Highlights
- 6 super handige tips
- Hoger scoren in YouTube en Google
- Gebruik de juiste keywords
YouTube is op Google na de grootste zoekmachine. Speel jij hier met je bedrijf al goed op in? In dit blogartikel geven we je aantal SEO tips voor YouTube waardoor jij organisch hoger gaat scoren met je video’s!
In Nederland zoeken dagelijks al honderdduizend mensen naar video’s op YouTube en we zien dat Google ook steeds meer video’s gaat vertonen in de Google-zoekresultaten. Veel bedrijven laten YouTube nu nog links liggen, waardoor er juist voor jou veel kansen liggen om je te onderscheiden in je niche. Maar hoe zorg je er ervoor dat je video’s bovenaan in de zoekresultaten van Google verschijnen? Door gebruik te maken van de volgende YouTube SEO tips verschijnen jouw video’s in de zoekresultaten.
Tip 1: Zorg voor een focus zoekwoord
Wanneer je serieus aan de slag gaat met YouTube marketing kan een zoekwoordenonderzoek niet ontbreken. Voordat je jouw video content creëert is het belangrijk dat je middels een zoekwoordenonderzoek inventariseert waar jouw doelgroep naar zoekt op YouTube.
Heb je al een aantal video’s online staan of moet je nog beginnen? Zorg er altijd voor dat je een specifiek zoekwoord gebruikt voor iedere video die je op YouTube zet. Niet alleen YouTube, maar alle zoekmachines zoeken naar relevante onderwerpen die aansluiten bij de zoekvraag. De meest relevante resultaten worden vervolgens vertoond.
Heb je al een video online staan? Bedenk dan goed wat het hoofdonderwerp van de video is en zoek naar relevante zoekwoorden. Het is echter eenvoudiger om eerst een zoekwoordenonderzoek te doen en op basis daarvan je video te optimaliseren.
Om goede zoekwoorden te achterhalen voor je YouTube video’s kan je gebruik maken van verschillende tools, bijvoorbeeld: Ahrefs, SEMrush, Keywords Everywhere, of KeywordTool.io. Keywordtool.io is de meest gebruiksvriendelijke tool en bovendien gratis (wel beperkt). Je selecteert op de website de juiste zoekmachine en vult je onderwerp in. De tool geeft vervolgens een lijst met zoekwoorden waar maandelijks op gezocht wordt in YouTube.
Gratis tool KeywordTool.io
Betaalde tool Ahrefs
Tip 2: Optimaliseer je bestandsnaam, titel en beschrijving
Een goede titel voor je YouTube video sluit aan op je thumbnail en inhoud van de website, nodigt jou als zoeker uit om op te klikken en het bevat je belangrijkste zoekwoord (beschreven in tip 1). Zorg dat jouw belangrijkste zoekwoord altijd zo ver mogelijk vooraan in de titel staat. Probeer daarnaast je zoekwoord ook in de eerste twee regels van je beschrijving, deze worden namelijk vertoond in de zoekresultaten.
YouTube verzamelt zoveel mogelijk informatie om te achterhalen waar jouw video over gaat. YouTube wilt op deze manier leren begrijpen aan wie ze jouw video moeten laten zien en achterhalen welke doelgroepen jouw video waarschijnlijk het meest interessant vinden. De titel van je bestandsnaam is hiervoor een belangrijke factor. Help het algoritme van YouTube jouw video op deze manier te begrijpen.
Tip 3: Thumbnails
Naast de titel is de thumbnail de enige factor waarom mensen besluiten op je video te klikken. Een thumbnail kan je zien als de kaft van een boek, dit is vaak de reden waarom je besluit een boek uit de kast te pakken. Het zelfde geldt voor video’s! Maak dus een aantrekkelijke ‘voorkant’ van je video en laat hierin ook duidelijk naar voren komen waar de video over gaat.
Tip 4: Gebruik de juiste Tags
Wanneer je de juiste zoekwoorden in je titel en beschrijving hebt geplaatst en een mooie thumbnail hebt gemaakt is het tijd om de juiste tags toe te voegen aan je video. Tags zijn alleen zichtbaar voor YouTube en niet voor je kijkers. Je kan zo veel tags toevoegen als je wilt. Je hoeft daarnaast niet specifieke zoekwoorden te targetten. De tags zijn vooral bedoeld om YouTube te helpen om jouw video te begrijpen. Voor een video over YouTube SEO tips kunnen dit bijvoorbeeld goede tags zijn:
- YouTube SEO
- SEO tips YouTube
- YouTube
- SEO
- Online marketing
Tip 5: Zorg dat mensen blijven kijken
De kijktijd van video’s op YouTube is misschien wel de belangrijkste factor om goed te ranken. Hoe langer jouw doelgroep kijkt naar je video’s hoe belangrijker en relevanter YouTube jouw video’s vindt en hoe meer je vertoond wordt. Zorg er dus voor dat je video’s vermakelijk zijn voor je doelgroep.
Om je video’s aantrekkelijk te maken kan je bijvoorbeeld gebruik maken van verschillende filmhoeken, animatie en humor. Mensen verliezen snel hun aandacht, daarom is het belangrijk om al snel in je video’s duidelijk te maken waar je video over gaat en waarom mensen moeten blijven kijken!
Tip 6: Maak verschillende playlists aan
Een playlist zorgt ervoor dat je kijkers langer blijven op je YouTube kanaal. Video’s spelen namelijk automatisch achter elkaar af en voor je het weet ben je zo een halfuur verder! Je kan je playlists bijvoorbeeld indelen op onderwerpen, producten of diensten. In onderstaand voorbeeld zie je een voorbeeld van de verschillende playlists van eRocket.
Zet YouTube in voor jouw onderneming
Ben jij er klaar voor om aan de slag te gaan met de YouTube tips voor jouw onderneming en kun je hier ondersteuning bij gebruiken? De online marketing specialisten van eRocket staan klaar om je te helpen met SEO, SEA, social media en e-mail marketing.