Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Bij eRocket voeren wij altijd een complete online marketing strategie uit, waarbij wij alle kanalen combineren. Hier valt ook zoekmachine optimalisatie (SEO) onder: het maximaliseren van websiteverkeer vanuit de organische (gratis) resultaten in Google. Voordat wij SEO-teksten schrijven, voeren wij altijd eerst een uitgebreid zoekwoordenonderzoek uit. In dit blogartikel leg ik uit wat een zoekwoordenonderzoek is en waarom dit de kern van een goede SEO-strategie is.

Wat houdt het in?

Met een zoekwoordenonderzoek breng je in kaart op welke zoektermen jouw (potentiële) klanten zoeken. Vervolgens verzamel je data over deze zoekwoorden, bijvoorbeeld het zoekvolume per maand en de concurrentie op deze term. Op basis van deze data kun je analyseren welke termen interessant zijn om op te scoren in Google. Wanneer je bijvoorbeeld een fietsenwinkel in Breda hebt, kun je in jouw zoekwoordenonderzoek termen meenemen als fiets kopen Breda, fiets repareren Breda, fietsenwinkel Breda en meer.

De kern van een goede SEO-strategie

Een zoekwoordenonderzoek is de kern van een goede SEO-strategie. Jouw hele SEO-strategie valt of staat namelijk met een goed onderzoek.

  1. Je komt meer te weten over het zoekgedrag van (potentiële) klanten
  2. Je weet welke zoekwoorden je in je teksten moet verwerken
  3. Je weet van welke zoekwoorden je posities moet bijhouden

Een zoekwoordenonderzoek uitvoeren

Hoe voer je nou zelf een zoekwoordenonderzoek uit? Het begint natuurlijk met de zoekwoorden. Met een tool als de Google Ads zoekwoordplanner kun je in kaart brengen welke zoekwoorden interessant zijn. In de zoekwoordplanner kun je een zoekwoord invullen, waarna Google data geeft over deze term. Zo krijg je direct inzicht in het maandelijkse zoekvolume op deze term en de concurrentie (laag, hoog of normaal). Aanvullend geeft Google suggesties voor zoekwoorden; dit zijn gerelateerde zoekwoorden waar maandelijks op gezocht wordt. Vaak kun je hier interessante termen uithalen, waar je zelf niet zomaar op gekomen was! Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op online marketing Breda, krijg je als suggesties online marketing bureau Breda en internet marketing Breda. Dit geeft je direct veel inzicht in het zoekgedrag van jouw doelgroep!

Wanneer je een aantal zoekwoorden met zoekvolume hebt, kun je aanvullend data gaan verzamelen. Zelf gebruiken wij in onze analyses de volgende data:

  • Zoekvolume per maand (uit de Google Ads zoekwoordplanner);
  • De concurrentie op een zoekwoord brengen wij in kaart via diverse metrics:
    • Keyword Difficulty. Deze score geeft aan hoe moeilijk het is om te ranken in de top 10 van de organische resultaten in Google. Deze score wordt aangeduid op een schaal van 0 tot 100 en daarbij geldt: hoe hoger de score, hoe moeilijker het is om in de top 10 te eindigen.
    • Zoekresultaten met zoekwoord in titel. Met deze metric geven we aan hoeveel webpagina’s een specifiek zoekwoord bevatten. Wanneer je in Google zoekt op allintitle:zoekwoord, krijg je een overzicht van het aantal pagina’s dat deze term bevat. Zoals je kunt zien in onderstaande afbeelding zijn er ongeveer 927 webpagina’s die term online marketing Breda bevatten.
    • Keyword Effectiveness Index (KEI). Deze score vloeit voort uit het zoekvolume en het aantal zoekresultaten met het zoekwoord in de titel. De Key Effectiveness Index geeft je meer inzicht in de concurrentie op een term. Hiervoor gebruik je de volgende formule: zoekvolume per maand/zoekresultaten met zoekwoord in titel. Wij hanteren als vuistregel dat een KEI-score van 0.4 of hoger interessant is.
  • Tot slot verwerken wij in ons zoekwoordenonderzoek ook op welke positie een website op dit moment scoort op een term. Hiervoor kun je een tool gebruiken zoals ranktracker of semrush. Deze data is ook erg interessant om je resultaten te monitoren. Om te weten of jouw SEO-strategie werkt, moet je namelijk eerst een nulmeting maken! Zet in jouw zoekwoordenonderzoek daarom ook een overzicht van de posities.

Zoekwoordenonderzoek, check! En nu?

Goed, je hebt een zoekwoordenonderzoek uitgevoerd en daar is een hele hoop data uitgekomen. Wat nu? Op basis van de data selecteer je een aantal zoekwoorden die interessant zijn. Dit zijn vaak zoekwoorden waar jouw website op dit moment nog niet op scoort en waar niet te veel concurrentie op zit. Uiteraard wil je wel websitebezoekers binnenhalen, dus kies je zoekwoorden waar zoekvolume op zit. Je kunt namelijk wel bovenaan staan op een term als online marketing bureau in Breda met Multi Funnel marketing voor de beste resultaten, maar als niemand op deze term zoekt, dan heb je er nog niks aan! Zorg er in ieder geval voor dat jouw zoekwoorden:

  • Relevant zijn voor jouw doelgroep én aansluiten op de producten of diensten die jij aanbiedt;
  • Realistisch zijn ten opzichte van concurrenten;
  • Zoekvolume hebben.

Wanneer je een keuze in zoekwoorden hebt gemaakt, kun je deze verwerken in SEO-teksten. Lees hiervoor ook eens ons blogartikel met SEO tips.

Blijven optimaliseren

Wanneer je je SEO-teksten hebt geschreven en deze op je website hebt geplaatst, is het belangrijk de resultaten goed te monitoren. Check regelmatig jouw posities op de zoektermen en optimaliseer teksten waar nodig. Zorg ervoor dat je op de hoogte blijft van de laatste online marketing trends door onze blogs in de gaten houden. Wij delen onze kennis graag met jou!

Hulp nodig bij jouw zoekwoordenonderzoek?

Hopelijk heeft dit artikel je meer inzicht gegeven in het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. Uiteraard kun je dit ook aan onze online marketing specialisten overlaten! Wij gaan graag met je in gesprek om te bepalen waar wij ons zoekwoordenonderzoek en later SEO-teksten op kunnen richten. Neem contact met ons op via 076 782 0560 of door te mailen naar [email protected].