Storytelling in jouw e-commerce: ga de connectie aan

Storytelling in e-commerce - eRocket

Bij e-commerce draait het natuurlijk om de online verkoop van jouw producten. Maar wil je veel producten verkopen dan zul je meer moeten bieden dan enkel een mooie website en een goed product. Waar consumenten eerst alleen via een webshop in aanraking kwamen met een product zijn er nu tal van onlinekanalen waar producten op gepromoot worden. Je zult er dus voor moeten zorgen dat jouw online aanwezigheid het verschil maakt. Maak daarom gebruik van een sterk staaltje storytelling binnen jouw e-commerce. Zo zet je jouw producten goed in de markt, trek je de consument over de streek en verhoog je de omzet.

Behoeftes bevestigen

 Bij de meeste ondernemers ligt de focus vooral op de praktische zaken. Producten in een webshop moeten duidelijke informatie bevatten, de bezorgservice moet duidelijk gecommuniceerd worden en de voorraad moet netjes bijgehouden worden. Allemaal belangrijke zaken, maar waar is de persoonlijke connectie met de consument?

Het aangaan van een persoonlijke connectie klinkt misschien een beetje zweverig. In de praktijk blijkt echter dat storytelling een effectief middel is voor jouw webshop. Een goed merkverhaal zorgt er namelijk voor dat de consument helemaal verknocht raakt aan jouw product. Is jouw merk bijvoorbeeld erg duurzaam? Draag dit dan uit in jouw merkverhaal. Jouw product representeert een waarde en zal bij aankoop de innerlijke waarden van de koper bevestigen. We willen namelijk graag bevestigen wat we over onszelf geloven. Een effectief merkverhaal helpt jouw consument de persoon te zijn die ze willen zijn.

Heb je jouw webshop pas net gelanceerd? Bekijk dan onze handige tips waar een goede webshop aan moet voldoen. Zo zorg je voor een goede basis wanneer je aan de slag gaat met storytelling.

Meer dan een simpel verhaaltje

 Storytelling wordt vaak op producten toegepast wanneer ze al in de markt zijn gezet. Veel bedrijven starten met het product en bedenken daar later een verhaal bij. Je kunt dit proces ook omdraaien. Ben je van plan om een nieuw product in de markt te zetten? Start dan met een sterk merkverhaal en bouw daar je producten omheen. Zo bepaal je van tevoren welke kanalen je gaat inzetten om jouw verhaal over te brengen. Storytelling is namelijk meer dan het bedenken van een verhaaltje. Het bevindt zich in het diepste niveau een organisatie. Het moet staan voor alles waar je gelooft, wat je uitdraagt, produceert, doet en zegt. Zo ben je niet alleen bezig met het verkopen van producten maar ook met het opbouwen van een merk.

‘Show them, don’t tell’

 Er is niets zo belangrijk als authenticiteit wanneer je bezig bent met storytelling. Je vertelt jouw consument namelijk geen sprookjes. Je verkoopt een tastbaar product waar jouw consument een transactie voor moet aangaan. Jouw content is alleen effectief wanneer het geloofwaardig en relevant is. Veel bedrijven gaan de fout in door steeds maar weer te roepen hoe fantastisch ze zijn, hoe geweldig het product is en wat voor verandering ze teweeg hebben gebracht. Jezelf op de borst kloppen zorgt juist niet voor een persoonlijke connectie. In e-commerce gaat het niet enkel om de verkoper maar juist om de consument. Een tip: maak gebruik van goede reviews en hou het authentiek. Een consument prikt namelijk zo door een sterk staaltje bedachte marketingcommunicatie.

Bij het gebruik van storytelling op product niveau is het erg belangrijk dat je werkt vanuit het principe “show, don’t tell’. Jouw doelgroep wil jouw verhaal namelijk niet alleen horen. Ze willen het zien en beleven! Daarom zul je moeten laten zien wat jouw product betekend voor de consument. Je kunt dit principe op ieder product toepassen. Zo kun je bijvoorbeeld een stuk zeep verkopen zonder enige context. Waarschijnlijk breng je dan weinig te weeg bij de consument. Speel dus in op de duurzame ingrediënten van de zeep. Of de geur die doet denken aan een heerlijk zomerse dag of de prachtige bloemen uit de tuin van die ene leuke oma. Luister goed naar jouw klanten en speel in op de motivatie om jouw product te kopen. Er liggen namelijk duizenden verhalen voor het oprapen.

