Bij A/B testen ontwikkel je een experiment op je website, webshop of in een advertentiecampagne. Wij gaan het in ons blogartikel hebben over A/B testen op je website of webshop. De naam A/B testen komt voort uit het testen van twee varianten: A en B. Je test variant A en variant B en gaat aan de hand van statistieken en data analyseren welke variant beter scoort en welke je uiteindelijk gaat toepassen op je website of webshop. Het gaat vaak om verschillende varianten paginakoppen, afbeeldingen en knoppen op de website. Meestal is het voornaamste doel van A/B testen het verhogen van conversies of doorklikpercentages op een website.
Er zijn verschillende tools om een effectieve A/B test uit te voeren. Enkele geavanceerde tools zijn VWO, Optimizely, Crazy Egg en Google Optimize. Deze laatste tool gebruiken we bij eRocket voornamelijk, Google Optimize is zeer gebruiksvriendelijk en kan door middel van instellingen in je Google Tag Manager account perfect geïmplementeerd worden op je website. Daarbij zijn alle functionaliteiten van de tool volledig gratis en geeft Google Optimize je de mogelijkheid om zeer specifiek en nauwkeurig te gaan testen op vrijwel iedere pagina van je website of webshop.
Er zijn verschillende soorten A/B tests die uitgevoerd kunnen worden. We gaan uitleg geven over de vormen waar eRocket het meest gebruik van maakt:
Ik wil meer weten over de varianten van A/B testen
We raden aan om een A/B test minimaal 2 maanden te laten lopen, in deze 2 maanden tijd ben je er vrijwel zeker van dat je het experiment voldoende tijd gegeven hebt om zuivere data op te halen. Natuurlijk is het verzamelen van voldoende data afhankelijk van het aantal bezoekers en het doel dat je hebt voor het experiment, maar over het algemeen heeft iedere website of webshop binnen 2 maanden voldoende data verzameld. Bepaal wel vooraf altijd een minimum aantal bezoekers voor je A/B test, zodat je na 2 maanden altijd nog kan bekijken of dit doel behaald is.
Na het afronden van de A/B test is het tijd om je data te gaan beoordelen, het fijne aan Google Optimize is dat je de verzamelde data in Google Analytics kunt analyseren. Er zijn een aantal belangrijke factoren die je mee kan nemen in je analyse:
Voor webshops
Voor websites
In de gegevens hierboven bevinden zich het aantal behaalde doelen van je experiment voor variant A en variant B.
Stel: het bouncepercentage en de gemiddelde sessieduur van je website is in variant A en B nagenoeg gelijk. Je merkt echter dat je meer dan het dubbele aantal doelen hebt behaald in variant B. Een logische keuze is in dit geval om variant B als nieuwe standaard te gebruiken voor je website.
Ik wil meer informatie over A/B testen
Wil je na ons blogartikel direct aan de slag gaan met A/B testen? Bij eRocket voeren we voor veel klanten A/B testen uit in verschillende varianten. Voor iedere website of webshop is het interessant om een aantal experimenten te laten lopen. Wil je advies over jouw volgende A/B test of wil je dat wij je daarbij helpen? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op via de chat, vul ons contactformulier in of neem telefonisch contact op via 076 782 0560.
Wil je weten wat Multi Funnel Marketing voor jouw bedrijf kan opleveren?
Spreek ons aan op de chat of neem contact met ons op via 076 782 05 60.
eRocket
Zinkstraat 1
4823 AD Breda
076 782 05 60
info@erocket.nl
Wil je weten wat Multi Funnel Marketing voor jouw bedrijf kan opleveren? Neem contact met ons op!