SEO

Zoekmachine optimalisatie bij eRocket in Breda

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands vertaald: zoekmachine optimalisatie. SEO is een verzamelnaam voor alle technieken die je inzet om met een webpagina organisch hoog te scoren in zoekmachines. Het doel hiervan is om het verkeer naar je website vanuit de online zoekmachines te maximaliseren. Dit doe je door goed vindbaar te zijn op de voor jou belangrijke zoektermen.

In Nederland is Google de meest gebruikte zoekmachine. Met een marktaandeel van gemiddeld 95% is deze zoekmachine bij de meesten wel bekend. Ook zoekmachines Bing en Yahoo worden in Nederland nog regelmatig gebruikt.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Even terug: organisch hoog scoren? Wat is organisch? Organische zoekresultaten zijn de niet betaalde resultaten, of ook wel natuurlijke zoekresultaten benoemd. De ranking van deze zoekresultaten wordt bepaald door het algoritme van de zoekmachine (en is te beïnvloeden met zoekmachine optimalisatie).

Naast gratis resultaten tonen zoekmachines zoals Google ook vaak betaalde resultaten. Deze zijn in te kopen met SEA. SEA staat voor Search Engine Advertising, zoekmachine adverteren.

SEO en SEA zijn twee afkortingen die vaak gebruikt worden in de online marketingwereld. Maar wat is het verschil tussen SEO en SEA?

  • SEO: Search Engine Optimization – Zoekmachine optimalisatie. SEO gaat over het optimaliseren van de organische (gratis) resultaten in de zoekmachine.
  • SEA: Search Engine Advertising – Zoekmachine adverteren. SEA gaat over het optimaliseren van de advertenties die worden weergegeven als gesponsorde resultaten. Je kunt in Google adverteren via Google Ads (voorheen Google AdWords) en in Bing via Bing Ads.

De overkoepelende term voor SEO en SEA is SEM: Search Engine Marketing. Om meer verkeer naar je website te leiden, kun je aan de slag gaan met SEO, SEA of natuurlijk met beide. In onze Multi Funnel strategie combineren we deze twee middelen vaak, omdat we daarmee het meeste rendement behalen.

De voor- en nadelen van SEO en SEA

Met zowel SEO als SEA verkrijg je meer bekendheid op internet. Je zorgt er namelijk met beide technieken voor dat jouw website vaker vertoond en dus beter vindbaar wordt in de zoekmachines. Jouw doelgroep zal je hierdoor sneller online tegenkomen.

De voordelen van SEO ten opzichte van SEA?

  • SEO is gratis en bespaart je dus geld. Wanneer een potentiële klant klikt op één van de organische resultaten, betaal je niets. Bij SEA betaal je per klik op de advertentie of per 1.000 vertoningen van je banner.
  • Met SEO verbeter je tegelijkertijd de gebruikerservaring op je website. Om organisch hoog te scoren in de zoekmachine is het namelijk van belang dat bezoekers gemakkelijk kunnen navigeren op de website en ook het antwoord vinden op de zoekvraag. Door te focussen op een betere ervaring op de website sla je dus twee vliegen in één klap.

Maar er zijn vast ook nadelen van SEO ten opzichte van SEA?

  • Organisch hoog scoren in de zoekmachines heeft tijd nodig. Zeker wanneer je een nieuwe website hebt, kan het een aantal maanden duren voordat je het resultaat van de SEO werkzaamheden ziet. Met SEA kun je dezelfde dag nog op de eerste positie getoond worden.
  • Als je de behaalde positie in de zoekmachine wilt behouden, is het belangrijk om optimalisaties door te blijven voeren. De zoekmachines updaten namelijk regelmatig het algoritme, zodat ze de beste antwoorden blijven bieden op de zoekopdrachten. Hierdoor wisselt de ranking geregeld en moet je de website blijven verbeteren.

Hoe kom je met SEO bovenaan in de zoekmachine?

Het is de droom van iedere SEO marketeer: bovenaan in Google staan. Waarom? Zoals je nu weet zijn klikken op de organische resultaten gratis. Ook laat de eerste positie in Google zien dat Google je website relevant vindt en dat bezoekers je dus kunnen vertrouwen.

Tegenwoordig zijn we het gemak van internet zo gewend, dat we niet eens verder kijken dan de eerste pagina van de zoekmachine. We zijn namelijk lui en focussen ons op maar één ding tegelijkertijd. Om deze redenen is het prioriteit om zo hoog mogelijk te ranken, het liefste natuurlijk bovenaan in Google.

Om bovenaan in Google te komen is het belangrijk om relevant te zijn voor je websitebezoekers én voor Google. Dit gaat verder dan de tekstuele content op de website. Ook onder andere afbeeldingen, video’s, interne links, externe links, social media en techniek spelen hierbij een grote rol. Er zijn ruim 200 factoren die de ranking in Google bepalen.

De SEO rankingfactoren

Die 200 rankingfactoren zijn onder te verdelen in drie groepen:

  • De techniek van de website.
  • De content van de website.
  • De autoriteit van het domein.

Rankingfactoren

  • Techniek: structuur, snelheid, server, SSL
  • Content: headings, keywords, relevantie
  • Autoriteit: backlinks, social signals, online PR

KPI’S

  • Zichtbaarheid
  • Aantal organische bezoekers
  • Conversies uit organisch verkeer
  • Backlinks, domein autoriteit, posities in de zoekmachine

SEO strategie

  • Zoekwoordenonderzoek
  • Techniek
  • Content schrijven
  • Domein autoriteit verbeteren

SEO checklist

  • H1
  • Focus op zoekterm
  • Zoekwoord in eerste alinea
  • Belangrijkste tekst bovenaan
  • Opsommingen
  • Buttons
  • Dikgedrukt
  • Interne links
  • Alt-teksten
  • Content voor gebruiker