meer bedrijven maken gebruik van verschillende contentvormen. Dit gaat gepaard met steeds sterkere concurrentie op dit gebied. Het kan dan ook lastig zijn om in deze tijd uit te blinken met een contentstrategie en je doelgroep op de juiste manier te bereiken via bijvoorbeeld social media of je website.
In deze blog nemen we je mee in de wereld van contentmarketing. Na het lezen van deze blog kun jij een vliegende start maken met het bereiken van jouw doelgroep met waanzinnig goede content.
Denk vanuit de doelgroep
Vroeger stond vooral de gedachte van het bedrijf centraal tijdens het delen van content. Nu is dat wel anders. De behoeftes van jouw doelgroep zijn namelijk veel belangrijker. Om grip te krijgen op je marketingdoelgroep kun je de volgende stappen ondernemen:
- Bepaal wie je doelgroep is en durf deze te specificeren: kijk kritisch naar de doelgroep die je Ă©cht wilt bereiken en omschrijf deze. Voorkom algemene beschrijvingen zoals ‘Nederlandse vrouwen van middelbare leeftijd’ maar durf dit te specificeren naar ‘Nederlandse vrouwen tussen de 30 en 55 jaar oud die interesse hebben in marketingactiviteiten’.
- Maak persona’s op basis van je doelgroeponderzoek. Heb je meerdere doelgroepen? Maak dan voor iedere doelgroep een eigen persona.
- Maak een customer journey om te bepalen waar je doelgroep zich op welk moment bevindt.
Conceptontwikkeling: in één rechte lijn omhoog of toch niet?
Wanneer je de doelgroep in kaart hebt gebracht is het tijd voor de volgende stap. DĂ© boodschap. Bedenk hoe je dit wilt overbrengen op jouw doelgroep. Gebruik hiervoor aspecten die jouw doelgroep aanspreken.
Bedenk middels brainstormsessies creatieve ideeën en oplossingen om de doelgroep op de juiste manier te bereiken met content. Giet de resultaten uit deze brainstormsessie in een bruikbaar concept.
Vergeet in dit proces niet te kijken naar de verschillende kanalen die de doelgroep gebruikt en deze kanalen te voorzien van de juiste content. Met verschillende contentvormen via verschillende kanalen kun je routes opbouwen om de doelgroep op jouw eindpunt terecht te laten komen, bijvoorbeeld de homepage van je website.
Je content plannen = niet achter de feiten aan rennen
Je kent je doelgroep en je hebt je boodschap klaarliggen? Tijd voor het plannen. Om dit aan te pakken is een contentplan erg waardevol. Wist je dat de gemiddelde doelgroep zo’n 7 touchpoints nodig heeft om tot een actie te komen? Het is dan ook aan te raden om je boodschap op 7 verschillende manieren in je contentstrategie terug te laten komen.
Daarnaast voorkom je met een contentplan dat je het uiteindelijke doel en de behoeftes van de doelgroep uit het oog verliest. Zie zo’n plan dus als een raamwerk om je eigen creativiteit en kennis aan op te hangen.
Blijf alert
Het bereiken van je doelgroep met content is een doorlopend proces. Het is dan ook erg belangrijk om te blijven monitoren in hoeverre jouw contentstrategie succes heeft bij de doelgroep en waar je mogelijke aanpassingen kunt doen. Het vragen van feedback aan je doelgroep is dan ook een hele waardevolle manier om dit te doen. Op deze manier creëer je ook nog eens interactie met je marketingdoelgroep, wat op zijn beurt weer bijdraagt aan extra zichtbaarheid. Ook het bijhouden van statistieken is erg waardevol.
Niet alleen het monitoren van het succes van je content, maar ook het monitoren van nieuwe ontwikkelingen is belangrijk. Door in te spelen op nieuwe ontwikkelingen die van belang zijn voor jouw doelgroep blijf je relevant en kun je je onderscheiden van mogelijke concurrentie.
Vliegende start
Hopelijk ben je met deze informatie en inspiratie klaar om een vliegende start te maken met contentmarketing. Ben je tĂłch benieuwd naar meer informatie en inspiratie? Wij helpen je graag verder, neem vooral contact met ons op!