6 keer: overtuigen in een online omgeving

Beïnvloedingswapen schaarste

Als ondernemer heb je natuurlijk een eigen website waarmee je online vindbaar bent en wellicht heb je ook nog een Facebook en LinkedIn pagina. Maar wat doe je vervolgens als je zichtbaar en optimaal vindbaar bent? Er zijn genoeg concurrenten die nagenoeg dezelfde producten of diensten aanbieden als jij. Overtuig jouw potentiële klant ervan dat ze voor jou moeten kiezen. Gelukkig bedacht meester-psycholoog Robert Cialdini ‘de 6 geheimen van het overtuigen’, beïnvloedingswapens waarmee je betere content kunt aanbieden en de websitebezoeker kunt verleiden tot een conversie. En het mooie is: het is vrij eenvoudig toe te passen! We leggen je de 6 wapens uit.

1. Overtuig online met wederkerigheid

Deze situatie ken je vast: je nodigde iemand uit op je verjaardag omdat diegene jou ook had uitgenodigd. Je wilt natuurlijk niet bij iemand in het krijt staan. Precies dat is het principe van wederkerigheid, waarbij je je verplicht voelt om een gift te beantwoorden met een tegengift. Geven en nemen dus. Verkoop je een geweldig product of heb je van een onderwerp ongelofelijk veel kennis? Geef een cadeautje, tip of kennis weg. Dit voelt misschien vreemd, want je geeft eerst wat weg zonder dat je zeker weet of je er iets voor terugkrijgt. Als het betekenisvol en onverwacht is kan het zeker in je voordeel werken.
Bij eRocket delen we onze kennis in blogartikelen en plaatsen veel tips op onze strategie websiteZo blijf je op de hoogte van het laatste marketingnieuws en kan je veel van onze online strategie zelf toepassen. Handig toch?
Daarnaast bieden we een gratis website scan of Google Ads scan aan waarmee je direct tips krijgt voor jouw website. Deze gratis scans doen we wanneer je contact met ons zoekt voor jouw project!
ik wil een scan van mijn website

2. Commitment en consistentie

Als bezoekers zich eenmaal hebben laten verleiden tot een kleine stap en een eerste binding met je hebben (commitment), zijn ze eerder bereid om “ja” te zeggen tegen meer. Ze willen namelijk consistent gedrag vertonen. Wie A zegt, moet ook B zeggen. Als iemand al regelmatig onze online marketing blogartikelen heeft gelezen, is diegene sneller bereid zich in te schrijven voor onze nieuwsbrief.

3. Online overtuigen met autoriteit

Als de dokter zegt dat je een bepaalde klacht met medicijn X of behandeling Y kunt verhelpen, zal dat wel waar zijn, toch? Dat is hoe autoriteit werkt. Door autoriteit uit te stralen kun je bij potentiële klanten een deel van hun onzekerheid wegnemen.

Laat dus als bedrijf zien wat je in huis hebt, want je kunt hiermee de potentiële klanten vertrouwen geven dat ze op de goede weg zijn om de juiste keuze te maken. Klanten overtuigen is dus onzekerheden wegnemen. Dat doen we bij eRocket ook. Potentiële klanten willen vaak een ervaren partner voor hun marketing, een transparante werkwijze, betrokken worden in het proces en uiteindelijk hun doelstellingen halen. Dat is nou precies wat we bij eRocket te bieden hebben. Multi Funnel Marketing noemen wij dat.

4. Overtuig met schaarste

Hoe komt het toch dat concertkaartjes binnen no-time uitverkocht zijn en dat de sneakers a €200,- van de Zeeman over de toonbank vlogen? Het antwoord is schaarste. Het creëren van schaarste is één van de krachtigste beïnvloedingswapens om twijfelende bezoekers op je website over de streep te trekken. Als een product of dienst zeldzaam is of wordt, dan wordt het in de beleving meer waard. Door de schaarste van je product of dienst te benadrukken, kun je inspelen op de angst van verlies. Zo’n beetje elke webshop en elke winkel in het winkelcentrum maakt hier gretig gebruik van. De zomersale is begonnen. Wees er snel bij, want je krijgt nog maar drie weken tot wel 40% korting en op=op!

Schaarste

5. Sociale bewijskracht

Is die nieuwe iPhone wel een fijne smartphone? Vraag het even aan een vriend of kennis. Twijfel je over de pasvorm van een bepaald kledingstuk in de webshop? Lees even in de reviews wat anderen ervan vinden. Dat is het principe van sociale bewijskracht. Websitebezoekers zijn onzeker, dus als anderen eerder eenzelfde soort ervaring hebben doorgemaakt, wordt het maken van de juiste keuze een stuk eenvoudiger. Twijfel je of jouw online marketing aan eRocket uitbesteden wel zo’n goed idee is? Neem dan eens een kijkje op onze referentiepagina. Als al zoveel anderen je voorgingen, zal het wel goed zijn?

6. Sympathie

Potentiële klanten zeggen het liefst “ja” tegen personen en bedrijven die ze kennen en graag mogen. Bij sympathie gaat het om de gunfactor. Veel potentiële klanten weten echt wel wat voor producten of diensten je aanbiedt, maar wie erachter zit weten zij vaak niet. Laat dus wat van jezelf zien en geef je bedrijf een gezicht. Daarnaast zijn een goede service en persoonlijk contact belangrijk. Zo zorg je voor tevreden klanten die ervoor zorgen dat je via aanbevelingen nieuwe klanten krijgt.

Dit laatste punt is natuurlijk moeilijker te beïnvloeden, maar kijk daarom ook vooral wat bezoekers leuk vinden aan je.

Deze online overtuigingsprincipes toepassen op je eigen website

Met de ‘6 geheimen van het overtuigen’ kun je de conversie van jouw website en webshop verhogen.

Kunnen we je helpen bij het optimaliseren van de conversies op jouw kanalen? Stel je vragen dan gerust via de chat op onze website, stuur een e-mail naar info@erocket.nl of bel ons op via  076 782 0560. Wij denken graag met je mee!

Conversie optimalisatie inzetten?

Haal meer leads uit je huidige bezoekers.

Meer inspirerende blogs

conversie optimalisatie stappenplan
Conversie optimalisatie in 5 eenvoudige stappen
Wat is conversie optimalisatie?
Wat is conversie optimalisatie (CRO)?
Fromulieren optimaliseren
Optimaliseer formulieren voor meer conversies
a-b test
A/B testen voor meer conversies

Belangrijke pagina's

Wat is jullie track record?
Zijn de marketeers gecertificeerd?
Conversie optimalisatie
Online marketing strategie
Meer uit de huidige bezoekers halen

13% conversie percentage uit Google Ads door de website te verbeteren. Door conversie optimalisaties op de website van Mokken Bedrukken stegen het aantal aanvragen. We kregen al veel bezoekers op die site, dus gingen we op zoek om meer uit deze bezoekers te halen.