Google Ads tips voor jouw website

In ons vorige blogartikel hebben we uitgelegd hoe je zelf aan de slag kunt gaan met SEO aan de hand van een aantal tips. In dit artikel leggen we je uit waar je op moet letten tijdens het inrichten van je SEA campagnes. SEA staat voor Search Engine Advertising, ofwel adverteren in zoekmachines. Adverteren binnen Google heeft veel voordelen ten opzichte van SEO. In tegenstelling tot SEO is het mogelijk om jouw advertenties direct op een van de meest gewilde plekken te vertonen, namelijk bovenaan in de zoekresultaten! Het doel van je campagnes is natuurlijk om de juiste doelgroep te bereiken op het juiste moment en tegen de laagste kosten.

In dit artikel geven we je een aantal handige SEA tips waarmee je zelf je Google Ads account beter kan inrichten. Je wilt tenslotte efficiënt omgaan met je budget! Maak gebruik van onze SEA tips om de basis van je Google Ads campagnes goed in te richten. We vullen het artikel regelmatig aan met nieuwe SEA tips!

SEA tip 1: Koppel Google Ads met Analytics

Als je je Analytics account koppelt aan je Google ads-account kun je de activiteiten die bezoekers na een advertentieklik of- vertoning op je website uitvoeren beter analyseren. Zo laat Google Ads het aantal klikken op een advertentie bijvoorbeeld zien, maar kan Analytics jou vervolgens vertellen welke pagina’s bekeken werden, wat voor conversies er zijn behaald, hoe lang bezoekers op je website verbleven, enzovoort. Deze informatie kun je gebruiken om je doelgroep beter te leren kennen om vervolgens je targeting efficiënt in te stellen.

Door de koppeling die je maakt tussen Analytics en Google Ads is het ook eenvoudig om doelen en remarketingdoelgroepen te importeren vanuit Google Analytics naar Google Ads.

Tip: Vergeet niet je sitestatistieken aan te zetten in Google Ads.

 

SEA tip 2: Maak gebruik van een goede campagnestructuur

Een goede campagnestructuur is het fundament voor een succesvol Google Ads-account. Een goed opgezette campagnestructuur zorgt er namelijk voor dat je relevante advertenties kunt laten zien voor specifieke zoekopdrachten. Een goede campagnestructuur draagt bij aan een hoge kwaliteitsscore wat resulteert in een lagere CPC (kosten per klik). Daarnaast zorgt het ervoor dat je sneller en effectiever kunt optimaliseren. Starten met Google Ads zonder een overzichtelijke campagnestructuur kan er toe leiden dat je vanaf het begin al achter de feiten aan loopt.

Een campagnestructuur begint vanzelfsprekend altijd met het bepalen van campagnes. Het advies van Google is om je campagnestructuur te spiegelen aan de structuur van je website. Je website bevat vaak al een duidelijke onderverdeling van thema’s die je mooi kunt vertalen naar je campagnestructuur. Creëer bijvoorbeeld voor iedere productcategorie een campagne. Iedere campagne bestaat vervolgens weer uit verschillende advertentiegroepen. Je kunt dit zien als subthema’s van je campagne. Voor advertentiegroepen kun je dus verschillende merken, kleuren, prijscategorieën gebruiken om je productcategorie verder onder te verdelen. Vervolgens verdeel je iedere advertentiegroep in drie advertenties die duidelijk van elkaar verschillen in koppen en beschrijvingen. Wij voegen zelf ook altijd één responsieve advertentie toe. Je kunt de variatie in je advertentieteksten zien als een soort A/B testing.

Google Ads campagnestructuur

SEA tip 3: Google Ads zoekwoorden/zoekopdrachten

Je kunt via je Google Ads-account veel data verkrijgen, waaronder zoekopdrachten waarop je advertenties zijn vertoond. Hierdoor krijg je een goed overzicht van het zoekgedrag van je bezoekers. Zo kun je bijvoorbeeld nagaan welke zoekwoorden de meeste vertoningen en interacties opleveren. Voor deze zoekwoorden kun je aparte advertentiegroepen maken met alleen dit specifieke zoekwoord erin. Door deze tactiek creëer je de mogelijkheid om advertenties zeer specifiek en efficiënt in te richten. Deze informatie kun je inzien bij de zoektermen van je advertenties.

SEA tip 4: Voeg advertentie extensies toe aan je campagnes

Vul altijd alle relevante advertentie-extensies in voor jouw campagnes. Dit zijn uitbreidingen op je standaard advertentieteksten. Hierin kun je extra informatie geven aan je potentiële klanten. Dit maakt het voor de zoekers gemakkelijk direct naar specifieke pagina’s te navigeren, jouw USP’s te bekijken, extra diensten/services in te zien, direct contact op te nemen, enzovoort.

Tip: Extensies nemen meer ruimte in beslag in de zoekresultaten waardoor je nog meer opvalt.

Google Ads extensies

SEA tip 5: Blijf experimenteren

Misschien wel de belangrijkste tip van allemaal: blijf experimenteren! Iedere branche of bedrijf is anders en er is dan ook geen standaard succesmodule. Doordat je te maken hebt met veel variabelen zul je altijd moeten blijven experimenteren om de succesmodule voor jouw Google Ads-account te ontdekken. Blijf dus testen met biedstrategieën, advertentieteksten, zoekwoorden, campagnes, doelgroepen, enzovoort. Heb je jouw succesmodule gevonden? Blijf deze dan altijd optimaliseren, de markt zal tenslotte altijd blijven veranderen 😉

Experimenteren Google Ads

Meer informatie over SEA?

Wil je zelf ook graag adverteren in Google Ads, maar heb je na het lezen van onze tips toch nog hulp nodig? Voor meer SEA tips of meer informatie over de mogelijkheden van SEA bij eRocket kun je contact met ons op nemen via 076 782 0560 of stuur een mail naar [email protected].