Wat is een zoekwoordenonderzoek en hoe werkt het?

Zoekwoordenonderzoek
  • Het zoekwoordenonderzoek is de basis van je contentstrategie voor zoekmachine optimalisatie
  • Het grootste zoekvolume is niet altijd de beste focuszoekterm. Kijk vooral naar termen die bij jouw dienstverlening en doelgroep passen en je dus ook op een organische manier in je tekst kunt verwerken.
  • Het zoekvolume verandert regelmatig. Check dus minimaal 1x per kwartaal of er veranderingen zijn.

 

Een zoekwoordenonderzoek is een zeer belangrijk element van iedere online marketing strategie. Bij eRocket voeren wij altijd een complete online marketing strategie uit, waarbij wij alle relevante kanalen combineren. Hier valt ook zoekmachine optimalisatie (SEO) onder: het maximaliseren van websiteverkeer vanuit de organische (gratis) resultaten in Google. Voordat wij SEO-teksten schrijven, voeren wij altijd eerst een uitgebreid zoekwoordenonderzoek uit. In dit blogartikel leg ik uit wat een zoekwoordenonderzoek is en hoe je zelf een onderzoek uitvoert.

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Een zoekwoordenonderzoek is een overzicht van de zoektermen waar jouw (potentiële) klanten op zoeken. Dit zijn de termen die relevant zijn om te gebruiken op je website. Het zoekwoordenonderzoek omvat onder andere het zoekvolume per maand en de concurrentie op iedere term. Op basis van deze data kun je analyseren welke termen interessant zijn om op te scoren in Google. Wanneer je bijvoorbeeld een fietsenwinkel in Breda hebt, kun je in jouw zoekwoordenonderzoek termen meenemen zoals fiets kopen Breda, fiets repareren Breda, fietsenwinkel Breda en meer.

Een zoekwoordenonderzoek is de kern van een goede SEO-strategie. Jouw hele SEO-strategie valt of staat namelijk met een goed onderzoek. De voordelen van een goed onderzoek zijn:

  1. Meer informatie over het zoekgedrag van (potentiële) klanten.
  2. Kennis over welke zoekwoorden je in de websiteteksten moet verwerken.
  3. Gebruik het als uitgangspunt voor je campagnes in Google Ads.
  4. Snel inzicht van welke zoekwoorden je posities moet bijhouden.

Soorten zoekwoorden

Voorafgaand aan het zoekwoordenonderzoek, is het van belang dat je weet welke soorten zoekwoorden er zijn.. Allereerst kun je zoekwoorden opdelen in long tail versus short tail zoekwoorden. Short tail zoekwoorden zijn erg algemene zoekwoorden. Daar zit veel zoekvolume (en dus concurrentie) op, zoals Hypotheek. Long tail zoekwoorden zijn specifieke zoekwoorden. Hier zit minder zoekvolume op, zoals Hypotheek afsluiten Breda. Ondanks dat hier minder zoekvolume op zit, zijn deze zoekwoorden toch erg belangrijk. Tel alle long tail zoekwoorden bij elkaar op en ze hebben vaak meer zoekvolume dan het short tail zoekwoord.

Naast het zoekvolume is de zoekintentie van mensen belangrijk. Deze is bij long tail zoekwoorden vaak al een stuk specifieker. Hierdoor is de kans op een conversie vaak groter. De zoekintentie wordt vaak aangeduid middels het See Think Do Care model en geeft aan in welke fase van de customer journey iemand zich bevindt.

  • See. Mensen in de See-fase zijn nog breed aan het oriënteren en zullen dus op brede zoektermen zoeken. Voorbeeld: Smart TV.
  • Think. Mensen in de Think-fase zijn aan het overwegen en zoeken daarom al iets specifieker. Voorbeeld: Smart TV Samsung.
  • Do. Een persoon in de Do-fase is er klaar voor om te converteren en zal daarom al vrij specifiek zoeken. Voorbeeld: Samsung Qled 65.
  • Care. Een persoon in de Care-fase heeft eerder geconverteerd en is op zoek naar aanvullende informatie of services. Voorbeeld: Samsung Qled Netflix.

