7 redenen waarom je op Bing moet adverteren

Bing adverteren
  • Wil je starten met Bing adverteren? Zeker doen!
  • Bing wordt steeds groter in Nederland
  • Er is minder concurrentie en je kunt campagnes van Google Ads eenvoudig importeren
  • In Microsoft Ads kun je specifiek targeten op bijvoorbeeld functies

 

Bing is de zoekmachine van Microsoft. Na Google is Bing de grootste zoekmachine in Nederland. De startpagina van Bing bevat iedere dag een andere foto en je krijgt op deze pagina in een oogopslag de meest actuele nieuwsberichten in beeld. In Nederland wordt Bing door zo’n 3,5% van de gebruikers als zoekmachine ingezet. In februari 2023 voegde Microsoft ChatGPT-functionaliteiten toe aan de zoekmachine. Er gingen geruchten in de rondte dat Microsoft hiermee de aanval in had gezet op Google als zoekmachine. Na een jaar blijkt dat Google nog steeds 91% procent van de markt in handen heeft.

Adverteren op Bing

Bing heeft een eigen advertentieplatform: Microsoft Ads (voorheen beter bekend als Bing Ads). Veel bedrijven kiezen ervoor om niet te adverteren op Bing vanwege het lage aantal zoekopdrachten ten opzichte van Google. Toch zijn er voldoende redenen te bedenken om wel gebruik te maken van Microsoft Ads. De 7 belangrijkste voordelen behandelen we in dit artikel.

1. Er is minder concurrentie

Veel bedrijven nemen niet de moeite om te adverteren op Bing. Hierdoor ontstaan er kansen om beter op te vallen en voor lagere kosten per klik in beeld te komen bij jouw doelgroep. In Google Ads is het vaak niet interessant om op generieke zoektermen te adverteren vanwege de hoge concurrentie. In Bing wordt er op veel algemene termen maar door enkele adverteerders geadverteerd. Dit is een kans om met een lager budget toch goed vindbaar te worden.

2. Een extra advertentienetwerk

Veel bedrijven adverteren al op Google Ads, maar nog niet op Bing. Het is met Microsoft Ads mogelijk om je online afzetgebied te vergroten door Bing als extra kanaal toe te voegen aan je marketingstrategie. Vooral op kantoren en door een wat oudere doelgroep wordt er nog veel gebruikgemaakt van Bing als zoekmachine en liggen hier zeker kansen. Nu ChatGPT is toegevoegd aan de Bing zoekmachine, zit er ook een jongere doelgroep op Bing. Heb je een B2B doelgroep of vallen jouw droomklanten in het oudere segment? Overweeg dan zeker eens om te adverteren via Bing.

3. Exporteren en importeren

Een extra marketingkanaal: dat zal waarschijnlijk veel extra tijd kosten? Niets is minder waar. Bij Microsoft weten ze heel goed dat veel bedrijven al gebruik maken van Google Ads. Om die reden hebben ze het onwijs eenvoudig gemaakt om Google Ads campagnes naar Bing te importeren. Bing Ads lijkt ontzettend op Google Ads en dat is niet geheel toevallig. Importeren vanuit Google Ads gaat heel eenvoudig en is zeker niet tijdrovend!

4. Standaard op veel apparaten

Zoals al gezegd, wordt vooral in zakelijke omgeving veel gebruikgemaakt van Bing als zoekmachine. Bing is voortgekomen vanuit Microsoft en daarom automatisch als zoekmachine geïntegreerd op bijvoorbeeld Windows en Xbox. Hierdoor worden veel zoekopdrachten op nieuwe computers, laptops en Windows telefoons via Bing uitgevoerd.

5. Een groot bereik buiten Nederland

In Nederland is de invloed van Bing, ondanks de invoering van ChatGPT, nog beperkt, maar bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk komt ruim 6% van de zoekopdrachten vanuit Bing. Ook in Duitsland zijn er ruim 11 miljoen unieke gebruikers. Verkoop je jouw producten of diensten ook buiten Nederland? Dan kan adverteren op Bing zeker interessant voor je zijn.

6. Targetingopties

Een groot voordeel ten opzichte van Google Ads: je kunt doelgroepen maken rondom functies, branches en leeftijden. Microsoft beheert naast Bing ook LinkedIn, waardoor het dus mogelijk is om ook de functies van de bezoeker te achterhalen. Dit kan bijvoorbeeld interessant zijn bij advertenties rondom vacatures, maar het is ook interessant om mee te experimenteren in bijvoorbeeld je Performance Max-doelgroepsignaal. Een Performance Max-campagne is nog niet in ieder account mogelijk. In de accounts met een Performance Max-campagne zien we al wel veelbelovende resultaten.

7. Voorbereiding op de toekomst(?)

Hoewel de groei van het aantal (be)zoekers op Bing tegen lijkt te vallen, is het zeker niet uitgesloten dat Bing een groter aandeel in de markt gaat krijgen. We zien continu veranderingen en toevoegingen in Microsoft Ads, dus Microsoft zit zeker niet stil. ChatGPT heeft zo’n 180 miljoen gebruikers. Als Bing bijvoorbeeld besluit om ChatGPT verder te integreren met Bing, kan het aandeel Bing-gebruikers snel groeien. In dat geval is het fijn als je al campagnes (en dus data) hebt opgebouwd.

Aan de slag met Bing adverteren

Het is geen slecht idee om te overwegen om Microsoft Ads toe te voegen aan je online marketing strategie. Zoals gezegd kun je jouw Google Ads campagnes gemakkelijk overzetten naar Bing Ads. Kom je er niet uit? We helpen je graag! Neem contact met ons op.

Meer uit zoekmachine adverteren halen?

Wij laten je graag zien welke resultaten wij met SEA bij onze klanten hebben behaald.

Meer inspirerende blogs

Microsoft Clarity met Copilot
Ontdek de kracht van Microsoft Clarity met de nieuwe functie Copilot
Google of Bing, wat is het verschil?
Google vs. Bing; Wat is het verschil?
ChatGPT
ChatGPT: de chat van de toekomst?

Belangrijke pagina's

Wat is jullie track record?
Zoekmachine marketing
Google Adverteren
36% meer opbrengst voor Mokken Bedrukken

Door inzet van Multi Funnel Marketing geven wij een boost aan de resultaten voor Mokken Bedrukken. We sluiten het jaar af met 50% meer organisch websiteverkeer, 31% meer betaald verkeer en 33% meer direct verkeer.