4 onmisbare tips voor de perfecte contentkalender

Content marketing

Vandaag gaan we met 4 tips exact laten zien waar een goede contentkalender aan voldoet.

Voor onze klant Peter Rabbit realiseerden we een groei van meer dan 800% in het aantal volgers op Instagram. Dit deden we aan de hand van een contentkalender en onze zelfontwikkelde Instagram Growth Strategy.

De tips in dit blogartikel zijn absoluut niet ingewikkeld. Iedereen kan deze tips direct gebruiken voor nieuwe content voor zijn/haar social media. Om het je nog gemakkelijker te maken hebben we zelfs onze eRocket contentkalender template beschikbaar gemaakt als download [gratis].

Laten we beginnen!

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender is een planning met berichten (content) die je verzameld in één document of één plek. Het voordeel hiervan is dat je social media berichten vooruit kan plannen. Zo bespaar je veel tijd en uiteindelijk ook geld.

Waarom heb je deze nodig voor je bedrijf?

Op alle social media kanalen waar je actief bent wil je natuurlijk goed zichtbaar zijn. Met als uiteindelijk doel potentiële klanten aan je bedrijf binden.

Maar zeg nou zelf: zou jij je abonneren op een nieuwsbrief die de ene maand twee keer verschijnt en de andere maand niet? Wij denken van niet.

Daarom is het belangrijk om op vaste momenten content te publiceren, zodat je met je bedrijf continu aanwezig bent en er een samenhang tussen alle onderdelen ontstaat.

Doe je dit niet, dan krijg je losse flodders zonder inhoud en hebben je fans geen reden meer om je te volgen. Zonde van je tijd en geld.

Een aantal voordelen van een contentkalender

Door gebruik te maken van een contentkalender weet je dus precies wanneer bepaalde content geplaatst moet worden. Dat heeft voordelen.

  • meer rust en orde door duidelijke deadlines
  • content kan consistent worden geplaatst
  • orde in de chaos
  • tijdsbesparing en stressvermindering
  • zorgvuldig op elkaar afgestemde content

Hoe maak je een contentkalender?

We hebben het voor jou eenvoudiger gemaakt om te starten met een contentkalender.

In ons andere blogartikel kun je namelijk de eRocket contentkalender template downloaden. Deze gebruiken wij zelf ook!

In dit bestand vind je voor zowel social media, SEO als SEA een template die je kunt gebruiken. Ook hebben we content inspiratie toegevoegd indien je nog niet voldoende content ideeën hebt.

Nu je een voorbeeld hebt of zelfs een template hebt voor je contentkalender geven we je aantal tips over hoe je aan de slag kunt met de kalender.

 

Tip 1: formuleer een duidelijk doel

Wat wil je bereiken met de content die je in de toekomst gaat publiceren? Bij content marketing communiceer je in eerste instantie richting de doelgroep zonder direct te verkopen.

Je wilt hen waarschijnlijk eerst binden voordat je producten en diensten onder de aandacht gaat brengen. Stel dus een duidelijk marketingdoel vast en bepaal welke middelen nodig zijn om dit te halen.

Verspreid je de content alleen via gratis communicatiekanalen of wil je ook betaald adverteren voor een groter bereik?

wat is een contentkalender

 

Tip 2: gebruik de mensen om je heen

Een contentkalender maken kost wat tijd, maar je bespaart er in de toekomst een hoop tijd en stress mee.

Gelukkig hoef je de content niet allemaal zelf te bedenken. Je kunt in een brainstormsessie met je collega’s tot de meest creatieve ideeën komen.

Jij kunt deze ideeën vervolgens in de kalender verwerken. Omdat je collega’s meegedacht hebben kunnen zij je wellicht ook helpen met de uitwerking van de inhoud. Zo maken vele handen licht werk.

 

Tip 3: plan een langere tijd vooruit

Plan zover mogelijk vooruit. Je kunt zo de uitgedachte content structureel verspreid plaatsen in de contentkalender.

Daarnaast houd je nog ruimte over om berichten te plaatsen over vaste feestdagen en leuke terugkerende evenementen. Je kunt ook aanhaken op (onverwachte) interessante actualiteiten die in jouw branche van toepassing kunnen zijn.

Wij hebben de confetti shooters en het fototoestel al klaarliggen voor de verjaardag van de baas op 27 juni?

 

Tip 4: evalueer en stuur bij

Van evalueren wordt iedereen beter.

Bespreek daarom na een paar maanden met je collega’s hoe het werken met de contentkalender is gegaan. Welke content werd goed gelezen en welke berichten sloegen niet aan?

Ga bijvoorbeeld op zoek naar directe feedback van de lezer op social media, raadpleeg Google Analytics om te achterhalen hoe populair je blogs op de website waren en bespreek knelpunten met je collega’s.

Door regelmatig te evalueren en optimaliseren creëer je uiteindelijk een super goede houvast voor alle content in de toekomst.

 

Ontbreekt er nog een belangrijke tip?

Hopelijk heb je alle tips goed doorgenomen. Misschien maak je al wel gebruik van een aantal tips.

Welke van de 4 tips ga je als eerste implementeren?

Download de eRocket contentkalender template nu gratis en ga direct aan de slag.

 

Aan de slag met de contentkalender

Nu weet je wat een contentkalender is, wat de voordelen ervan zijn en hoe je een contentkalender kan maken.

Dus nu is het tijd om ermee aan de slag te gaan! Uiteraard kunnen wij je daarbij helpen. Wij maken bij eRocket altijd gebruik van een contentkalender voor onze Multi Funnel Marketing strategie.

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.

Meer uit social media halen?

Speel in op je doelgroep via social media content en campagnes. 

Meer inspirerende blogs

Contentkalender template
Gratis contentkalender template 2024 + voorbeeld
social media planning tools
Social media planning tools

Belangrijke pagina's

Wat is jullie track record?
Welke online marketing diensten pakken jullie op?
Social media strategie
57

Exxcellent heeft een vliegende start gemaakt met eRocket waarbij we de volledige Multi Funnel Marketing Strategie hebben ingezet. Zo hebben we SEO ingezet op de belangrijkste categoriepagina's. De SEA structuur is herzien en we adverteren daarnaast actief op Instagram, Facebook en Pinterest. Een stijging van 16.000% in omzet is daarvan het directe resultaat.