Wat is Google Analytics 4 en moet je hier iets mee doen?

Google Analytics 4 wordt ook wel GA4 genoemd. Het is de nieuwste versie van het bekende statistiekenprogramma. Heb jij er al mee gewerkt? Als je er nog niet mee gewerkt hebt, lees dan vooral verder. We adviseren zeker om GA4 op je website te (laten) instellen!

In 2020 werd door Google een mededeling gedaan, die ongetwijfeld bij veel online marketeers met enige paniek werd ontvangen: Google Analytics 4 zou de vervanger worden van Universal Analytics (UA). De bètaversie van GA4 kon je al sinds juli 2019 testen, in 2020 werd de update officieel uitgerold. Wanneer UA uitgefaseerd zou worden, was lange tijd onduidelijk en dus werden hier en daar al wel GA4 property’s aangemaakt, maar bleef Universal Analytics voor veel marketeers het uitgangspunt. Totdat Google in maart 2022 met het nieuws kwam dat Universal Analytics definitief wordt beëindigd per 1 juli 2023. Vanaf dat moment zal er in UA geen data meer verzameld worden en kun je alleen nog gebruik maken van Google Analytics 4.

Reden voor paniek? Nee, hoor! Maar als je nog geen GA4 ingesteld hebt voor jouw website, is dit het moment om actie te ondernemen. In dit blogartikel maken we je wegwijs in Google Analytics 4. We beginnen met wat informatie over deze nieuwe versie en wat de belangrijkste verschillen zijn met UA. We eindigen het artikel met wat tips & tricks voor het instellen van jouw GA4 property. Ready for take off? 🚀

Wat is Google Analytics 4?

wat is google analytics 4
Google Analytics 4

Google Analytics 4 is de nieuwste versie van de analysetool en is de opvolger van Universal Analytics. Je gebruikt deze tool om statistieken van je websitebezoekers te verzamelen: hoe vaak is je website bezocht, hoe lang bleef een bezoeker gemiddeld, uit welke leeftijdscategorie komen de meeste bezoekers en nog veel meer. Wanneer je GA4 opent, kun je even schrikken. Het ziet er namelijk totaal anders uit dan je gewend bent uit UA.

Het gegevensmodel van GA4 is het belangrijkste verschil met UA. Dit bepaalt hoe je statistieken gemeten worden. In UA werd vooral gekeken naar het aantal sessies en bezoekers. In Google Analytics 4 worden gegevens verzameld op basis van een event-driven datamodel. Dit houdt in dat er meer gefocust wordt op gebeurtenissen, analyse en verschillende stappen in de customer journey.

Het afwijkende gegevensmodel betekent helaas dat je je data niet mee kunt nemen uit UA en opnieuw moet beginnen met het verzamelen ervan. Tot 1 juli 2023 kun je beide versies naast elkaar laten draaien, zodat er enige overlap is in je gegevensverzameling. Zo kun je statistieken in GA4 verzamelen en ondertussen nog gebruik maken van de data in de vertrouwde UA property.

GA4
Google Analytics 4

Wat zijn de grootste verschillen met Universal Analytics?

Naast dat het er heel anders uitziet, zijn er nog wat grote verschillen tussen Universal Analytics en Google Analytics 4:

  • Universal Analytics richt zich vooral op losse sessies en paginaweergaven. GA4 daarentegen is volledig gebaseerd op gebeurtenissen. Gebeurtenissen, zoals scrolls of transacties, kun je daarom in het nieuwe programma een stuk eenvoudiger instellen.
  • Daarbij wordt gebruik gemaakt van datastreams. Verschillende datastreams kunnen gekoppeld worden, zodat je bijvoorbeeld website en app data kunt combineren. Hiermee krijg je beter inzicht in de behoeften en het gedrag van jouw doelgroep.
  • GA4 is gebaseerd op machine learning en big data. Met de nieuwe Analytics kun je voorspellingen doen op basis van deze data, bijvoorbeeld om relevantere doelgroepen te achterhalen.
  • Ook biedt GA4 vernieuwing op het gebied van privacy. In de toekomst zal het mogelijk worden om anonieme data te verzamelen zonder het gebruik van cookies.

Het voordeel van Google Analytics 4 is dat je je data op een overzichtelijke manier in verschillende rapporten kunt zetten. Zie het als jouw Data Studio binnen Analytics. Als je al jaren gebruik maakt van UA, zal het in het begin even wennen zijn om over te stappen naar GA4. Zodra je wegwijs bent, zul je zien dat de mogelijkheden voor het weergeven van data veel uitgebreider zijn. Je kunt je eigen rapporten met je eigen grafieken maken. Zo heb je altijd de data bij de hand die jij nodig hebt.

Google Analytics 4 aanmaken

Heb je al een Universal Analytics account? Dan kun je binnen dat account eenvoudig upgraden naar de nieuwste variant. Zoals je gewend bent van Analytics, is het gebruik van het programma gratis. De data die je in UA hebt verzameld, kun je niet overzetten naar GA4. Daarom is het zaak dat je dus zo snel mogelijk een GA4-property aanmaakt om de data te verzamelen. We delen alvast een aantal tips voor het instellen van je nieuwe property:

  • Maak gebruik van verbeterde meting. Dit geeft je wat meer inzicht over het engagement op jouw website.
  • Vergeet niet het eigen verkeer op je website uit te sluiten. Je moet hiervoor twee stappen uitvoeren: aangeven dat je intern verkeer uit wilt sluiten & het intern verkeer definiëren.
  • Meet je in UA doelen via Google Tag Manager? Dan zul je ook je doelen opnieuw in moeten stellen. De stappen hiervoor wijzen zich vanzelf.
  • Maak gelijk koppelingen met Google Ads & Google Search Console. Op deze manier kun je al je data op één plaats verzamelen.

Wil je een volledig stappenplan? Bekijk dan de uitgebreide handleiding voor het instellen van Google Analytics 4.

Jouw online marketing experts

Bij al onze klanten richten wij vanzelfsprekend Google Analytics 4 op de juiste manier in. Ben jij op zoek naar een online marketing partij die altijd op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen en trends? Neem dan gerust contact met ons op voor de mogelijkheden. Je kunt ons aanspreken via de chat of mailen naar donna@erocket.nl.