SEO tips voor jouw website

Vaak vormt SEO het begin van de online marketing activiteiten. SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie. Met SEO proberen online marketeers het verkeer vanuit de verschillende zoekmachines te maximaliseren, door hoge posities bij belangrijke zoektermen te behalen. In tegenstelling tot SEA kom je door de inzet van SEO gratis op goede posities in de zoekmachine, waardoor het een belangrijk onderdeel is voor het succes van jouw online vindbaarheid op langere termijn.

In dit artikel geven we je SEO tips waarmee je zelf aan de slag kunt. Zo kun je eenvoudig de eerste stappen richting een betere online vindbaarheid zetten. We vullen het artikel regelmatig aan met nieuwe tips!

SEO tip 1: Gebruik korte URL’s op je website

In veel gevallen kun je in je CMS aangeven hoe de URL van een nieuwe pagina eruit moet komen te zien. In WordPress kun je de URL van je pagina bijvoorbeeld zelf gemakkelijk aanpassen. Is dat bij jou ook het geval? Maak daar dan zeker gebruik van.

Waarom?

  • Korte URL’s zien er beter uit;
  • Een URL met je belangrijkste zoekterm helpt bij de ranking in Google;
  • ‘Naked backlinks’ (links van andere websites naar jouw website met alleen de URL) bevatten ook meteen een goede zoekterm.

Wij proberen altijd op deze manier onze URL’s op te bouwen, zoals bijvoorbeeld https://erocket.nl/contact. Het is bij het creëren van je URL’s belangrijk om in gedachten te houden dat je URL’s gericht moeten zijn op de belangrijkste zoekwoorden. Woorden zoals ‘de’ en ‘een’ voegen vaak niets toe. De lengte van de URL is niet per se een factor voor de ranking in Google, maar focus op de zoektermen wordt zeker gewaardeerd door de zoekmachine.

Gebruik korte URL's op je website

Wanneer jouw website informatie is, raden we altijd aan om de kortste URL mogelijk te gebruiken. Bijvoorbeeld:

  • https://erocket.nl/contact
  • https://erocket.nl/over-ons

Heb je een webshop? Dan adviseren we om deze structuur te hanteren:

  • https://voorbeelddomein.nl/categorie-naam/product-naam
  • https://voorbeelddomein.nl/product-naam

SEO tip 2: Plaats je belangrijkste zoekwoord in de titel

Uit onderzoek blijkt dat er nog steeds een belangrijke correlatie is tussen het gebruik van het zoekwoord in de titel en de ranking van je pagina in Google.

Gebruik de zoekterm in de titel

Zorg er dus voor dat iedere pagina op je website een goede titel heeft die uniek is en waarin je het belangrijkste zoekwoord ten minste één keer noemt. Daarnaast is het belangrijk om ook op iedere pagina een unieke meta description en H1 te plaatsen.

SEO tip 3: Verkoop de content van je website in de meta description

Bij de zoekresultaten in Google zie je per website een titel, URL en een korte omschrijving. Die korte omschrijving kun je zelf opgeven in het CMS en wordt de meta description genoemd.

De meta description wordt niet altijd getoond in Google. Soms kiest Google namelijk een ander gedeelte van je pagina dat beter overeenkomt met de zoekopdracht. Maar wanneer de meta description wel getoond wordt, kan een goed geschreven omschrijving veel extra klikken opleveren.

Zorg voor een unieke meta description voor iedere pagina van je website. Vermeld hierin zeker jouw USP’s en zorg ervoor dat het verleidelijk is om naar jouw website door te klikken.

SEO tip 4: Link in je content naar andere websites met een hoge autoriteit

Bij de zoekresultaten in Google zie je per website een titel, URL en een korte omschrijving. Die korte omschrijving kun je zelf opgeven in het CMS en wordt de meta description genoemd.

De meta description wordt niet altijd getoond in Google. Soms kiest Google namelijk een ander gedeelte van je pagina dat beter overeenkomt met de zoekopdracht. Maar wanneer de meta description wel getoond wordt, kan een goed geschreven omschrijving veel extra klikken opleveren.

