Hoe kun je internal branding het beste toepassen in jouw bedrijf?

Wat is internal branding?

Om een antwoord te geven op de vraag: ”wat is internal branding?” dient er vooraf toegelicht te worden dat internal branding twee verschillende dimensies heeft. Hieronder zal ik je uitleggen hoe dit fenomeen precies werkt en hoe jij het kan toepassen in jouw bedrijf of organisatie.

De betekenis van internal branding

Internal branding is de letterlijke vertaling van: ”interne merkvorming”. Als je over internal branding spreekt heb je het dus over het van binnenuit vormen van jouw merk om vervolgens te profileren naar de buitenwereld. Als je internal branding succesvol wilt toepassen spelen je dagelijkse werknemers een cruciale rol.

Internal branding kun je benaderen op twee verschillende manieren:

  • Internal branding 1.0 (van buiten-naar-binnen / outside-in)
  • Internal branding 2.0 (van binnen-naar-buiten / inside-out)

Internal branding 1.0

Bij internal branding 1.0 worden de al eerder gevormde en vooraf bepaalde: visie, missie, normen, waarden en filosofie van het bedrijf vertaald naar de huidige werknemers en toekomstige werknemers. Hierbij wordt vaak door een select groepje invloedrijke personen vanuit de organisatie het ‘interne merk’ bepaald.

Internal branding 2.0

Als je internal branding 2.0 bestudeert zie je dat er met de gehele organisatie van binnenuit bepaald wordt wat de: visie, missie, normen, waarden en filosofie van het bedrijf zijn. Oftewel: het interne merk. Dit wordt vaak gebaseerd op werkervaringen en sterke/goede persoonlijkheden van mensen binnen het bedrijf.

In de meeste gevallen werkt internal branding 2.0 het beste omdat er gezamenlijk bepaald wordt wat je als organisatie uit wilt stralen naar de buitenwereld. Iedereen in je organisatie is hierbij betrokken en iedereen mag zijn of haar mening delen. Werknemers zijn hierbij dus van cruciaal belang. Hieronder vertel ik je meer over de rol van werknemers bij het toepassen van internal branding.

De rol van werknemers bij internal branding

Wil je succesvol de interne merkvorming van jouw organisatie toepassen? Zorg er dan voor dat werknemers je merk tot leven brengen. Dit klinkt misschien vreemd maar dit is de enige manier om succes te hebben met internal branding. Bij internal branding zijn je medewerkers hét uithangbord van je organisatie.

Medewerkers als ambassadeurs

De beste ambassadeurs van je organisatie zijn nog altijd je medewerkers. Hier kan geen enkele klant tegenop. Als je gebruik maakt van internal branding kunnen je medewerkers de identiteit van je organisatie extern uitdragen. Dit werkt het beste als je gebruikt maakt van de 2.0 versie omdat hierbij intrinsiek vanuit je werknemers de identiteit overgedragen wordt. Hierbij zal de communicatie van je medewerkers naar de buitenwereld natuurlijker aanvoelen en in de meeste gevallen is dit vele malen effectiever.

Stappenplan voor internal branding

Er zijn verschillende strategieën die je kunt toepassen bij internal branding. Kies een strategie die aansluit bij jouw organisatie. Een passende strategie kiezen is een van de voorwaarden voor succes met internal branding. Hieronder vind je een kort stappenplan om jouw perfecte strategie op te stellen:

  1. Bepaal je huidige interne merkidentiteit. Bepaal wat op dit moment belangrijke normen, waarden, missies en visies zijn binnen je organisatie.
  2. Wat wil je veranderen? Er zullen interne merkeigenschappen zijn die op dit moment eigenlijk wel goed passen binnen je organisatie. Laat deze vooral leven binnen je bedrijf. Maar welke interne merkeigenschappen wil je veranderen en welke wil je liever kwijt?
  3. Hoe ga je dit aanpakken? Stel een plan op hoe je de aankomende wijzigingen gaat doorvoeren op het gebied van je interne merkidentiteit.
  4. Voer dit geleidelijk door binnen je organisatie. Internal branding is bedoeld voor de lange termijn. Verwacht dus niet dat je organisatie binnen enkele maanden de nieuwe interne merkidentiteit ademt. Een merk is immers iets wat je opbouwt, dit gebeurt niet van de één op de andere dag.

Wil je meer weten over eRocket?

Wil je meer weten over eRocket en onze online marketing activiteiten? Wij maken gebruik van een Multi Funnel strategie, hier verwerken we alle online marketing kanalen om samen een doel te bereiken. Mocht je meer informatie willen, spreek ons aan op de chat of bel direct naar 076-780 05 60.