Google Analytics 4: wat is het?

Heb je het al gehoord? Er is een nieuwe versie van Google Analytics gelanceerd, namelijk GA4! De bètaversie kon je al sinds juli 2019 testen, maar nu is de update officieel uitgerold. De nieuwe versie moet opnieuw gekoppeld worden aan je website. Wanneer dit gedaan is, kun je even schrikken. Het ziet er namelijk totaal anders uit dan je gewend bent.

Gelukkig hebben we ruim de tijd om ons te verdiepen in GA4, voordat Universal Analytics verdwijnt. We zijn alvast gestart om Google Analytics 4 in te stellen voor onze klanten en verdiepen ons in de vele mogelijkheden van de nieuwe variant. In dit artikel leg ik kort uit wat GA4 inhoudt.

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics 4

Google Analytics 4 is de nieuwste versie van de analysetool en is de opvolger van Universal Analytics (UA). Het gegevensmodel is compleet anders dan de vorige variant. In Google Analytics 4 worden gegevens verzameld op basis van een event-driven datamodel. Dit houdt in dat er meer gericht wordt op gebeurtenissen, analyse en verschillende stappen in de customer journey.

Dit betekent helaas dat je data niet kunt meenemen en opnieuw moet beginnen met het verzamelen ervan. Gelukkig kun je beide versies op dit moment naast elkaar laten draaien, zodat er enige overlap is in je gegevensverzameling.

Google Analytics 4
Google Analytics 4

Wat zijn de grootste verschillen met Universal Analytics?

Naast dat het er heel anders uitziet, zijn er nog wat grote verschillen tussen Universal Analytics en Google Analytics 4:

  • Universal Analytics richt zich vooral op losse sessies en paginaweergaven. GA4 daarentegen is volledig gebaseerd op gebeurtenissen. Gebeurtenissen, zoals scrolls, telefoon of e-mail clicks moest je voorheen instellen in de website code of via Google Tag Manager. In GA4 kun je dit eenvoudig binnen Analytics zelf doen.
  • Daarbij wordt gebruik gemaakt van datastreams. Verschillende datastreams kunnen gekoppeld worden, zodat je bijvoorbeeld website en app data kunt combineren. Hiermee krijg je beter inzicht in de behoeften en het gedrag van jouw doelgroep. De verzamelde data wordt toegekend aan specifieke bezoekers door het gebruik van unieke user ID's.
  • GA4 is gebaseerd op machine learning en big data. Met de nieuwe Analytics kun je voorspellingen gaan doen op basis van deze data, bijvoorbeeld om relevantere doelgroepen te achterhalen.
  • Ook biedt GA4 vernieuwing op het gebied van privacy. In de toekomst zal het mogelijk worden om anonieme data te verzamelen zonder het gebruik van cookies.

Google Analytics 4 aanmaken

Heb je al een Universal Analytics account? Dan kun je binnen dat account eenvoudig upgraden naar de nieuwste variant. Zoals je gewend bent van Analytics, is het gebruik van het programma gratis. Wij zijn druk bezig om Google Analytics 4 in te richten voor al onze klanten. We willen namelijk zoveel mogelijk data verzamelen in de nieuwe property. Ben jij op zoek naar een online marketing partij die altijd op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen en trends? Neem dan gerust contact met ons op voor de mogelijkheden. Je kunt ons aanspreken via de chat of mailen naar info@erocket.nl.

eRocket
Zinkstraat 1
4823 AD Breda
076 782 05 60
info@erocket.nl

Wil je weten wat Multi Funnel Marketing voor jouw bedrijf kan opleveren? Neem contact met ons op!

eRocket heeft 28 beoordelingen van klanten en heeft een beoordeling van 4,8 uit 5.