Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Een zoekwoordenonderzoek is een zeer belangrijk element van iedere online marketing strategie. Bij eRocket voeren wij altijd een complete online marketing strategie uit, waarbij wij alle relevante kanalen combineren. Hier valt ook zoekmachine optimalisatie (SEO) onder: het maximaliseren van websiteverkeer vanuit de organische (gratis) resultaten in Google. Voordat wij SEO-teksten schrijven, voeren wij altijd eerst een uitgebreid zoekwoordenonderzoek uit. In dit blogartikel leg ik uit wat een zoekwoordenonderzoek is en hoe je zelf een onderzoek uitvoert.

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Een zoekwoordenonderzoek is een overzicht van de zoektermen waar jouw (potentiële) klanten op zoeken. Dit zijn dan ook de termen die relevant zijn om te gebruiken op je website. Het zoekwoordenonderzoek omvat onder andere het zoekvolume per maand en de concurrentie op iedere term. Op basis van deze data kun je dus analyseren welke termen interessant zijn om op te scoren in Google. Wanneer je bijvoorbeeld een fietsenwinkel in Breda hebt, kun je in jouw zoekwoordenonderzoek termen meenemen als fiets kopen Breda, fiets repareren Breda, fietsenwinkel Breda en meer.

Een zoekwoordenonderzoek is de kern van een goede SEO-strategie. Jouw hele SEO-strategie valt of staat namelijk met een goed onderzoek. De voordelen van een goed onderzoek zijn:

  1. Je komt meer te weten over het zoekgedrag van (potentiële) klanten.
  2. Je weet welke zoekwoorden je in je websiteteksten moet verwerken.
  3. Je kan het als uitgangspunt gebruiken voor je search campagnes in Google Ads.
  4. Je weet van welke zoekwoorden je posities moet bijhouden.

Soorten zoekwoorden

Voordat je begint met je zoekwoordenonderzoek, is het van belang dat je weet welke soorten zoekwoorden er zijn. Allereerst kun je zoekwoorden opdelen in long tail versus short tail zoekwoorden. Short tail zoekwoorden zijn erg algemene zoekwoorden, waar veel zoekvolume (en dus concurrentie) op zit, zoals Hypotheek. Long tail zoekwoorden zijn specifiekere zoekwoorden waar relatief minder zoekvolume op zit, zoals Hypotheek afsluiten Breda. Ondanks dat hier minder zoekvolume op zit, zijn deze zoekwoorden toch erg belangrijk. Wanneer je alle long tail zoekwoorden bij elkaar optelt, hebben deze vaak even veel of zelfs meer zoekvolume dan het short tail zoekwoord.

Een ander onderscheid dat je kunt maken in zoekwoorden is op basis van de zoekintentie. De zoekintentie wordt vaak aangeduid middels het See Think Do Care model en geeft aan in welke fase van de customer journey iemand zich bevindt.

  • See. Mensen in de See-fase zijn nog breed aan het oriënteren en zullen dus op brede zoektermen zoeken. Voorbeeld: Smart TV.
  • Think. Mensen in de Think-fase zijn aan het overwegen en zoeken daarom al iets specifieker. Voorbeeld: Smart TV Samsung.
  • Do. Een persoon in de Do-fase is er klaar voor om te converteren en zal daarom al vrij specifiek zoeken. Voorbeeld: Samsung Qled 65.
  • Care. Een persoon in de Care-fase heeft eerder geconverteerd en is op zoek naar aanvullende informatie of services. Voorbeeld: Samsung Qled Netflix.

Afhankelijk van de verschillende fases kun je verschillende soorten content creëren, zoals webpagina’s, blogs, handleidingen en meer.

Een zoekwoordenonderzoek uitvoeren

Hoe voer je nou zelf een zoekwoordenonderzoek uit? Waar begin je mee en welke data is van belang? Er zijn veel verschillende manieren om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Uiteraard begin je door jezelf te verplaatsen in je doelgroep: waar is je doelgroep naar op zoek? Vervolgens kun je diverse statistieken verzamelen met bepaalde tools. Hieronder lichten we een aantal interessante statistieken en tools toe.

Zoekwoorden en volume

Het begint natuurlijk met de zoekwoorden en het het zoekvolume dat erop zit. Hier bestaan onwijs veel tools voor. Een tool die wij zelf veel gebruiken is de Google Ads zoekwoordplanner. Hiermee kun je in kaart brengen welke zoekwoorden interessant zijn en zie je meteen of hier ook daadwerkelijk op gezocht wordt. In de zoekwoordplanner kun je een zoekwoord invullen, waarna Google data geeft over deze term. Zo krijg je direct inzicht in het maandelijkse zoekvolume op deze term en de concurrentie (laag, normaal of hoog). Aanvullend geeft Google suggesties voor zoekwoorden; dit zijn gerelateerde zoekwoorden waar maandelijks op gezocht wordt. Vaak kun je hier interessante termen uithalen, waar je zelf niet zomaar op gekomen was!