Zorg voor een unieke meta description voor iedere pagina van je website. Vermeld hierin zeker jouw USP’s en zorg ervoor dat het verleidelijk is om naar jouw website door te klikken!

SEO tip 5: Zorg voor meer verkeer naar je website door de afbeeldingen op je website te optimaliseren

Veel mensen starten op Google met bladeren door de afbeeldingen. Maar er is een probleem: Google is (nog) niet slim genoeg om afbeeldingen te ‘lezen’. Je moet dus vertellen wat er op jouw afbeeldingen te zien is.

Optimaliseer de afbeeldingen op je website

Voeg om die reden altijd een beschrijvende alt-tekst aan je afbeelding toe. Zorg er tevens voor dat je afbeeldingen gecomprimeerd zijn voor een snelle download. Zo profiteer je van extra verkeer uit Google Images!

SEO tip 6: Zorg dat andere websites naar jouw website gaan linken

Google bepaalt onder andere aan de hand van de links naar jouw website hoe belangrijk je website is. Zoekmachines zien de naar jou verwijzende links namelijk als aanbevelingen van anderen. Hoe meer aanbevelingen, hoe belangrijker je website. Uiteraard maakt het ook uit wie jouw website aanbeveelt: kwantiteit en kwaliteit spelen beiden een rol.

De ankerteksten (de tekst op de link die klikbaar is), spelen een rol bij de ranking van je website in Google. Het is dus belangrijk om hier over na te denken wanneer je iemand vraagt om naar je website te linken. Er zijn verschillende variaties mogelijk:

  • Exacte overeenkomst: de ankertekst is exact de zoekterm waarop je wilt ranken.
    Deze SEO tips zijn precies wat je zoekt.
  • Woordgroep overeenkomst: de ankertekst bevat de woordgroep waarop je wilt ranken.
    Deze SEO tips zijn precies wat je zoekt.
  • Gedeeltelijke overeenkomt: De ankertekst bevat alle woorden waarop je wilt ranken, maar niet in die volgorde.
    Deze tips voor SEO zijn precies wat je zoekt.
  • Merk gerelateerd: de ankertekst is je merknaam.
    Deze SEO tips van eRocket zijn precies wat je zoekt.
  • Onbewerkte URL: de ankertekst is de onbewerkte URL, zoals deze in je browser eruit zou zien.
    Deze SEO tips (https://erocket.nl/seo-tips/) zijn precies wat je zoekt.
  • Willekeurig: de ankertekst bevat geen zoekterm en is willekeurig gekozen.
    Lees hier de SEO tips van eRocket, die zijn precies wat je zoekt.

In veel gevallen heb je geen invloed op de ankertekst die websites gebruiken voor jouw links. Wanneer je bijvoorbeeld gastblogs schrijft heb je dat wel. Wij raden altijd aan om een combinatie van bovenstaande variaties te gebruiken. Zo krijg je een natuurlijke variatie en dat waardeert Google.

SEO tip 7: Zorg ervoor dat je pagina titels en beschrijvingen niet afgebroken worden

Google toont in de zoekresultaten doorgaans 3 onderdelen: de titel van de pagina, de URL en een korte omschrijving. Je kunt de titel en de omschrijving zelf invullen in het CMS van je website. Wanneer je dit niet doet, bepaalt Google zelf wat er getoond wordt.

De zoekmachine heeft een vaste ruimte van 512 pixels beschikbaar voor titels en 923 pixels voor beschrijvingen, waarna ze worden afgebroken. Zorg er dus voor dat de titels en beschrijvingen die je in het CMS invult niet te lang zijn. Dat ziet er namelijk niet verzorgd uit en zorgt voor een lagere CTR (click through rate).

