10 Praktische SEO tips voor jouw website

Praktische SEO tips

Ben je op zoek naar praktische SEO tips die je direct kunt toepassen in de praktijk? Zoek niet verder, in deze blogreeks komen alle belangrijkste tips en tricks voor zoekmachineoptimalisatie aan bod.

Vaak vormt SEO het begin van de online marketing activiteiten. SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie. Met SEO proberen online marketeers het verkeer vanuit de verschillende zoekmachines te maximaliseren, door hoge posities bij belangrijke zoektermen te behalen. In tegenstelling tot SEA kom je door de inzet van SEO gratis op goede posities. Een hele voordelige manier om met succes jouw online vindbaarheid te verhogen.

In dit artikel geven we je SEO tips waarmee je zelf aan de slag kunt. Zo kun je eenvoudig de eerste stappen richting een betere online vindbaarheid zetten. We vullen het artikel regelmatig aan met nieuwe tips!

Onze tips:

SEO tip 1: Bepaal zoekwoorden tijdens de bouw van je website

Laat jij een nieuwe website ontwikkelen? Begin dan met een zoekwoordenonderzoek! Met een zoekwoordenonderzoek breng je in kaart op welke zoektermen jouw (potentiële) klanten zoeken. Vervolgens verzamel je data over deze zoekwoorden, zoals het zoekvolume per maand en de concurrentie op de zoekterm. Deze data is belangrijk om interessante termen te analyseren om te scoren in Google.
Op basis van dat zoekwoordenonderzoek kun je voor de bouw van een nieuwe website de websitestructuur direct helder maken. Ook kun je de teksten voor jouw producten of diensten al zo inrichten dat hier ook de beste zoekwoorden in gebruikt worden. Win-win dus!

SEO tip 2: Gebruik korte URL’s op je website

In veel gevallen kun je zelf de URL van een nieuwe pagina instellen. In WordPress kun je de URL van je pagina bijvoorbeeld zelf gemakkelijk aanpassen. Is dat bij jou ook het geval? Maak daar dan zeker gebruik van. Of vraag het aan je webdesigner.
Waarom?

  • Korte URL’s zien er beter uit;
  • Een URL met je belangrijkste zoekterm helpt bij de ranking in Google;

SEO tips

Wij proberen altijd op deze manier onze URL’s op te bouwen, zoals bijvoorbeeld https://erocket.nl/contact. Het is bij het creëren van je URL’s belangrijk om in de belangrijkste zoekwoorden te benoemen. Woorden zoals ‘de’ en ‘een’ voegen vaak niets toe. De lengte van de URL is niet per se een factor voor de ranking in Google, maar focus op de zoektermen wordt zeker gewaardeerd door de zoekmachine.

SEO tip 3: Plaats je belangrijkste zoekwoord in de titel

Uit onderzoek blijkt dat er nog steeds een belangrijke correlatie is tussen het zoekwoord, de titel en de ranking van je pagina in Google. Zorg er dus voor dat iedere pagina op je website een unieke en goede titel heeft waarin je het belangrijkste zoekwoord ten minste één keer noemt. Daarnaast is het belangrijk om ook op iedere pagina een unieke meta description en titel te plaatsen. Bij de zoekresultaten in Google zie je per website een titel, URL en een korte omschrijving. Die korte omschrijving kun je zelf opgeven in het CMS en wordt de meta description genoemd.

SEO titel

De meta description wordt niet altijd getoond in Google. Soms kiest Google namelijk een ander gedeelte van je pagina dat beter overeenkomt met de zoekopdracht. Maar wanneer de meta description wel getoond wordt, levert dit veel extra klikken op.

Zorg voor een unieke meta description voor iedere pagina van je website. Heb je dit nog niet? Zeker doen! Zo krijg je namelijk betere conversies en vindbaarheid.  Vermeld ook zeker jouw unieke voordelen en zorg ervoor dat het verleidelijk is om naar jouw website door te klikken.

