Bij eRocket vinden we het contact met onze klanten erg belangrijk en zorgen we ervoor dat we onze klanten regelmatig spreken en zien. Tijdens (telefonische) afspraken bespreken wij altijd verschillende statistieken, maar zorgen we er ook voor dat we meer inzicht krijgen in de producten en/of diensten van onze klanten. Op deze manier kunnen we nog beter bijsturen en inspelen op trends!
Onze statistieken en bespreekpunten vatten we samen in onze online marketing presentatie. In dit artikel vertel ik meer over de manier waarop wij onze online marketing resultaten presenteren aan onze klanten.
Data Studio Dashboard
Onze online marketing presentatie maken wij altijd in Google Data Studio. Deze tool van Google biedt de mogelijkheid om verschillende bronnen te integreren in 1 dashboard. Op deze manier kunnen we in één oogopslag resultaten aan klanten laten zien op het gebied van SEO, SEA en social media marketing.
Aan het begin van de samenwerking maken we een uniek dashboard per klant. In deze online marketing presentatie bekijken we welke statistieken interessant zijn voor de klant. Zo voegen we bij webshops e-commerce statistieken toe, terwijl we bij B2B klanten juist een lead generation rapport toevoegen. Bij lokale klanten kunnen we ervoor kiezen om statistieken per regio toe te voegen, terwijl dit bij andere klanten vervangen wordt door een andere statistiek. Iedere afspraak zorgen we ervoor dat onze online marketing presentatie geüpdatet wordt, zodat deze een goed overzicht geeft van de statistieken, werkzaamheden en vervolgstappen.
Het Data Studio Dashboard laat altijd data zien van de afgelopen 30 dagen vergeleken met de periode ervoor of indien mogelijk vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De online marketing presentatie bestaat uit een aantal standaard onderdelen. Ik licht ze hieronder kort toe.
Algemene statistieken
We starten altijd met een overzicht van algemene websitestatistieken. Op dit blad brengen we bijvoorbeeld in kaart hoeveel gebruikers er op de website zijn geweest, hoe lang ze gemiddeld op de website bleven en hoeveel pagina’s ze bekeken. Ook laten we hier de verhouding tussen nieuwe en terugkerende bezoekers zien.
Acquisitie
Bij eRocket werken we natuurlijk met Multi Funnel Marketing; onze online marketing strategie waarbij we alle online marketing kanalen optimaliseren om een doelstelling te behalen. Op het tweede blad van onze online marketing presentatie laten we dan ook zien waar de meeste bezoekers vandaan zijn gekomen. Zijn ze bijvoorbeeld op de website gekomen vanuit organische (gratis) resultaten of zien we juist het meeste bezoek uit social media of Google Ads?
Gedrag
Nadat we onze klanten hebben laten zien wat de websitestatistieken zijn en hoe bezoekers op de website zijn gekomen, laten we zien wat de meest bezochte pagina’s waren. Zijn dit bijvoorbeeld landingspagina’s, blogartikelen of andere pagina’s?
SEO zoektermen
Uiteraard voeren wij voor al onze klanten SEO-werkzaamheden uit. Daarom vinden we het ook belangrijk om de resultaten hiervan inzichtelijk te maken. In het eRocket dashboard hebben onze klanten 24/7 inzicht in de posities op alle relevante zoekwoorden. Tijdens de afspraak nemen we deze posities ook door in onze online marketing presentatie. Op basis hiervan kan bijvoorbeeld besloten worden om nieuwe teksten te schrijven of bestaande teksten verder te optimaliseren.
Google Ads resultaten
Zoals aangegeven kun je verschillende bronnen koppelen aan een Data Studio Dashboard. Wij koppelen altijd het Google Ads account van onze klant, zodat we ook onze SEA-resultaten kunnen doornemen. We voeren natuurlijk continu optimalisaties door in de Google Ads campagnes en de resultaten hiervan bespreken we graag.
Lead generation rapport
Een rapport wat we niet bij iedere klant laten zien, maar wat bij onze B2B klanten heel erg gewaardeerd wordt, is het lead generation rapport, oftewel het B2B rapport. Op basis van verschillende serviceproviders kunnen we IP-adressen van bedrijven koppelen aan websitesessies. Op deze manier kunnen we onze klanten meer inzicht geven in de bedrijven die hun websites bezocht hebben. Dit kan zeer interessante inzichten opleveren!
Vervolgstappen
Last but not least: de vervolgstappen. Tijdens het bespreken van de statistieken komen vaak al veel vervolgstappen naar voren, maar voor iedere afspraak zetten wij dit ook al voor onszelf op een rijtje. Zijn er nieuwe ontwikkelingen in online marketing land? Dan gaan we hierop inspelen voor onze klanten!
eRocket Dashboard
Naast de unieke Data Studio Dashboards maken wij voor iedere klant ook een eRocket dashboard aan. In het eRocket dashboard gaan wij nog een stapje verder in onze transparantie en klantgerichtheid. Onze klanten kunnen precies zien welke werkzaamheden zijn uitgevoerd, maar ook wat de meest recente posities zijn op de belangrijkste zoekwoorden. We hopen ze zoveel mogelijk inzichten te bieden en delen altijd graag onze kennis.
Meer informatie
Wil je graag een voorbeeld zien van ons Data Studio Dashboard of van het eRocket dashboard? Of wil je meer informatie over de online marketing strategie van eRocket? Neem gerust contact met ons op voor meer informatie. Je kunt ons bereiken op info@erocket.nl of door te bellen naar 076 782 0560.