Afhankelijk van de verschillende fases kun je verschillende soorten content creëren, zoals webpagina’s, blogs, handleidingen en meer.

Een zoekwoordenonderzoek uitvoeren

Hoe voer je zelf een zoekwoordenonderzoek uit? Waar begin je mee en welke data is van belang? Er zijn verschillende manieren om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Je begint door jezelf te verplaatsen in je doelgroep: waar is je doelgroep naar op zoek? Vervolgens kun je diverse statistieken verzamelen met bepaalde tools. Hieronder lichten we interessante statistieken en tools toe.

Zoekwoorden en volume

Google Ads zoekwoordplanner
Het begint met de zoekwoorden en het zoekvolume dat erop zit. Hier bestaan onwijs veel tools voor. Een tool die wij zelf veel gebruiken is de Google Ads zoekwoordplanner. Hiermee kun je in kaart brengen welke zoekwoorden interessant zijn en zie je meteen of hier ook daadwerkelijk op gezocht wordt. In de zoekwoordplanner kun je een zoekwoord invullen, waarna Google data geeft over deze term. Zo krijg je direct inzicht in het maandelijkse zoekvolume op deze term en de concurrentie (laag, normaal of hoog). Aanvullend geeft Google suggesties voor zoekwoorden; dit zijn gerelateerde zoekwoorden waar maandelijks op gezocht wordt. Vaak kun je hier interessante termen uithalen, waar je zelf niet zomaar op gekomen was! Tegenwoordig geeft de Google Zoekwoordplanner bij nieuwe accounts helaas een stuk minder informatie prijs, waardoor je slechts een indicatie van het zoekvolume te zien krijgt.

Keyword Surfer
Keyword Surfer is een gratis extensie voor Chrome en Firefox. Wanneer je een zoekopdracht uitvoert in Google, krijg je naast de resultaten meteen een overzicht te zien van gerelateerde zoekwoorden en het zoekvolume dat hierop zit.

Keyword surfer zoekwoordenonderzoek

Ubersuggest
Een andere tool die vaak gebruikt wordt en soortgelijke resultaten geeft, is de keyword tool van Neil Patel.

De valkuil bij ondernemers

Heb je nog geen ervaring met zoekwoordenonderzoeken? Bekijk dan vooral welke tool voor jou het fijnste werkt. Wat wij regelmatig zien bij ondernemers is het gebruik van vakjargon. Zij vullen daarbij zelf in waarop de doelgroep zoekt, terwijl dit in werkelijkheid erg kan verschillen. Gebruik daarom altijd een zoekwoordentool om te controleren waar je doelgroep werkelijk op zoekt.

Wil je heel laagdrempelig zonder tools beginnen? Voer dan je zoekwoord in in Google en bekijk de gerelateerde zoekopdrachten. De gerelateerde resultaten vind je onderaan de pagina.

Wat is een zoekwoordenonderzoek

Concurrentie

Je kunt een relevant zoekwoord gevonden hebben waar iedere maand veel mensen op zoeken. Dit is natuurlijk super! Blijf echter realistisch: is het ook haalbaar om een toppositie op deze zoekterm te verwerven? Dit hangt natuurlijk ook af van de concurrentie op het zoekwoord. Zoals aangegeven geeft de Google Ads zoekwoordplanner een concurrentieniveau aan. Onthoud dat dit gaat over de concurrentie op het gebied van adverteren. Ben je op zoek naar andere manieren om de concurrentie in kaart te brengen? Gebruik dan bijvoorbeeld de keyword difficulty score uit Ahrefs. Deze score geeft aan hoe moeilijk het is om te ranken in de top 10 van de organische resultaten in Google. De score wordt aangeduid op een schaal van 0 tot 100 en daarbij geldt: hoe hoger de score, hoe moeilijker het is om in de top 10 te eindigen.

