Growth hacking, wat is het en hoe zet jij het vandaag nog in?

Highlights
  • Growth hacking is een mindset om meer groei te krijgen.
  • Er is verschil tussen growth hacking en growth marketing. Hacking is gericht op snelheid en efficiëntie, terwijl growth marketing gericht is op het opbouwen van een stabiele groei-structuur.
  • Het growth hack proces start met ideeën brainstorm, bijhouden growth hack document met KPI’s en snel doorvoeren.

Wat betekent growth hacking

Growth hacking is een methode waarbij gebruik wordt gemaakt van verschillende tools, visies, technieken en creativiteit om één doel te behalen; groei. Je gaat direct vanaf het begin verschillende aannames testen, in plaats van wekenlang aan een plan te werken. Hierdoor verzamel je veel data en kom je er snel achter wat wél en niet voor jouw bedrijf of merk werkt. Data is daarbij je leidraad en zal, voordat je een nieuw experiment start, uitgebreid onderzocht worden.

Lang verhaal kort. Growth hacking is een mindset om zo snel mogelijk groei te realiseren waarbij het budget en data zo efficiënt mogelijk ingezet worden.

Wat is het verschil tussen growth hacking en growth marketing?

Naast growth hacking is er ook growth marketing. En ik hoor je denken; ‘Is dit iets heel anders?’ Nee. Het is bijna hetzelfde maar er zijn verschillen.

Wat je doelstelling ook is, bij growth hacking & marketing gaat het om groeien met je bedrijf. Bij growth hacking ligt de nadruk meer op snelheid, efficiëntie en het implementeren van ideeën. Growth marketing is meer gericht op het opbouwen van een stabiele groei-infrastructuur.

Bij growth hacking werk je nauwer samen met de ondernemer, gebruik je veel data en maak je snel beslissingen om zaken door te voeren. Het komt voor dat we eerst met de ondernemer gaan kijken of het product of dienst eerst nog beter gemaakt moet worden. Hiervoor gebruiken we data uit de markt en feedback van klanten.

Bij eRocket gebruiken we de term growth hacking, want je gaat continu werken aan je alle lopende processen. Iedere week ‘hack’ je de manier hoe je nu in contact probeert te komen met leads. Als dat betekent dat je je product helemaal moet herzien, dan is dat de growth hack.

Het growth hack proces

Wanneer je start met growth hacking, dan bepaal je eerst waar je aan gaat werken. Aan de hand van verschillende fases onderzoek je waar je het snelst de groei kan creëren. Als je die fase weet, ga je met een growth hack team ideeën brainstormen. Alles is geoorloofd dus de brainstorm zal zo creatief mogelijk zijn.

Na de brainstorm bepaal je welk idee het best toe te passen is. Dat idee zet je in het growth hack document waarbij je een aantal zaken vult:

  • Growth hack naam
  • Growth hack
  • KPI’s
  • Start- en eind datum
  • Growth project manager

Wanneer dit goed gedocumenteerd is, ga je aan de slag! Growth hacking is snel stappen zetten dus ook veel doen.

Bij de growth hacks gebruik je technische skills, zet je in op creatieve marketing en gebruik je de data om experimenten te testen. Deze combinatie zorgt ervoor dat je jouw doel gaat behalen.

Growth hacking

Ga zelf aan de slag met growth hacking

Wil jij snel en efficiënt groeien? Dan raden wij je aan om met growth hacking aan de slag te gaan. We hebben diverse blogartikelen over dit onderwerp en delen templates om je growth hacks te monitoren.

Ben je echt op zoek naar een growth hack bureau? Wij denken graag met je mee en hebben vaak growth hacks die we kunnen gebruiken voor jouw bedrijf! Neem contact met ons op via 076 230 31 00  of mail naar info@erocket.nl. Ready for launch?