SEO tip 5: Link in je content naar andere websites met een hoge autoriteit

Uit onderzoek blijkt dat er een verband is tussen het plaatsen van links naar externe websites en jouw ranking in de zoekmachines. Haal een hogere positie in Google door het plaatsen van relevante externe links. Vooral links naar websites met een hoge domeinrating helpen jouw website. Dus twijfel je om een link naar een andere website te plaatsen? Dit onderzoek helpt je zeker.

SEO tip 6: Zorg dat andere websites naar jouw website gaan linken

Google bepaalt onder andere aan de hand van de links naar jouw website hoe belangrijk je website is. Zoekmachines zien de naar jou verwijzende links namelijk als aanbevelingen van anderen. Hoe meer aanbevelingen, hoe belangrijker je website. Uiteraard maakt het ook uit wie jouw website aanbeveelt: kwantiteit en kwaliteit spelen beiden een rol. De ankerteksten (de tekst op de link die klikbaar is), spelen een rol bij de ranking van je website in Google.

In veel gevallen heb je geen invloed op de ankertekst die websites gebruiken voor jouw links. Schrijf je vaak gastblogs? Dan heb je geluk! Hierbij kan je namelijk wel zelf een ankertekst aan een link geven. Wij raden altijd aan om een combinatie verschillende variaties te gebruiken. Bijvoorbeeld het exacte zoekwoord of een woordgroep waarop je wilt ranken.  Zo krijg je een natuurlijke variatie en dat waardeert Google.

SEO tip 7: Zet interne linkbuilding in

Naast het belang van externe linkje is het net zo belangrijk om interne linkjes toe te voegen. Een interne link verwijst naar een andere pagina op jouw website. Hoe meer interne linkjes een pagina krijgt, hoe interessanter deze wordt voor Google.
Wanneer je een goede interne linkbuilding strategie gebruikt en je een goede structuur ontwikkelt, heeft dit verschillende voordelen. Zoekmachines begrijpen de structuur van de website beter en sneller wanneer je duidelijk aangeeft wat de relatie is tussen de verschillende pagina’s. Wil jij sneller resultaten in Google behalen? Zorg dan voor een goede interne linkbuilding strategie en structuur.

SEO tip 8: Zorg ervoor dat je pagina titels en beschrijvingen niet afgebroken worden

Google toont in de zoekresultaten doorgaans 3 onderdelen: de titel van de pagina, de URL en een korte omschrijving. Je kunt de titel en de omschrijving zelf omschrijven. Wanneer je dit niet doet, bepaalt Google zelf wat er getoond wordt. Dit wil je toch liever zelf bepalen?
De zoekmachine heeft een vaste ruimte van 512 tekens beschikbaar voor titels en 923 tekens voor beschrijvingen. Hierna worden ze afgebroken, dat wil je niet. Zorg er dus voor dat de titels en beschrijvingen die je invult niet te lang zijn. Dat ziet er namelijk niet verzorgd uit en zorgt voor een lager aantal klikken.

Een goede vuistregel is om maximaal 55 tekens te gebruiken voor de meta titel en maximaal 155 voor de beschrijving.

eRocket SEO tip: zorg ervoor dat pagina titels en beschrijvingen niet afgebroken worden

 

SEO tip 9: Maak gebruik van headings

Google scant je teksten op basis van relevantie en kwaliteit. Onder kwaliteit vallen ook headings (koppen). Wanneer je hier geen of onjuist gebruik van maakt, kan het zijn dat Google je tekst niet goedkeurt. De meest vanzelfsprekende headings regels zijn:

  • Je geeft altijd de titel van je artikel of pagina de H1 tag.
  • Deel je alinea’s op en geef elk deel een tussenkopje. Deze tussenkopjes geef je de H2 tag.
  • Alle kleine kopjes binnen alinea’s krijgen een H3 tag.

