De toekomst van SEO; 3 trends uitgelicht

Toekomst van SEO

Zoekmachine optimalisatie (SEO) verandert veel én snel. Dat heeft SEO in het verleden wel bewezen. Google introduceert voortdurend nieuwe ideeën en technologieën waaraan websites moeten voldoen. Waarom? Omdat Google altijd de kwaliteit van de zoekresultaten wilt waarborgen. In het verleden zijn er enkele grote veranderingen geweest, maar geldt dat ook voor de toekomst van SEO? Je leest het in dit artikel!

Is er een toekomst voor SEO?

Kijk je naar de historie van SEO, zie je veel grote veranderingen die zijn geweest. Denk aan de komst van pagerank, de panda en pinguïn update, de evolutie van ons zoekgedrag en de manier hoe websites worden geïndexeerd. Alhoewel er veel is veranderd, blijft het werk voor een online marketeer bijna hetzelfde. ‘Heeft SEO dan nog wel een toekomst?’, horen wij je denken. Wij vinden van wel. Waarom? Kleine ontwikkelingen binnen SEO worden steeds groter. Hieronder hebben we deze ontwikkelingen verzameld en gegroepeerd in 3 overkoepelende SEO trends. Dit zijn de trends waar iedere website rekening mee moet houden. Dus ook die van jou.

SEO trend 1; De digitale ijsberg

SEO trend 1; digital iceberg

Je kent vast die ene afbeelding van een ijsberg waarin 20% van de ijsberg zichtbaar is én 80% van de ijsberg niet. Vaak wordt deze afbeelding gebruikt in de psychologie, maar wist je dat het ook gebruikt kan worden voor SEO? De digitale ijsberg is de eerste SEO trend die wij toelichten. Wat houdt deze trend in? De onzichtbare aspecten van je website worden steeds belangrijker binnen SEO en krijgen meer invloed op jouw positie van de website in de zoekresultaten van Google. Google Cars is hier een voorbeeld van.

De motor van je website (lees: de techniek) gaat steeds belangrijker worden. Google wilt namelijk dat de gebruiker altijd hun zoekmachine blijft gebruiken. Door de focus op techniek te leggen wil Google er voor zorgen dat zij altijd de beste en snelste website kunnen tonen in de zoekresultaten voor de gebruiker.

De volgende ontwikkelingen behoren tot SEO trend 1; de digitale ijsberg:

  • Mobielvriendelijkheid; waar het vroeger werd aanbevolen om een mobielvriendelijke website te hebben is het nu echt een ‘must’.
  • User experience; een websitebezoeker kan navigeren op de website zonder hier bij na te denken.
  • Core Web Vitals; Dit zijn een reeks specifieke factoren die Google belangrijk vindt gerelateerd aan de snelheid en ervaring van websites.

Het is dus leuk als je een mooie website hebt, die visueel erg aantrekkelijk is. Maar veel belangrijker nog; zorg dat ook het technische gedeelte van jouw website volledig up-to-date is!

SEO trend 2; Google loves you

SEO trend 2; Google loves you

In deze tweede SEO trend sta jij centraal! Google houdt van je en wilt dat die relatie zo lang mogelijk in stand houden. En zeg nu eerlijk; jij houdt toch ook van Google? Wij sowieso!

In deze trend zien we diverse soorten ontwikkelingen ontstaan waarbij Google er alles aan wilt doen om relevante en gepersonaliseerde zoekresultaten weer te geven. Hoe doet Google dat? Door heel simpel zelflerend te zijn. Door het algoritme zo aan te passen dat Google steeds meer en steeds beter in staat is om te achterhalen wat de zoekintentie van de gebruiker is. Google zet jou voorop!