Een goede vuistregel is om maximaal 55 tekens te gebruiken voor de meta titel en maximaal 155 voor de beschrijving.

eRocket SEO tip: zorg ervoor dat pagina titels en beschrijvingen niet afgebroken worden

SEO tip 8: Bepaal zoekwoorden tijdens de bouw van je website

Wanneer je een nieuwe website laat ontwikkelen, is het aan te raden om alvast te starten met een zoekwoordenonderzoek. Op basis van dat onderzoek kan je namelijk de websitestructuur en de teksten voor de producten of diensten al zo inrichten dat hier ook de beste zoekwoorden in gebruikt worden.

SEO tip 9: Werk bestaande pagina’s of artikelen bij

Gebruikers houden ervan om up-to-date informatie in te winnen. Wanneer men op Google zoekt, dan zullen ze sneller klikken op bronnen die onlangs zijn bijgewerkt. Voor veel bedrijven geldt dat een artikel uit 2010 vaak niet meer relevant is. Door je oude content bij te werken met de meest recente informatie, zorg je ervoor dat jouw content nog beter aansluit bij de zoekvraag.

SEO tip 10: Gebruik rich snippets

Rich snippets voegen extra informatie aan een vertoning in Google toe, waardoor je meer opvalt ten opzichte van concurrenten.

Websites waarbij rich snippets gebruikt worden hebben een hogere click-through rate (CTR). Een hoge CTR is één van de 200 rankingfactoren. Met een hoge CTR plaatst Google jouw zoekresultaat dus hoger in de zoekmachine. Voorbeelden van rich snippets zijn: vermelding van auteur, contactgegevens, recensie sterren, evenementen en product vermeldingen.

Rich snippet - evenement

SEO tip 11: Houd je website snel

Verwijder of pas alles aan wat je website langzamer maakt. Het draait tegenwoordig allemaal om snelheid. Wanneer je website niet snel genoeg is, dan is een concurrent zo gevonden. Google neemt de snelheid van je website dan ook mee in de SEO ranking.

Zorg ervoor dat je je website concreet houdt. Alle toeters en bellen leiden niet alleen af van de boodschap die je zendt, maar het beïnvloedt ook de snelheid. Ga na wat je nodig hebt en wat niet. Grote afbeeldingen zijn niet altijd nodig en leuke tools kunnen als irritant worden ervaren wanneer deze niet snel laden.

SEO tip 12: Maak gebruik van headings

Google scant je teksten op basis van relevantie en kwaliteit. Onder kwaliteit vallen ook headings. Wanneer je hier geen of onjuist gebruik van maakt, kan het zijn dat Google je tekst niet goedkeurt. De meest vanzelfsprekende headings regels zijn:

  • Je geeft altijd de titel van je artikel of pagina de H1 tag.
  • Deel je alinea’s op en geef elk deel een tussenkopje. Deze tussenkopjes geef je de H2 tag.
  • Alle kleine kopjes binnen alinea’s krijgen een H3 tag.

Wanneer je deze vuistregels toepast creëer je niet alleen een logische indeling, Google rankt je webpagina ook beter.

Headings

SEO tip 13: Interne linkbuilding

De externe links hebben we eerder omschreven, maar het is ook belangrijk om interne links te gebruiken. Dit is belangrijk om verschillende redenen.

Wanneer je een goede interne linkbuilding strategie gebruikt en je een goede structuur bouwt heeft dit verschillende voordelen. De website wordt gecrawld door een webcrawler, een bot die het wereldwijde web op een methodische en geautomatiseerde manier doorbladert. De webcrawler verwerkt en indexeert websites voor zoekmachines zoals Google. Google zal de structuur van de website beter en sneller begrijpen wanneer je duidelijk aangeeft wat de relatie is tussen bepaalde pagina’s. Daarnaast kan Google je pagina’s sneller indexeren wanneer je een goede interne linkbuilding strategie en structuur hebt.

Ook heeft linkbuilding invloed op de waarde en ranking van je webpagina’s. In de volgende tip gaan we hier dieper op in.

