Controleer je website op deze punten

Er zijn veel zaken waar ondernemers geen tijd voor nemen, die er toch voor kunnen zorgen dat je meer omzet kan krijgen. Een van de zaken die je als ondernemer kan doen is het controleren van je website.

Door naar je eigen website te kijken, zorg je ervoor dat je website beter aansluit bij de vragen vanuit potentiële klanten. Je kan dit zelf doen of een van je collega’s kan dit oppakken. Wij helpen ondernemers graag met hun online marketing dus aan de hand van deze checklist kan je jouw eigen website controleren en optimaliseren.

Controleer je website op deze punten

Homepagina

Je homepagina is de samenvatting van je website. Op je homepagina wil je samenvatten wie je bent en wat je doet. Vaak zien we dat homepagina’s soms onduidelijk zijn, met teveel of juist te weinig informatie waardoor potentiële klanten kunnen afhaken.

  • Lees de homepagina eens volledig door: lopen de zinnen goed, spreekt dit jouw klanten aan, benoem je wat je voor jouw klant kan betekenen?
  • Krijgt een bezoeker meteen een duidelijk beeld van jouw bedrijf?
  • Kan de bezoeker meteen contact met je opnemen via een of meerdere buttons of kan de bezoeker je direct bellen?
  • Hoe zijn de meta-titel en omschrijving? Kunnen deze geoptimaliseerd worden zodat meer bezoekers vanuit Google doorklikken naar jouw website? Dit zijn SEO optimalisaties die we in ons blogartikel over SEO tips bij punt 7 uitgebreid hebben beschreven.

Product / diensten pagina controleren

Een pagina welke je producten of diensten beschrijft is belangrijk op een goede website. Producten zijn concreet en over de verschillende eigenschappen valt vaak genoeg te vertellen. Diensten zijn ingewikkelder uit te leggen dus een pagina kan al snel te veel of juist te weinig informatie bevatten. Aan de hand van onderstaande punten kun je nagaan of jouw product/diensten pagina’s verbeterd kunnen worden.

  • Is de productbeschrijving op een productpagina nog te verbeteren? Kun je deze iets uitbreiden met meer informatie of eigenschappen van het product?
  • Denk goed na over wat de klant leest. Probeer niet teveel in detail te treden want dit kan ervoor zorgen dat de websitebezoeker meteen afhaakt.
  • Wordt er Jip en Janneke tekst benoemd of spreek je teveel in je eigen vakjargon?
  • Is het mogelijk om vanuit deze pagina’s verder te gaan naar de contactpagina of wil je bijvoorbeeld eerst referenties laten zien?

Website check

Referenties op je website

Een referentie pagina is een pagina met reviews, klantverhalen of aanbevelingen van klanten waar je al eerder zaken mee gedaan hebt. Met een opsomming van reviews wil je bij de websitebezoeker vertrouwen wekken. Ga de volgende punten na om jouw eigen referentie pagina te optimaliseren.

  • Staan er op deze pagina de beste referenties? Zijn de reviews positief en uitgebreid?
  • Heeft de tevreden klant alles benoemd wat mogelijk was? Probeer altijd de meest positieve en goed gevulde review te kiezen om te laten zien aan potentiële klanten. Zo krijgen zij een veel beter beeld van wat jij hebt gedaan voor je huidige klant.
  • Is het duidelijk waar je je huidige klant precies mee hebt geholpen? En nog belangrijker, zijn zij hier tevreden mee?
  • Is het mogelijk om vanaf deze pagina verder te navigeren naar de contactpagina? Zo kunnen potentiële klanten meteen contact met je opnemen.

Over ons pagina

Je  over ons pagina is een belangrijke pagina voor je websitebezoekers. Dit is de pagina waar je iets over je bedrijf vertelt. Wat jullie aanbieden, wie er werken en wat jullie missie en visie is.

  • Wie bezoekt je over ons pagina eigenlijk? Mensen komen op je website en zien wat je te bieden hebt. Toch willen ze ook graag een beeld bij wie jullie zijn als bedrijf.
  • Ga na wat potentiële klanten graag zouden willen weten over jouw bedrijf. Staat dat al op deze pagina?
  • Vertel kort en krachtig waarom iemand voor jou en jouw bedrijf zou moeten kiezen.

Website controleren

Team pagina

Samen met de over ons pagina is de team pagina een van de belangrijkere pagina’s. En ook de populairste pagina op veel websites. Bezoekers verwachten dus zo’n pagina te vinden. Elke websitebezoeker is benieuwd naar de gezichten achter een bedrijf. Des te belangrijker is het om op deze pagina direct de juiste snaar te raken. Met de juiste foto’s, maar vooral ook met treffende persoonlijke teksten over alle collega’s.

  • Dit is de pagina waarop die leuke, unieke teamfoto’s geplaatst mogen worden. Eindelijk tijd voor de foto’s van het teamuitje of de meeste recente fotoshoot.
  • Ga na wat jullie uniek maakt. Is jouw collega degene die jullie elke vrijdag voorziet van het eerste biertje tijdens de vrij-mi-bo? Is er iemand verslaafd aan zijn of haar telefoon en daardoor supergoed bereikbaar voor zijn of haar klanten?
  • Blijf altijd oprecht. Als je op deze pagina een oprechte en verrassende blik achter de schermen van je bedrijf geeft, dan is de kans groot dat je bezoekers meteen veel meer sympathie voor je hebben.

Snelheid

Lange laadtijden zijn ontzettend vervelend voor de websitebezoekers, maar ook voor jouw eigen Google ranking. Als het ontzettend lang duurt om je website te laden, dan ga je nooit goed scoren met je SEO geoptimaliseerde pagina’s.

  • Check daarom via Pagespeed Insights wat de snelheid is. Hiervoor heb je wellicht contact met de webbouwer nodig omdat zij dit meestal eenvoudig kunnen verbeteren.
  • Zorg altijd dat je afbeeldingen in het juiste formaat en de juiste grootte op de website plaatst. Grote afbeeldingen zorgen namelijk voor langzame websites.
  • Een tip voor WordPress gebruikers: zorg ervoor dat je alle plug-ins hebt bijgewerkt. Ook dit kan de snelheid van je website beïnvloeden.

Wil je hulp bij het optimaliseren van je website?

Wanneer wij online marketing voor onze klanten doen, dan zetten we altijd Multi Funnel Marketing in. Deze online marketing strategie zorgt ervoor dat we alles optimaliseren om een doelstelling te halen. Wanneer je ook meer rendement uit online marketing willen halen, neem dan contact met ons op of spreek ons aan op de chat.