Performance marketing

Performance marketing wordt ook wel goal driven marketing genoemd. Het is een strategie waarbij je je marketing activiteiten inricht op basis van je doelen. Dit is wat wij bij eRocket doen met Multi Funnel Marketing. Met deze unieke strategie maken wij gebruik van alle online marketing kanalen om je doelstelling te behalen. Ben jij resultaatgericht en wil je al je activiteiten inrichten op basis van een strategie? Dan is Multi Funnel Marketing zeker iets voor jou!

Waarom performance marketing?

Bij eRocket zijn we ervan overtuigd dat je altijd moet werken vanuit een doelstelling. Een ambitieuze (maar nog wel realistische) doelstelling is daarbij van belang. Op basis van het hoofddoel bepalen we specifieke subdoelen die bijdragen aan het succes. Met performance marketing zorg je ervoor dat je blijft toewerken naar een doel en kun je tussentijds evalueren of je goed op weg bent. Door op deze manier te werken, weet je zeker dat je enkel energie stopt in activiteiten die waarde opleveren. In dit blogartikel lees je hoe je start met performance marketing en hoe je ervoor zorgt dat je niet afwijkt van je plan.

Performance marketing

Een doel bepalen

Performance marketing begint met het bepalen van je doelstelling. Lees hierover ook eens ons aparte blogartikel over doelen bepalen voor je website. Zoals aangegeven is het belangrijk dat je een ambitieus doel stelt, maar moet deze wel realistisch blijven. We zouden allemaal morgen wel miljonair willen zijn, maar voor de meesten onder ons is dit niet realistisch. Hoe bepalen we nu een realistisch doel? Zelf maken we hiervoor gebruik van het SMART-model. Dit model geeft aan dat doelen moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:

Specifiek

Allereerst moet het doel specifiek genoeg zijn. Het is belangrijk dat we omschrijven wat we willen bereiken en dat dit duidelijk is. Je doel is bijvoorbeeld niet “Meer mensen mijn diensten laten afnemen”, maar wel “Een stijging van het aantal klanten met 20%”.

Meetbaar

Het doel moet uiteraard ook meetbaar zijn, anders weten we niet of de strategie van performance marketing resultaat heeft opgeleverd. Gelukkig is in online marketing steeds meer meetbaar door verschillende tools als Google Analytics, Google Ads en de Facebook Pixel. Het kan vrij lastig zijn om te meten hoeveel mensen langs je winkel lopen, maar we kunnen met tools precies zien hoeveel mensen er op de website zijn geweest en contact hebben opgenomen. Ook kunnen we bijvoorbeeld zien hoeveel mensen de routeplanner naar je winkel hebben gebruikt.

Acceptabel

Uiteraard moet je doel ook acceptabel zijn. Is je doel om meer mensen in de winkel te krijgen, maar heb je hier niet de capaciteit voor? Als we een voorbeeld in het dagelijks leven pakken, dan kunnen we dit vergelijken met stoppen met roken; is dit een acceptabel doel en ben je bereid om hier echt voor te gaan of sta je hier eigenlijk niet voor open? Kies een doel dat acceptabel is voor jou en je eventuele medewerkers.

Realistisch

Zoals eerder aangegeven moet het doel realistisch zijn. Daarbij kijken wij ook altijd naar de huidige situatie: hoeveel aanvragen of verkopen zijn er op dit moment en wat is een realistisch doel om naartoe te werken? Heb je nog nooit een lead vanuit je website ontvangen, dan gaan we geen doel stellen om aan het eind van het jaar 300 aanvragen te hebben. Dit is simpelweg niet realistisch genoeg. Een realistisch doel kan bijvoorbeeld wel zijn om te streven naar 15 contactmomenten via de website.

Tijdgebonden

Tot slot raden wij aan om je doelstelling tijdgebonden te maken. Wanneer wil je het doel bereikt hebben? Is dit een korte termijn doelstelling van een half jaar of werk je op basis van een vijf jaren plan? Op deze manier kun je tussentijds beter toetsen hoe ver je bent en kun je deadlines stellen om het doel te bereiken. Een voorbeeld van een doel dat niet tijdgebonden is: “het verdubbelen van het aantal verkopen via de webshop”. Beter is om het dan zo te formuleren: “Het verdubbelen van het aantal verkopen via de webshop in een periode van een jaar”.

Ga voor jezelf na welke doelen jij wilt bereiken en probeer deze te toetsen volgens het SMART-model. Een voorbeeld van een doelstelling voor een webshop kan zijn:

“Over een jaar wil ik de omzet van de webshop verhoogd hebben met 25%.”

Zoals je kunt zien, is dit doel specifiek (het is direct duidelijk waar het over gaat), meetbaar (met e-commerce meten we het aantal transacties en de conversiewaarde), acceptabel (je kunt je hierop voorbereiden met inkoop), realistisch (het zou haalbaar moeten zijn met de juiste inzet van online marketing kanalen) en tijdgebonden (namelijk binnen een jaar).

Subdoelen

Heb je je doel vastgesteld en ben je klaar om te beginnen met performance marketing? Zorg er dan ook voor dat je subdoelen vaststelt voor de verschillende online marketing kanalen. Op deze manier krijg je nog concreter een overzicht van waar je naartoe wilt werken. Voorbeelden van subdoelen zijn:

  • Het aantal bezoekers vanuit Facebook en Instagram verdubbelen.
  • Het conversiepercentage in Google Ads verhogen van 0,3% naar 0,6%.
  • Het bouncepercentage verlagen van 59% naar 50%

Volg je strategie

Heb je aan het begin van het jaar je hoofddoel en subdoelen vastgesteld? Controleer dan regelmatig of je goed op weg bent. Je kunt bijvoorbeeld maandelijks evalueren hoe ver je bent en dit verwerken in een overzichtelijke grafiek. Merk je tussentijds dat je doelstelling, ondanks dat je deze SMART geformuleerd hebt, toch te ambitieus is? Kijk dan nog eens kritisch naar je doel en denk out-of-the-box welke middelen je nog aanvullend kunt inzetten om het doel te behalen. Een extra stimulans om doelen te behalen, kan zijn om een beloning eraan te koppelen (voor het bedrijf of bijvoorbeeld voor je team). Op deze manier blijft iedereen enthousiast en gemotiveerd om naar een doel toe te werken.

Aan de slag met performance marketing

Ben jij er klaar voor om aan de slag te gaan met performance marketing en kun je hier ondersteuning bij gebruiken? De online marketing specialisten van  eRocket staan klaar om je te helpen met SEO, SEA, social media en e-mail marketing. Tijdens een vrijblijvend eerste gesprek bespreken we je doel en vertellen we je alles over onze Multi Funnel Marketing strategie. Neem contact met ons op via het contactformulier of door te mailen naar info@erocket.nl.