Wat is Google Analytics 4? Uitleg, nieuwe updates & must haves

Google Analytics 4
Highlights
    • Google Analytics 4, ook wel GA4, is de nieuwste versie van het bekende statistiekenprogramma.
    • Google Analytics 3 stopt met meten, dus je moet overstappen naar GA4.
    • GA4 werkt op basis van gebeurtenissen, machine learning en big data in plaats van losse sessies.
    • Met de nieuwe Analytics kun je voorspellingen doen op basis van deze data, bijvoorbeeld om relevantere doelgroepen te achterhalen.
    • Er zijn een paar instellingen die je niet mag vergeten om aan te passen. Wij hebben ze op een rij gezet.
    • Binnen GA4 kun je veel meer inzicht verkrijgen door het aanmaken van aangepaste rapporten en dashboards.

 

Google Analytics 4 wordt ook wel GA4 genoemd. Het is de nieuwste versie van het bekende statistiekenprogramma. Heb jij er al mee gewerkt? Als je er nog niet mee gewerkt hebt, lees dan vooral verder. We adviseren zeker om GA4 op je website te (laten) instellen!

In 2020 werd door Google een mededeling gedaan, die ongetwijfeld bij veel online marketeers met enige paniek werd ontvangen: Google Analytics 4 zou de vervanger worden van Universal Analytics (UA). De bètaversie van GA4 kon je al sinds juli 2019 testen, in 2020 werd de update officieel uitgerold. Wanneer UA uit gefaseerd zou worden, was lange tijd onduidelijk en dus werden hier en daar al wel GA4 property’s aangemaakt, maar bleef Universal Analytics voor veel marketeers het uitgangspunt. Totdat Google in maart 2022 met het nieuws kwam dat Universal Analytics definitief wordt beëindigd per 1 juli 2023. Vanaf dat moment zal er in UA geen data meer verzameld worden en kun je alleen nog gebruik maken van Google Analytics 4.

Reden voor paniek? Nee, hoor! Maar als je nog geen GA4 ingesteld hebt voor jouw website, is dit het moment om actie te ondernemen. Je kan namelijk niet met terugwerkende kracht data verzamelen. Dat betekent dus als je niet nu al overgaat, je opnieuw vanaf het 0 punt zal moeten beginnen. In dit blogartikel maken we je wegwijs in Google Analytics 4. We beginnen met wat informatie over deze nieuwe versie en wat de belangrijkste verschillen zijn met UA. We eindigen het artikel met wat tips & tricks voor het instellen van jouw GA4 property. Ready for take off? ?

Wat is Google Analytics 4?

wat is google analytics 4
Google Analytics 4

Google Analytics 4 is de nieuwste versie van de analysetool en is de opvolger van Universal Analytics. Je gebruikt deze tool om statistieken van je websitebezoekers te verzamelen: hoe vaak is je website bezocht, hoe lang bleef een bezoeker gemiddeld, uit welke leeftijdscategorie komen de meeste bezoekers en nog veel meer. Wanneer je GA4 opent, kun je even schrikken. Het ziet er namelijk totaal anders uit dan je gewend bent uit UA.

Het gegevensmodel van GA4 is het belangrijkste verschil met UA. Dit bepaalt hoe je statistieken gemeten worden. In UA werd vooral gekeken naar het aantal sessies en bezoekers. In Google Analytics 4 worden gegevens verzameld op basis van een event-driven datamodel. Dit houdt in dat er meer gefocust wordt op gebeurtenissen, analyse en verschillende stappen in de customer journey.

Het afwijkende gegevensmodel betekent helaas dat je je data niet mee kunt nemen uit UA en opnieuw moet beginnen met het verzamelen ervan. Tot 1 juli 2023 kun je beide versies naast elkaar laten draaien, zodat er enige overlap is in je gegevensverzameling. Zo kun je statistieken in GA4 verzamelen en ondertussen nog gebruik maken van de data in de vertrouwde UA property.

Google Analytics 4
Google Analytics 4

Wat zijn de grootste verschillen tussen Google Analytics 4 en Universal Analytics?

Naast dat het er heel anders uitziet, zijn er nog wat grote verschillen tussen Universal Analytics en Google Analytics 4:

  • Universal Analytics richt zich vooral op losse sessies en paginaweergaven. GA4 daarentegen is volledig gebaseerd op gebeurtenissen. Gebeurtenissen, zoals scrolls of transacties, kun je daarom in het nieuwe programma een stuk eenvoudiger instellen.
  • Daarbij wordt gebruik gemaakt van datastreams. Verschillende datastreams kunnen gekoppeld worden, zodat je bijvoorbeeld website en app data kunt combineren. Hiermee krijg je beter inzicht in de behoeften en het gedrag van jouw doelgroep.
  • GA4 is gebaseerd op machine learning en big data. Met de nieuwe Analytics kun je voorspellingen doen op basis van deze data, bijvoorbeeld om relevantere doelgroepen te achterhalen.
  • Ook biedt GA4 vernieuwing op het gebied van privacy. In de toekomst zal het mogelijk worden om anonieme data te verzamelen zonder het gebruik van cookies.

