Google Analytics filters die je niet mag missen

Wil je weten hoeveel bezoekers de afgelopen periode op de website zijn geweest, waar de meeste bezoekers vandaan komen, hoeveel bezoekers er via Google op jouw website terecht gekomen zijn en of deze bezoekers zijn overgegaan op een conversie?

Google Analytics biedt je uitgebreide rapporten waardoor je al deze vragen kunt beantwoorden. Je wilt alleen weten of deze antwoorden ook betrouwbaar zijn. Door het gebruiken van filters in Google Analytics kun je bepaalde informatie uit je dataweergave filteren. Hierdoor kan je resultaten uitsluiten zoals spamverkeer, eigen verkeer en nog veel meer. Door deze filters toe te passen heb je goed inzicht in de bezoekers op je website en kan je verantwoorde keuzes maken voor onder andere je marketingbudget en je doelstellingen.

In deze blog vertel ik jou welke filters je kunt gebruiken om je data betrouwbaarder en overzichtelijker te maken.

Voordat je filters in Analytics aanmaakt

Wanneer je jouw data filtert verdwijnt de originele data. Het is daarom belangrijk om altijd de originele weergave te behouden zonder filters, wij noemen dit RAW data. Maak daarom eerst een gefilterde weergave aan op de volgende manier:

  • Ga naar beheerder in jouw Google Analytics account
  • Klik in de rechterkolom op + weergave maken
  • Geef de gefilterde weergave een nieuwe naam
  • Selecteer de tijdzone
  • Klik op weergave maken

Zorg dat je in de gefilterde weergave straks al je filters instelt. In de weergave van de RAW data passen we niks aan. Deze weergave gebruik je alleen om alle originele data in te zien.

Wanneer je een filter wilt toevoegen doe je dit door weer naar beheerder te navigeren in Google Analytics en vervolgens kun je filters toevoegen door in de rechterkolom op filters te klikken. Let op! Zorg dat je in de gefilterde weergave werkt.

Filters in Google Analytics

5 filters in Google Analytics die je niet mag vergeten

1. IP-adres uitsluiten

Als je data analyseert wil je niet dat je eigen bezoeken mee worden geteld in de resultaten. Hetzelfde geldt voor collega’s of partijen waar je mee samenwerkt (bijvoorbeeld je webbouwer). Je wil namelijk alleen bedrijfsmatige keuzes maken en data analyseren op basis van de doelgroep die op de website is vanwege je dienst of product.

Dit is gelukkig eenvoudig op lossen met een IP-adres filter. Je zoekt je eigen IP-adres op via bijvoorbeeld WhatsIsMyIPAdress. Neem vervolgens de volgende stappen:

  • Filternaam: IP-adres van je kantoor, huis of collega
  • Filtertype: Vooraf gedefinieerd
  • Selecteer: Uitsluiten > Verkeer van de IP-adressen > die gelijk zijn aan
  • IP-adres: Vul hier je IP-adres in

Let op: Wanneer je er in verband met de AVG voor gekozen hebt IP-adressen te anonimiseren werkt deze filter niet.

2. Hostnaam-filter

Een bezoeker die jouw website bezoekt, krijgt als hostnaam jouw domeinnaam. Spambots komen vaak via spam-achtige hostnamen naar jouw website. Ook het verkeer van de service provider wil je niet meenemen in je statistieken.

Eerst controleer je in het netwerk rapport via welke hostnaam je verkeer binnen krijgt. Dit doe je door te gaan Doelgroep > Technologie > Netwerk klik op de Hostnaam als primair segment. Hier zie je jouw hostnaam (het is mogelijk dat er meerdere staan).

Google Analytics filter hostnaam

Vervolgens ga je de hostnamen selecteren die vanuit jouw eigen domein(en) afkomstig zijn.  Gebruik deze filter om alleen jouw hostnaam op te nemen in je rapporten :

  • Filternaam: Bots filteren via hostnaam
  • Filtertype: Aangepast > Opnemen
  • Selecteer het veld: Hostnaam
  • Filterpatroon: www\.erocket\.nl|werkenbijerocket\.nl < vul hier je eigen domeinnaam in
  • Niet aanvinken: Hoofdlettergevoelig

Deze filter zorgt ervoor dat alleen bezoekers met de genoemde hostnaam toegevoegd mogen worden aan het rapport. Al het andere verkeer met andere hostnamen wordt automatisch uitgesloten.

