Wat is CRO (conversie optimalisatie)?

Je website is goed vindbaar in Google en je krijgt steeds meer bezoekers. Mooi! Maar uiteindelijk is er vaak maar één doel: meer omzet. Als dit achterblijft dan moet je je bezig gaan houden met de volgende stap: conversie optimalisatie, afgekort tot CRO.

 

Conversie optimalisatie

CRO: weer zo’n fijne afkorting

Je kent de afkortingen SEO en SEA waarschijnlijk inmiddels. Vanaf vandaag kun je er nog één aan je woordenpocket toevoegen: CRO. CRO staat voor Conversion Rate Optimization.

Conversion Rate Optimization is het maximaliseren van de kans dat een websitebezoeker een bepaalde actie maakt die jouw organisatie waarde oplevert.

Met andere woorden: met conversie optimalisatie streef je ernaar het meeste uit je websitebezoeker te halen.

Met conversie optimalisatie blijft een websitebezoeker niet een persoon die alleen jouw website bekijkt. Deze bezoeker wil je omzetten naar lead, prospect of idealiter: een nieuwe klant!

Wat is een conversie?

Maar wat is dan een conversie? Net schreven we al: ‘een bepaalde actie die jouw organisatie waarde oplevert’. Doelen dus. Conversies zijn er in alle soorten en maten. Per bedrijf zijn er verschillende ‘acties’ te bepalen die ‘waarde’ opleveren. Een aantal veelgebruikte voorbeelden:

  • Het invullen van een contactformulier
  • Het aanvragen van een offerte
  • Het aanmelden voor een nieuwsbrief
  • Het klikken op een telefoonnummer
  • Het downloaden van een PDF of whitepaper
  • Het afrekenen van een product

Het verschil tussen micro en macro conversies

We maken onderscheid tussen twee soorten conversies: micro en macro. Micro conversies zijn acties die een kleine waarde hebben. Denk aan het bezoeken van de contactpagina of een klik op het telefoonnummer. Dit zijn mooie doelen om te meten en om je campagnes op te optimaliseren. Maar ze vormen niet het hoofddoel.

Macro conversies hebben een grotere waarde. Bijvoorbeeld een online verkoop of het invullen van een contactformulier. Dit levert direct zichtbare waarde op voor jouw bedrijf.

Wat is conversie optimalisatie

Voordelen van conversie optimalisatie

Het belangrijkste voordeel is uiteraard het laten converteren van je websitebezoekers door het uitvoeren van optimalisaties aan je website. Andere voordelen zijn:

  • CRO is meetbaar en wordt gedaan op basis van statistieken, niet op onderbuikgevoel.
  • CRO vergroot de waarde van je websitebezoekers.
  • CRO geeft meer controle, je kunt bezoekers gericht sturen en tot actie verleiden.
  • CRO verhoogt de Return On Investment (ROI).

Wat is CRO en hoe werkt conversie optimalisatie?

Als marketeer probeer je iets te verkopen. Het is onze taak om het de klant zo makkelijk mogelijk te maken. Dat geldt voor webshops, maar ook zeker voor websites. Het is dus van belang een klant online te verleiden om over te gaan tot aankoop.

Hoe? Aan de hand van data. En experimenten. Bijvoorbeeld met een A/B test. Bij een A/B test verdeel je jouw websitebezoekers in twee groepen: A en B. Groep A krijgt vervolgens simpelweg versie A van een pagina te zien en groep B natuurlijk versie B. In die versies experimenteer je met kleuren, afbeeldingen, buttons of boodschappen. Een websitebezoeker merkt niets van dit experiment en je kunt met een A/B test stap voor stap je conversiepercentage verbeteren.

Essentiële stappen voor CRO

Een van de meest gebruikte methodes voor CRO is het uitvoeren van A/B-tests. Dit zorgt meestal voor duidelijke en heldere resultaten die direct toegepast kunnen worden. Helaas richten deze tests zich vaak maar op één aspect van de website. CRO is het optimaliseren van je website op meerdere aspecten en kun je uitvoeren door de volgende essentiële stappen te volgen:

1. Data-analyse uitvoeren

Maak een nulmeting van de huidige statistieken en breng in kaart waar jouw bezoekers vastlopen. Een handig hulpmiddel is het opstellen van een customer journey.

Een funnel van één van onze klanten, een tandarts in Oosterhout, ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:

  1. Homepagina
  2. Teampagina
  3. Behandelingen
  4. Tarieven
  5. Inschrijven

In Google Analytics maak je de gedragsstroom inzichtelijk. Daar zie je precies bij welke stap bezoekers afhaken. En dus waar verbetering mogelijk is.

2. Verbeterplannen opstellen

Aan de hand van de analyse kun je een verbeterplan opstellen. Welke aspecten van de website moeten geoptimaliseerd worden om het aantal conversies te verhogen?

3. Optimalisaties uitwerken

Voor de optimalisaties uit en stuur bij indien dit nodig is.

4. Meten is weten

Meet de resultaten van de verbeteringen en vergelijk die met de analyse uit stap 1. Zijn er op basis van de huidige statistieken nog verbeterpunten te vinden? Begin weer met stap 2, conversie optimalisatie is een doorlopend proces.

Aan de slag met conversie optimalisatie

Je wilt nu waarschijnlijk graag aan de slag! Weet je al waar je gaat beginnen? Nee? Dan hebben wij wat ideeën voor je.

Overtuigingsprincipes van Cialdini

  • Wederkerigheid: vraag om gegevens in ruil voor iets anders
  • Consistentie: zeg je één keer ‘ja’, dan blijf je ‘ja’ zeggen
  • Social proof: laat experts of andere klanten aan het woord
  • Sympathie: werk met fysieke aantrekkingskracht of complimenten
  • Autoriteit: gebruik functietitels, badges en emblemen
  • Schaarste: gebruik een tijdsperiode of toon het aantal beschikbare items
  • Eenheid: maak bezoekers onderdeel van een community

Duidelijkheid en identificatie

  • Geen afleiding: vervang eens een slider door een vaste afbeelding
  • Geen poespas: wees super helder in je tekst en gebruik geen woorden die niet nodig zijn
  • Logo’s en kenmerken: vind niet het wiel opnieuw uit, maar toon het logo van iDeal of Visa
  • Menustructuur: maak gebruik van categorieën die logisch zijn voor de gebruiker
  • Mensen: niemand doet zaken met een pand of een logo, plaats een foto van je team op de teampagina en geef je website een menselijke kant
  • Reviewskracht: bewijs dat anderen je al eerder vertrouwd hebben en plaats bijvoorbeeld reviews op je website

Meer informatie?

Wil je meer informatie of heb je vragen over conversie optimalisatie? Neem dan gerust contact met ons op via de chat, de contactpagina, telefonisch via 076 782 0560 of via de mail op hidde@erocket.nl.

eRocket
Zinkstraat 1
4823 AD Breda
076 782 05 60
info@erocket.nl

Wil je weten wat Multi Funnel Marketing voor jouw bedrijf kan opleveren? Neem contact met ons op!

eRocket heeft 33 beoordelingen van klanten en heeft een beoordeling van 4,8 uit 5.