Reserveer nu marketingbudget voor employer branding in 2023

Is jouw organisatie al bezig met de plannen voor 2023? Het laatste kwartaal vraagt om het formuleren van een strategie voor volgend jaar. Zeker voor het aantrekken van nieuwe collega’s is het belangrijk om op tijd te starten met deze employer branding strategie. Het zal je niet ontgaan zijn dat het lastiger is dan ooit om de juiste mensen aan te trekken in de huidige arbeidsmarkt. Begin daarom op tijd en wacht niet tot het laatste moment. In deze blog vertel ik je waarom het belangrijk is om nu jouw marketingbudget te bepalen voor je employer branding voor 2023.

Geef een gezicht aan je nieuwe collega

Weet wie je zoekt en waar je deze personen online kunt vinden. Door persona’s op te stellen per vacature, kun je inspelen op interesses en leefwereld. Zo vind je nieuwe notarissen waarschijnlijk niet op snapchat en spreek je schoonheidsspecialisten niet aan met een dartbord in de personeelsruimte. Met een duidelijk afgebakende doelgroep heb je goede basis voor social media en SEA. Verspil dus geen marketingbudget aan het bereiken van de verkeerde doelgroepen. Lees meer over de interesses en wensen van de doelgroep Gen Z in deze blog.

Q4 is ook een tijd van evaluatie. Welke strategie heb je in 2022 gevolgd? En bereikte je met dit mediabudget de juiste mensen? De juiste doelgroepen bepaal je ook door personen uit te sluiten. Door de waste van 2022 uit te sluiten in je online campagnes in 2023, besteed je je marketingbudget een stuk efficiënter.

⇨ Bepaal jouw online doelgroep

Korte vs. lange termijn

Bedenk vooraf goed of je je marketingbudget inzet voor een campagne voor de korte of lange termijn. Een eenmalige campagne, ingericht op de interesses van je doelgroep, kan succesvol zijn en ervoor zorgen dat je de vacature invult. Bedenk wel: is het waarschijnlijk dat we binnenkort nog een kandidaat zoeken? Veel organisaties staren zich blind op het klassiek vacatures invullen, maar overzien niet de lange termijn. Hier komt employer branding om de hoek kijken.

Employer branding is gericht op de lange termijn. De investering is vaak groter, maar de impact is ook groter. De hoofdvraag hier is: waarom zou een kandidaat tussen de duizenden vacatures precies kiezen voor jullie organisaties? Zodra intern bekend is wat de grootste voordelen voor nieuwe kandidaten is, kun je deze online gaan adverteren. In plaats van conversiecampagnes draai je nu merkbekendheidscampagnes om aan zoveel mogelijk interessante personen de voordelen van jullie werkgeverschap te tonen. Overtuig je de doelgroep? Dan zul je zien dat zij zelf naar jullie vacaturepagina of eigen werkenbij-site gaan om te gaan solliciteren. Met een eigen werkbij-site kun je jouw werkgeverschap nog beter neerzetten. Op termijn kan een investering in je employer brand er zo voor zorgen dat je eenvoudiger vacatures invult.

marketingbudget bepalen

Omarm de collega’s om je heen

Kijk vooral ook om je heen op de werkvloer tijdens je zoektocht naar nieuwe kandidaten. Je collega’s vormen de interne merkidentiteit van je organisatie. Zij zijn het uithangbord van je organisatie. Het is belangrijk dat zij op hun plek zitten en fan zijn van je merk. Alleen op die manier zorg je ervoor dat je personeelsbestand blijft groeien en je merkidentiteit behouden blijft. Oftewel: dat er zich een harde kern vormt van enthousiaste collega’s die 100% achter de organisatie staat. Daarvoor is internal branding belangrijk. Dit kan een basis vormen voor je employer branding. Vergeet in je de budgetten voor 2023 dus niet om ook rekening met het behouden van je collega’s. Denk hierbij bijvoorbeeld aan tijd voor interne communicatie, ruimte voor het volgen van trainingen en het inplannen van leuke personeelsuitjes.

Marketingbudget bepalen

Het bepalen van je marketingbudget voor employer branding heeft dus heel wat voeten in de aarde. Dit is afhankelijk van je type doelgroep, de kanalen die je inzet, de content die je gaat maken en of je kiest voor de korte of lange termijn. Ben je van plan om je online marketing werkzaamheden uit te gaan besteden? En ben je benieuwd wat de mogelijkheden hiervoor zijn? Vraag daarvoor onze kostenconfigurator aan. Schroom ook niet om contact met ons op te nemen om te brainstormen over een strategie voor jouw vacatures van 2023.