Analytics filter hostnaam

3. Referral-spamfilter

Bezoekers die binnenkomen via de bron referral hebben op een link naar jouw website geklikt. Dit kan op social media zijn, een forum, de website van een partner, etc. Toch zie je hier ook vaak bronnen tussen staan die niet bekend voorkomen of niet logisch zijn. Dit gaat vaak gepaard met een hoog bouncepercentage en/of bezoekers die minder dan één seconde op je website is geweest. Dit is spamverkeer! Je kan dit spamverkeer handmatig uitsluiten of je laat een tool dit voor je doen. Wij maken zelf gebruik van Adwordsrobot. Stel deze filters in door de volgende stappen te ondernemen:

  • Log in via je Google account
  • Selecteer je Google Analytics acccount
  • Selecteer de juiste weergave
  • Klik op filters toepassen
  • De filters worden nu automatisch ingeladen

Het is bijna onmogelijk om geheel spamvrij te zijn. Je zult dus altijd nog spam voorbij zien komen. Zolang dit geen aanzienlijk deel van je verkeer is, hoef je je hier geen zorgen over te maken.

4. Language-filter

Spamverkeer is op een aantal manieren te herkennen. Een hoog bouncepercentage of een bezoektijd van onder de één seconde zijn een aantal voorbeelden waaraan dit te herkennen is. De voorgaande filters sluiten al veel van je spamverkeer uit, maar doordat spamfilters steeds slimmer worden kunnen ze ook steeds beter jouw filters omzeilen. Om dit spamverkeer toch uit te sluiten doe je er goed aan om filters in te stellen op basis van taalinstellingen. Via Doelgroep > GEO > taal in de Google Analytics rapporten vind je alle taalcodes terug die jouw website hebben bezocht. Je ziet hier bijvoorbeeld veel nl-nl, en-us, etc. in terug komen. Hierin zie je de taalinstellingen van de bezoekers, maar het kan voorkomen dat hier ook een aantal aparte taalinstellingen in ziet staan. Deze willen we graag uitsluiten. Dit doe je door de volgende stappen te doorlopen:

  • Maak een nieuwe filter aan
  • Selecteer uitsluiten
  • Filterveld: Taalinstellingen
  • Filterpatroon: \s[^\s]*\s|.{15,}|\.|,|^c$
  • En sla de filter op

Language-filter Google Analytics

5. Lower case-filters

Nadat je al je spamverkeer hebt uitgesloten blijft er nog heel veel informatie over in Google Analytics om te analyseren. Je wilt dit het liefst zo gestructureerd mogelijk doen om het overzicht te behouden, vooral als je veel met tags en events werkt (bijvoorbeeld via Google Tag Manager). Lower case-filters zorgt ervoor dat de menselijke foutjes uit de data gehaald wordt.

Google Analytics is hoofdlettergevoelig. Wanneer je tags en events niet goed instelt, door bijvoorbeeld soms wel gebruik te maken van hoofdletters en op een ander moment weer niet, bestaat de kans dat Google Analytics je data dubbel meet. Lower case-filters zorgt ervoor dat alle inkomende data wordt omgezet naar kleine letters. Deze filters maak je als volgt aan:

  • Maak een nieuwe filter aan
  • Maak een aangepaste filter
  • Selecteer kleine letter
  • Filterveld: Gebeurtenislabel
  • Sla de gegevens op

Analytics filter kleine letters

Contact

Naast bovenstaande filters zijn er nog talloze manieren waarop spamverkeer jouw data probeert te verstoren. Voor iedere bron aan spam is een filter toe te passen en dus een oplossing.

Heb je filters aangemaakt en merk je dat je data nog steeds te veel vervuild wordt? Of heb je vragen over de filters die je ingesteld hebt? Neem dan contact op door te bellen naar 076 782 0560 en het team van eRocket helpt je graag verder!