5 e-commerce tips voor jouw webshop

Webshops worden steeds populairder en zijn inmiddels bijna een must voor iedereen die producten wilt verkopen. Het grote voordeel van webshops is namelijk dat klanten zelf hun eigen producten kunnen uitkiezen en betalen. Dit geautomatiseerde proces bespaart jou zowel tijd als geld. Een woord wat vaak in combinatie met webshops gebruikt wordt, is e-commerce. Wij beantwoorden in deze blog de vraag “Wat is e-commerce?” en geven je 5 e-commerce tips. Zo vergoot jij de kans op een succesvolle webshop.

Wat is e-commerce?

E-commerce is de afkorting van “electronic commerce”. Letterlijk vertaald naar het Nederlands is dit: elektronische handel. E-commerce is het kopen en verkopen van goederen en diensten via internet. De online bestedingen van Nederlandse consumenten stijgt nog elk jaar. Volgens onderzoek van Thuiswinkel zijn er vorig jaar 373 miljoen online aankopen in Nederland gedaan. Afgelopen jaren zijn deze getallen alleen maar gestegen. E-commerce kan dus heel belangrijk zijn om jouw bedrijf succesvol te maken. De onderstaande e-commerce tips zullen je helpen bij het creëren van een succesvolle webshop.

e-commerce tips

Tip 1: Gebruiksvriendelijkheid

De eerste e-commerce tip is dat je webshop mobielvriendelijk moet zijn. Steeds meer mensen gebruiken hun mobiele telefoon om bestellingen te plaatsen. Als je webshop niet werkt voor deze doelgroep, heb je kans dat je omzet misloopt.

Tip 2: Gebruik goede foto’s

De tweede e-commerce tip is wellicht voor de hand liggend, maar toch erg belangrijk. Het is belangrijk om foto’s van goede kwaliteit te hebben. Ook is het een voordeel als je meerdere productfoto’s hebt. Zo krijgen potentiële klanten een beter beeld van het product wat je verkoopt.

Tip 3: Voeg een chatfunctie toe aan je webshop

De derde e-commerce tip is een chatfunctie toevoegen aan je webshop. Hiermee bied je jouw klanten de optie om hulp te vragen. Als je deze functie mist, kunnen klanten de website verlaten zonder een aankoop te doen en zonder dat je weet waarom. Niet alleen verhoogt een chatfunctie de kans op aankoop, maar ook krijg jij een beter beeld van welke informatie op je webshop ontbreekt. Voorbeelden van gratis chatfuncties zijn Whatsapp en tawk.to. 

Tip 4: Voeg reviews toe

De vierde e-commerce tip gaat over reviews. Door reviews toe te voegen aan je webshop of zelfs op specifieke product/dienst pagina’s creëer je meer vertrouwen. Potentiële klanten vertrouwen namelijk meer de woorden van andere klanten dan de woorden van jouw bedrijf. Hoe betrouwbaarder jouw webshop oogt, hoe eerder mensen een aankoop zullen doen.

Tip 5: Remarketing

De vijfde e-commerce tip is remarketing. Remarketing is een vorm van online marketing waarbij mensen getarget worden die al eerder jouw webshop bezocht hebben. Je kan hierin heel specifiek zijn. Je kan advertenties laten zien aan mensen die wél iets in hun winkelmandje hebben gestopt maar niet afgerekend hebben. Hiermee vergoot je de kans dat deze mensen toch nog die aankoop gaan doen. Lees ook onze blog over remarketing.

Kan jij hulp gebruiken van een e-commerce specialist?

Er zijn nog veel meer e-commerce tips, te veel om in 1 blogartikel te benoemen. Kan jouw webshop hulp gebruiken? Of heb je nog vragen over hoe je de bovenstaande tips kan toepassen? Neem dan contact met ons op. Het team van eRocket staat enthousiast klaar om jou te helpen.