Bas Schipper

Met guided selling meer verkopen via je webshop

Guided selling
  • Guided selling is een interactieve ervaring waarbij klanten door een reeks vragen of opties worden geleid om hen te helpen de juiste producten of diensten te vinden.
  • Binnen online marketing speelt guided selling een belangrijke rol door de klantreis te personaliseren en te vereenvoudigen.
  • Het biedt waardevolle inzichten in de overwegingen van een klant. Door je hiervan bewust te zijn kun je eerder inspelen op de customer journey.

 

Stel je een webshop voor, bruisend van bezoekers, elk met hun unieke wensen en behoeften. Olga is een van deze bezoekers, ze weet niet precies wat ze wil maar ze is op zoek naar het perfecte geschenk. In een fysieke winkel was er al een medewerker naar haar toe gekomen om haar te helpen met het maken van de juiste keuze. Bij een webshop wordt Olga aan haar lot overgelaten. “Zoek het zelf maar uit!” “Hier zijn 5000 pagina’s vol met geschenken.” Denk je dat dit Olga stimuleert om iets te kopen? Of sterker nog of dat ze het juiste geschenk gaat vinden?

Hier komt guided selling van pas. In dit artikel neem ik je mee. Daar gaan we.

Wat is guided selling?

Guided selling is een interactieve ervaring waarbij klanten door een reeks vragen of opties worden geleid om hen te helpen de juiste producten of diensten te vinden. Het werkt als een virtuele verkoop assistent die klanten zoals Olga ondersteunt bij hun aankoopbeslissingen, waardoor de kans op conversie en klanttevredenheid toeneemt.

Hoe pas je guided selling toe?

Om een zoekende klant op je webshop zoals Olga te helpen kun je guided selling toepassen door middel van een keuzehulp. Je kunt een keuzehulp integreren op je webshop. Een goede tool hiervoor wordt aangeboden door Aiden. Met een keuzehulp stel je de bezoeker verschillende vragen om zo van het aanbod van wel 5.000 producten een top 10 aan te kunnen bieden. Op deze manier kun je Olga assisteren het juiste product te kopen.

De voordelen van guided selling

In verschillende case studies zijn de volgende resultaten gerealiseerd:

  • Hoger conversiepercentage
  • Minder druk op de klantenservice
  • Een verlaging van het aantal retouren
  • Meer tevredenheid onder de klanten

 

Guided selling binnen online marketing

Binnen online marketing speelt guided selling een belangrijke rol door de klantreis te personaliseren en te vereenvoudigen. Het helpt bij het segmenteren van bezoekers op basis van hun behoeften en voorkeuren, wat leidt tot een passende en relevante online winkel ervaring. Dit resulteert niet alleen in een hogere conversieratio, maar versterkt ook de klantrelatie door een hogere tevredenheid bij klanten. Door het implementeren van een keuzehulp krijg je heel veel informatie over je klanten. Deze gegevens zijn erg waardevol en kan je meenemen in jouw online marketing strategie.

De informatie die met guided selling verzameld wordt, helpt om verschillende marketingkanalen te versterken. Het biedt waardevolle inzichten in de overwegingen van een klant. Door je hiervan bewust te zijn kun je eerder inspelen op de customer journey. Zo kun je gerichtere marketing campagnes opzetten die precies inspelen op de vragen en behoeftes van de klant. . Zo draagt guided selling bij aan het versterken van de gehele multi funnel marketing strategie.

Wil je aan de slag met guided selling?

Guided selling is een krachtige tool voor elke webshop die streeft naar het verhogen van conversie en verkoop. Bij eRocket benadrukken we het belang van een klantgerichte benadering voor jouw Multi Funnel Marketing strategie. Door het implementeren van guided selling, kan jouw webshop een meer gepersonaliseerde, efficiënte en uiteindelijk succesvolle online ervaring bieden aan hun klanten.

Bij eRocket richten we guided selling in voor klanten van ons waarbij dit nodig is. Wil je ook aan de slag gaan met guided selling? Neem dan contact met ons op.

 

Ready for Take-off?!

Wil jij ook aan de slag met Guided selling of wil je gewoonweg meer verkopen uit je webshop halen? Neem in beide gevallen contact met ons op. We kijken graag met je mee.

Meer inspirerende blogs

Artificial Intelligence ecommerce
Artificial Intelligence in ecommerce: een gamechanger?
Online marketing voor webshops
Deze online marketing strategie gebruiken wij voor webshops
Online marketing in Breda
5 manieren om met online advertenties jouw omzet te verhogen

Belangrijke pagina's

Conversie optimalisatie
Online marketing strategie
E-commerce marketing
Een ROAS van 1300 met Performance Max voor Online Skateshop

Voor Online Skateshop blijven we altijd de Google Ads campagnes optimaliseren en lopen er altijd experimenten. Via Performance Max campagnes behaalden we hier sky high resultaten.