Performance marketing: hoe zet je het in?

Performance marketing, ook wel goal driven marketing genoemd. De strategie waarbij marketing activiteiten worden ingericht op basis van jouw doelen. Het is vergelijkbaar met onze strategie, genaamd: Multi Funnel Marketing. Met deze unieke strategie maken wij gebruik van alle online marketing kanalen om jouw doelstelling te behalen. Ben jij resultaatgericht en wil je snel je activiteiten inrichten op basis van performance marketing? Maak dan direct kennis met Multi Funnel Marketing!

Waarom performance marketing?

Werken vanuit een doelstelling met performance marketing? Dat vergt een ambitieuze (en realistische 😉) doelstelling. Op basis van het hoofddoel bepalen we specifieke subdoelen die bijdragen aan het succes. Met performance marketing zorg je ervoor dat je blijft toewerken naar een doel en kun je tussentijds evalueren of je goed op weg bent. Je stopt enkel jouw energie in de activiteiten die waarde opleveren. In dit blogartikel lees je hoe je start met performance marketing en hoe je ervoor zorgt dat je niet afwijkt van je plan.

performance marketing

Een doel bepalen

Performance marketing begint met het bepalen van je doelstelling. Lees hierover ook eens ons aparte blogartikel over doelen bepalen voor je website. Het is belangrijk dat je een ambitieus doel stelt dat realistisch is. Iedereen wilt miljonair worden, maar dat is niet voor iedereen realistisch, toch?

Hoe stel je nu een realistisch doel? Dat doe je door het SMART-model te gebruiken! Dit model geeft aan dat doelen moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:

Specifiek

Allereerst moet het doel specifiek genoeg zijn. Dit betekent dat je doel duidelijk is. Je doel is bijvoorbeeld niet "Meer mensen mijn diensten laten afnemen", maar wel "Een stijging van het aantal klanten met 20%". Dat is een specifiek en duidelijk doel.

Meetbaar

Het doel moet uiteraard ook meetbaar zijn. Zodat je weet wat voor resultaat performance marketing heeft opgeleverd. Dit kan je inzien via verschillende online marketing tools, zoals:

Met bovenstaande tools krijg je inzicht wat het gedrag is van de bezoeker op jouw website. Bijvoorbeeld of iemand contact heeft opgenomen via jouw website.

Acceptabel

Uiteraard moet je doel ook acceptabel zijn. Wil je meer bezoekers in je winkel hebben, maar heb je hier niet de capaciteit voor? Als we een voorbeeld in het dagelijks leven pakken, dan kunnen we dit vergelijken met stoppen met roken; is dit een acceptabel doel en ben je bereid om hier echt voor te gaan of sta je hier eigenlijk niet voor open? Kies een doel dat acceptabel is voor jou en je eventuele medewerkers. Zo haal je het meeste uit performance marketing.

Realistisch

Realistisch, dat is wat jouw doel moet zijn. Houd rekening met de huidige situatie: hoeveel aanvragen of verkopen zijn er op dit moment en wat is een realistisch doel om naartoe te werken? Heb je nog nooit een lead vanuit je website ontvangen? Dan is het niet realistisch om te stellen dat je aan het eind van het jaar 300 aanvragen hebt gegenereerd. Dit is simpelweg niet realistisch. Een realistisch doel kan bijvoorbeeld wel zijn om te streven naar 15 contactmomenten via de website.

Tijdgebonden

Tot slot raden wij aan om je doelstelling tijdgebonden te maken. Wanneer wil je het doel bereikt hebben? Is dit een korte termijn doelstelling van een half jaar of werk je op basis van een vijfjarenplan? Op deze manier kun je tussentijds beter toetsen hoe ver je bent en kun je deadlines stellen om het doel te bereiken. Een voorbeeld van een doel dat niet tijdgebonden is: "Het verdubbelen van het aantal verkopen via de webshop". Beter is om het dan zo te formuleren: "Het verdubbelen van het aantal verkopen via de webshop in een periode van een jaar".

Ga voor jezelf na welke doelen jij wilt bereiken en probeer deze te toetsen volgens het SMART-model. Een voorbeeld van een doelstelling voor een webshop kan zijn:

“Over een jaar wil ik de omzet van de webshop verhoogd hebben met 25%.”
Zoals je kunt zien, is dit doel specifiek (het is direct duidelijk waar het over gaat), meetbaar (met e-commerce meten we het aantal transacties en de conversiewaarde), acceptabel (je kunt je hierop voorbereiden met inkoop), realistisch (het zou haalbaar moeten zijn met de juiste inzet van online marketing kanalen) en tijdgebonden (namelijk binnen een jaar).

Subdoelen

Staat jouw hoofddoel vast? Dan is het tijd om jouw subdoelen te definiëren binnen performance marketing. Voor ieder online marketing kanaal bepaal je jouw subdoelen. Op deze manier krijg je nog concreter een overzicht van waar je naartoe wilt werken. Voorbeelden van subdoelen zijn:

  • Het aantal bezoekers vanuit Facebook en Instagram verdubbelen.
  • Het conversiepercentage in Google Ads verhogen van 0,3% naar 0,6%.
  • Het bouncepercentage verlagen van 59% naar 50%.

Meet je doelen

Nadat je jouw doelen meetbaar hebt gemaakt is het ook belangrijk om deze daadwerkelijk te gaan meten. Als je een advertentie hebt geplaatst wil je ook het resultaat van deze advertentie zien. Meet bijvoorbeeld het aantal vertoningen van de advertentie en de click erop. Wil je meer bezoekers op je website? Dan kun je bijhouden via welke kanalen je bezoekers binnenkomen op je website. Bij performance marketing is het belangrijk om bij te houden wat werkt en wat niet. Door hier op tijd in te spelen zorg je dat je op het goede pad blijft om naar je doelen toe te werken.

Volg je performance marketing strategie

Ga je aan de slag met performance marketing en heb je aan het begin van het jaar je hoofddoel en subdoelen vastgesteld? Controleer dan regelmatig of je goed op weg bent. Je kunt bijvoorbeeld maandelijks evalueren hoe ver je bent en dit verwerken in een overzichtelijke grafiek. Merk je tussentijds dat je doelstelling, ondanks dat je deze SMART geformuleerd hebt, toch te ambitieus is? Kijk dan nog eens kritisch naar je doel en denk out-of-the-box welke middelen je nog aanvullend kunt inzetten om het doel te behalen.

Een extra stimulans om doelen te behalen; koppel er beloningen aan. Voor het bedrijf of bijvoorbeeld voor je team. Op deze manier blijft iedereen enthousiast en gemotiveerd om naar een doel toe te werken.

Aan de slag

Ben jij er klaar voor om aan de slag te gaan met performance marketing en kun je hier ondersteuning bij gebruiken? De online marketing specialisten van  eRocket staan klaar om je te helpen met onder andere SEO, SEA, social media en e-mail marketing. Tijdens een vrijblijvend eerste gesprek bespreken we je doel en vertellen we je alles over onze Multi Funnel Marketing strategie. Neem contact met ons op via het contactformulier of door te mailen naar info@erocket.nl.

eRocket
Zinkstraat 1
4823 AD Breda
076 782 05 60
info@erocket.nl

Wil je weten wat Multi Funnel Marketing voor jouw bedrijf kan opleveren? Neem contact met ons op!

eRocket heeft 30 beoordelingen van klanten en heeft een beoordeling van 4,8 uit 5.