10 factoren waarom Google advertenties niet zichtbaar zijn

Een vraag die wij regelmatig krijgen van klanten: “ik zie mijn Google advertenties niet”. Of een advertentie vertoond wordt, hangt af van diverse factoren. Benieuwd welke factoren? Ik vertel er alles over in dit blogartikel.

Factoren voor het vertonen van Google advertenties

Er zijn dus verschillende factoren die bepalen of een advertentie wel of niet vertoond wordt. Zelfs wanneer je wel op de juiste zoekterm zoekt. Maar welke factoren zijn dat dan?

1. Locatie

In een Google Ads campagne kun je met geografische targeting aangeven in welke gebieden mensen zich moeten bevinden die de advertenties mogen zien. Heb je bijvoorbeeld een campagne voor een fietsenwinkel in Breda, dan richt je je op mensen in deze regio. Bevind je je niet in deze plaats, dan zullen je de advertenties niet te zien krijgen, ook al zoek je op de juiste zoekterm.

2. Advertentieplanning

Maak je gebruik van een specifieke advertentieplanning om advertenties op specifieke dagen of tijdstippen te vertonen? Dan zul je de advertentie op de andere momenten niet te zien krijgen.

3. Historisch zoekgedrag

Heb je advertenties ingesteld op een bepaalde zoekterm en al regelmatig gecontroleerd of je zichtbaar bent? Wanneer je meerdere keren op Google naar je bedrijf zoekt, maar vervolgens niet op de advertentie klikt, Concludeert het algoritme dat je geen interesse hebt. Het gevolg? De advertenties worden niet meer aan jou getoond.

4. Zoekwoorden

Indien je adverteert op zoektermen met weinig zoekvolume, kan het zo zijn dat Google hierop geen advertenties activeert. Het blijft namelijk een commerciële tool die liever heeft dat jij op zoektermen met veel zoekvolume zoekt. Gebruik de zoekwoordplanner van Google om te kijken of je adverteert op de juiste zoektermen.

5. Lage kwaliteitsscore

Zijn bovenstaande factoren niet aan de orde? Bekijk dan eens de kwaliteitsscore van jouw zoekwoorden. De kwaliteitsscore is een berekening van 3 factoren:

  • Verwachte CTR (Click-Through-Rate)
  • Ervaring op bestemmingspagina
  • Advertentierelevantie

Bovenstaande factoren geven aan hoe de advertentiekwaliteit zich verhoudt tot andere advertenties. Een hoge score betekent dat je landingspagina relevant en nuttig is voor iemand die het zoekwoord van die betreffende pagina gebruikt. Wanneer de kwaliteitsscore te laag is, heeft dit invloed op de rangschikking in de Google Ads veiling. Dit kan ervoor zorgen dat de advertentie niet vertoond wordt. De kwaliteitsscore wordt bepaald op basis van:

ik zie mijn advertenties niet - kwaliteitsscore

6. Problemen met Google Ads account

Het is natuurlijk ook mogelijk dat jouw advertenties echt niet zichtbaar zijn vanwege problemen in het account. Daarom is het goed om te controleren of de campagnes goed ingericht staan en of er geen betalingsproblemen zijn. Onderstaande punten kun je eenvoudig controleren.

7. Facturering

Is er onlangs een betaling in het Google Ads account mislukt? Bij factureringsfouten is het mogelijk dat de advertenties niet meer worden weergegeven. Ga hiervoor in Google Ads naar [instellingen en facturering] en controleer of betalingen goed zijn doorgekomen en of er een geldige betaalmethode ingesteld staat.

8. Budget

In Google Ads geef je aan welk budget iedere campagne gemiddeld per dag mag verbruiken. Worden jouw campagnes beperkt door budget, dan kan het zo zijn dat advertenties niet meer zichtbaar zijn. Bekijk hoeveel kosten jouw campagnes afgelopen periode gemaakt hebben en hoeveel je hebt ingesteld als budget. Er komt niet altijd een melding bij te staan dat jouw budget ontoereikend is, dus kijk goed zelf naar de kosten.

9. Biedingen

Is je budget toereikend, maar krijg je alsnog geen vertoningen? En maak je gebruik van handmatige biedingen? Bekijk dan eens je biedingen per zoekwoord. Wanneer jouw bieding te laag is, kan deze niet meedoen aan de veiling en zal deze niet vertoond worden.

Bekijk ook het rapport met veilinginzichten om te kijken naar je vertoningspercentage ten opzichte van concurrenten.

10. Status van de advertentie

Controleer of je advertentie de status ‘goedgekeurd’ heeft gekregen. Wanneer dit niet het geval is worden je advertenties ook niet weergegeven. Je krijgt hier vaak een melding over van Google via de mail. Ook kun je het zien wanneer je de advertenties bekijkt in je Google Ads account. Je ziet het dan in de kolom ‘status’. Het kan voorkomen dat je advertentie niet wordt getoond door schending van het beleid. Je kunt hierbij denken aan:

  • het promoten van verboden zoektermen,
  • het gebruik van handelsmerken waarvoor je geen toestemming hebt,
  • verkeerd interpunctiegebruik of
  • een niet-werkende bestemmingspagina.

Pas je advertentie aan en controleer op een later moment of deze nu wel goedgekeurd is. Let er dus altijd op dat jouw advertenties voldoen aan het beleid van Google.

Hoe staan jouw Google advertenties campagnes ingericht?

Al met al zijn er veel factoren die bepalen of je advertenties wel of niet vertoond worden en aan wie. Hoe staan jouw Ads campagnes ingericht? Heb je vragen over bovenstaand artikel of wil je één van onze specialisten naar jouw account laten kijken? Neem contact op via donna@erocket.nl.

eRocket
Zinkstraat 1
4823 AD Breda
076 782 05 60
info@erocket.nl

Wil je weten wat Multi Funnel Marketing voor jouw bedrijf kan opleveren? Neem contact met ons op!

eRocket heeft 33 beoordelingen van klanten en heeft een beoordeling van 4,8 uit 5.