Adverteren op merknaam

Wil je adverteren op merknaam in Google? Maar weet je niet waar je moet beginnen? Of misschien zijn er concurrenten die op jouw merknaam adverteren? Hoe zit dat dan? We beantwoorden deze vragen in snelle vaart!

Google ads

Wat zijn branding campagnes?

Branding campagnes, zijn advertenties waarbij het doel is om jouw merk een boost te geven in Google. Tenminste, als je dit goed invult natuurlijk! Via branding campagnes ga je dus adverteren op je merknaam. Om je te onderscheiden van je concurrenten heb je een onderscheidende factor nodig. Vaak komt de onderscheidende factor of factoren terug in jouw USP’s van je merk.

We geven je graag een voorbeeld. Onze onderscheidende factor is bijvoorbeeld transparantie. Als online marketing bureau geven we jou als klant graag een inzicht in de activiteiten die wij voor je uitvoeren achter de schermen.

Kortom, het is erg belangrijk om vooraf dus helder te hebben wat jouw USP’s zijn zodat je je kunt onderscheiden van je concurrent en je jouw doelgroep weet aan te trekken. Let’s go!

Type branding campagnes

Er zijn verschillende type branding campagnes die je in kunt zetten om te adverteren op merknaam. We bespreken ze hieronder.

Tekstuele advertenties (Search)

Onderstaande afbeelding is een voorbeeld van een Search campagne. Oftewel een tekstuele advertentie. Het is goed in te zetten om je verkopen en leads te boosten, het verkeer naar je website te vergroten en je producten en diensten te promoten.

adverteren op merknaam

Foto advertenties (Display)

Via Display campagnes is het heel gemakkelijk (en goedkoper dan Search) om een groot publiek te bereiken die jouw foto advertentie ziet. Er zijn twee verschillende soorten foto advertenties die je via Google in kunt stellen. Het is mogelijk te kiezen om dynamische advertenties te laten zien, dan wisselt Google jouw geselecteerde afbeeldingen, teksten en beschrijvingen af in de advertenties. Je kunt ook kiezen om een designer jouw foto advertentie te laten ontwerpen, dan wordt er altijd dezelfde foto weergegeven op dezelfde manier.

Booster: zet remarketing in bij Display advertenties!

Video advertenties

Het woord ‘video’ zegt het natuurlijk al.. Je kunt video advertenties plaatsen op bijvoorbeeld Youtube. Video advertenties worden vaak ingezet als je beeld nodig hebt om jouw boodschap als merk duidelijk te maken. Maar ook kun je het inzetten om je merk of boodschap tot leven te brengen!

Shopping advertenties

Beheer je een webshop? Of wil je een webshop starten binnenkort? Dan zijn shopping advertenties een aanvulling op het promoten van jouw producten! Via shopping laat Google jouw product zien aan mensen die zoeken op jouw product. Vervolgens wordt jouw product in een afbeelding met prijs en merknaam weergegeven.

Vaak wordt er op shopping geconcurreerd op prijs. Wel is shopping nog steeds interessant voor jou als webshop want zo kunnen je producten één voor één gevonden worden op Google (met de juiste zoekwoorden). Bovendien als winkeleigenaar kun je op je winkel locatie adverteren met informatie over je winkelvoorraad. Dit krijgen dan alleen mensen in de buurt van je winkel te zien.

Lokale advertenties (Local)

Met deze advertentie kun je jouw fysieke bedrijf of locatie in bijvoorbeeld Google Maps tonen. Zo kunnen mensen in de buurt makkelijk jouw bedrijf vinden. Overigens kun je ook je Google Mijn Bedrijf goed updaten om beter gevonden te worden. 😉

Overige advertenties

Slimme advertenties en app advertenties. Slimme advertenties zijn de makkelijkste manier om je advertenties in te stellen. Google helpt je met het instellen van deze campagnes! Super makkelijk dus! App advertenties zijn advertenties die weergegeven worden in apps en wordt ook niet zo heel vaak gebruikt.

Concurrenten die adverteren op jouw merknaam

Als concurrenten adverteren op jouw merknaam in Google dan schenden zij het beleid van Google. Dit betekent dus dat het niet in de advertentietekst genoemd mag worden. Wat jouw concurrenten wél mogen is, adverteren op jouw merknaam als zoekwoord. En dat kan jij dus ook gebruiken als je concurrenten een groter bereik hebben! Slim! Zo ga jij als een raket! Lees hier meer over handelsmerken in zoekadvertenties.

Welke biedstrategie moet ik gebruiken?

Wanneer je gaat adverteren op Google komt er dus een biedstrategie bij kijken, want als het ware sta je op een veiling met je advertentie. Google heeft 8 verschillende biedstrategieën. De keuze is reuze! De strategieën die wij het liefste gebruiken zijn: handmatige CPC, klikken maximaliseren, conversies maximaliseren, doel-CPA.

De meest voor de hand liggende strategie is handmatige CPC. Je vult zelf in hoeveel je wilt betalen voor een klik op de veiling. Afhankelijk van drie factoren wordt de rangschikking in Google bepaald. De drie factoren zijn:

  1. Het bod
  2. De advertentie kwaliteit
  3. De verwachte impact van de advertentie

Wil je meer weten hoe je de juiste biedstrategie kiest lees dan onze blog over een biedstrategie kiezen in Google Ads.

Wil jij adverteren op merknaam?

Denk je nu nog steeds dat je er zelf niet uit komt? Of besteed je adverteren op merknaam liever uit aan een professional? eRocket helpt je graag! We kunnen je helpen met het inrichten van je Google Ads account en meer. Je kunt ons bereiken via 076 782 0560 of stuur een mail naar joy@erocket.nl.

eRocket
Zinkstraat 1
4823 AD Breda
076 782 05 60
info@erocket.nl

Wil je weten wat Multi Funnel Marketing voor jouw bedrijf kan opleveren? Neem contact met ons op!

eRocket heeft 30 beoordelingen van klanten en heeft een beoordeling van 4,8 uit 5.