Huidige positie

Verwerk in je zoekwoordenonderzoek ook op welke positie je website op dit moment scoort op de relevante zoektermen. Hiervoor kun je een tool gebruiken zoals Ranktracker, Advanced Web Ranking of Semrush. Ook Google Search Console biedt (gratis) inzichten in de posities van relevante zoektermen. Zie je dat je op dit moment al vrij goed scoort met een pagina die nog niet geoptimaliseerd is? Dan zou je ermee kunnen beginnen om deze pagina te optimaliseren, aangezien je daarmee doorgaans sneller resultaten behaalt. De posities zijn echter niet alleen belangrijk voor de start van je onderzoek. Deze data is ook noodzakelijk om je online marketing resultaten te monitoren. Om te weten of je SEO-strategie werkt en er vooruitgang is, voer je eerst een nulmeting uit en controleer je de posities vervolgens wekelijks of maandelijks.

Zoekwoordenonderzoek, check! En nu?

Goed, je hebt een zoekwoordenonderzoek uitgevoerd en daar is een hele hoop data uitgekomen. Wat nu? Op basis van de data selecteer je een aantal zoekwoorden die interessant zijn. Dit zijn vaak zoekwoorden waar jouw website op dit moment nog niet op scoort en waar niet te veel concurrentie op zit. Uiteraard wil je wel websitebezoekers binnenhalen, dus kies de zoekwoorden waar zoekvolume op zit. Je kunt namelijk wel bovenaan staan op een term als online marketing bureau in Breda met Multi Funnel marketing voor de beste resultaten, maar als niemand op deze term zoekt, dan heb je er nog niks aan! Zorg er in ieder geval voor dat jouw zoekwoorden:

  • Relevant zijn voor jouw doelgroep én aansluiten op de producten of diensten die jij aanbiedt;
  • Realistisch zijn ten opzichte van concurrenten;
  • Zoekvolume hebben.

Wanneer je een keuze in zoekwoorden hebt gemaakt, kun je deze verwerken in SEO-teksten. Lees hiervoor ook eens ons blogartikel met SEO tips.

Blijven optimaliseren

Wanneer je je SEO-teksten hebt geschreven en deze op je website hebt geplaatst, is het belangrijk de resultaten goed te monitoren. Check regelmatig jouw posities op de zoektermen en optimaliseer teksten waar nodig. Zorg ervoor dat je op de hoogte blijft van de laatste online marketing trends door onze blogs in de gaten houden. Wij helpen je graag met een vliegende start!

Hulp nodig bij jouw zoekwoordenonderzoek?

Heeft dit artikel je meer inzicht gegeven in wat een zoekwoordenonderzoek is en hoe je dit kunt uitvoeren? Missie geslaagd! Wij vinden het leuk als je het ons laat weten!  Wil je het liever uit handen geven? Wij gaan graag met je in gesprek hoe je beter vindbaar wordt door middel van een zoekwoordenonderzoek. Bel ons op 076 782 0560 of mail naar info@erocket.nl.

Ook resultaat met Google behalen?

Wij gaan met je in gesprek over de mogelijkheden.

Meer inspirerende blogs

SEO
SEO copywriting: zo doe je dat!
Alt teksten SEO
Met deze 5 tips optimaliseer je optimaal de afbeeldingen op je website
Toekomst van SEO
De toekomst van SEO; 3 trends uitgelicht
Screaming Frog voor beginners
Screaming Frog SEO spider voor beginners

Belangrijke pagina's

Wat is jullie track record?
Welke online marketing diensten pakken jullie op?
Lokale SEO strategie
Zoekmachine optimalisatie
Meer brochure aanvragen door positie 1 in Google met Janssen-Bouw

Op de belangrijkste zoekterm van Janssen-Bouw (8.100 zoekopdrachten per maand) staan we op positie 1 in Google. Met onder andere sterke contentpagina’s, een gebruiksvriendelijke website-indeling en goede interne linkbuilding stegen we week na week verder in Google en Bing.

Benieuwd hoe we dat gedaan hebben?