Met ongeveer 1.5 biljoen online gebruikers, is de online wereld groter dan ooit tevoren. Nu het weer iets kouder wordt en het nieuwe jaar in aantocht is, kun je als bedrijf maar beter vast vooruit kijken. Daarom hebben wij de online marketing trends van 2023 voor je uitgezocht. Wat wil de consument komend jaar. Waar moet je je als bedrijf op voorbereiden? Dat lees je allemaal in deze blog!
De klant is koning
Consumenten krijgen dagelijks tientallen online advertenties in hun schoot geworpen. Dit geeft de consument veel opties. De consument van vandaag heeft dus een soort machtspositie. Ze kiezen online zelf waar ze producten en/of diensten kopen. Iets wat de consument in 2023 verwacht, is efficiëntie en snelheid. Ze willen direct zien waarvoor ze de website bezoeken. Als online bedrijf moet je er dus goed op letten dat alle mogelijke delays van jouw website worden verwijderd. Dit betekent dat er onduidelijkheden of obstakels op je site zijn. Denk hierbij onder andere aan de snelheid en de structuur van je site. Een delay kan er anders voor zorgen dat de consument besluit ergens anders te gaan shoppen. Dat wil je natuurlijk niet!
Chatbots en real time message
Naast efficiëntie, wil de klant ook goed geholpen worden komend jaar. 24/7 klaarstaan voor de klant. Voor veel bedrijven is dit niet altijd een mogelijkheid. Bijvoorbeeld voor kleinere webshops die weinig personeel hebben. Een gevolg hiervan is dat er een stijging te zien is in het gebruik van chatbots. Het toevoegen van deze tool op je website zorgt ervoor dat de consument altijd om hulp kan vragen. Wederom scoor je hier dus op snelheid en efficiëntie, die de consument in 2023 graag van je ontvangt. Deze snelheid kun je ook op andere manieren bereiken. Het begrip real-time message is namelijk iets wat in 2023 meer aanwezig lijkt te zijn. Dit maakt het mogelijk om in real time mee te kijken met wat degene aan de andere kant van de chat aan het typen is. Onder het mom: sneller dan het licht, kun jij dus een stuk sneller reageren op de klant. Slimme tools als deze zullen in 2023 veel gebruikt worden. Dit komt door de snelle ontwikkelingen binnen Artifical Intelligence (AI). Hierdoor ontstaat er meer online transparantie en efficiëntie. De interesse in interactieve online marketing is dan ook aan het stijgen bij zowel klant als bedrijf.
Data verzamelen en E-mail
Data. Het is een veelbesproken onderwerp in het afgelopen jaar. Met toename in privacy voorwaarden en vele veranderingen binnen dit onderwerp, is het iets wat in 2023 wederom belangrijk zal zijn. Zeker als je jouw consumenten zo goed mogelijk wil blijven benaderen. Als bedrijf is het daarom slim om proactief te zijn met het verzamelen van data. Het bedenken van manieren om data van (potentiële) consumenten te verkrijgen, is momenteel dan ook iets waar veel online marketeers zich over buigen. We zien dit onder andere terug in de toename van online contact formulieren. Op deze manier voert de consument namelijk vrijwillig zijn of haar gegevens in. Maar, als je die data van consumenten dan hebt, zul je er slim mee om moeten gaan komend jaar. Een manier waarop dat gaat lukken is via E-mail. E-mail? Dat is toch helemaal niet hip? Jawel! Momenteel is E-mail zelfs een van de meest gebruikte marketing methodes in Nederland. Er is online enorm veel content en concurrentie. Apps zoals Surveymonkey maken het mogelijk om je nieuwe en bestaande klanten op een creatieve manier te blijven benaderen. Ook dit type apps zijn niet nieuw, maar werken goed. Zeker als je de obstakels van privacy voorwaarden meetelt. Deze marketing methode is ook nog eens budget gericht en makkelijk in gebruik. (GELD EMOJI).
UA naar GA4
Het zorgt voor flink wat paniek in het online marketing universum. Google Analytics gaat komend jaar namelijk flink op de schop. Dit biedt vele opties, maar het is nog wel even wennen. Het belangrijkste verschil tussen de oude Google Analytics (Universal Analytics) en Google Analytics 4 is de manier van meten. GA4 focust zich namelijk op gebeurtenissen (events) in plaats van sessies. Op deze manier zal het een stuk duidelijker worden welk pad de consument aflegt. Zo wordt ook crossplatform-tracking een stuk duidelijker. Dit wordt namelijk in GA4 op USER-ID gemeten. Zit je dus op je werkcomputer op een website, en vervolgens bij een van je vrienden thuis via je telefoon ook? Dan wordt dat dus aan elkaar gekoppeld. Waar data verzameling lastiger wordt, brengt GA4 weer mooie kansen. Er zit helaas wel een klein nadeel aan. Bij de overstap van UA naar GA4 kun je geen historische data van jouw site meenemen. Hierdoor is vergelijken van statistieken dus lastiger. Of de data wel in UA beschikbaar blijft is nog onduidelijk. Dikke tip van ons: exporteer de data van jouw bedrijf uit UA. Zo heb je in ieder geval de data nog.
TikTok en influencers
Het is momenteel het snelst groeiende platform; TikTok. En dat is zelfs al twee jaar op rij zo. Niet geheel onlogisch dat dit platform het ook bij bedrijven goed doet. Het promoten van je bedrijf via korte, informatieve video’s trekt de aandacht. Iets wat bij dit platform opvalt, is TikTok Shopping. Deze feature maakt het mogelijk om je producten direct via TikTok te verkopen. TikTok shopping zou in 2022 naar Europa zou komen, maar werd niet goed ontvangen. Hierdoor ging de lancering in de EU en VS niet door. Toch is TikTok hier nog mee bezig. Het is iets wat je als bedrijf komend jaar in de gaten kan houden. Maar, wij houden dat natuurlijk ook voor je in de gaten! Wat je al wel kunt doen is adverteren via TikTok. Gebruik maken van advertenties kan op verschillende manieren en kun je geheel personaliseren. Met deze TikTok advertenties kun je op verschillende manieren scoren. Er zijn namelijk (enorm) veel influencers actief op TikTok. Advertenties via deze influencers (influencer marketing) is iets wat zich in 2023 nog verder gaat ontpoppen dan in de jaren daarvoor. Deze influencers hebben een groot bereik en veel volgers die hierdoor sneller tot aankoop over gaan. Deze online marketing trend kan je dus veel moois opleveren. Ook recruitment is iets wat steeds groter wordt op TikTok. Een van de reden hiervoor is dat er veel jonge mensen op dit kanaal te vinden zijn.
Een nieuw online marketing jaar
Samenvattend wordt 2023 een efficiënt, data verzamelend creatief jaar met flink wat E-mails en TikTok video’s. Maar daar ben jij als bedrijf nu helemaal klaar voor! Door onze liefde voor online marketing blijven we bij eRocket dan ook goed op hoogte. Daarom schrijven we naast deze blog over online marketing trends nog veel meer blogs over het online marketing universum. Niet alleen op dit platform maar ook op multifunnelmarketing.nl en Linkedin.