Online leadgeneratie inzetten: zo doe je dat

Heb jij moeite om nieuwe klanten aan te trekken? Dan zou het zomaar kunnen dat jij online leadgeneratie nog niet op een goede manier inzet. Zonde! Hiermee mis je namelijk een hoop potentiële klanten. Houston, you’ve got a problem! Gelukkig lees jij in dit artikel hoe je dit op kunt lossen.

Vandaag de dag speelt online leadgeneratie een belangrijke rol bij veel bedrijven en dan met name in de B2B wereld. Dat is niet voor niets, want online leads genereren is een efficiënte manier voor het aantrekken van nieuwe klanten. In dit blogartikel leggen we je uit wat online leadgeneratie precies inhoudt en hoe jij meer leads kunt verzamelen. Ready for take off?

Wat is online leadgeneratie?

Oké, even terug naar de basislessen marketing & sales: wat is ook alweer precies een lead? Een rondje door Google levert je verschillende definities op. ‘Een pad naar een klant’ of ‘iemand die interesse heeft getoond in jouw product of dienst’ of zelfs ‘iemand die een aanvraag heeft gedaan bij jouw bedrijf’. Kortom, een lead is een potentiële klant; een consument die interesse heeft getoond in jouw bedrijf.

Nu je precies weet wat een lead is, kun je vast ook invullen wat online leadgeneratie inhoudt. Online leadgeneratie is een vorm van marketing waarbij je online in contact probeert te komen met potentiële klanten en hen ‘warm wilt maken’ voor jouw product of dienst.

Het genereren van meer leads wil niet zeggen dat het aantal klanten automatisch ook toeneemt. Een goede opvolging van leads is noodzakelijk om deze bij jouw bedrijf te laten converteren. Dat is echter voor later. Wij richten ons met dit blogartikel op het verkrijgen van nieuwe leads. Onder de foto lees je 4 tips om online leads te genereren!

online leadgeneratie marketeer

4 manieren om online leads te genereren

Nu vraag jij je natuurlijk af: hoe zet ik online leadgeneratie in? Deels is dat afhankelijk van de branche waarin je actief bent en op welke klant (B2B of B2C) jij je richt. Er zijn wel een aantal onderwerpen waar je zelf mee aan de slag kunt om jouw perfecte lead raket te creëren. We lichten 4 manieren uit voor online leadgeneratie aan de hand van onze eigen kennis en ervaringen.

1. Gerichte campagnes met Google Ads

Adverteren op Google is een handige manier om in beeld te komen bij je doelgroep en verkeer naar je website te leiden. Zet hele gerichte campagnes op met een goede targeting om de juiste mensen te bereiken. Denk aan locatietargeting of doelgroepen binnen Google Ads. Let ook op je uitsluitingen! Door deze goed in te stellen, voorkom je onnodige advertentiekosten aan irrelevante kliks. Maak je advertentieteksten daarnaast aantrekkelijk om zo interesse te wekken en de gebruiker te overtuigen naar jouw website door te klikken.

Voor Hypotheek Visie realiseerden wij in 2020 door de inzet van Google Ads 34% meer leads dan het jaar ervoor!

2. Gebruik lead magnets op je website

Heb je wel veel verkeer op je website, maar weinig conversiegerichte acties? Dan wordt het tijd om je landingspagina te optimaliseren. Een goede optimalisatie voor je landingspagina is het toevoegen van een lead magnet. Een lead magnet is vaak een kort formuliertje waarin websitebezoekers bijvoorbeeld hun e-mailadres kunnen achterlaten voor een download.

Bied de websitebezoeker natuurlijk wel iets waar hij of zij écht iets aan heeft. Denk aan een whitepaper, checklist, ebook of template. Door waardevolle informatie te delen, creëer je een positieve ervaring met jouw bedrijf en verhoog je je autoriteit. E-mailadres binnen = lead!

3. Maak landingspagina’s voor extra verkeer

Door je website goed in te richten op het gebied van SEO kun je natuurlijk goede organische posities in Google behalen. Dit is ook interessant met betrekking tot het verzamelen van leads. Schrijf een kwalitatieve landingspagina voor een relevant zoekwoord waar zoekvolume op zit. Zit je een concurrerende branche? Kies dan een long tail zoekwoord. Daar zit vaak net wat minder concurrentie op.

Voorbeeld
Short tail zoekwoord: sneakers
Long tail zoekwoord: witte sneakers maat 38

Door relevante content te bieden kun je voor dat zoekwoord een goede positie in de zoekmachine behalen. Richt deze landingspagina zo in dat de bezoeker eenvoudig zijn gegevens achter kan laten of een andere conversiegerichte actie uit kan voeren.

4. Actief zijn op social media (organisch en betaald)

Met een goede social strategie kun je veel leads verzamelen. Door frequent met goede content aanwezig te zijn op meerdere kanalen kun je consumenten interesseren in jouw product of dienst. Betaalde campagnes helpen je nog verder. Net als bij SEA kun je natuurlijk heel gericht advertenties vertonen die aansluiten op jouw doelgroep.

Ben je actief in de zakelijke markt? LinkedIn is een goede optie voor B2B leadgeneratie. Je kunt hier bijvoorbeeld denken aan een LinkedIn-campagne met Lead Gen Forms. Hiermee kun je LinkedIn-gebruikers eenvoudig informatie aan laten vragen bij jouw bedrijf.

Ga sky high met je leads!

Heb je antwoord gekregen op je vraag over online leadgeneratie? Fijn! Probeer eens aan de slag te gaan met deze tips. Verwacht niet dat je van de ene op de andere dag een massale toestroom van leads hebt. Het is een kwestie van experimenteren en ontdekken welke strategie voor jouw bedrijf het best werkt. Als je de juiste strategie hebt gevonden, kun je natuurlijk steeds verder opschalen.

Heb je nog vragen of wil je dat we je helpen bij het genereren van meer online leads? Ik denk graag met je mee! Stuur gerust een mailtje naar esmee@erocket.nl

 

Meer uit online marketing halen?

Wij presenteren graag de kansen die wij zien.

Meer inspirerende blogs

online marketing uitbesteden
Online marketing uitbesteden of zelf doen als ondernemer?
Performance max voor leadgeneratie
Performance Max campagnes voor leadgeneratie
b2b leadgeneratie
Een gestroomlijnde B2B leadgeneratie raket creëren? Wij geven 3 tips

Belangrijke pagina's

Wat is jullie track record?
Wat maakt jullie anders dan andere online markering bureaus?
Online marketing strategie
271 nieuwe leads binnen een maand met Bentley Europe

271 nieuwe leads, 135.088 weergaven en 1342 klikken na een maand. Dat waren de resultaten die we voor onze klant Bentley Europe hebben binnengehaald met LinkedIn leadgeneratie campagnes. Dit vertellen wij niet alleen met trots aan Bentley, maar delen we ook graag met jullie.