4 essentials om je Google Shopping campagne te optimaliseren

google shopping optimaliseren
  • Experimenteer binnen Google Shopping
  • Zorg voor een goede productfeed en voeg uitsluitingswoorden toe
  • Gebruik Merchant Center voor een benchmark op het gebied van prijs
  • Onderscheid jezelf van concurrenten op het gebied van content en voorwaarden

 

Jouw Google Shopping campagnes tot ongekende hoogtes laten stijgen? In dit artikel leggen wij je uit hoe jij je Google Shopping campagnes verder kan optimaliseren. Met deze boost aan je campagnes ben jij je concurrentie weer een stapje voor.

Of je nu een doorgewinterde adverteerder bent of net begint met Google Shopping, deze tips zullen je helpen om meer zichtbaarheid te krijgen, je CTR te verhogen en je conversies te boosten. Bereid je voor om je concurrentie te verslaan en de volledige potentie van Google Shopping te benutten.

1. Optimaliseer je Google Shopping feed

De basis van je Shopping campagnes begint in het Merchant Center. In het Merchant Center upload je jouw feed die vervolgens alle producten waar je mee wilt adverteren en bijbehorende informatie exporteert naar Google Ads. Tegenwoordig gebruiken veel marketeers feedmanagement tools zoals Channable of DataFeedWatch.

Je kan bij Google Shopping campagnes niet werken met zoekwoorden, dit doet Google automatisch voor jou. Google matcht zoekopdrachten van potentiële klanten direct met de informatie die jij heb ingevoerd in je feed. De kwaliteit van een feed is de basis voor een succesvolle campagne. Zorg dus dat je de feed regelmatig controleert en optimaliseert waar nodig.

Wanneer de feed niet goed of onvolledig is zullen advertenties minder goed presteren. Google heeft namelijk strenge regels voor een Google Shopping feed, waarin een aantal verplichte product specificaties staan vermeld en een aantal optionele specificaties. Wanneer je Google Shopping campagnes wilt optimaliseren begin je dus altijd met het invullen van de verplichte velden en voeg je zoveel mogelijk optionele informatie toe. Zo kan Google jouw producten beter koppelen aan de zoekvraag. Begin met het maken van een goede Shopping feed en voeg minimaal onderstaande onderdelen toe:

  • Goede titels en beschrijvingen
  • Product categorieën van Google
  • Geef zo veel mogelijk productinformatie
  • Unieke productcodes (GTIN, ofwel de EAN’s)
  • Microdata voor prijs en beschikbaarheid
  • Kwalitatieve productfoto’s

 

2. Voeg uitsluitingswoorden toe

In tegenstelling tot Search campagnes is het in Google Shopping campagnes niet mogelijk om zoekwoorden toe te voegen. Dit doe je in principe al in je feed bij de titel of beschrijving. Het is wel mogelijk om uitsluitingswoorden toe te voegen aan je campagnes. Zorg ervoor dat je alle irrelevante zoekwoorden uitsluit die niet in conversies of klikken resulteren. Zo voorkom je verspilling van het budget. Op deze manier verlaag je jouw CPC en verhoog je jouw CTR.

3. Gebruik benchmark data in Google Merchant Center

Een groot voordeel van Shopping campagnes is dat je inzicht hebt in benchmark data. Dit geeft meer informatie dan bijvoorbeeld een Search campagne. Deze inzichten laten je zien waar je de meeste winst kan behalen ten opzichte van je concurrenten. Tegenwoordig geeft het Google Merchant Center heel veel inzichten in concurrenten. Gebruikt dit ook! Bij het kopje ”Prijsconcurrentievermogen” kun je benchmark prijsdata zien van jou t.o.v. concurrenten. Prijs is nog steeds (1 van) de belangrijkste factor(en) binnen Google Shopping campagnes, zorg ervoor dat je op dit gebied met de markt meebeweegt.

 

Prijsconcurrentievermogen Merchant Center

 

4. Onderscheid je van de concurrent

Verkoop je generieke producten? Dan is de kans groot dat je concurrenten dezelfde artikelen verkopen. Dit kan voordelen en nadelen opleveren. Gebruik het in je voordeel! 😉 Zorg ervoor dat jouw listing in Shopping er beter uitziet en de klikvoorkeur krijgt. Hoe doe je dit?

  • Experimenteer met andere afbeeldingen, denk bijvoorbeeld aan sfeerbeelden. Maak een notitie in Google Ads zodat je het verschil kan meten.
  • Experimenteer met prijs, heb je ruimte om marge in te leveren? Test dan of dit het gewenst resultaat geeft!
  • Experimenteer met verschillende titels, Producthero CSS heeft hier een handige Optimizet tool voor
  • Verzamel beoordelingen op winkelniveau, op deze manier steekt jouw Shopping resultaat boven concurrenten uit
  • Nog geen gratis verzending? Experimenteer hier dan mee, dit is namelijk zichtbaar in Google Shopping resultaten

google shopping afbeeldingen voor hogere ctr

Let’s go! ✅

Deze tips zullen je helpen om meer zichtbaarheid te krijgen, je klikfrequentie (CTR) te verhogen en je conversies te boosten. Waar wacht je nog op? Pas deze tips toe en ontdek zelf de kracht van Google Shopping. Ga vandaag nog aan de slag en verpletter de concurrentie.

Meer uit Google Shopping halen?

Wij presenteren graag de kansen die wij zien.

Meer inspirerende blogs

google ads
Hoe kies je een biedstrategie in Google Ads?

Belangrijke pagina's

Google Adverteren
E-commerce marketing
Koppelen Merchant Center
Meer uit de huidige bezoekers halen

13% conversie percentage uit Google Ads door de website te verbeteren. Door conversie optimalisaties op de website van Mokken Bedrukken stegen het aantal aanvragen. We kregen al veel bezoekers op die site, dus gingen we op zoek om meer uit deze bezoekers te halen.