A/B testen voor meer conversies

a-b test

Bij A/B testen ontwikkel je een experiment op je website, webshop of in een advertentiecampagne. Wij gaan het in ons blogartikel hebben over A/B testen op je website of webshop. De naam A/B testen komt voort uit het testen van twee varianten: A en B. Je test variant A en variant B en gaat aan de hand van statistieken en data analyseren welke variant beter scoort en welke je uiteindelijk gaat toepassen op je website of webshop. Het gaat vaak om verschillende varianten paginakoppen, afbeeldingen en knoppen op de website. Meestal is het voornaamste doel van A/B testen het verhogen van conversies of doorklikpercentages op een website.

 

Verschillende tools om je A/B test te ontwikkelen

Er zijn verschillende tools om een effectieve A/B test uit te voeren. Enkele geavanceerde tools zijn VWO, Optimizely, Crazy Egg en Google Optimize. Deze laatste tool gebruiken we bij eRocket voornamelijk, Google Optimize is zeer gebruiksvriendelijk en kan door middel van instellingen in je Google Tag Manager account perfect geïmplementeerd worden op je website. Daarbij zijn alle functionaliteiten van de tool volledig gratis en geeft Google Optimize je de mogelijkheid om zeer specifiek en nauwkeurig te gaan testen op vrijwel iedere pagina van je website of webshop.

Verschillende varianten

Er zijn verschillende soorten A/B tests die uitgevoerd kunnen worden. We gaan uitleg geven over de vormen waar eRocket het meest gebruik van maakt:

  1. A/B test met omleiding: met deze vorm van A/B testen gebruik je twee verschillende URL’s om je test uit te voeren. Hierbij is het van belang om eerst in je eigen CMS een nieuwe pagina aan te maken. Op deze nieuwe pagina plaats je de variabelen die je graag wilt testen. Vervolgens maak je het experiment in Google Optimize aan, hierbij laat je 50% van de bezoekers de huidige URL zien (variant A) en 50% van de bezoekers de nieuwe URL zien (variant B).

  1. A/B test met variabele elementen: deze vorm van A/B testen komt goed van pas als je al een geoptimaliseerde pagina hebt, maar als je toch enkele kleine variaties wilt gaan uitproberen. Deze vorm van A/B testen is voor webshops zeer geschikt omdat je vaak hele specifieke elementen op productpagina’s wilt gaan testen om je conversiepercentage te verhogen.

  1. Multivariate testen: Dit is een meer geavanceerde vorm van A/B testen. In tegenstelling tot een A/B test, worden bij een multivariate test meerdere pagina-elementen tegelijkertijd getest. Bij deze test ga je eigenlijk op zoek naar de best combinatie van elementen om jouw pagina het best te laten scoren. Bijvoorbeeld het testen van verschillende hoofdafbeeldingen en knoppen op de website.

Ik wil meer weten over de varianten van A/B testen

Resultaten van je experiment beoordelen

We raden aan om een A/B test minimaal 2 maanden te laten lopen, in deze 2 maanden tijd ben je er vrijwel zeker van dat je het experiment voldoende tijd gegeven hebt om zuivere data op te halen. Natuurlijk is het verzamelen van voldoende data afhankelijk van het aantal bezoekers en het doel dat je hebt voor het experiment, maar over het algemeen heeft iedere website of webshop binnen 2 maanden voldoende data verzameld. Bepaal wel vooraf altijd een minimum aantal bezoekers voor je A/B test, zodat je na 2 maanden altijd nog kan bekijken of dit doel behaald is.

De test is afgerond: wat nu?!

Na het afronden van de A/B test is het tijd om je data te gaan beoordelen, het fijne aan Google Optimize is dat je de verzamelde data in Google Analytics kunt analyseren. Er zijn een aantal belangrijke factoren die je mee kan nemen in je analyse:

Voor webshops

  • Bouncepercentage
  • Gemiddelde sessieduur
  • Toevoegingen aan winkelmandje
  • Conversies

Voor websites

  • Bouncepercentage
  • Gemiddelde sessieduur
  • Behaalde doelen

Voorbeeld: resultaat van een experiment

A/B test

  • Variant A
  • Variant B

In de gegevens hierboven bevinden zich het aantal behaalde doelen van je experiment voor variant A en variant B.

Stel: het bouncepercentage en de gemiddelde sessieduur van je website is in variant A en B nagenoeg gelijk. Je merkt echter dat je meer dan het dubbele aantal doelen hebt behaald in variant B. Een logische keuze is in dit geval om variant B als nieuwe standaard te gebruiken voor je website.

Ik wil meer informatie over A/B testen

Meer informatie?

Wil je na ons blogartikel direct aan de slag gaan met A/B testen? Bij eRocket voeren we voor veel klanten A/B testen uit in verschillende varianten. Voor iedere website of webshop is het interessant om een aantal experimenten te laten lopen. Wil je advies over jouw volgende A/B test of wil je dat wij je daarbij helpen? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op via de chat, vul ons contactformulier in of neem telefonisch contact op via 076 782 0560.

Conversie optimalisatie inzetten?

Haal meer leads uit je huidige bezoekers. 

Meer inspirerende blogs

Guided selling
Met guided selling meer verkopen via je webshop
Fromulieren optimaliseren
Website formulieren optimaliseren voor meer conversies doe je zo
conversie optimalisatie stappenplan
Conversie optimalisatie in 5 eenvoudige stappen
Conversie optimalisatie website
6 conversie optimalisatie tips
Wat is conversie optimalisatie?
Wat is conversie optimalisatie (CRO)?

Belangrijke pagina's

Kunnen jullie met onze webbouwer samenwerken?
Wat is jullie track record?
Welke rapportages delen jullie?
Conversie optimalisatie
Meer uit de huidige bezoekers halen

13% conversie percentage uit Google Ads door de website te verbeteren. Door conversie optimalisaties op de website van Mokken Bedrukken stegen het aantal aanvragen. We kregen al veel bezoekers op die site, dus gingen we op zoek om meer uit deze bezoekers te halen.