Bijna iedere website heeft ze wel, formulieren die ingevuld moeten worden door de bezoeker. Door het invullen van het formulier wordt er contact opgenomen, een document aangevraagd of een bestelling geplaatst. Het invullen van deze formulieren kost moeite en is meestal geen leuke klus. Het is dus belangrijk dat jij je formulieren blijft optimaliseren zodat het voor de bezoeker heel gemakkelijk is om de conversie uit te voeren. Maar hoe doe je dit? In dit blogartikel neem ik je mee in het optimaliseren van formulieren en hoe jij dit vandaag nog kunt uitproberen op jouw eigen website.
Beperk het aantal invulvelden
Hoe korter en makkelijker een formulier is, hoe beter. Lange formulieren worden als vermoeiend en veel werk gezien, waardoor de bezoeker eerder af zal haken. Je wilt natuurlijk voorkomen dat de bezoeker de conversie niet uitvoert omdat het te veel werk is. Mijn eerste tip is dan ook het inkorten van de invulvelden. Zorg dat enkel de noodzakelijke velden hier staan en vul ze al zo ver mogelijk in. Hier zal ik later ook dieper op in gaan. Zorg ervoor dat je geen onnodige informatie vraagt van de bezoeker. Het kost hem of haar hierdoor meer tijd om het formulier in te vullen terwijl je niets met de informatie doet. Denk dus goed na welke informatie je wilt ontvangen en hoe je deze zo gemakkelijk mogelijk uit kunt vragen.
Baby steps
Baby Steps is een onderdeel van een van de zeven principes van Cialdini, Consistentie. Bezoekers willen een logisch verhaal zien waar ze in kleine stappen ja op kunnen antwoorden. Hebben ze al drie keer ja gezegd, dan zullen ze die vierde keer ook ja zeggen. Hierdoor verleid je de bezoeker op een laagdrempelige en makkelijke manier om het contactformulier helemaal in te vullen.
Het komt er dus op neer dat je het formulier opdeelt in meerdere delen. De eerste vraag is een kleine committent, waar de bezoeker zonder na te denken ja op zegt. De bezoeker zet vervolgens kleine stappen om bij het volgende deel uit te komen. Dit is verleidelijker dan het in een keer in moeten vullen van een lang en uitgebreid contactformulier. Ben je benieuwd hoe zo’n pagina er uit ziet? Wij hebben het principe toegevoegd aan de Multi Funnel scan.
Breadcrumbs
Ga jij met Baby Steps aan de slag? Zorg er dan ook voor dat je door middel van breadcrumbs laat zien waar de bezoeker zich in het proces bevindt. Zo weet hij of zij namelijk waar in het proces ze zijn en hoeveel stappen ze nog moeten zetten tot het eind. Het vergroot daarnaast de gebruiksvriendelijkheid wat ook een positief effect heeft op de conversie.
De lengte van het formulier
Heb jij een formulier dat uit vijf of minder stappen bestaat? Dan kun je het formulier het beste volledig op een landingspagina zetten, met een duidelijke verzendknop. Dit voelt namelijk makkelijk, laagdrempelige en simpel. Dit werkt vooral goed bij conversies die gericht zijn op leads. De bezoeker doet namelijk nog geen aankoop en weet dat hij na het invullen nog nergens aan vast zit. Wel zal hij informatie ontvangen waarna hij verschillende bedrijven kan gaan vergelijken. Heb jij landingspagina’s die hier belangrijk voor zijn, dan raad ik je zeker aan om met een klein formulier aan de slag te gaan.
Ga zelf aan de slag
Je hebt nu een aantal tips gekregen om de formulieren op jouw website te optimaliseren, tijd om aan de slag te gaan. Vind je het moeilijk om een start te maken of kun je hier advies bij gebruiken? Samen met mijn collega’s help ik je graag verder! Neem vrijblijvend contact met ons op via 076-782 0560 of mail mij via juliette@erocket.nl. Wij denken graag met je mee.