Multi Funnel Marketing staat voor het optimaliseren van alle online marketing om jouw doelstelling te behalen. Naast SEO, SEA en social media is e-mail marketing één van de kanalen die wij inzetten. Maar hoe bereik je jouw klant met e-mail marketing automation?
Wat is e-mail marketing automation?
We starten meteen. E-mailmarketing is: het op het juiste moment, de juiste persoon met de juiste boodschap benaderen door middel van (een reeks) geautomatiseerde e-mails. E-mail marketing automation heeft verschillende toepassingen.
Het eerste voorbeeld is het verwelkomen van een nieuwe klant die zich heeft ingeschreven voor de nieuwsbrief. Ook zet je e-mail marketing automation in voor iemand die een e-book of checklist heeft gedownload. Wil je tips sturen voor het gebruiken van het product dat je klant zojuist heeft aangeschaft? Je raadt de oplossing al.
E-mail marketing kan voor ontzettend veel doeleinden worden ingezet. In dit blogartikel gaan we dieper in op de mogelijkheden rondom online downloads.
Een lang aankoopproces
Gemiddeld is iemand pas bereid tot aankoop over te gaan na zeven contactmomenten. Belangrijk om onder de aandacht te blijven dus. Dit kan met bijvoorbeeld remarketing. Remarketing is een manier om opnieuw contact te leggen met mensen die eerder op jouw website zijn geweest.
Remarketing zet je in via Google Ads, maar ook via social media zijn er veel mogelijkheden om meer contactmomenten te genereren.
Belangrijk daarbij is dat je nieuwe waarde biedt. Je potentiele klant wil overtuigd worden. Waarde biedt je via een e-book, checklist, lijst met tips of een korting. In ruil voor die waarde vraag je om een e-mailadres. Daarmee kunnen we aan de slag met e-mail marketing automation .
Het mere exposure effect
Een voordeel van het vaker onder de aandacht komen bij jouw potentiële klanten, is dat er een mere exposure effect ontstaat. Dit betekent dat mensen geneigd zijn een voorkeur te ontwikkelen voor bedrijven, merken of producten waar ze al mee bekend zijn.
Het mere exposure effect ontstaat doordat je met e-mails onder de aandacht blijft bij je potentiële klant.
De integratie in Multi Funnel Marketing
Om e-mail marketing automation in te kunnen zetten, heb je dus het e-mailadres van een potentiële klant nodig. Maar hoe kom je hieraan?
Hiervoor heb je natuurlijk eerst websitebezoekers nodig. Je genereert bezoekers door SEO in te zetten en goed te scoren op de voor jou belangrijke zoektermen. Daarnaast kun je Google Ads en social media zoals Facebook en Instagram inzetten.
Wanneer de bezoekers gegeneerd zijn, bied je jouw checklist, e-book, lijst met tips of andere waarde aan. Het enige wat je hiervoor terugvraagt, is een e-mailadres. Op dat moment komen jouw potentiele klanten in de e-mailmarketing funnel en kun je e-mail marketing automation gaan inzetten.
Een voorbeeld van e-mail marketing automation
Een goed voorbeeld van SEO is dat eRocket in Google vindbaar is op de zoekterm “contentkalender template”. Wij geven gratis een template weg als je jouw e-mailadres bij ons achterlaat.
Heb je dat gedaan? Dan kom je in onze funnel terecht. In deze funnel krijg je gespreid over enkele weken e-mails over onderwerpen die voor jou interesssant zijn. Op die manier proberen we een toegevoegde waarde te zijn voor onze potentiële klant en blijven we top of mind.
Meer informatie?
Wil je e-mail marketing voor jouw organisatie inzetten en heb je help nodig? Neem dan gerust contact met ons op! We helpen je graag verder.