Website formulieren optimaliseren voor meer conversies doe je zo

Fromulieren optimaliseren
  • Beperk het aantal invulvelden met enkel noodzakelijke velden
  • Gebruik de babysteps van Cialdini
  • Zorg ook voor een mobielvriendelijk website formulier

 

Bijna iedere website heeft ze wel, formulieren die ingevuld moeten worden door de bezoeker. Door het invullen van het formulier wordt er contact opgenomen, een document aangevraagd of een bestelling geplaatst. Het invullen van deze formulieren kost moeite en is meestal geen leuke klus. Het is dus belangrijk dat jij je formulieren blijft optimaliseren zodat het voor de bezoeker heel gemakkelijk is om de conversie uit te voeren. Maar hoe doe je dit? In dit blogartikel neem ik je mee in het optimaliseren van formulieren en hoe jij dit vandaag nog kunt uitproberen op jouw eigen website.

Beperk het aantal invulvelden

Hoe korter en makkelijker een formulier is, hoe beter. Lange website formulieren worden als vermoeiend en veel werk gezien, waardoor de bezoeker eerder af zal haken. Je wilt natuurlijk voorkomen dat de bezoeker de conversie niet uitvoert omdat het te veel werk is. Conversie optimalisatie is hierin essentieel. Mijn eerste tip is dan ook het inkorten van de invulvelden. Zorg dat enkel de noodzakelijke velden hier staan en vul ze al zo ver mogelijk in. Denk dus goed na welke informatie je wilt ontvangen en hoe je deze zo gemakkelijk mogelijk uit kunt vragen.

Heb jij een website formulier dat uit vijf of minder stappen bestaat? Dan kun je het formulier het beste volledig op een landingspagina zetten, met een duidelijke verzendknop. Dit voelt namelijk makkelijk, laagdrempelig en simpel. Dit werkt vooral goed bij conversies die gericht zijn op leads. De bezoeker doet namelijk nog geen aankoop en weet dat hij na het invullen nog nergens aan vast zit. Wel zal hij informatie ontvangen waarna hij verschillende bedrijven kan gaan vergelijken. Heb jij landingspagina’s die hier belangrijk voor zijn, dan raad ik je zeker aan om met een klein formulier aan de slag te gaan.

Website formulier optimaliseren voor mobiel

In een wereld waarin mobiel internetgebruik de overhand heeft, is het belangrijk dat website formulieren geoptimaliseerd zijn voor alle mobiele apparaten. Dit betekent dat velden, knoppen en andere elementen groot genoeg moeten zijn om gemakkelijk te kunnen worden gebruikt op een kleiner scherm. Ook moet het juiste toetsenbord automatisch worden weergegeven voor verschillende soorten invulvelden, zoals numerieke toetsenborden voor telefoonnummers. Een mobielvriendelijk website formulier verlaagt de drempel voor gebruikers om het formulier in te vullen, wat weer bijdraagt aan een hogere conversie. Win-win dus!

Baby steps

Baby Steps is een onderdeel van een van de zeven principes van Cialdini, Consistentie. Bezoekers willen een logisch verhaal zien waar ze in kleine stappen ja op kunnen antwoorden. Hebben ze al drie keer ja gezegd, dan zullen ze die vierde keer ook ja zeggen. Hierdoor verleid je de bezoeker op een laagdrempelige en makkelijke manier om het contactformulier helemaal in te vullen.

Het komt erop neer dat je het website formulier opdeelt in meerdere delen. De eerste vraag is een kleine commitment, waar de bezoeker zonder na te denken ja op zegt. De bezoeker zet vervolgens kleine stappen om bij het volgende deel uit te komen. Dit is verleidelijker dan het in een keer in moeten vullen van een lang en uitgebreid contactformulier.

Breadcrumbs

Ga jij met Baby Steps aan de slag? Zorg er dan ook voor dat je door middel van breadcrumbs laat zien waar de bezoeker zich in het proces bevindt. Zo weet hij of zij namelijk waar in het proces ze zijn en hoeveel stappen ze nog moeten zetten tot het eind. Het vergroot daarnaast de gebruiksvriendelijkheid wat ook een positief effect heeft op de conversie.

Optimaliseer de laadtijd van de pagina

De laadtijd van je pagina is een van de meest cruciale punten voor de gebruikerservaring. Een langzame laadtijd kan leiden tot frustratie en uiteindelijk tot het verlaten van de pagina. Soms nog voordat het formulier bekeken is. Dit zorgt ervoor dat gebruikers snel aan de slag kunnen met het invullen van het formulier.

Verhoog het vertrouwen

Wanneer je om persoonlijke of financiële informatie vraagt moet je vertrouwen en veiligheid uitstralen. Zorg ervoor dat je website een SSL-certificaat gebruikt (herkenbaar aan https in de URL), en vermeld duidelijk je privacybeleid en eventuele beveiligingsbadges. Het toevoegen van een contactnummer of e-mailadres voor vragen kan ook helpen om het vertrouwen te versterken.

Ga zelf aan de slag

Je hebt nu een aantal tips gekregen om de formulieren op jouw website te optimaliseren, tijd om aan de slag te gaan. Vind je het moeilijk om een start te maken of kun je hier advies bij gebruiken? Samen met mijn collega’s help ik je graag verder! Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij denken graag met je mee.

Conversie optimalisatie inzetten?

Haal meer leads uit je huidige bezoekers. Wij weten hoe en helpen je graag verder.

Meer inspirerende blogs

conversie optimalisatie stappenplan
Conversie optimalisatie in 5 eenvoudige stappen
Wat is conversie optimalisatie?
Wat is conversie optimalisatie (CRO)?
a-b test
A/B testen voor meer conversies

Belangrijke pagina's

Wat is jullie track record?
Wat maakt jullie anders dan andere online markering bureaus?
Conversie optimalisatie
Lokale SEO strategie
Meer uit de huidige bezoekers halen

13% conversie percentage uit Google Ads door de website te verbeteren. Door conversie optimalisaties op de website van Mokken Bedrukken stegen het aantal aanvragen. We kregen al veel bezoekers op die site, dus gingen we op zoek om meer uit deze bezoekers te halen.