Wat is een contentkalender?

In dit blogartikel leggen wij je uit wat een contentkalender is en waarom je het zou moeten gebruiken. Een herkenbaar voorbeeld waarom je een contentkalender zou moeten maken voor jezelf is: de ene dag heb je heel veel verschillende ideeën voor een blogartikel of social media post en de andere dag heb je totaal geen inspiratie. Indien je dit herkenbaar vindt, is het slim om een contentkalender voor jezelf te maken.

Wat is een contentkalender en waarom heb je dat nodig?

Een contentkalender is een overzicht van een bepaalde periode waarin je vermeldt welke content je waar, voor wie, wanneer en hoe gaat publiceren. De meeste bedrijven beschikken over een website, zijn actief op verschillende social media kanalen en maken misschien wel gebruik van e-mail marketing of iets dergelijks.

Met al deze kanalen wil je natuurlijk zichtbaar zijn en proberen om (potentiële) klanten structureel aan je te binden. Maar zeg nou zelf: zou jij je abonneren op een nieuwsbrief die de ene maand twee keer verschijnt en de andere maand niet? Wij denken van niet. Daarom is het belangrijk om op vaste momenten content te publiceren, zodat je met je bedrijf continu aanwezig bent en er een samenhang tussen alle onderdelen ontstaat. Doe je dit niet, dan krijg je losse flodders zonder inhoud en hebben je fans geen reden meer om je te volgen. Zonde van je tijd en geld.

Benieuwd naar de voordelen van een contentkalender?

Door gebruik te maken van een contentkalender weet je dus precies wanneer bepaalde content geplaatst moet worden. Dat heeft voordelen.

  • meer rust en orde door duidelijke deadlines
  • content kan consistent worden geplaatst
  • orde in de chaos
  • tijdsbesparing en stressvermindering
  • zorgvuldig op elkaar afgestemde content

Hoe maak je een contentkalender?

We hebben het bij eRocket gemakkelijker gemaakt om te starten met een contentkalender. In ons andere blogartikel kun je namelijk de contentkalender template downloaden waarvan wij zelf gebruik maken bij onze werkzaamheden. In dit bestand vind je voor zowel social media, SEO als SEA een template die je kunt gaan gebruiken. Ook hebben we content inspiratie toegevoegd indien je nog niet voldoende content ideeën hebt.

Nu je een voorbeeld hebt of zelfs een template hebt voor je contentkalender, geven we je aantal tips over hoe je aan de slag kunt met de contentkalender.

Tip 1: formuleer een duidelijk doel

Wat wil je bereiken met de content die je in de toekomst gaat publiceren? Bij content marketing communiceer je in eerste instantie richting de doelgroep zonder direct te verkopen. Je wilt hen waarschijnlijk eerst binden voordat je producten en diensten onder de aandacht gaat brengen. Stel dus een duidelijk marketingdoel vast en bepaal welke middelen nodig zijn om dit te halen. Verspreid je de content alleen via gratis communicatiekanalen of wil je ook betaald adverteren voor een groter bereik?

Hoe maak je een contentkalender

Tip 2: gebruik de mensen om je heen

Een contentkalender maken kost wat tijd, maar je bespaart er in de toekomst een hoop tijd en stress mee. Gelukkig hoef je de content niet allemaal zelf te bedenken. Je kunt in een brainstormsessie met je collega’s tot de meest creatieve ideeën komen. Jij kunt deze ideeën vervolgens in de kalender verwerken. Omdat je collega’s meegedacht hebben kunnen zij je wellicht ook helpen met de uitwerking van de inhoud. Zo maken vele handen licht werk.

Tip 3: plan een langere tijd vooruit

Plan zover mogelijk vooruit. Je kunt zo de uitgedachte content structureel verspreid plaatsen in de contentkalender. Daarnaast houd je nog ruimte over om berichten te plaatsen over vaste feestdagen, leuke terugkerende evenementen en kun je aanhaken op (onverwachte) interessante actualiteiten die in jouw branche van toepassing kunnen zijn. Wij hebben de confetti shooters en het fototoestel al klaarliggen voor de verjaardag van de baas op 27 juni😉.

Tip 4: Evalueer en stuur bij

Van evalueren wordt iedereen beter. Bespreek daarom na een paar maanden met je collega’s hoe het werken met de contentkalender is gegaan. Welke content werd goed gelezen en welke berichten sloegen niet aan? Ga bijvoorbeeld op zoek naar directe feedback van de lezer op social media, raadpleeg Google Analytics om te achterhalen hoe populair je blogs op de website waren en bespreek knelpunten met je collega’s. Door regelmatig te evalueren en optimaliseren creëer je uiteindelijk een super goede houvast voor alle content in de toekomst.

Aan de slag met de contentkalender

Nu weet je wat een contentkalender is, wat de voordelen ervan zijn en hoe je een contentkalender kan maken. Dus nu is het tijd om ermee aan de slag te gaan! Uiteraard kunnen wij je daarbij helpen.  Wij maken bij eRocket vaak gebruik van een contentkalender voor onze Multi Funnel strategie. Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.