De customer journey is een manier om de route van aankoop tot conversie van jouw (potentiële) klant in kaart te brengen. Het laat zien welke stappen de klanten zetten in de verschillende fases waarin zij contact hebben met jouw bedrijf . Op deze manier verzamel je een hoop inzichten, zowel over de gebruikers als over hun behoeftes. Deze inzichten kun je vervolgens gebruiken om jouw online vindbaarheid te versterken.
Een manier om de customer journey in kaart te brengen is het see-think-do-care model van Google, ook wel het STDC model genoemd. Dit model bestaat uit vier verschillende fases waaraan bepaalde zoektermen gekoppeld kunnen worden. Wij vertellen je graag meer over dit Google model en hoe jij het kunt gebruiken om jouw potentiële klanten te binden.
Fases van het see-think-do-care model van Google
De vier verschillende fases van het Google model zijn de see, think, do en care fase. Bij elke fase horen andere zoekwoorden waaraan je kunt zien waar de klant zich bevindt in de customer journey. Door de juiste woorden te koppelen aan de juiste pagina’s op jouw website, zul je beter vindbaar zijn in Google en sluit de content beter aan op de behoeftes van de klant. Om beter vindbaar te zijn in Google is zoekmachineoptimalisatie (SEO) nodig.
Zoekwoordenonderzoek
Voordat wij beginnen met SEO optimalisaties, starten wij een zoekwoordenonderzoek. Met dit onderzoek breng je in kaart welke zoektermen (potentiële) klanten gebruiken om jouw bedrijf, product of dienst online te vinden. Door dit onderzoek te doen, weet je met welke woorden je jouw website moet gaan optimaliseren. Dankzij de optimalisaties zal je website beter vindbaar zijn in de organische resultaten van Google. De zoektermen worden gedurende het zoekwoordenonderzoek onderverdeeld in de fases van het STDC model van Google. Zo heb je een duidelijk overzicht welke zoekterm je kunt gebruiken per kanaal.

See
De eerste fase van het see think do care model van Google omvat de see fase. Dit is het begin van de customer journey van de klant. Dit wordt ook wel de verkennende fase genoemd. De klant weet namelijk niet veel van het onderwerp af en is op zoek naar informerende teksten. In dit stadium van de klantreis richt je je vooral op de naamsbekendheid van jouw bedrijf. Wees voor het vergroten van jouw naamsbekendheid actief op de juiste online kanalen en zorg voor informerende blogartikelen. Aangezien dit echt de oriënterende fase van het see think do care model van Google is, adviseren wij om hierbij nog geen advertenties in te zetten.
Think
De tweede fase is de think fase. In dit stadium van het STDC model is de klant zich aan het oriënteren. Dit betekent dat hij of zij verschillende websites, producten of diensten met elkaar zal gaan vergelijken. De klant is al een stuk gerichter op zoek naar een product of dienst passend bij de branche van jouw bedrijf. Door het vergelijkende onderzoek zal de klant inspiratie opdoen en uiteindelijk overgaan tot een conversie. De klant is al veel gerichter aan het zoeken, waardoor het op dit moment wel verstandig is om Google Ads in te zetten. Door advertenties in Google te gebruiken, wordt de naamsbekendheid vergroot en groeit de kans dat de klant uiteindelijk terugkomt op jouw website. Jij biedt namelijk een landingspagina aan met de informatie waar de klant naar op zoek is.
Do
In deze fase weet de klant wat hij wil en is hij klaar om over te gaan tot een conversie. Ook gedurende deze fase van het STDC model van Google is het van belang dat jij inspeelt op de juiste zoektermen om deze klant te behouden. De klant zal namelijk heel gericht gaan zoeken naar het product of de dienst. Een slimme manier om hier op in te spelen is bijvoorbeeld het noemen van jouw product + de naam van het dorp of de stad. Een voorbeeld hiervan is online marketing bureau + Breda. Heb je een webshop? Dan zie je vaak dat zoektermen in de do fase woorden bevatten als ‘kopen’, ‘bestellen’ of ‘online’. In deze fase van het see think do care model is het nog belangrijker om zichtbaar te zijn met Google Ads!
Care
Het is gelukt, de klant is overgegaan tot conversie en dat is super fijn. Maar, dit betekent niet dat de customer journey hier stopt. Je wilt de klant tevreden houden, zodat hij of zij nog eens terugkeert. En ook de invloed van mond-tot-mondreclame wordt vaak onderschat, terwijl hier veel meer conversies mee te behalen zijn. In de care fase focus je op het verkrijgen van loyaliteit. Middelen die je goed kunt gebruiken gedurende deze fase zijn reviewpagina’s, handleidingen, e-mailmarketing en remarketing.

Aan de slag met het STDC model
Door jouw (potentiële) klanten op deze manier te benaderen, zul je zien dat jij beter inzicht krijgt in de klantenroute die ze afleggen. Dat inzicht kan je helpen jouw website, advertenties of social media kanalen te optimaliseren waardoor je nog meer verkeer zult genereren. Vind je het lastig om bepaalde zoektermen in te delen in een van de fases van het see think do care model? Wij hebben een handige checklist gemaakt waar je dit heel gemakkelijk kunt controleren.
Neem contact op
Mocht je toch nog wat hulp kunnen gebruiken bij het vormgeven van de customer journey op basis van het see think do care model van Google, neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op. Ook met andere online marketing vragen helpen wij je graag verder!