Performance Max campagnes voor leadgeneratie

Performance Max is het nieuwste campagnetype van Google Ads. Zoals de naam al zegt, belooft deze campagne ‘maximale prestatie’. Deze zomer worden Smart Shopping campagnes uitgefaseerd en vervangen door Performance Max campagnes. Een belangrijke ontwikkeling dus voor onze e-commerce klanten (webshops). Maar ook voor leadgeneratie, zowel B2B als B2C, brengt Performance Max kansen met zich mee. In dit artikel gaan we dieper in op de kansen voor juist díe websites.

Wat is leadgeneratie?

Met behulp van leadgeneratie haal je potentiële klanten (leads) binnen. Dit proces zetten we bij eRocket bij zowel business-to-business als business-to-consumer klanten in.

Denk bijvoorbeeld aan ingevulde contactformulieren voor zakelijke teambuilding bij Landgoed Ulvenhart of aan het inplannen van een afspraak voor hypotheekadvies bij Hypotheek Visie.

Performance max voor Hypotheek Visie

De insteek van Performance Max campagnes

Isabelle schreef onlangs al over dit nieuwe type campagne. Kort gezegd: Performance Max (PMax) campagnes maken gebruik van machine learning en automatisering. Dit geldt zowel voor e-commerce als leadgeneratie.

Google Ads heeft onwijs veel data en die wordt ingezet om de campagne te optimaliseren. Jouw budget wordt ingezet voor vertoningen op het juiste moment, aan de juiste persoon en op het juiste kanaal.

Klinkt goed, toch?

Werkt dat dan niet alleen voor webshops?

Bij een PMax campagne staat jouw doelstelling centraal. Webshops hebben vaak een duidelijke doelstelling: omzet. De doelstelling bij leadgeneratie klanten (B2B en B2C) is vaak zoveel mogelijk contactmomenten realiseren.

Een PMax campagne werkt over het algemeen het beste als je voldoende conversiedata hebt. In de praktijk is het vaak zo dat B2C bedrijven meer conversiedata hebben dan B2B bedrijven. De customer journey duurt bij B2B bedrijven namelijk vaak langer en dus zijn er minder datapunten. Als we eerlijk zijn, zullen PMax campagnes dus waarschijnlijk meer opleveren voor B2C leadgeneratie dan voor bedrijven in de B2B sector.

PMax campagnes optimaliseren

Het doel is duidelijk: we willen meer leads realiseren. Het maakt ons niet uit of een lead via Google Search, Google Display, Discovery, Gmail, YouTube of Google Maps binnenkomt. Ook is een lead op maandagochtend evenveel waard als een lead op vrijdagavond. Als ‘ie maar binnenkomt. Daar laten we het algoritme van Google dus op los. 
 

Maar wil je dan zelf geen controle houden over de campagne? Zeker wel! Daar zijn veel marketeers eigenwijs genoeg voor. Bij eRocket zijn we van mening dat Google in de meeste gevallen slimmer is dan wijzelf.

Maar uiteraard willen ze daar in Dublin ook graag geld verdienen. Als marketeer wil je vooral de beste resultaten. En als dat veel geld oplevert, dan mag het natuurlijk ook wat kosten. Maar altijd in verhouding.

Precies daarom willen we ook wat controle. Helaas geeft Google Ads nog weinig inzichten, maar met een aantal slimme ‘trucjes’ komen we steeds wat verder. 
Performance max Google Ads

Tip 1: welke landingspagina’s kiest Google Ads?

Je kunt bij een PMax campagne niet instellen op welke pagina jouw verkeer moet landen. Bij een webshop is dat niet zo’n probleem: Google zal in veel gevallen jouw doelgroep naar het betreffende product sturen. 

In de leadgeneratie zit dit anders. Een website heeft namelijk ook veel oriënterende pagina’s die niet gericht zijn op conversie. Uiteindelijk zal een PMax campagne het verschil ook leren en jouw bezoekers naar de beste pagina’s gaan sturen, maar tot die tijd kunnen we een handje helpen. 

Via Google Analytics kun je achterhalen op welke landingspagina’s jouw bezoekers de website binnenkomen. Zitten hier pagina’s bij die niet goed converteren? Sluit deze dan uit in je PMax campagne.

Tip 2: waar komt je verkeer vandaan?

In een PMax campagne kun je een targeting gebied instellen. Je adverteert bijvoorbeeld in heel Nederland, Noord-Brabant of alleen in Den Bosch. Standaard kiest Google ervoor om jouw advertenties te laten zien aan mensen die op de targetlocaties zijn óf er interesse in tonen.

Bij dat laatste moet er een alarmbelletje afgaan. Het kan namelijk ook zo zijn dat iemand in de Verenigde Staten veel interesse toont in Nederland, maar dat deze persoon toch niet jouw doelgroep is. 

Hier helpt Google Analytics ons ook weer een handje. Je kunt hier namelijk zien uit welke landen jouw PMax verkeer daadwerkelijk komt. Zie je veel landen buiten jouw targetlocatie die geen conversies opleveren? Dan kun je de instellingen van de campagne wijzigen.

Tip 3: schakel Google Support in

Een veelgehoorde klacht is dat je in een PMax campagne maar weinig inzicht krijgt in de zoekwoorden waarop jouw advertentie vertoond wordt. En je kunt ook nog eens geen zoekwoorden uitsluiten. Toch?

Sinds kort kan het wel. Al dan niet met een omweg. Google Support kan namelijk zoekwoorduitzonderingen voor je toevoegen. Hoe? Door contact met ze op te nemen! Als je eigenaar bent van een account is alleen een verificatie nog nodig. 

Naar verwachting wordt deze functie verder uitgerold en kun je binnenkort ook zelf woorden uitsluiten. Maar tot die tijd werkt dit prima!

Aan de slag met Performance Max voor leadgeneratie

Wil jouw bedrijf meer leads genereren? Bekijk dan zeker eens de mogelijkheden van een PMax campagne. Heb je vragen? Stuur me dan een berichtje op arianne@erocket.nl.