Wat is internal branding en hoe pas je het toe in je bedrijf?

Internal branding. Een krachtige manier om klantbeleving te optimaliseren, maar ook om betrokkenheid onder medewerkers te vergroten. 👩‍🚀👨‍🚀 Wat is internal branding precies? Je leest het in dit artikel.

Wat is internal branding?

Om antwoord te kunnen geven op de vraag: “wat is internal branding?” is het handig om te weten dat dit fenomeen twee dimensies heeft. Hieronder zal ik je uitleggen hoe dit precies werkt en hoe jij het kan toepassen in jouw bedrijf of organisatie.

internal branding

De betekenis van internal branding

Internal branding. Letterlijk vertaald betekent dit: ”interne merkvorming”. Als je over internal branding spreekt heb je het dus over het van binnenuit vormen van jouw merk. Vervolgens straal je dit uit naar de buitenwereld. Als je internal branding succesvol wilt toepassen, heb je jouw dagelijkse werknemers nodig. Zij kunnen dit namelijk een enorme boost geven!

Internal branding kun je benaderen op twee verschillende manieren:

  • Internal branding 1.0 (van buiten-naar-binnen / outside-in)
  • Internal branding 2.0 (van binnen-naar-buiten / inside-out)

Internal branding 1.0

Bij internal branding 1.0 worden de al eerder gevormde en vooraf bepaalde visie, missie, normen, waarden en filosofie van het bedrijf vertaald naar de huidige werknemers en toekomstige werknemers. Hierbij wordt vaak door een select groepje invloedrijke personen vanuit de organisatie het ‘interne merk’ bepaald. Het merk wordt dus eerst bepaald en wordt daarna doorgezet naar werknemers. Niet zo’n krachtige vorm van branding.

Internal branding 2.0

Hoe zit dat dan met de andere variant? Internal branding 2.0 baseert het merk juist op de kern van het bedrijf. Van binnenuit wordt bepaald wat de missie, visie, normen, waarden en filosofie van het bedrijf zijn. Oftewel: het interne merk. Dit wordt vaak gebaseerd op werkervaringen en sterke of goede persoonlijkheden van mensen binnen het bedrijf.

In de meeste gevallen werkt internal branding 2.0 het beste omdat er gezamenlijk bepaald wordt wat je als organisatie uit wilt dragen naar de buitenwereld. Iedereen in je organisatie is hierbij betrokken en mag zijn of haar mening delen. Werknemers zijn hierbij dus van cruciaal belang. Hieronder vertel ik je meer over de rol van werknemers bij het toepassen van internal branding.

De rol van werknemers bij internal branding

Wil je de interne merkvorming van jouw organisatie succesvol toepassen? Zorg er dan voor dat werknemers je merk tot leven brengen. Dit klinkt misschien vreemd, maar dit is de enige manier om succes te hebben met internal branding. Bij internal branding zijn je medewerkers hét uithangbord van je organisatie.

Medewerkers als ambassadeurs

De beste ambassadeurs van je organisatie zijn nog altijd je medewerkers. Hier kan geen enkele klant tegenop. Als je gebruik maakt van internal branding kunnen je medewerkers de identiteit van je organisatie extern uitdragen. Dit werkt het beste als je gebruik maakt van de 2.0 versie. Hierbij wordt de identiteit intrinsiek overgedragen door de medewerkers. De communicatie naar de buitenwereld zal natuurlijker aanvoelen. Dit is in de meeste gevallen vele malen effectiever.

Zeg nou zelf: iemand die bij Cola werkt, gaat toch geen Pepsi drinken?

Internal branding in de hele organisatie

Zoals gezegd wil je jouw medewerkers inzetten als ambassadeurs. Wat daarbij belangrijk is? Dat dit door de hele organisatie gebeurt. Op ieder level. Alle medewerkers dragen bij aan jouw merk. Bij eRocket werkt iedere collega aan de internal branding: in de manier waarop we communiceren, naar collega’s en naar klanten toe.

Stappenplan voor internal branding

Er zijn verschillende strategieën die je kunt toepassen bij internal branding. Kies een strategie die aansluit op jouw organisatie. Een passende strategie is een van de voorwaarden voor succes met internal branding. Hieronder vind je een kort stappenplan om jouw perfecte strategie op te stellen:

  1. Bepaal je huidige interne merkidentiteit. Bepaal wat op dit moment belangrijke normen, waarden, missies en visies zijn binnen je organisatie.
  2. Wat wil je veranderen? Er zullen interne merkeigenschappen zijn die op dit moment eigenlijk wel goed passen binnen je organisatie. Laat deze vooral leven binnen je bedrijf. Maar welke interne merkeigenschappen wil je veranderen of welke wil je liever helemaal kwijt?
  3. Hoe ga je dit aanpakken? Stel een plan op hoe je de aankomende wijzigingen gaat doorvoeren op het gebied van je interne merkidentiteit. Zorg ook hier voor betrokkenheid onder je medewerkers.
  4. Voer dit geleidelijk door binnen je organisatie. Internal branding is bedoeld voor de lange termijn. Verwacht dus niet dat je organisatie binnen enkele maanden de nieuwe interne merkidentiteit ademt. Een merk is immers iets wat je opbouwt, dit gebeurt niet van de één op de andere dag.

Internal branding inzetten

Heb jij bepaald wat je merkidentiteit is en wil je deze uitstralen? Naar potentiële collega’s? Naar klanten? Of gewoon naar de volledige buitenwereld? Er zijn verschillende manieren om je merkidentiteit te uiten. Zo kun je dit verwerken in teksten op je website, terug laten komen in advertenties of inzetten in je social media kanalen. Wil je het gebruiken om nieuwe collega’s aan te trekken? Laat jouw internal branding dan zien op je werken bij site: in de vorm van blogs, beeldmateriaal en meer.  

Bij eRocket denken we graag je met je mee. Zodat jij het optimale uit jouw branding haalt. Wil je meer weten over eRocket? Wij maken gebruik van een Multi Funnel strategie. Hier verwerken we alle online marketing kanalen. Reaching new stars. Samen gaan we jouw online doelen behalen. Neem voor meer informatie contact met ons op.

× Available on SundayMondayTuesdayWednesdayThursdayFridaySaturday