SEO tip 14: Linkwaarde (interne linkbuilding)

Naast het feit dat interne linkbuilding ervoor zorgt dat Google de structuur van de website beter begrijpt, heeft interne linkbuilding ook invloed op de rankings van je pagina’s. Met een goede interne linkbuilding structuur kun je vanaf een pagina met veel waarde een andere pagina die minder waarde heeft boosten. Met interne linkbuilding kun je namelijk waarde doorgeven. Vaak heeft de homepagina de meeste waarde op een website, dus wanneer je van de homepagina doorlinkt heeft dat meer effect dan wanneer je doorlinkt van de ‘over ons’ pagina.

Een voorbeeld om een duidelijk beeld te scheppen:

Stel dat je een webshop hebt met 2 productcategorieën en dat onder elk van deze productcategorieën 2 producten hangen. In dit voorbeeld heeft de homepagina van je webshop een linkwaarde van 100. Als je dan vanaf de homepagina naar de 2 productcategoriepagina’s linkt krijgen deze een waarde mee van 50. Wanneer vervolgens op de productcategoriepagina’s doorgelinkt wordt naar de 2 producten krijgen de links een waarde mee van 25. De linkwaarde wordt dus evenredig verdeeld over alle interne links die op de pagina’s zijn verwerkt. Dit staat ook uitgewerkt in de afbeelding hieronder.

Linkwaarde (interne linkbuilding)

Door deze strategie te gebruiken kun je nieuwe pagina’s snel meer waarde laten verkrijgen. Hierdoor zullen de nieuwe pagina’s sneller gaan ranken en websitebezoekers genereren. Daarnaast kun je door externe backlinks te verkrijgen de waarde nog meer verhogen om nog hoger te ranken.

SEO tip 15: Ankerteksten bij interne linkbuilding

Let bij interne linkbuilding op de ankerteksten die je gebruikt. De ankertekst is de aanklikbare tekst die de link vormt. Op veel websites zie je dat ze doorlinken met “klik hier”, maar door op deze manier door te linken weet Google niet waar de pagina over gaat. Door te laten doorlinken op een zoekwoord (bijvoorbeeld SEO tips) weet Google dat de pagina waar naar verwezen wordt over SEO tips gaat. Hieronder zijn 2 voorbeelden gegeven, de manier hoe het niet moet en hoe het wel moet.

Dus niet:  Klik hier om meer te weten te komen over SEO tips.

Maar wel: We delen graag meer SEO tips.

Door bij interne linkbuilding de juiste ankertekst te gebruiken kan Google makkelijker jouw website indexeren, sneller begrijpen hoe deze opgebouwd is en waar jouw website over gaat. Je brengt verbanden aan tussen alle relevante pagina’s van je website en de pagina waar je vanaf linkt. Zo wordt de structuur van je website sneller begrepen door Google en kun je meer waarde opbouwen.

SEO tip 16: Afbeelding in koptekstSEO tip in alt tekst H1

Deze tip zal je niet veel zien en is een vorm van over optimalisatie voor SEO maar we benoemen hem toch. Je kan namelijk afbeeldingen in een H1 koptekst zetten.

Wanneer je afbeeldingen plaatst, dan zal je altijd de alt-tekst van een afbeelding vullen om Google te laten weten waar een afbeelding over gaat. Deze Google factor wordt ook geteld als een indicatie om een pagina hoger in Google te krijgen.

Wanneer je een pagina hebt die nog helemaal niet in Google scoort, dan kan je ervoor kiezen om met deze tip de pagina te over SEO optimaliseren. Plaats een afbeelding, met de juiste alt-tekst, in de H1 koptekst van de pagina. Hierdoor zal de waarde van de alt-tekst meer tellen als SEO factor. Als voorbeeld hebben we de afbeelding van deze tip in de koptekst gezet (check de broncode).

Meer informatie over SEO?

Wil je meer SEO tips of meer informatie ontvangen over de mogelijkheden van SEO bij eRocket? Neem dan contact met ons op via 076 782 0560 of mail naar info@erocket.nl.