“Wat is nou het verschil tussen jullie strategie en Multi Channel Marketing?”
Je hebt verschillende online marketing strategieën waarmee je meer rendement uit je website kan halen. Deze strategieën zijn bewezen methodes die werken en die in de afgelopen jaren geoptimaliseerd zijn.
Wanneer je als bedrijf in 2020 aan de slag wil met online marketing, dan is het goed om een strategie te kiezen en daar alles op te bouwen. Om een goede keuze te maken geef ik een overzicht van de verschillen. Ook benoem ik de voor- & nadelen van iedere online marketing strategie.
In dit artikel de volgende strategieën:
- Crossmedia Marketing
- Multi Channel Marketing
- Cross Channel Marketing
- Omni Channel Marketing
- Multi Funnel Marketing
Crossmedia Marketing
Crossmedia Marketing wilt zeggen dat je op verschillende media uitingen marketing uitvoert. Over het algemeen worden bij Crossmedia Marketing de volgende kanalen gecombineerd:
- Internet
- Radio
- TV
- Brochures
- Reclame uitingen zoals posters, aanplak biljetten & abri’s.
Voordelen Crossmedia Marketing
- Aanwezig op alle kanalen waar potentiële klanten zitten.
- Totaalbeleving van een campagne.
Nadelen Crossmedia Marketing
- Er zal voor ieder kanaal budget beschikbaar moeten zijn.
- Niet alle kanalen zijn meetbaar.
- Focus ligt minder op internet marketing.
Multi Channel Marketing
Multi Channel Marketing is het samenvoegen van verschillende distributie- en promotiekanalen voor marketing. Dit zijn de online marketing kanalen, maar ook de winkel, postordercatalogus en andere offline kanalen. Als bedrijf kan je de promotie inrichten om een doelgroep via een bepaald kanaal te bereiken. Ten opzichte van Crossmedia is Multi Channel Marketing meer gericht op promotie via online marketing.
Bij Multi Channel kan het zijn dat online en de winkel niet op elkaar afgestemd zijn wat kan leiden tot bijvoorbeeld verschillende prijzen en afzonderlijke klantenservice.
Voordelen Multi Channel Marketing
- Marketing via verschillende kanalen.
- Focus op online marketing.
Nadelen Multi Channel Marketing
- De kanalen zijn niet op elkaar afgestemd.
Cross Channel Marketing
Multi Channel Marketing & Cross Channel Marketing zijn redelijk hetzelfde, waarbij de kanalen bij Cross Channel wel op elkaar afgestemd zijn, terwijl dit bij Multi Channel niet het geval is.
Hierdoor zijn prijzen, klantenservice en klantbeleving op ieder kanaal gelijk. Bij Cross Channel Marketing is het ook mogelijk om een product online te bestellen en deze via de winkel op te halen.
Voordelen Cross Channel Marketing
- Alle kanalen aanwezig.
- Kanalen zijn op elkaar afgestemd.
Nadelen Cross Channel Marketing
- Niet gericht op een doelstelling.
Omni Channel Marketing
Omni Channel Marketing is de online marketing strategie waarbij alle kanalen geoptimaliseerd zijn. Hierbij kiest de klant het kanaal wat voor hem/haar het beste uitkomt. Mocht de klant het liefst contact opnemen via social media, dan reageer je als bedrijf ook via social media. Als de klant dit liever via Whatsapp doet, dan zal je ook via dat kanaal moeten reageren.
Voordelen Omni Channel Marketing
- Je bedrijf is aanwezig op ieder kanaal.
- De klant bepaalt het kanaal voor contact.
Nadelen Omni Channel Marketing
- Je moet ieder kanaal bijhouden om te reageren.
- Je zal regelmatig moeten evalueren waar je je marketingbudget inzet.
Multi Funnel Marketing
Multi Funnel Marketing is het optimaliseren van online marketing kanalen op basis van een doelstelling. Dit houdt in dat je eerst de doelstelling bepaalt en op basis daarvan de online marketing strategie uitrolt. Bij Multi Funnel worden de kanalen ingezet die bijdragen aan de doelstelling.
Voordelen Multi Funnel Marketing
- Alles gericht op het behalen van een doelstelling
- Combinatie van online marketing kanalen
- Alles is meetbaar
- Een overzichtelijke aanpak
- Snel inspelen op data & kansen
- Een stok achter de deur
Nadelen Multi Funnel Marketing
- Geen offline uitingen zoals posters, brochures & abri’s.
- Geen webdesign of ontwerp.
Welke online marketing strategie is het best?
Wanneer je een online marketing strategie kiest, is het goed om eerst in beeld te hebben waarvoor je online marketing wilt inzetten. Wanneer je heel breed wilt inzetten op naamsbekendheid dan zou ik adviseren om een crossmediale strategie te kiezen. Wanneer je heel gericht klanten wilt binnenhalen, dan is het goed om met een doelstelling een Multi Channel of Multi Funnel strategie op te pakken. Omnichannel marketing zet je in wanneer je veel budget hebt en alle kanalen kan beheren.
Wil je weten welke online marketing strategie bij jou past?
Op basis van dit artikel heb je al enkele voor- en nadelen gelezen. Wanneer je advies wilt welke strategie het beste past bij jouw bedrijf, dan kunnen we een kennismakingsgesprek plannen. Wij zullen altijd een korte presentatie doen waarin we kansen met online marketing bespreken. Natuurlijk zijn die kansen gericht op onze Multi Funnel strategie, maar hierin zitten ook de online marketing kanalen die bij Multi Channel Marketing zitten. Voor de offline uitingen bij Multi Channel Marketing werken we veel samen met grafische bureaus.
Mocht je meer informatie willen, spreek ons aan op de chat of bel direct naar 076-780 05 60.
Bronnen:
Voor dit artikel Multi Channel Marketing vs Multi Funnel Marketing hebben we de volgende sites gebruikt: