eRocket SEO tips

Vaak vormt SEO het begin van de online marketing activiteiten. SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie. Met SEO proberen online marketeers het verkeer vanuit de verschillende zoekmachines te maximaliseren, door hoge posities bij belangrijke zoektermen te behalen. In tegenstelling tot SEA kom je door de inzet van SEO gratis op goede posities in de zoekmachine, waardoor het een belangrijk onderdeel is voor het succes van jouw online vindbaarheid op langere termijn.

In dit artikel geven we je SEO tips waarmee je zelf aan de slag kunt. Zo kun je eenvoudig de eerste stappen richting een betere online vindbaarheid zetten. We vullen het artikel regelmatig aan met nieuwe tips!

// EROCKET SEO TIP #1 //

Gebruik korte URL’s op je website.

In veel gevallen kun je in je CMS aangeven hoe de URL van een nieuwe pagina eruit moet komen te zien. In WordPress kun je de URL van je pagina bijvoorbeeld zelf gemakkelijk aanpassen. Is dat bij jou ook het geval? Maak daar dan zeker gebruik van.

Waarom?

  • Korte URL’s zien er beter uit;
  • Een URL met je belangrijkste zoekterm helpt bij de ranking in Google;
  • ‘Naked backlinks’ (links van andere websites naar jouw website met alleen de URL) bevatten ook meteen een goede zoekterm.

Wij proberen altijd op deze manier onze URL’s op te bouwen, zoals bijvoorbeeld https://erocket.nl/seo/. Het is bij het creëren van je URL’s belangrijk om in gedachten te houden dat je URL’s gericht moeten zijn op de belangrijkste zoekwoorden. Woorden zoals ‘de’ en ‘een’ voegen vaak niets toe. De lengte van de URL is niet per se een factor voor de ranking in Google, maar focus op de zoektermen wordt zeker gewaardeerd door de zoekmachine.

SEO tip 1: korte URL

Wanneer jouw website informatie is, raden we altijd aan om de kortste URL mogelijk te gebruiken. Bijvoorbeeld:

Heb je een webshop? Dan adviseren we om deze structuur te hanteren:

  • https://voorbeelddomein.nl/categorie-naam/product-naam
  • https://voorbeelddomein.nl/product-naam

// EROCKET SEO TIP #2 //

Plaats je belangrijkste zoekwoord in de titel van je pagina.

Uit onderzoek blijkt dat er nog steeds een belangrijke correlatie is tussen het gebruik van het zoekwoord in de titel en de ranking van je pagina in Google.

Gebruik de zoekterm in de titel

Zorg er dus voor dat iedere pagina op je website een goede titel heeft die uniek is en waarin je het belangrijkste zoekwoord ten minste één keer noemt. Daarnaast is het belangrijk om ook op iedere pagina een unieke meta description en H1 te plaatsen.

// EROCKET SEO TIP #3 //

Verkoop de content van je website in de meta description.

Bij de zoekresultaten in Google zie je per website een titel, URL en een korte omschrijving. Die korte omschrijving kun je zelf opgeven in het CMS en wordt de meta description genoemd.

De meta description wordt niet altijd getoond in Google. Soms kiest Google namelijk een ander gedeelte van je pagina dat beter overeenkomt met de zoekopdracht. Maar wanneer de meta description wel getoond wordt, kan een goed geschreven omschrijving veel extra klikken opleveren.

Zorg voor een unieke meta description voor iedere pagina van je website. Vermeld hierin zeker jouw USP’s en zorg ervoor dat het verleidelijk is om naar jouw website door te klikken!

// EROCKET SEO TIP #4 //

Link in je content naar andere websites met een hoge autoriteit.

Uit onderzoek blijkt dat er een verband is tussen het plaatsen van links naar externe websites en jouw ranking in de zoekmachines. Vooral links naar website met een hoge domeinrating helpen je eigen website. Dus twijfel je om een link naar een andere website te plaatsen? Dit onderzoek helpt je zeker.

Wel is het verstandig om de link te laten openen in een nieuw tabblad. Zo verlaat de bezoeker jouw website niet meteen en kan hij de oorspronkelijke pagina gemakkelijk opnieuw bekijken.

// EROCKET SEO TIP #5 //

Zorg voor meer verkeer naar je website door de afbeeldingen op je website te optimaliseren.

Veel mensen starten op Google met bladeren door de afbeeldingen. Maar er is een probleem: Google is (nog) niet slim genoeg om afbeeldingen te ‘lezen’. Je moet dus vertellen wat er op jouw afbeeldingen te zien is.

Optimaliseer de afbeeldingen op je website

Voeg om die reden altijd een beschrijvende alt-tekst aan je afbeelding toe. Zorg er tevens voor dat je afbeeldingen gecomprimeerd zijn voor een snelle download. Zo profiteer je van extra verkeer uit Google Images!

// EROCKET SEO TIP #6 //

Zorg dat andere website naar jouw website gaan linken.

Google bepaalt onder andere aan de hand van de links naar jouw website hoe belangrijk je website is. Zoekmachines zien de naar jou verwijzende links namelijk als aanbevelingen van anderen. Hoe meer aanbevelingen, hoe belangrijker je website. Uiteraard maakt het ook uit wie jouw website aanbeveelt: kwantiteit en kwaliteit spelen beiden een rol.

De ankerteksten (de tekst op de link die klikbaar is), spelen een rol bij de ranking van je website in Google. Het is dus belangrijk om hier over na te denken wanneer je iemand vraagt om naar je website te linken. Er zijn verschillende variaties mogelijk:

  • Exacte overeenkomst: de ankertekst is exact de zoekterm waarop je wilt ranken.
    Deze SEO tips zijn precies wat je zoekt.
  • Woordgroep overeenkomst: de ankertekst bevat de woordgroep waarop je wilt ranken.
    Deze SEO tips zijn precies wat je zoekt.
  • Gedeeltelijke overeenkomt: De ankertekst bevat alle woorden waarop je wilt ranken, maar niet in die volgorde.
    Deze tips voor SEO zijn precies wat je zoekt.
  • Merk gerelateerd: de ankertekst is je merknaam.
    Deze SEO tips van eRocket zijn precies wat je zoekt.
  • Onbewerkte URL: de ankertekst is de onbewerkte URL, zoals deze in je browser eruit zou zien.
    Deze SEO tips (https://erocket.nl/seo-tips/) zijn precies wat je zoekt.
  • Willekeurig: de ankertekst bevat geen zoekterm en is willekeurig gekozen.
    Lees hier de SEO tips van eRocket, die zijn precies wat je zoekt.

In veel gevallen heb je geen invloed op de ankertekst die websites gebruiken voor jouw links. Wanneer je bijvoorbeeld gastblogs schrijft heb je dat wel. Wij raden altijd aan om een combinatie van bovenstaande variaties te gebruiken. Zo krijg je een natuurlijke variatie en dat waardeert Google.