Conversie optimalisatie in 5 eenvoudige stappen

conversie optimalisatie stappenplan

Jij bent druk bezig met de ontwikkeling van jouw ideale website. Je hebt Google Ads ingericht, je socials staan goed en dit alles zorgt voor veel verkeer. Goed bezig, dit is namelijk stap 1. Maar, je wilt natuurlijk dat de bezoekers ook overgaan tot conversie. Met conversie optimalisatie haal je meer rendement uit je marketingbudget door precies de juiste dingen te laten zien tijdens de customer journey.

Haal jij nu nog te weinig rendement uit deze bezoekers? Wij geven je een aantal handige conversie optimalisatie tips in de vorm van een stappenplan om jouw strategie te optimaliseren! Verbeter de gebruikerservaring op je website en verhoog daarmee het conversieratio.

Om de website zo gestructureerd mogelijk te gaan verbeteren raden wij je aan om op voorhand een stappenplan te maken. Zo weet je zeker dat je alle belangrijke data meeneemt in de optimalisaties.

1| Data

Data is key! Je wilt weten wat je bezoekers op dit moment al doen en waar ze tegenaan lopen. Haken er bezoekers af tijdens het aankoopproces? Of komen er veel bezoekers op de offerte pagina maar wordt deze vervolgens niet aangevraagd? Deze costumer journey data analyseer je met tools zoals Google Analytics en Hotjar. Denk goed na over de funnel die je wilt dat de bezoekers doorlopen en maak hierbij de belangrijkste KPI’s meetbaar. Hoe meer data je verzamelt, des te beter jij conversie optimalisatie voor jouw website kan toepassen.

 

2| Analyses

Je hebt nu een hoop data verzameld, tijd om deze analyseren. Op basis van deze analyses zal je beter inzicht krijgen in de gebruikerservaring van jouw website. Zo kan er bijvoorbeeld uitkomen dat je een aantal 404-pagina’s op je website hebt staan waardoor de bezoeker vast loopt, of dat de gebruikerservaring van de website daalt dankzij de snelheid van de website. Wanneer je conversie optimalisatie wilt toepassen voor je website moet je tenslotte wel weten waar je moet beginnen!

 

3| Waar ligt de prioriteit?

Op basis van de analyses ga je noteren wat er geoptimaliseerd moet worden om de gebruikerservaring van de website te verbeteren en op die manier meer conversies te verzamelen. Door dit plan te formuleren ga je stapsgewijs en gestructureerd aan het werk. Zorg dat je, voor jezelf, een goed overzicht van alle optimalisaties houdt en deze meetbaar kunt maken. Op die manier kun jij controleren of dit uiteindelijk positief effect heeft op de hoeveelheid conversies die je binnen krijgt via de website. De uitkomsten van die analyses ga je vervolgens rangschikken op urgentie.

Let hier bij op prioriteiten. Welke quick wins kun je snel doorvoeren en welke punten kosten meer tijd?

 

4| Optimaliseren

De data is verzameld, de analyses zijn gedaan en de to-do lijst is opgesteld. Tijd om de conversie optimalisaties door te voeren! Allereerst ga je de quick wins doorvoeren, dit kost immers niet veel tijd. Zorg ook hier voor structuur en breng duidelijk in kaart welke optimalisaties je hebt doorgevoerd.

Wanneer je de effecten van de optimalisaties bij gaat houden is het verstandig om niet alle punten tegelijkertijd op te pakken. Zo kun je namelijk niet meten wat de effecten zijn van bepaalde conversie optimalisaties en dat is natuurlijk zonde. Houd je planning dus aan en loop vooral niet te hard van stapel. Dit proces heeft tijd nodig om er uiteindelijk het beste rendement uit te halen.

 

5| Testen, testen en nog eens testen

Blijf testen en blijf data verzamelen. Er zijn altijd nieuwe ontwikkelingen en kansen waar je met jouw website op wil inspelen. Zet bijvoorbeeld een A/B test op. Hiermee test je eenvoudig het effect van een bepaalde aanpassing ten op zichtte van de originele opzet. Belangrijk bij testen is dat je dit altijd in de gaten blijft houden en bekijkt hoe jouw bezoekers hier mee om gaan. Zo zorg jij voor een sterke website!

 

Conclusie voor conversie optimalisatie

Tijd om aan zelf de slag te gaan! Met dit stappenplan kun je gericht gaan optimaliseren. En onthoud; oefening baart kunst. Blijf proberen, analyseren en kom er achter hoe de ideale website er voor jouw bezoekers uit ziet. Heb je hier hulp bij nodig? Neem geheel vrijblijvend contact op via juliette@erocket.nl of telefonisch via 073 782 00 00.

 

Conversie optimalisatie inzetten?

Haal meer leads uit je huidige bezoekers.

Meer inspirerende blogs

Fromulieren optimaliseren
Website formulieren optimaliseren voor meer conversies doe je zo
erik stelt cross domain tracking in
Cross domain tracking: koppel data van meerdere websites aan elkaar
Wat is conversie optimalisatie?
Wat is conversie optimalisatie (CRO)?
a-b test
A/B testen voor meer conversies

Belangrijke pagina's

Wat is jullie track record?
Welke online marketing diensten pakken jullie op?
Conversie optimalisatie
Online marketing strategie
Meer uit de huidige bezoekers halen

13% conversie percentage uit Google Ads door de website te verbeteren. Door conversie optimalisaties op de website van Mokken Bedrukken stegen het aantal aanvragen. We kregen al veel bezoekers op die site, dus gingen we op zoek om meer uit deze bezoekers te halen.