Erik Hermeler

De doelstelling van jouw website bepalen

doelen en subdoelstellingen bepalen

Je wilt online marketing inzetten om een bepaald doel te behalen. Door een doel te bepalen voor je website kan je zien of de marketingactiviteiten effect hebben. Aan de hand van de doelstelling kan je ook je marketing budget bepalen.

In dit artikel laten we verschillende doelen zien, formuleren we de doelstelling SMART en geven we een checklist om je website doelen te behalen.

liever direct de smart checklist zien?

Soorten doelen

Er zijn verschillende doelen die je kan formuleren voor websites en webshops. Webshops hebben vaak doelstellingen die gericht zijn op:

  • meer omzet
  • verkopen
  • wederverkoop
  • verlagen van kosten per verkoop

Doelstellingen van websites zijn breder en gericht op:

  • conversies
  • naamsbekendheid
  • informeren
  • product verkoop
  • lead inschrijvingen
  • service bieden

Hoe bepaal je jouw doel

Je doelen voor je website bepaal je aan de hand van je bedrijfsdoelen. Deze doelen zijn gericht op jouw organisatie, jouw producten en jouw team. Op basis van je bedrijfsdoel zal je de doelen voor jouw website in het verlengde moeten formuleren.

Voorbeeld: wanneer jij als bedrijf het doel hebt om volgend jaar een verdubbeling van de omzet te realiseren, dan zal je jouw website doel ook daarop moeten richten. Als je die omzet verdubbeling niet via andere kanalen kan realiseren, dan zal je via je website meer omzet moeten ontvangen of je naamsbekendheid versterken.

statistieken website meten SMART doel

SMART doelen website

Bij eRocket maken we de doelen altijd S.M.A.R.T. wat staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden.

  • Specifiek: wat wil je bereiken met je website, als voorbeeld: 100 aanvragen via de website.
  • Meetbaar: kan je dit doel, bijvoorbeeld de aanvragen via jouw website, meten?
  • Acceptabel: is 100 aanvragen voldoende om jouw investering in marketing terug te verdienen? Is het doel ook acceptabel voor alle stakeholders?
  • Realistisch: is het doel realistisch op basis van eerdere statistieken, ervaring en concurrentie?
  • Tijdsgebonden: wanneer moeten het doel behaald zijn?

Wanneer je doelen SMART formuleert kan je de marketing activiteiten hierop bijsturen.

Je doelstelling voor je website bepalen

Je bepaalt jouw doelstelling voor de website aan de hand van je eigen bedrijfsdoel en het soort product dat je levert.

Wanneer je voor jezelf het doel gaat bepalen kijk je naar deze vragen:

  • Wat is mijn doel voor mijn bedrijf (bedrijfsdoel)
  • Wat wil ik bereiken met mijn website (soort doel) 
  • Wil ik meer aanvragen of ander doel? (specifiek)
  • Kan ik mijn doelstelling meten? (meetbaar)
  • Is de investering acceptabel/goed genoeg om dit doel te halen? (acceptabel)
  • Wat is er afgelopen jaar binnen gekomen via mijn website? (realistisch)
  • Wanneer wil ik dit doel gehaald hebben? (tijdsgebonden)

SMART checklist

Voor het bepalen van doelen voor je website hebben we een checklist ontwikkeld. Deze checklist bevat vragen die je moet kunnen beantwoorden als je jouw doelstelling aan het bepalen bent. Deze checklist kan je gebruiken om jouw doelen te controleren.

bekijk smart checklist

Doelen binnen online marketing

Onze online marketing strategie, Multi Funnel Marketing, is volledig gericht op het behalen van doelen voor je website. Wanneer we een plan van aanpak maken, bepalen we eerst samen de doelstelling en een aantal subdoelstellingen. Deze doelstelling bekijken we iedere maand zodat we op de juiste manier bijsturen op de online marketing activiteiten.

De doelstelling heeft bij ons altijd een SMART opzet, zoals bijvoorbeeld: binnen 6 maanden het aantal aanvragen via de website met 25% verhogen middels online marketing kanalen. 

Aan de hand van de hoofddoelstelling maken we de subdoelstellingen. Hier enkele voorbeelden van subdoelen waaraan we kunnen zien of een hoofdoelstelling behaald gaat worden tijdens het online marketing project.

  • Binnen 6 maanden het aantal maandelijks bezoekers via organische resultaten van Google met 40% verhogen.
  • Binnen 6 maanden 50 aanvragen via Google Ads advertenties.
  • Binnen 6 maanden het bouncepercentage met 20% verlagen.
  • Over 6 maanden top 3 posities hebben voor de 5 afgestemde trefwoorden.
  • Binnen 6 maanden meer dan 1.500 volgers op Instagram.
  • Binnen 6 maanden meer dan 500 connecties op het persoonlijke LinkedIn profiel.
  • Binnen 6 maanden leads ontvangen vanuit deze kanalen: organic, paid & social.
  • Over 6 maanden 2.500 nieuwsbrief inschrijvingen via de website.

doelen en subdoelstellingen bepalen

Hulp nodig bij het bepalen van de doelen van je website?

Bij eRocket formuleren we regelmatig doelen voor websites en webshops die ambitieus en realistisch zijn. Mocht je hulp nodig hebben bij het bepalen van je doelen, neem dan contact met ons op.

Contact met eRocket

Meer uit online marketing halen?

Wij presenteren graag de kansen die wij zien.

Meer inspirerende blogs

brainstorm tips
Brainstorm creatief inschieten? 5 gouden tips
Doelgroep bereiken met contentstrategie
Hoe bereik je je doelgroep met een goede contentstrategie?
Voordelen Multi Funnel Marketing
10 voordelen van Multi Funnel Marketing
Multi Channel Marketing vs Multi Funnel
Multi Channel Marketing vs Multi Funnel Marketing

Belangrijke pagina's

Zijn er projecten die jullie niet doen?
Welke rapportages delen jullie?
Wie gaat er aan mijn project werken?
Online marketing strategie
185% meer leads met online marketing voor Landgoed Ulvenhart

Mond tot mond gaat het prima. Maar er is ruimte voor groei. Hoe zorg je ervoor dat je meer klanten krijgt die anderen weer kunnen overtuigen? Met SEO, SEA en social media marketing realiseren we voor Landgoed Ulvenhart 185% meer leads.