Heb jij al weleens een afbeelding gespot bij een tekstadvertentie in Google? Eindelijk is het mogelijk om afbeeldingen bij zoekcampagnes in Google Ads toe te voegen! Opmerkelijk is dat Microsoft Ads (Bing Ads) deze functie al eerder dan Google beschikbaar had gemaakt. Inmiddels is Google ook bezig met de uitrol van de beeldextensies in Nederland als bèta-functie. Ideaal om je campagnes verder te verrijken dus.
Wat zijn extensies?
Eerder schreven we al dat je met advertentie extensies het verschil kunt maken ten opzichte van je concurrenten. Google biedt in vier categorieën extensies aan waarmee je onder andere jouw locatie, telefoonnummer, USP’s en prijzen kunt toevoegen. Je kunt het zien als uitbreidingen op de koppen en beschrijvingen uit je advertentietekst.
- Locatiegerichte extensies
- Locatie-extensies
- Locatie-extensies voor partners
- Contactgerichte extensies
- Oproepextensies
- Berichtextensies
- Conversiegerichte extensies
- Sitelink-extensies
- Highlight-extensies
- Extensies voor website-informatie
- Prijsextensies
- Appgerichte extensies
- App-extensies
Wat zijn beeldextensies?
Met een beeldextensie voeg je geen locatie of USP toe, maar zoals de naam al zegt: een afbeelding. Met die afbeelding kun je de tekstuele boodschap van je advertenties krachtiger maken. Een afbeelding valt goed op en zorgt ervoor dat de CTR (click-through-rate) stijgt. Volgens analyse van Google zelfs tussen 10% en 15%.

Hoe voeg je beeldextensies toe?
Ga naar de betreffende campagne of advertentiegroep en klik op Extensies. Voeg een aantal beelden toe, het liefste minimaal 3. Je kunt maximaal 20 afbeeldingen toevoegen. Gebruik zowel vierkante als liggende afbeeldingen. Op dit moment worden vooral de vierkante afbeeldingen vertoond, dus geef hier prioriteit aan.
Dynamische afbeeldingen
Beeldextensies voeg je handmatig toe, maar er is ook een mogelijkheid om dit automatisch te laten verzorgen. Daarvoor is de dynamische afbeeldingextensie in het leven geroepen. Dit is een extensie die de content op jouw website gebruikt om tekstadvertenties dynamisch aan te vullen met een relevante afbeelding. Kan handig zijn, maar mijn advies is: let ermee op. De kwaliteit is niet altijd goed en vaak wordt er een afbeelding gekozen die net niet goed bij een advertentie past.
Wat kosten deze extensies?
Allemaal leuk, maar wat kost dat? Er worden geen extra kosten in rekening gebracht bij het toevoegen van beeldextensies. Je betaalt nog steeds op basis van CPC, dus per klik. Goed nieuws dus!
Aan de slag met de beeldextensie
Wil je zelf aan de slag met de beeldextensie in Google Ads? Dat kan nu! Als je onze hulp wilt inschakelen, dan weet je ons ook te vinden. Stuur me een berichtje op arianne@erocket.nl of spreek ons aan op de chat.