Highlights
- Emailmarketing zorgt voor meer verkoop, bereik van bredere doelgroep, verbetering van klantrelatie, loyaliteit en het vergroot herhalingsaankopen.
- Emailmarketing wordt steeds groter binnen marketing automation.
- Door continu je email marketing te optimaliseren haal jij snel resultaten.
Naast SEO, SEA en Social Media Marketing (SMM) behoort ook e-mail marketing tot de onderdelen van Multi Funnel Marketing. Maar wat is e-mail marketing en hoe kan ik dit kanaal optimaal inzetten? Wij leggen het uit.
E-mailmarketing wordt in een Multi Funnel marketing strategie gebruikt als ondersteuning van de andere kanalen. Door bijvoorbeeld nieuwsbrieven te versturen naar klanten die zich in hebben geschreven hiervoor. Dit wordt gedaan om top-of-mind te blijven, informatie te verstrekken, de klanten op de hoogte te houden en om meer website verkeer te verkrijgen.
Tegenwoordig is emailmarketing ook een groot onderdeel binnen marketing automation om altijd op het juiste moment je doelgroep te bereiken.
Wat is e-mail marketing?
E-mail marketing is een manier van marketing, waarbij mailings worden ingezet om boodschappen naar de doelgroep over te brengen. Daarbij worden e-mails gestuurd vanuit bedrijven of organisaties naar geïnteresseerden of klanten. De mails kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om producten of diensten te tonen of om nieuws en aanbiedingen te delen.
Uit onderzoek van Spotler in 2019 is gebleken dat 97% van de Nederlanders dagelijks zijn e-mail checkt. 73% van de Nederlanders heeft minimaal één keer iets gekocht naar aanleiding van een mailing. Deze cijfers laten zien hoe belangrijk e-mail marketing kan zijn in je strategie.
Hoe start ik met emailmarketing?
Volg onderstaande stappenplan om te starten met email marketing:
- Registreer je voor een mailing pakket zoals Mailchimp, Klaviyo of SendinBlue.
- Heb je al een lijst met email adressen die je mag mailen?
- Zo ja, importeer deze in Mailchimp.
- Indien niet, start ermee door een formulier beschikbaar te maken op je website waar mensen zich kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief.
- Maak je nieuwsbrief template.
- Verzend een test mail naar jezelf.
- Verzin een goed onderwerp die gebruikers aanspreekt.
- Verstuur je eerste nieuwsbrief.
- Bekijk statistieken en stuur bij op de resultaten.
4 tips om te optimaliseren
Nu je weet wat email marketing is en hoe je hieraan kunt beginnen, is het tijd voor optimalisatie tips. Daar gaan we.
1. Opschonen van je doelgroeplijst
Op basis van statistieken kun je je nieuwsbrief iedere keer weer verbeteren. Analyseer welke personen jouw e-mail geopend hebben. Het optimaliseren betreft daarbij ook het opschonen van je doelgroeplijsten. Harde bounces, mensen die je mailings niet (meer) kunnen ontvangen, kun je het beste verwijderen om de lijst op te schonen. Zachte bounces, mensen die de mails tijdelijk niet kunnen ontvangen, kun je in eerste instantie laten staan en pas na langere tijd verwijderen. Zorg ervoor dat je doelgroeplijst zo schoon mogelijk is, zodat het openpercentage verbeterd wordt. Maak je gebruik van gratis e-mail marketing software, zoals Mailchimp? Dan zit er een limiet aan het aantal mensen waar je naartoe kunt mailen en zorg je ervoor dat je de capaciteit van het programma zo volledig mogelijk benut.
2. Gebruik je data om te segmenteren
Indien mogelijk kun je je doelgroepen segmenteren om jouw volgende nieuwsbrieven nog beter te targeten. Op deze manier maak je de mails relevanter voor de doelgroep, wat de kans op openen vergroot. Hoe meer gesegmenteerd je doelgroepen zijn, des te beter de content aansluit op de wensen en behoeftes van deze mensen.
3. Wees niet bang om te experimenteren
In je e-mail marketing strategie kun je ook gebruik maken van experimenten. Experimenteer bijvoorbeeld met de dagen en/of tijdstippen waarop je de nieuwsbrief verzendt. In ons eerdere blogartikel hebben we beschreven wat de beste momenten zijn om je nieuwsbrief te versturen wanneer je in een B2B of B2C branche zit. Test of deze verzendmomenten voor jou ook het beste werken. Je kunt hiervoor het beste een A/B test doen waarbij de ene helft van de doelgroep de mailing op het ene moment krijgt en de andere helft op een ander moment.
Wat je ook kunt testen is het gebruik van verschillende onderwerpregels. Welk onderwerp werkt het beste voor jouw doelgroep? Overweeg hier ook, zoals eerder aangegeven, om een gepersonaliseerde onderwerpregel te gebruiken.
4. Vraag om feedback
Schrijven veel mensen zich uit voor je nieuwsbrief en heb je geen idee waarom? Vraag het ze! Je kunt eenvoudig een korte vraag toevoegen na het uitschrijven. Zo kom je erachter of bijvoorbeeld je frequentie te hoog is, je onderwerpen niet interessant genoeg zijn of dat iemand simpelweg niet in je doelgroep valt. Gebruik de resultaten om bij te sturen en je mailings zo relevant mogelijk te houden!
Aan de slag
Op basis van dit blogartikel kun jij de mailings blijven optimaliseren. Wil je een keer een professional naar je huidige emailmarketing laten kijken of je online marketing uitbesteden? Neem gerust contact met ons op voor meer informatie!