Het voordeel van Google Analytics 4 is dat je je data op een overzichtelijke manier in verschillende rapporten kunt zetten. Zie het als jouw Looker Studio binnen Analytics. Als je al jaren gebruik maakt van UA, zal het in het begin even wennen zijn om over te stappen naar GA4. Zodra je wegwijs bent, zul je zien dat de mogelijkheden voor het weergeven van data veel uitgebreider zijn. Je kunt je eigen rapporten met je eigen grafieken maken. Zo heb je altijd de data bij de hand die jij nodig hebt.

Welke instellingen moet ik aanpassen in GA4?

Heb je al een Universal Analytics account? Dan kun je binnen dat account eenvoudig upgraden naar de nieuwste variant. Zoals je gewend bent van Analytics, is het gebruik van het programma gratis. De data die je in UA hebt verzameld, kun je niet overzetten naar GA4. Daarom is het zaak dat je dus zo snel mogelijk een GA4-property aanmaakt om de data te verzamelen. We delen alvast een aantal tips voor het instellen van je nieuwe property:

  1. Maak gebruik van verbeterde meting. Dit geeft je wat meer inzicht over het engagement op jouw website.
  2. Vergeet niet het eigen verkeer op je website uit te sluiten. Je moet hiervoor twee stappen uitvoeren: aangeven dat je intern verkeer uit wilt sluiten & het intern verkeer definiëren.
  3. Meet je in UA doelen via Google Tag Manager? Dan zul je ook je doelen opnieuw in moeten stellen. De stappen hiervoor wijzen zich vanzelf in het artikel conversies meten in Google Analytics 4.
  4. Maak gelijk koppelingen met Google Ads & Google Search Console. Op deze manier kun je al je data op één plaats verzamelen. Bovendien geeft het je de optie om aangepaste rapporten te maken.
  5. Zorg ervoor dat de bewaring van gebeurtenisgegevens op 14 maanden staat in plaats van 2 maanden. Zo krijg je een beter beeld van wie nieuwe en wie terugkerende website gebruikers zijn.
  6. Maak op tijd doelgroepen aan in GA4. Zo heb je 1 juli 2023 direct gevulde doelgroepen en kan je deze direct gebruiken in bijvoorbeeld Google Ads.

 

Meer inzicht op maat met GA4

Wat heel fijn is aan GA4 is het feit dat je de gehele interface kunt aanpassen. Zo kan je specifieke rapporten verwijderen of zelfs aanpassen zoals jij het wilt. Op deze manier heb jij écht inzicht in hetgeen dat je wilt zien. Binnen eRocket zijn we ook fan van visualisatie. Welke rapporten kan ik dan aanmaken? Goede vraag, we noteren enkele opties voor je:

  • Rapporten per land. Super handig als je internationaal opereert en hiervoor inzicht wel hebben per land.
  • Rapporten per kanaal. Zo kun je diepgaandere analyses maken welk kanaal écht bijdraagt aan een toename in verkeer of conversies.
  • Rapporten per social media platform. 
  • Rapporten per zoekopdracht.
  • Rapporten waarin de funnel van aankoop helder is gevisualiseerd.

 

Om je enige beeld te geven, delen we hieronder enkele screenshots die hierbij horen.

GA4 aangepaste rapporten per land GA4 aangepaste rapporten per kanaalGA4 aangepaste rapport per kanaal: enkel organisch verkeer

Wil jij inzicht met GA4?

Bij al onze klanten richten wij vanzelfsprekend Google Analytics 4 op de juiste manier in. Sterker nog, wij voegen alle handige features en instellingen direct toe. Dat doen we voor meer inzicht. Ben jij op zoek naar een online marketing partij die altijd op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen en trends? En wil jij altijd inzicht hebben in data die voor jou belangrijk is? Neem dan gerust contact met ons op voor de mogelijkheden. Wij helpen je graag verder.

Meer uit online marketing halen?

Wij presenteren graag de kansen die wij zien.

Meer inspirerende blogs

Instagram Statistieken
Deze statistieken op Instagram zijn interessant voor iedere ondernemer
Pirate Funnel Canvas Growth Hacking
Conversies meten in Google Analytics 4
Multi Funnel Marketing en SEO
Multi Funnel Marketing combineren met SEO

Belangrijke pagina's

Kunnen jullie met onze webbouwer samenwerken?
Werken jullie samen met interne online marketeers?
Online marketing strategie
Data analyse
Multi Funnel Marketing
575% meer e-commerce omzet voor Exxcellent met social media

Exxcellent is een perfect voorbeeld van hoe wij graag samenwerken met onze klanten. Goede communicatie, vertrouwen en een groeistrategie op maat. Met social media campagnes realiseren we 15.741% meer omzet.