Screaming Frog SEO spider voor beginners

Screaming Frog voor beginners

Wanneer je op zoek bent naar een goede SEO-tool ben je ongetwijfeld al een paar keer Screaming Frog tegen gekomen. Screaming Frog heeft namelijk zoveel functies dat je de tool voor iedere website wel kan gebruiken. We vertellen hoe je deze tool kan gebruiken voor jouw website!

Wat doet Screaming Frog?

Screaming Frog is een analyseprogramma waarmee je jouw website controleert op fouten. De basisonderdelen van de tool zijn gratis te gebruiken als een desktop-app, maar je kan ook kiezen voor een betaalde en uitgebreidere versie.

Met de tool crawl je al jouw pagina’s door de URL van je website in de UR-balk te plakken. De SEO spider van Screaming Frog volgt vervolgens alle linkjes op jouw website. Wanneer een pagina op jouw website niet gelinkt wordt naar een andere pagina’s zal deze dus ook niet verschijnen in Screaming Frog. Naast de URL-balk zie je hoe ver de tool is met scannen, wanneer deze 100% aangeeft kun je aan de lag met het analyseren van de belangrijkste data!

Screaming Frog is te uitgebreid om alle functies te bespreken, daarom focussen we ons in dit blogartikel op de belangrijkste onderdelen van Screaming Frog.  

404 fouten (dode links)

Naast dat 404-fouten op je website niet goed zijn voor de ervaring van je websitebezoekers, kunnen deze fouten ook indexeringsproblemen veroorzaken. Wanneer je geen goede 404-pagina of verwijzing hebt ingesteld, kan dit er voor zorgen dat zoekmachines tijdens het crawlen van je website niet verder kan met het indexeren van je website. Hierdoor is de kans groot dat een zoekmachine niet bij alle content kan komen op jouw website!

Controleer je website op 404-fouten door de volgende stappen te doorlopen:

1. Voer het domein bovenin de URL-balk in

2. Selecteer op Status Code

3. Selecteer de link met een 404 code

4. Klik onderin op “inlinks”

5. Kijk op welke pagina de foute URL staat 6. Pas deze aan op je website

Duplicate content

Duplicate content op je website is nooit goed, maar tegelijkertijd is dit ook niet te vermijden. Er zijn veel verschillende tools op het internet om duplicate content te achterhalen, maar Screaming Frog doet dit ook automatisch voor je! Via de volgende stappen kan je duplicate content achterhalen:

Dubbele URL’s vinden:

1. Klik in de top tabs op het tabblad URL

2. Filter op Duplicate aan de rechterkant

3. Ja kan nu voor ieder onderdeel van je website de duplicate content bekijken

4. Pas duplicate content aan voor: title-tag, description en de H1

Afbeeldingen

Afbeeldingen zijn een belangrijke toevoeging aan je pagina’s en bieden een sterke meerwaarde voor je SEO. Het gevaar is echter dat je afbeeldingen ‘te groot’ zijn, waardoor je website drastisch kan vertragen. Dit is ten nadelen van de positieve ervaring van websitebezoekers en van de richtlijnen van Google. Zorg ervoor dat je afbeeldingen niet groter zijn dan 500 KB. Is je afbeelding wel groter en wil je deze verkleinen? Wij maken gebruik van Tiny PNG, deze tool verkleint drastisch het aantal KB van je afbeeldingen! Controleer de afbeeldingen op je website door de volgende stappen aan te houden:

1. Selecteer Images, nadat je de scan hebt gedaan

2. Sorteer op Size

3. Klik vervolgens onderin op “inlinks”

4. Pas de afbeeldingen op je website aan die groter zijn dan 500 KB

Aan de slag met Screaming Frog

Screaming Frog heeft natuurlijk nog veel meer functies waar je de SEO Spider voor kunt gebruiken. We adviseren je om te beginnen met de tips uit dit blogartikel, over het algemeen ben je hier wel eventjes mee bezig! Wil je toch meer weten over Screaming Frog en alle aanvullende functies van deze tool? Neem dan contact met mij op door te mailen naar bram@erocket.nl of bel naar 076 782 0560

Ook resultaat met SEO behalen?

Wij gaan met je in gesprek over de mogelijkheden.

Meer inspirerende blogs

Multi Funnel Marketing en SEO
Multi Funnel Marketing combineren met SEO
experiment
SEO trends in 2020 - 3 kansen om mee te scoren

Belangrijke pagina's

Kunnen jullie met onze webbouwer samenwerken?
Werken jullie samen met interne online marketeers?
Zijn de marketeers gecertificeerd?
Lokale SEO strategie
Zoekmachine optimalisatie
Meer brochure aanvragen door positie 1 in Google met Janssen-Bouw

Op de belangrijkste zoekterm van Janssen-Bouw (8.100 zoekopdrachten per maand) staan we op positie 1 in Google. Met onder andere sterke contentpagina’s, een gebruiksvriendelijke website-indeling en goede interne linkbuilding stegen we week na week verder in Google en Bing.

Benieuwd hoe we dat gedaan hebben?