Welke ontwikkelingen vallen onder deze tweede SEO trend? Dat zijn:

  • Zero clicks; Google breidt het aantal ‘zero click searches’ flink uit. Zo kan je vliegtickets boeken, hotels reserveren en met ‘Google for Jobs’ kan je zelfs op zoek naar een nieuwe baan, zonder ooit een andere site te hoeven bezoeken. Dit kan natuurlijk zorgen voor een daling in organisch verkeer, maar door handig in te spelen op dergelijke resultaten kan het ook weer een boost voor je business zijn.
  • Voice search; Spraak gestuurde opdrachten worden steeds belangrijker. De verwachting is dat dit in de toekomst een hele grote rol gaat spelen. Voorbeeld in een Smart home, waarin diverse acties spraak gestuurd uitgevoerd kunnen worden.
  • Google Discover; Google Discover is een mobiele applicatie om relevante content en nieuws berichten te zien op basis van je zoekopdrachten via Google Search en Google Chrome. De applicatie had eerst de naam “Google Now” dan “Google Feed” en nu heeft men de naam veranderd naar “Google Discover”. De bedoeling van Google Discover is dat je relevante content ziet zonder dat je een zoekopdracht invoert of zonder dat je weet wat je wilt zien. Google Discover voert als het ware relevante zoekopdrachten voor jou uit (op basis van je interesse), zonder dat je bewust naar iets aan het zoeken bent.
  • Image search; Iedereen weet dat je ook met afbeeldingen kunt ranken in Google afbeeldingen door het toevoegen van een relevante alt-tag. Maar ook het afbeelding zoeken gaat stijgen in populariteit. Ken jij Google Lens? Dat is een functie in Google die het mogelijk maakt om te zoeken wat je ziet! De verwachting is dat dit steeds meer geïntegreerd wordt met de camera van je smartphone in plaats van een losse applicatie. Google laat dan vervolgens afbeeldingen zien die er op lijken en kun je zelfs direct het object kopen als dat mogelijk is.

Staat in jouw website de bezoeker ook centraal? Neem anders een voorbeeld aan Google!

SEO trend 3; E.A.T

SEO trend 3; E.A.T.

Als laatste trend wordt E.A.T belangrijker. Deze trend in SEO richt zich volledig op het merk, op branding van een website. De afkorting staan voor Expertise, Authority & Trust.

Google gaat steeds beter worden in het identificeren van deze 3 componenten. Het werkt ongeveer als volgt: Aangewezen beoordelaars van menselijke zoekopdrachten beoordelen periodiek de E.A.T. van zoekresultaten. Google gebruikt vervolgens deze feedback om tastbare signalen te identificeren die aansluiten bij E.A.T. Uiteindelijk past Google hun zoekalgoritmen aan op basis van deze feedback.

Alhoewel het niet een directe ranking factor wordt of is, is het wel verstandig om hier rekening mee te houden. Hoe doe je dat?

  • Update regelmatig je content.
  • Check je content op onwaarheden.
  • Schoenmaker blijf bij je leest. Oftewel. Jouw expertise is waardevol. Bijzaken niet. Blijf gefocust op jouw core business.
  • Krijg meer reviews om je betrouwbaarheid te vergroten.
  • Krijg meer links (linkbuilding) en word vaak benoemd.

Doorloop je bovenstaande stappen? Dan ben je goed op weg om rekening te houden met deze derde SEO trend.

Klaar voor de toekomst?

Is jouw website klaar voor de toekomst van SEO of zijn er aspecten toe aan verbetering? Heb je hierbij hulp nodig? Geen probleem. Wij helpen je graag verder met het optimaliseren van je website. Samen maken we jouw website future-proof. Neem direct contact met ons op!

 

Behaal resultaat met SEO

Wij gaan met je in gesprek over de mogelijkheden.

Meer inspirerende blogs

SEO recruitment tips
7 SEO recruitment tips voor jouw vacatures
SEO
SEO copywriting: zo doe je dat!
Alternatief zoekmachine Google
Alternatief Google: complete zoekmachine lijst
Praktische SEO tips
10 Praktische SEO tips voor jouw website

Belangrijke pagina's

Wat is jullie track record?
Hoe duur zijn jullie?
Welke online marketing diensten pakken jullie op?
Lokale SEO strategie
Zoekmachine optimalisatie
Meer brochure aanvragen door positie 1 in Google met Janssen-Bouw

Op de belangrijkste zoekterm van Janssen-Bouw (8.100 zoekopdrachten per maand) staan we op positie 1 in Google. Met onder andere sterke contentpagina’s, een gebruiksvriendelijke website-indeling en goede interne linkbuilding stegen we week na week verder in Google en Bing.

Benieuwd hoe we dat gedaan hebben?