TikTok Shopping is here! #tiktokmademebuyit

tiktok shopping

De wereldwijde lancering van TikTok Shopping is een feit! ?‍?

Vanaf nu kan je nóg meer uit TikTok halen met je webshop. Waar je eerst als bedrijf vooral voor je naamsbekendheid en branding op het platform aanwezig was, kun je nu ook direct het aantal verkopen stimuleren. Benieuwd hoe dit werkt? Lees dan verder!

Zo werkt TikTok Shopping

2022 is het eerste jaar voor deze e-commerce tool. Je kunt je video’s en live’s nu gebruiken om jouw product, niet alleen uit te lichten maar ook op hetzelfde platform te verkopen.

Het imago van het gedrag van de creators op TikTok kan een groot voordeel zijn voor bedrijven die aan de slag willen gaan met TikTok shopping. Mensen zijn op TikTok echt zichzelf en geven op dit platform hun eerlijke mening, ook op product reviews. Daarbij kunnen productvideo’s op deze manier ook vermakelijk zijn. Het is een streven om je advertenties zo organische mogelijk eruit te laten zien. Zo kun je op verschillende vlakken het vertrouwen van de toekomstige klant winnen.

Organische TikTok shopping content is key

Het is dus belangrijk om de content van je advertenties zo veel mogelijk te laten lijken op organische content. Hierdoor krijg je meer engagement met je klanten. Wanneer je content persoonlijk is, is het voor je klanten geloofwaardig. Zorg er dus voor dat je content niet te gelikt is.

Je kunt hiervoor rekening houden met de volgende vier pijlers:

  • The power of sound: dit is misschien wel het belangrijkste aspect van TikTok content. Het staat, in tegenstelling tot andere social media platformen, altijd aan. Gebruik dit om jouw boodschap over te brengen.
  • Lo-fi production: maak geen moeilijke, perfecte productie en edit zodat je content er organisch uit ziet. Hierbij kun je wel gebruik maken van TikTok trends, zoals transitions of door gebruik te maken van hetzelfde begin- als eindshot.
  • Be real and relatable: blijf geloofwaardig, breng jouw boodschap vanuit je eigen perspectief over. Zorg dat je niets voorleest van een presenteerplaatje maar je eigen verhaal vertelt.
  • Use of Captions: gebruik tekst overlays in je video’s als dit jouw boodschap ondersteund. Door het gebruik van captions zet je de context voor jouw advertentie.

Tip: ga eerst aan de slag met organische content, bekijk wat werkt voor jouw klanten en zet dit vervolgens om in een shopping advertentie.

Hoe kun je TikTok Shopping inzetten?

Je kan jouw webshop op twee manieren integreren met TikTok-shopping: een directe integratie of via een partner. Zo kan je jouw producten direct via het medium verkopen. Daarbij heb je drie verschillende manieren van adverteren op TikTok: In-Feed video’s, Brand Takeover en Topview.  

Directe integratie

Met een directe integratie krijg je toegang tot verschillende marketplace-tools van TikTok zelf. Dit type is op dit moment alleen in Groot-Brittannië en Indonesië beschikbaar, maar de verwachting is dat dit snel zal worden uitgerold naar andere landen.

Hier krijg je toegang toe bij een directe integratie:

  • TikTok Seller Center: vergelijkbaar aan een Instagram Winkel. Hier kan je jouw TikTok Shopping in opzetten, analyseren en optimaliseren.
  • TikTok Affiliate Program: op dit platform kan je contact leggen met andere adverteerders zodat je gezamenlijke campagnes kan opzetten.
  • Native checkout flow: hiermee kan je gebruik maken van het checkout-systeem van TikTok zelf.

Partner integratie

Met een partner integratie kan je jouw webshop aan je TikTok Business-account koppelen. Hiermee bied je de producten wel aan op het platform, maar zal de daadwerkelijke bestelling op jouw webshop worden gedaan. Het maken van een partner integratie kan via een partner platform, een handmatige integratie en een API-integratie. Die eerste is op dit moment voor 4 platforms beschikbaar:

  • BigCommerce
  • Ecwid
  • Shopify
  • Square

Werk jij met één van bovenstaande platforms? Dan kom jij in aanmerking van een TikTok Shopping-account!

In-Feed video’s, Brand Takeover en Topview

De In-Feed video’s worden weergeven op de ‘For you’ pagina, net als alle organische content. Het voordeel van deze manier van TikTok Shopping is dat het de gebruikerservaring niet onderbreekt. Wat maakt dat je een hogere engagement rate, een hogere CTR (Click Through Rate) en een hoger conversie percentage creëert.

Brand Takeover en Topview video’s worden beide fullscreen weergeven wanneer je de TikTok opent. Bij een Topview advertentie loopt deze video vervolgens over in de ‘for you’ pagina, waardoor mensen langer blijven kijken. Bij een Brand Takeover video is het doel om zoveel mogelijk bereid te genereren. Dit is namelijk de enige vorm van adverteren op TikTok shopping waarbij je je op een interesse doelgroep kunt richten. Per dag mag hier één merk op adverteren per categorie, op deze manier kunnen concurrenten niet tegelijkertijd adverteren. De attentiespanne voor dit soort video is kort, je hebt 3 tot 5 seconde, dus zorg dat je opvalt!

Producten toevoegen aan TikTok video’s

Heb jij jouw producten al gelanceerd via TikTok? Dan wil je natuurlijk weten hoe je jouw producten aan jouw posts kan toevoegen! Met de TikTok Shopping integratie kan je namelijk product links toevoegen aan je video’s.

Dit doe je zo:

  • Maak een TikTok-video in de app
  • Klik bij Post op Link toevoegen
  • Kies hier voor Producten
  • Bij de Showcase module kies je vervolgens voor toevoegen
  • Typ de productnaam in en klik op toevoegen
  • Herhaal dit als er meer dan één product in je video wordt getoond
  • Klaar? Posten maar!

En dit ziet er zo uit:

Tiktok shopping

TikTok Shopping; iets voor jou?

Zie jij het wel zitten om met TikTok shopping aan de gang te gaan? Wij zijn benieuwd naar jouw ervaringen! Kan je nog wel wat hulp gebruiken? Laat het ons zeker weten. Wij helpen je met een vliegende start.

 

Meer uit social media halen?

Speel in op je doelgroep via social media content en campagnes.

Belangrijke pagina's

Bouwen jullie ook websites?
eRocket Dashboard
575% meer e-commerce omzet voor Exxcellent

Exxcellent heeft een vliegende start gemaakt met eRocket waarbij we de volledige Multi Funnel Marketing Strategie hebben ingezet. Zo hebben we SEO ingezet op de belangrijkste categoriepagina's. De SEA structuur is herzien en we adverteren daarnaast actief op Instagram, Facebook en Pinterest. Een stijging van 16.000% in omzet is daarvan het directe resultaat.