5 stappen om de customer journey in kaart te brengen

Weet jij hoe je de customer journey, ook bekend als de klantreis, in kaart kunt brengen en weet jij welke stappen de klant zet gedurende de tijd waarin ze contact hebben met jouw bedrijf? Zo niet, leggen wij graag in dit blogartikel uit wat de customer journey is en helpen wij je graag bij het opstellen van de klantreis met 5 nuttige stappen. Na het lezen van dit artikel kun je direct aan de slag.

Wat is de customer journey?

De customer journey is de figuurlijke route die een klant aflegt wanneer hij of zij een product of dienst wilt kopen. Deze reis begint bij het ontstaan van een probleem of vraagstuk waar de klant iets voor nodig heeft. Hiervoor gaat de persoon op zoek naar een oplossing. Dit gebeurt in verschillende fases. Wanneer je de route inzichtelijk hebt, kun je als bedrijf gerichter inspelen op de behoeften en vragen van de klant. Ideaal toch?

Welk model kun je gebruiken?

Zoals gezegd verloopt de klantreis in een aantal fases. Er zijn verschillende modellen die deze fases inzichtelijk maken, namelijk het AIDA-model of het STDVC - model van Google. Het maakt niet uit over welk model we spreken. Als een potentiële klant op zoek is naar een oplossing voor het probleem of vraagstuk, doorloopt hij of zij vrijwel altijd de verschillende fases van oriëntatie, overweging, besluitvaarding en loyaliteit. Bij eRocket gebruiken we het STDC-model van Google in onze Multi Funnel Marketing strategie. In een eerder geschreven artikel leggen we uitgebreid uit wat de fases van het See-Think-Do-Care model inhouden.

see think care do

Het opstellen van de klantreis

Het opstellen van de klantreis is niet een taak die je zomaar uitvoert. Het is een doorlopend proces. Wensen en behoeften veranderen continu en zo ook de markt waarin jouw bedrijf actief is. De reis gaat dus altijd verder. Om je te helpen met het opstellen van de customer journey, is het raadzaam om een aantal stappen te volgen.

1. Wat zijn de USP’s van je bedrijf?

Je moet duidelijk hebben wat je bedrijf is, met welke missie en visie het is ontstaan en hoe je bij jouw doelgroep wilt positioneren. Het is wellicht een logische stap, maar zeer essentieel. Je moet precies kunnen vertellen wat het onderscheidend karakter van je onderneming is. Deze unique selling points (USP’s) van je bedrijf zijn uiteindelijk de reden waarom een potentiële lead omgezet kan worden tot een (vaste) klant.

2. Maak buyer persona’s

Behalve de reis, maak je ook jouw doelgroep inzichtelijk. Iedere klant is uniek en daarmee ook zijn beweging door jouw customer journey. Om je doelgroep inzichtelijk te krijgen maak je buyer persona’s aan. Dit zijn gedetailleerde voorbeeldprofielen van (potentiële) klanten. Door dit klantprofiel zo concreet mogelijk te beschrijven weet je precies wat de wensen en behoeften zijn van de verschillende klanten in je doelgroep. Hieronder vind je een voorbeeld van een buyer persona voor eRocket.

Voorbeeld van een buyer persona

3. Breng de customer journey in kaart

Als je bovenstaande aspecten uitvoerig hebt beschreven kun je precies de fases invullen. Je weet immers wie jouw doelgroep is en hoe zij denken en bewegen. Houd rekening met de verschillende contactmomenten die je doelgroep kan hebben met jouw bedrijf. Denk aan het opzoeken van informatie via Google, het lezen van een blogartikel op de website voor meer informatie of het inschrijven op de maandelijkse nieuwsbrief. Dit doe je per buyer persona. Zo ontwikkel je een totale klantreis.

4. Zijn er verbeterpunten te vinden?

Analyseer de beschreven klantreis en de klant. Breng in kaart wat eventuele verbeterpunten zijn, zodat je dit kunt oplossen en dus optimaal inspringt op de behoeften van jouw klanten. Bekijk per fase:

  • Welke vragen heeft de persona?
  • Zijn er problemen in de fase te vinden?
  • Welke emotie heeft de persona in deze fase?
  • Hoe kun je als bedrijf hierop inspringen?

Probeer vervolgens om per fase allerlei oplossingen te bedenken die een positief effect hebben op de behoeften en emoties van de klant. Deze oplossingen voer je in om de klantreis te optimaliseren.

5. Niet stilzitten, maar continu optimaliseren

Het in kaart brengen van de klantreis is niet een taak die je uitvoert om er vervolgens niet meer naar om te kijken. Het is een continu proces dat tijd en energie vergt. Alleen op deze manier kun je perfect inspelen op de klant en het contact verbeteren. Dit is uiteindelijk wat je wilt toch?

Zelf inzichtelijk maken van de route

Jij bent helemaal klaar om zelf aan de slag te gaan met het in kaart brengen van de customer journey. Indien je hierbij wat hulp kunt gebruiken, neem je vrijblijvend contact met ons op. Wij staan voor je klaar om je verder op weg te helpen met de klantreis of binnen andere facetten van online marketing.

eRocket
Zinkstraat 1
4823 AD Breda
076 782 05 60
info@erocket.nl

Wil je weten wat Multi Funnel Marketing voor jouw bedrijf kan opleveren? Neem contact met ons op!

eRocket heeft 26 beoordelingen van klanten en heeft een beoordeling van 4,8 uit 5