Pas deze vuistregels toe en rank met je webpagina beter op google. Daarnaast creëer je hier een logische pagina structuur mee.

Headings

SEO tip 10: Neem een SSL certificaat

Pas op een cyberaanval! Beveilig je website met een SSL certificaat om dit te voorkomen. Een SSL certificaat is een bestand dat zorgt voor een betere beveiliging tussen de server van jouw website en de internetbrowser, zoals Google Chrome of Internet Explorer. In 2018 is een verdubbeling te zien van het aantal doelgerichte cyberaanvallen. Het is in 2021 belangrijker dan ooit om je website goed te beveiligen. Dat vind Google ook! Daarom is een SSL certificaat een belangrijke ranking factor geworden.

Heeft jouw website nog geen SSL certificaat? Zorg hier zo snel mogelijk voor! Vraag hier dan naar bij je webbouwer. Snel verschillende certificaten vergelijken doe je hier.

SSL certificaat

 

SEO tip 11: Bekijk de Core Web Vitals

De afgelopen tijd, en zeker ook in 2023, zijn de Core Web Vitals steeds een grotere rol gaan spelen. Sinds 2020 past Google een nieuw algoritme toe aan de ranking die over de gebruikservaring op de pagina gaat. Dit wordt gemeten aan de hand van de score op de Core Web Vitals. Deze bestaat uit drie aspecten die de gebruikerservaring meten van de pagina. Als de pagina op alle drie de aspecten goed scoort, krijgt de pagina ranking voordelen. Zeker iets om in gedachte te houden als je aan de slag gaat met SEO.

 

SEO tip 12: Optimaliseer afbeeldingen

Het verbeteren van je SEO draait niet alleen maar om tekst. Op het gebied van afbeeldingen kan er ook nog winst behaald worden. Alhoewel Google steeds beter herkent wat er op foto’s staat afgebeeld, kun je een handje helpen.  Zorg dat je zoekwoorden toevoegt in de alt-teksten van afbeeldingen. Zo weet Google gelijk wat erop de afbeelding staat. Daarnaast is het ook belangrijk om rekening te houden met de bestandsgrootte van afbeeldingen. Grote afbeelding kunnen de site namelijk langzamer maken, iets waar Google je op afrekent. Idealiter zijn afbeeldingen daarom kleiner dan 100 kb.

 

Meer informatie over SEO?

Wil je meer SEO tips? Of meer informatie ontvangen over de mogelijkheden van zoekmachineoptimalisatie bij eRocket? Bel ons gerust! Wij staan altijd klaar om te helpen.  Neem contact met ons op via 076 782 0560 of mail naar info@erocket.nl.

Ook resultaat met SEO behalen?

Wij gaan met je in gesprek over de mogelijkheden.

Meer inspirerende blogs

Google Search Generative Experience
Alles wat jij moet weten over Search Generative Experience (SGE)
SEO
SEO copywriting: zo doe je dat!
Lokale SEO; wat is het?
Waarom lokale SEO juist nu enorm belangrijk is
Alt teksten SEO
Met deze 5 tips optimaliseer je optimaal de afbeeldingen op je website
SEO recruitment tips
7 SEO recruitment tips voor jouw vacatures
Toekomst van SEO
De toekomst van SEO; 3 trends uitgelicht

Belangrijke pagina's

Welke online marketing diensten pakken jullie op?
Welke rapportages delen jullie?
Lokale SEO strategie
Zoekmachine optimalisatie
Meer brochure aanvragen door positie 1 in Google met Janssen-Bouw

Op de belangrijkste zoekterm van Janssen-Bouw (8.100 zoekopdrachten per maand) staan we op positie 1 in Google. Met onder andere sterke contentpagina’s, een gebruiksvriendelijke website-indeling en goede interne linkbuilding stegen we week na week verder in Google en Bing.

Benieuwd hoe we dat gedaan hebben?