Wat is conversie optimalisatie?

Je hebt een snelle website die goed gevonden wordt in Google. Bovendien lopen jouw advertenties goed in Google Ads en social media. Je bent dan ook zeer tevreden over het aantal websitebezoekers op jouw website. Toch vind je dat er nog maar acties worden uitgevoerd door deze bezoekers. Denk hierbij aan contactaanvragen via de website, aan inschrijvingen voor je nieuwsbrief of aan definitieve aankopen van producten. Wil je de interactie op je website verhogen? Start dan met conversie optimalisatie (CRO).

Wat is conversie optimalisatie?

De definitie van conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie wil niets anders zeggen dan het verbeteren van jouw website met als doel om de conversieratio van de bezoeker te verhogen. Hiermee blijft een websitebezoeker niet een persoon die alleen jouw website bekijkt. Deze bezoeker wil je omzetten naar lead, prospect of idealiter: een nieuwe klant!

Voordelen van conversie optimalisatie

Het belangrijkste voordeel is uiteraard het laten converteren van je websitebezoekers door het uitvoeren van optimalisaties aan je website. Andere voordelen zijn:

  • CRO is meetbaar en wordt gedaan op basis van statistieken, niet op onderbuikgevoel.
  • CRO vergroot de waarde van je websitebezoekers.
  • CRO geeft meer controle, je kunt bezoekers gericht sturen en tot actie verleiden.
  • CRO verhoogt de Return On Investment (ROI).

Essentiële stappen voor CRO

Een van de meest gebruikte methodes voor CRO is het uitvoeren van A/B-tests. Dit zorgt meestal voor duidelijke en heldere resultaten die direct toegepast kunnen worden. Helaas richten deze tests zich vaak maar op één aspect van de website. CRO is het optimaliseren van je website op meerdere aspecten en kun je uitvoeren door de volgende essentiële stappen te volgen:

  1. Data-analyse uitvoeren

Maak een nulmeting van de huidige statistieken en breng in kaart waar bezoekers vastlopen. Een handige hulpmiddel is het opstellen van een customer journey.

  1. Verbeterplannen opstellen

Aan de hand van de analyse kun je een verbeterplan opstellen. Welke aspecten van de website moeten geoptimaliseerd worden om het aantal conversies te verhogen?

  1. Optimalisaties uitwerken

Voor de optimalisaties uit en stuur bij indien dit nodig is.

  1. Meten is weten

Meet de resultaten van de verbeteringen en vergelijk die met de analyse uit stap 1. Zijn er op basis van de huidige statistieken nog verbeterpunten te vinden? Begin weer met stap 2, conversie optimalisatie is een doorlopend proces.

Case: Landgoed Ulvenhart

De samenwerking tussen Landgoed Ulvenhart en eRocket is gestart vanuit de wens om meer online offerte aanvragen te realiseren. Wij zijn direct gestart met het uitvoeren van een goede analyse van de huidige statistieken, zodat we hierop een duidelijk en gestructureerd verbeterplan konden opstellen. Dit werpt tot op de dag van vandaag zijn vruchten af voor Landgoed Ulvenhart. Wij kijken continu naar verbeteringen op de website om meer mensen contact op te laten nemen. Dit doen wij door middel van het uitvoeren van optimalisaties gericht op foto’s, de menu-indeling en het ontwikkelen en verbeteren van de contactmogelijkheden. Wil je meer weten over deze case? Lees meer over ons succes in de referentie van Landgoed Ulvenhart.

Landgoed Ulvenhart

Meer informatie?

Wil je meer informatie of heb je vragen over conversie optimalisatie? Neem dan gerust contact met ons op via de chat, de contactpagina, telefonisch via 076 782 0560 of via de mail op info@erocket.nl

eRocket
Zinkstraat 1
4823 AD Breda
076 782 05 60
info@erocket.nl

Wil je weten wat Multi Funnel Marketing voor jouw bedrijf kan opleveren? Neem contact met ons op!

eRocket heeft 30 beoordelingen van klanten en heeft een beoordeling van 4,8 uit 5.