Maak die ‘goeie ouwe tijd’ tastbaar

Tegenwoordig zien we de term nostalgie vaak terugkomen binnen de product marketing. Wil je ervoor zorgen dat jouw doelgroep zich verbonden voelt aan jouw product? Maak dan gebruik van nostalgie om jouw product aan te laten sluiten op de associaties en het referentiekader van de consument. Een duwtje uit het verleden kan er namelijk voor zorgen dat iemand eerder over gaat tot het kopen van een product. Dit omdat we producten associëren met gebeurtenissen uit ons verleden. Bij aankoop wordt een herinnering uit het verleden weer tastbaar gemaakt. Hierdoor speelt geld een minder grote rol in de overweging bij aanschaf van het product. Wanneer je deze techniek toepast in de verkoop van een product ben je bezig met het winnen van vertrouwen en het opbouwen van een sterke klantrelatie.

Wil je nostalgie inzetten in jouw e-commerce? Dan is het belangrijk om jouw doelgroep goed te leren kennen. Je gaat gebruik maken van een gebeurtenis of referentie uit het verleden. Dus het is wel zo handig dat jouw doelgroep hier ook een associatie mee heeft. Zo niet, dan heeft het geen impact op het koopgedrag. Ben je gericht op een nichemarkt doe dan onderzoek naar gebeurtenissen uit het verleden die aansluiten bij de belevingswereld van jouw consument. Wanneer je voor nostalgie marketing kiest zal niet iedereen de context van je boodschap snappen. Dit is ook niet erg, zolang jouw ideale klant het maar snapt. Je kunt ook kiezen voor een globalere aanpak. Maak gebruik van een vintage stijl in jouw communicatie. Zo roep je met de juiste beelden een vertrouwd gevoel van vroeger op. Merken gebruiken vaak niet voor niets ‘sinds 1910’ op hun verpakken. Iets wat al lang bestaat roept ten slotte vertrouwen op.

Tips voor het toepassen van storytelling in e-commerce:

  1. Iedere organisatie kan producten verkopen met een lifestyle. Zolang je het maar goed in de markt zet. Focus je daarom op het gevoel van de consument bij jouw product. Uit onderzoek blijkt dat millennials erg gevoelig zijn voor het kopen van een experience. Laat de consument de pluspunten van je product zien, breek barrières af en geef nieuwe inzichten. Het verhaal dat je vertelt hoeft niet altijd enkel en alleen over het product te gaan.
  2. Je verkoopt waarschijnlijk geen producten zonder ze in de juiste context de plaatsen. Veel consumenten willen weten wat de producten voor ze kunnen betekenen. Weet duidelijk te vertellen wat voor verschil jouw product maakt en bekijk dit ook vanuit het perspectief van de klant.
  3. De feestdagen zijn een uitgelezen kans om storytelling toe te passen binnen jouw e-commerce. Dit is ook meteen een mooi moment om te kiezen voor nostalgie marketing. Iedere consument heeft bijvoorbeeld wel een mooie herinnering aan de kerst van vroeger.
  4. Streef ernaar om anders te zijn, niet beter. Niets is belangrijker dan authenticiteit. Heb je als bedrijf een flinke groei doorgemaakt? Communiceer dit dan zeker naar jouw consument. Maar vergeet niet om vooral de weg hiernaartoe te belichten. Hoogtepunten, maar zeker ook dieptepunten werken namelijk erg inspirerend bij jouw consument.
  5. Maak gebruik van ‘user generated content’. De consument komt pas in contact met jouw product nadat het product gekocht is. Daarom zijn veel consumenten op zoek naar reviews en tips van personen die ze voor zijn gegaan. Integreer reviews en foto’s van consumenten in jouw storytelling. Zo creëer je bij de consument meer vertrouwen in jouw product.

Wat is jouw verhaal?

 Nu ben je helemaal klaar om jouw e-commerce te verrijken met storytelling. Heb je vragen naar aanleiding van deze blog? Onze online marketeers helpen je graag bij het vertellen van jouw merkverhaal! Neem even contact met ons op. Onze online marketeers helpen je graag met dit onderdeel uit onze Multi Funnel Strategie.