Keyword Surfer is een gratis extensie voor Chrome en Firefox. Wanneer je een zoekopdracht uitvoert in Google, krijg je naast de resultaten meteen een overzicht te zien van gerelateerde zoekwoorden en het zoekvolume dat hierop zit.

Keyword surfer zoekwoordenonderzoek

Een andere tool die vaak gebruikt wordt en soortgelijke resultaten geeft, is de keyword tool van Neil Patel.

Heb je nog geen ervaring met zoekwoordenonderzoeken, bekijk dan vooral welke tool voor jou het fijnste werkt. Wat wij regelmatig zien bij ondernemers is het gebruik van vakjargon. Zij vullen daarbij zelf in waarop de doelgroep zoekt, terwijl dit in werkelijkheid erg kan verschillen. Gebruik daarom altijd een zoekwoordentool om te controleren waar je doelgroep werkelijk op zoekt.

Wil je heel laagdrempelig zonder tools beginnen? Voer dan je zoekwoord in in Google en bekijk de gerelateerde zoekopdrachten. De gerelateerde resultaten vind je onderaan de pagina.

Wat is een zoekwoordenonderzoek

Concurrentie

Je kunt een relevant zoekwoord gevonden hebben waar iedere maand veel mensen op zoeken. Dit is natuurlijk super! Blijf echter realistisch: is het ook haalbaar om een toppositie op deze zoekterm te verwerven? Dit hangt natuurlijk ook af van de concurrentie op het zoekwoord. Zoals aangegeven geeft de Google Ads zoekwoordplanner een concurrentieniveau aan. Onthoud echter dat dit gaat over de concurrentie op het gebied van adverteren. Ben je op zoek naar andere manieren om de concurrentie in kaart te brengen? Gebruik dan bijvoorbeeld de keyword difficulty score uit Ahrefs. Deze score geeft aan hoe moeilijk het is om te ranken in de top 10 van de organische resultaten in Google. De score wordt aangeduid op een schaal van 0 tot 100 en daarbij geldt: hoe hoger de score, hoe moeilijker het is om in de top 10 te eindigen.

Huidige positie

Verwerk in je zoekwoordenonderzoek ook op welke positie je website op dit moment scoort op de relevante zoektermen. Hiervoor kun je een tool gebruiken zoals Ranktracker of Semrush. Zie je dat je op dit moment al vrij goed scoort met een pagina die nog niet geoptimaliseerd is? Dan zou je ermee kunnen beginnen om deze pagina te optimaliseren, aangezien je daarmee doorgaans sneller resultaten behaalt. De posities zijn echter niet alleen belangrijk voor de start van je onderzoek. Deze data is ook noodzakelijk om je online marketing resultaten te monitoren. Om te weten of je SEO-strategie werkt en er vooruitgang is, voer je eerst een nulmeting uit en controleer je de posities vervolgens wekelijks of maandelijks.

Zoekwoordenonderzoek, check! En nu?

Goed, je hebt een zoekwoordenonderzoek uitgevoerd en daar is een hele hoop data uitgekomen. Wat nu? Op basis van de data selecteer je een aantal zoekwoorden die interessant zijn. Dit zijn vaak zoekwoorden waar jouw website op dit moment nog niet op scoort en waar niet te veel concurrentie op zit. Uiteraard wil je wel websitebezoekers binnenhalen, dus kies je zoekwoorden waar zoekvolume op zit. Je kunt namelijk wel bovenaan staan op een term als online marketing bureau in Breda met Multi Funnel marketing voor de beste resultaten, maar als niemand op deze term zoekt, dan heb je er nog niks aan! Zorg er in ieder geval voor dat jouw zoekwoorden:

  • Relevant zijn voor jouw doelgroep én aansluiten op de producten of diensten die jij aanbiedt;
  • Realistisch zijn ten opzichte van concurrenten;
  • Zoekvolume hebben.

Wanneer je een keuze in zoekwoorden hebt gemaakt, kun je deze verwerken in SEO-teksten. Lees hiervoor ook eens ons blogartikel met SEO tips.

Blijven optimaliseren

Wanneer je je SEO-teksten hebt geschreven en deze op je website hebt geplaatst, is het belangrijk de resultaten goed te monitoren. Check regelmatig jouw posities op de zoektermen en optimaliseer teksten waar nodig. Zorg ervoor dat je op de hoogte blijft van de laatste online marketing trends door onze blogs in de gaten houden. Wij delen onze kennis graag met jou!

Hulp nodig bij jouw zoekwoordenonderzoek?

Hopelijk heeft dit artikel je meer inzicht gegeven in wat een zoekwoordenonderzoek is en hoe je deze kunt uitvoeren. Uiteraard kun je dit ook aan onze online marketing specialisten overlaten! Wij gaan graag met je in gesprek om te bepalen waar wij ons zoekwoordenonderzoek en later SEO-teksten op kunnen richten. Neem contact met ons op via 076 782 0560 of door te mailen naar info@erocket.nl.