Haal jij voldoende conversies uit je website? Lees hier hoe je deze kunt optimaliseren.

Jij bent druk bezig met de ontwikkeling van jouw ideale website. Je hebt Google Ads ingericht, je socials staan goed en dit alles zorgt voor veel verkeer. Goed bezig, dit is namelijk stap 1. Maar, je wilt natuurlijk dat de bezoekers ook overgaan tot conversie. Haal jij nog te weinig rendement uit deze bezoekers? Lees dan snel verder, wij geven je namelijk een aantal handige tips om de gebruikerservaring op je website te verbeteren en daarmee het conversieratio te verhogen.

website conversie optimalisatie

Om de website zo gestructureerd mogelijk te gaan verbeteren raden wij je aan een stappenplan te maken zodat je zeker weet dat je alle belangrijke data meeneemt in de optimalisaties.

1| Data

Data is key! Je wilt weten wat je bezoekers op dit moment al doen en waar ze tegenaan lopen. Deze data analyseer je met tools zoals Google Analytics en Hotjar. Denk goed na over de funnel die je wilt dat de bezoekers doorlopen en maak hierbij de belangrijkste KPI’s meetbaar. Hoe meer data je verzamelt, des te beter jij jouw website kunt gaan optimaliseren.

2| Analyses

Je hebt nu een hoop data verzameld, tijd voor een analyse. Op basis van deze analyses zal je beter inzicht krijgen in de gebruikerservaring van jouw website. Zo kan er bijvoorbeeld uitkomen dat je een aantal 404-pagina’s op je website hebt staan waardoor de bezoeker vast loopt, of dat de gebruikerservaring van de website daalt dankzij de snelheid van de website.

3| Waar ligt de prioriteit?

Op basis van de analyses ga je noteren wat er geoptimaliseerd moet worden om de gebruikerservaring van de website te verbeteren en op die manier meer conversies te verzamelen. Door dit plan te formuleren ga je stapsgewijs en gestructureerd aan het werk. Hierdoor houd je voor jezelf een beter overzicht van alle optimalisaties en kun je deze meetbaar maken. Op die manier kun jij controleren of dit uiteindelijk positief effect heeft op de hoeveelheid conversies die je binnen krijgt via de website.

Probeer alle optimalisaties in je plan te labelen. Kijk welke punten quick wins zijn en welke optimalisaties meer tijd en energie nodig hebben.

4| Optimaliseren

Je hebt nu een prioriteitenlijst gemaakt; tijd om de website te gaan optimaliseren. Allereerst ga je de quick wins doorvoeren, dit kost immers niet veel tijd. Zorg ook hier voor structuur en breng duidelijk in kaart welke optimalisaties je hebt doorgevoerd.

Wanneer je de effecten van de optimalisaties bij gaat houden is het verstandig om niet alle punten tegelijkertijd op te pakken. Zo kun je namelijk niet meten wat de effecten zijn van bepaalde optimalisaties en dat is natuurlijk zonde. Houd hierbij dus rekening met je plan en ga vooral niet te hard van stapel. Dit proces heeft tijd nodig om er uiteindelijk het beste rendement uit te halen.

5| Testen, testen en nog eens testen

Blijf je website testen op de gebruiksvriendelijkheid en verzamel ook deze data om je website te blijven optimaliseren. De ontwikkelingen gaan op dit moment zo hard dat er zich altijd nieuwe kansen voor doen waar jij met jouw site op in kunt spelen. Blijf dit dan ook altijd in de gaten houden en kijk hoe jouw bezoekers hier mee om gaan. Zo zorg jij namelijk voor een sterke website.

Conclusie

We hebben je nu uitgelegd hoe jij – aan de hand van een stappenplan – het conversieratio op jouw website kunt vergroten. Tijd om aan de slag te gaan! En onthoud; oefening baart kunst. Blijf proberen en analyseren en kom er achter hoe de ideale website er voor jouw bezoekers uit ziet. Heb je hier hulp bij nodig? Neem geheel vrijblijvend contact op via juliette@erocket.nl of telefonisch via 076 782 0560.