De customer journey: het see-think-do-care model van Google

see think do care model google
  • Wat is het see think do care model?
  • Hoe zien de verschillende fases eruit?

Het see think do care model is een fijne manier waarmee jij de customer journey van de klant in kaart kunt brengen. Dit model wordt ook wel het STDC model genoemd en bestaat uit vier verschillende fases. Wil jij jouw website optimaliseren voor de volledige klantreis? Neem het see think do care model mee in jouw marketing strategie.

De customer journey is een manier om de route van aankoop tot conversie van jouw (potentiële) klant in kaart te brengen. Het laat zien welke stappen de klanten zetten in de verschillende fases waarin zij contact hebben met jouw bedrijf . Op deze manier verzamel je een hoop inzichten, zowel over de gebruikers als over hun behoeftes. Deze inzichten kun je vervolgens gebruiken om jouw online vindbaarheid te versterken.

Fases van het see think do care model van Google

Zoals hierboven genoemd bestaat het model uit vier fases. Het model wordt gebruikt om elke stap die de klant zet in kaart te brengen. Oftewel; je maakt de customer journey voor jezelf inzichtelijk. De eerste drie fases zijn de contactmomenten die een klant met jouw bedrijf heeft vóór een aankoop of conversie. De laatste fase is voor de terugkerende klant.

De see fase is een hele brede fase, waarin je je complete doelgroep wilt benaderen. De think fase is al wat specifieker, waarbij de klant al een stap verder is in de klantreis. In de do fase is jouw doelgroep actief op zoek naar jouw product of dienst.

Waar begin je?

Wil jij aan de slag met het see think do care model? Breng allereerst de kansen in kaart. Dit doe je door middel van een zoekwoordenonderzoek. Op basis van dit onderzoek kun jij namelijk aan de slag met zoekmachineoptimalisatie (SEO) per fase.

Met dit onderzoek breng je in kaart welke zoektermen (potentiële) klanten gebruiken om jouw bedrijf, product of dienst online te vinden. Door dit onderzoek te doen, weet je met welke woorden je jouw website moet gaan optimaliseren. Dankzij de optimalisaties zal je website beter vindbaar zijn in de organische resultaten van Google. De zoektermen worden gedurende het zoekwoordenonderzoek onderverdeeld in de fases van het STDC model van Google. Zo heb je een duidelijk overzicht welke zoekterm je kunt gebruiken per kanaal.

See think do care model

See

Je start met de see fase. Dit is het begin van de customer journey. Dit wordt ook wel de verkennende fase genoemd. De klant weet namelijk niet veel van het onderwerp af en is op zoek naar informatie.

In dit stadium van de klantreis richt je je vooral op de naamsbekendheid van jouw bedrijf. Wees voor het vergroten van jouw naamsbekendheid actief op de juiste online kanalen en zorg voor informerende blogartikelen. Dit is de informerende fase van het see think do care model. Daarom adviseren wij om nog geen advertenties in te zetten.

Think

Door naar fase twee: think. De klant heeft in de see fase ontdekt waar hij naar op zoek is. In deze fase gaat de klant je product of dienst vergelijken. Ze zullen onderzoeken voor welk bedrijf ze willen kiezen, om vervolgens in fase drie te converteren. Daarover later in dit artikel meer.

Content die je in deze fase goed kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld:

  • Testimonials en reviews
  • FAQ’s
  • Productinformatie
  • E-books of whitepapers

Het doel van deze fase is het creëren van zoveel mogelijk informatie, waardoor het voor de klant gemakkelijker wordt om een keuze te maken.

Do

Fase drie is de converterende fase. Ook wel de do fase genoemd. De klant is gericht aan het zoeken naar jouw product of dienst en wil op jouw website converteren. Zorg dus dat je hele specifieke zoekwoorden gedekt hebt op jouw website. Bijvoorbeeld: online marketing bureau + Breda. Heb jij een webshop? Dan zie je vaak dat zoektermen in de do fase woorden bevatten als ‘kopen’, ‘bestellen’ of ‘online’. Wij adviseren daarnaast om in deze fase goed zichtbaar te zijn via Google Ads.

Care

You did it! De klant heeft geconverteerd. Maar, dit betekent niet dat de customer journey hier stopt. Je wilt de klant tevreden houden, zodat hij of zij nog eens terugkeert. En ook de invloed van mond-tot-mondreclame wordt vaak onderschat, terwijl hier veel meer conversies mee te behalen zijn. In de care fase focus je op het verkrijgen van loyaliteit. Middelen die je goed kunt gebruiken gedurende deze fase zijn reviewpagina’s, handleidingen, e-mailmarketing en remarketing.

stdc model google see think do care model

Aan de slag met het STDC model

Door jouw (potentiële) klanten op deze manier te benaderen, zul je zien dat jij beter inzicht krijgt in de klantenroute die ze afleggen. Dat inzicht kan je helpen jouw website, advertenties of social media kanalen te optimaliseren waardoor je nog meer verkeer zult genereren. Vind je het lastig om bepaalde zoektermen in te delen in een van de fases van het see think do care model? Wij hebben een handige checklist gemaakt waar je dit heel gemakkelijk kunt controleren.

STDC Model checklist

Neem contact op

Mocht je toch wat hulp kunnen gebruiken bij het vormgeven van de customer journey op basis van het see think do care model van Google, neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op. Ook met andere online marketing vragen helpen wij je graag verder!

Meer uit online marketing halen?

Wij presenteren graag de kansen die wij zien.

Meer inspirerende blogs

brainstorm tips
Brainstorm creatief inschieten? 5 gouden tips
Doelgroep bereiken met contentstrategie
Hoe bereik je je doelgroep met een goede contentstrategie?
online marketing strategie
Deze online marketing strategie gebruiken we zelf

Belangrijke pagina's

Wat is jullie track record?
Hoe duur zijn jullie?
Lokale SEO strategie
Online marketing strategie
Multi Funnel Marketing
185% meer leads met online marketing voor Landgoed Ulvenhart

Mond tot mond gaat het prima. Maar er is ruimte voor groei. Hoe zorg je ervoor dat je meer klanten krijgt die anderen weer kunnen overtuigen? Met SEO, SEA en social media marketing realiseren we voor Landgoed Ulvenhart 185% meer leads.