Generatie Z; wie is het & hoe bereik je ze?

Generatie Z

Generatie Z; wat is er niet over geschreven? Feit is wel dat ze nú de arbeidsmarkt opkomen. Want wie is deze generatie en hoe kan jij ze bereiken? Daar duik ik graag op in. In dit artikel vind je ook meer informatie over de waarden van Gen Z. Wat vinden ze belangrijk bij hun huidige of nieuwe werkgever en hoe kan je ze met recruitment marketing écht bereiken? Ben je klaar voor de werknemers van de toekomst? Lees snel door. ?

Wie is generatie Z?

Mensen geboren tussen 1996 en 2015 zijn leden van Gen Z. Ze worden ook wel de digital natives genoemd. Waarom? Omdat ze de wereld niet kennen zonder internet, smartphones en het online universum (Yes, I feel old now). De smartphone is een extensie van hun lichaam. Ja ze zitten veel op hun telefoon, maar dat is niet uit onbeleefdheid. Ze weten niet beter. Bovendien kan je het ook omdraaien. Gen Z is namelijk super handig in het schakelen tussen diverse werkzaamheden, gewoonweg omdat ze dit altijd doen.

Gen Z is heel serieus en kenmerkt zich ook als omgevingsbewust. Ze zijn geboren in een wereld vol crisissen. Dit maakt ze soms voorzichtig en terughoudend. Daar staat tegenover dat ze wel degelijk weten wat ze willen. In tegenstelling tot de millenials associeert Gen Z zich niet met een merk, maar willen ze juist ergens bij horen. Impact maken. Als ze kunnen bijdragen aan een betere wereld voor henzelf en voor anderen, heb je hun aandacht.

Dit zie je ook terug bij de belangrijkste werkwaarden. Waarom kiezen ze voor die ene werkgever en niet voor jouw vacature. Tijd om deze eens te checken.

Generatie Z

Welke waarden vindt Gen Z belangrijk?

Uit onderzoek van Werf& in samenwerking met Intelligence Group en CompanyMatch blijkt dat Gen Z anders tegen vacatures aankijkt en meer te eisen hebben dan Millenials. Waarom? Omdat werkgevers ze écht nodig hebben. Dit komt enerzijds door de vergrijzing. Er zijn meer mensen die de pensioenleeftijd bereiken dan mensen die de arbeidsmarkt beginnen te verkennen. Anderzijds zijn er nieuwe voorwaarden die op tafel worden gelegd bij het sollicitatieproces. Dit komt door de verschillende crisissen die de wereld heeft gehad.

Maar wat vinden ze dan écht belangrijk? Goede vraag. Komt ‘ie:

  • Veel vrijheid & flexibliteit
  • Persoonlijke begeleiding & groei
  • Stabiliteit
  • Transparantie
  • Impact maken

 

Gen Z hecht veel waarde aan hun vrije tijd. Ze willen het liefst hun eigen werktijden bepalen. Wanneer ze een baan hebben gevonden, is persoonlijke begeleiding in de vorm van coaching een volgende vereist. Juist omdat het werk voor het oprapen ligt, wil Gen Z te allen tijde weten of het werk nog wel bij ze past. Door onzekerheden in de wereld, willen ze meer stabiliteit. Denk aan de huidige situatie met de olieprijzen, huizenmarkt of het verleggen van de pensioensleeftijd. Een arbeidsvoorwaarde waarin de werkgever garant staat, is niet heel gek meer. Wanneer Gen Z aan het solliciteren is, komt transparantie om de hoek kijken. Inzicht in het salaris, de arbeidsvoorwaarden, het verdere proces, het bedrijf, de collega’s en meer. Dat is wat de generatie vraagt. Als laatste willen de werknemers van de toekomst niets liever dan impact maken. Voor zichzelf. En voor een betere wereld.

Hoe bereik je Gen Z?

Nu je weet wie de digital native is en wat het belangrijk vindt, is het tijd voor een strategie. Want hoe bereik je deze doelgroep nu echt? Ik geef je graag enkele tips waar je rekening mee kunt houden in jouw employer branding strategie.

  1. Bekijk de vacature kritisch. Zijn er verbeteringen te vinden in de arbeidsvoorwaarden? Is het salaris benoemd? Hoe ziet het sollicitatieproces eruit? Let er op dat Gen Z niet voor iets werkt, maar ergens onderdeel van wilt zijn. Ben je eco-friendly, draag je bij aan zekerheid op het gebied van huisvesting of staat jij bedrijf voor diversiteit op de werkvloer? Allemaal voorbeelden van wat Gen Z belangrijk vindt.
  2. Excellente mobiele ervaring. Nee, het is niet alleen onze vriend Google die dat vindt. Gen Z is geboren met een smartphone, het is een onderdeel van henzelf. Jouw website moet écht excellent zijn op mobiel. Dit betekent snel, mobielvriendelijk én up-to-date.
  3. Zet meerdere social media kanalen in. Tiktok, YouTube, Snapchat & Instagram. Daar vind je de werknemers van de toekomst. Beperk je hierin niet tot één kanaal, maar gebruik meerdere kanalen voor jouw boodschap.
  4. Influencer marketing is hot. Influencer marketing werkt bij generatie Z. De reden is heel simpel. Betrouwbaarheid & authenticiteit zijn essentieel. Helaas betekent dit niet dat je gebruik moet maken van beroemdheden. Sterker nog. Laat dit maar achterwege. Gebruik hiervoor influencers. Generatie Z is namelijk vatbaar hiervoor.

 

Met bovenstaande tips weet ik zeker dat je snel nieuwe werknemers kunt bereiken. Heb jij zelf ook nog een tip die hierboven niet staat? Laat het gerust weten, wij leren graag van je! Uiteindelijk heeft het bereiken van Gen Z ook te maken met hoe goed je eigen internal branding is. Ook over internal branding leggen we je graag alles uit.

Meer informatie nodig?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over generatie Z en hoe je ze kunt bereiken. Wil je even sparren over de mogelijkheden van Multi Funnel Marketing voor jouw employer branding strategie? Neem dan contact met me op via hidde@erocket.nl en ik help je graag op weg!

 

 

Bronnen:

Meer uit online marketing halen?

Bereik Generatie Z met de juiste online marketing kanalen.

Meer inspirerende blogs

SEO recruitment tips
7 SEO recruitment tips voor jouw vacatures
marketingbudget bepalen
Reserveer nu marketingbudget voor employer branding in 2023
Doelgroep bereiken met contentstrategie
Hoe bereik je je doelgroep met een goede contentstrategie?
Je doelgroep bepalen voor je website
Hoe bepaal je jouw online doelgroep?

Belangrijke pagina's

Wat maakt jullie anders dan andere online markering bureaus?
Wie gaat er aan mijn project werken?
Online marketing strategie
Social media strategie
575% meer e-commerce omzet voor Exxcellent met social media

Exxcellent is een perfect voorbeeld van hoe wij graag samenwerken met onze klanten. Goede communicatie, vertrouwen en een groeistrategie op maat. Met social media campagnes realiseren we 15.741% meer omzet.