AI marketing: hoe artificial intelligence online marketing versterkt

Online marketing verandert snel. In eerdere artikelen gingen we al in op ontwikkelingen zoals ChatGPT en het gebruik van Artificial Intelligence binnen Google Ads. Binnen online marketing gaat artificial intelligence een steeds grotere rol spelen. Bij eRocket maken we veel gebruik van alle mogelijkheden die A.I. biedt binnen online marketing.

Wat is A.I.

Artificial Intelligence (A.I.) is de capaciteit van computers om menselijke taken uit te voeren, zoals het maken van beslissingen, oplossen van problemen en het leren van nieuwe dingen.

A.I. wordt gebouwd om:

  • mensen te helpen bij het uitvoeren van bepaalde taken
  • beslissingen te automatiseren
  • nieuwe inzichten te verkrijgen
  • om menselijke prestaties te verbeteren

A.I. marketing is het toevoegen van Artificial Intelligence, kunstmatige intelligentie, binnen je marketing mix. Door het slim toevoegen van deze techniek versterk je de complete online marketing strategie. Wij gebruiken het bijna bij al onze projecten.

Voorbeelden van Artificial Intelligence binnen online marketing

Er zijn verschillende manieren waarop Artificial Intelligence (AI) wordt gebruikt om online marketing te versterken:

A.I. gebruik binnen SEO

Google gebruikt machine learning algoritmen om te bepalen welke websites hoger in de zoekresultaten moeten staan. Als online marketing bureau kan je A.I. gebruiken voor veel onderdelen binnen SEO.

  • Zoekwoordonderzoek: A.I. kan worden gebruikt om grote hoeveelheden gegevens te analyseren om te helpen bij het identificeren van relevante zoekwoorden en zoektermen voor een website.
  • Content-optimalisatie: bij het optimaliseren van de content op een website kan A.I. helpen bij het identificeren van kansen voor het toevoegen van specifieke zoekwoorden of het verbeteren van de leesbaarheid van de tekst.
  • Linkbuilding: het identificeren van relevante websites voor linkbuilding.
  • Rank tracking: A.I. kan worden gebruikt om de posities van een website in de zoekresultaten van zoekmachines te volgen en te analyseren, en om te helpen bij het identificeren van trends en kansen voor verbetering.

A.I. gebruik bij SEA

Binnen Search Engine Advertisement wordt A.I. al veel gebruikt. Hieronder een aantal voorbeelden:

  • Advertentietargeting: advertenties worden getarget aan specifieke doelgroepen door middel van gegevensanalyse. Door het gebruik van gegevens over de interesses en demografische kenmerken van gebruikers, bepaalt A.I. welke advertenties het meest relevant zijn voor de gebruiker.
  • Bod optimalisatie: Google Ads gebruikt al langer bod optimalisaties om de advertentie prijzen automatisch te optimaliseren op basis van verschillende factoren, zoals het doel van de campagne, het gewenste conversieratio en beschikbare budgetten.
  • Advertentiecreatie: A.I. wordt gebruikt om advertenties te genereren op basis van specifieke input van de gebruiker, zoals de doelgroep en het doel van de advertentie.
  • Analyse van advertentieprestaties: de prestaties van advertentiecampagnes worden continu geanalyseerd waardoor er automatisch kansen worden geopperd voor verbetering.

A.I. gebruik bij email marketing

Email marketing was vroeger ‘gewoon’ een nieuwsbrief sturen. Tegenwoordig is dit een tool om op een goede manier met een doelgroep in contact te komen en blijven. Kunstmatige intelligentie helpt ook bij email marketing.

  • Personalisatie: het is mogelijk om e-mails te personaliseren op basis van gegevens over de ontvangers, zoals hun naam, locatie, geschiedenis van interactie met het bedrijf en interesses.
  • Aanbevelingen: A.I. wordt gebruikt om aanbevelingen te doen voor producten of diensten die gebaseerd zijn op de vorige interacties van de ontvangers met het bedrijf of op hun interesses.
  • Optimalisatie onderwerpen: A.I. wordt gebruikt om de meest effectieve onderwerpen voor e-mails te vinden door middel van A/B-testen en gegevensanalyse.
  • Spam detectie: Artificial Intelligence wordt al jaren gebruikt om spam te detecteren en te filteren.

A.I. gebruik bij video marketing

Ook binnen video marketing is A.I. een belangrijke factor. Het wordt voor verschillende zaken gebruikt zoals:

  • Editing: automatisch inkorten van lange video’s of het samenvoegen van verschillende video’s tot één geheel.
  • Transcriptie: videobestanden automatisch ondertitelen.
  • Video-optimalisatie: het identificeren van de meest effectieve thumbnail afbeeldingen.
  • Aanbevelingen: A.I. wordt al jaren gebruikt om aanbevelingen te doen voor gerelateerde video’s op basis van de vorige interacties.

En het is mogelijk om een video via A.I. te laten maken zoals deze.

Conclusie gebruik A.I. binnen online marketing

Bij eRocket maken we gebruik van Artificial Intelligence (A.I.) in de meeste projecten. Het biedt veel kansen en A.I. versterkt de kwaliteit van de online marketing strategie.

Natuurlijk besteden we niet alles uit aan A.I. en voeren we automatisch zaken door, maar het zorgt er wel voor dat we onze kennis kunnen gebruiken op een meer strategisch vlak. Door deze samenwerking met Artificial Intelligence zorgen we voor de beste resultaten bij onze klanten.

Een goed voorbeeld is het gebruik van AI marketing bij de advertentie campagnes van Online Skateshop. Doordat we de campagnes in een vroeg stadium al hebben omgebouwd naar Performance Max campagnes, steeg de verkoop met 1300%. Ook hier sturen we handmatig bij, maar een groot deel laten we door kunstmatige intelligentie doen.

Een ROAS van 1300% met Performance Max voor Online Skateshop

 

Maak jij al optimaal gebruik van je online marketing strategie?

Wil je weten hoe wij jouw online marketing strategie versterken met A.I.? Neem contact met ons op en wij maken een presentatie om te laten zien welke kansen er voor jouw bedrijf zijn.