6 website optimalisatie tips voor meer succes met jouw website

Als online marketeers zorgen wij er allereerst voor dat onze klanten met behulp van Multi Funnel marketing meer kwalitatieve bezoekers op de website krijgen. Daar houdt het echter niet op. Wanneer potentiële klanten de website bezoeken, willen we natuurlijk dat ze contact opnemen! Dit noemen we ook wel conversies: een conversie is het behalen van een door jou gesteld doel voor een website. Afhankelijk van jouw doel kan een conversie het volgende omvatten:

  • Een ingevuld contactformulier
  • Een klik op het telefoonnummer en dus een telefoontje
  • Het downloaden van een bepaald document
  • Het plaatsen van een bestelling
  • Inschrijving op de nieuwsbrief

Maar hoe zorg je er nou voor dat deze conversies behaald worden? Met conversie optimalisatie! Conversie optimalisatie draait om het inrichten van jouw website op zo’n manier dat websitebezoekers worden aangestuurd om tot een actie over te gaan. Hierbij moet je jezelf in jouw bezoeker verplaatsen: waar is deze persoon naar op zoek en hoe kun je deze daarbij ondersteunen? In conversie optimalisatie wordt dan ook vaak de term user experience gebruikt. De ervaring van de websitebezoeker moet zo goed mogelijk zijn, anders zal deze snel afhaken.

Met de volgende website optimalisatie tips zorg je ervoor dat jouw website nog beter aansluit op de behoeften van jouw klant en zorg je ervoor dat je meer doelen behaalt.

  1. Verplaats je in jouw klant
  2. Gebruik een call to action
  3. Gebruik je USP’s
  4. Gebruik je data
  5. Experimenteer
  6. Leer van je successen en fouten

Tip 1 // Verplaats je in jouw klant

Zoals aangegeven is user experience een belangrijk onderdeel van conversie optimalisatie. Probeer vanuit de ogen van een websitebezoeker naar jouw website te kijken. Waar is deze persoon naar op zoek? Hoe gemakkelijk kun je navigeren naar de diverse pagina’s? Is het eenvoudig om contact op te nemen? Als je merkt dat je hier zelf al wat problemen mee hebt, dan zal een persoon die niet bekend is met jouw website hier nog meer problemen mee hebben. Zorg ervoor dat de weg naar de conversie (bijvoorbeeld voor het plaatsen van een bestelling) zo kort mogelijk is. Hoe ingewikkelder dit pad, hoe eerder bezoekers namelijk afdwalen.

Tip 2 // Gebruik een call to action

Zorg voor duidelijke call to actions op jouw website. Met een call to action spoor je de bezoeker aan tot een conversie. Dit kan bijvoorbeeld door het toevoegen van een opvallende button, een contactformulier of met behulp van interne linkjes in je tekst. Zorg er in ieder geval voor dat jouw homepagina een call to action bevat en bekijk ook inhoudelijke pagina’s die voor jou het meest interessant zijn.

Tip 3 // Gebruik je USP’s

Je USP’s zijn jouw unique selling points en geven dus aan waarmee jij je onderscheidt van de concurrent. Bij eRocket is dit bijvoorbeeld de transparantie van onze online marketing werkzaamheden dankzij het eRocket Dashboard. Zorg ervoor dat jouw USP’s goed naar voren komen op je website. Je wilt immers dat een potentiële klant voor jou kiest en niet voor je concurrent!

Tip 4 // Gebruik je data

Gebruik data uit Google Analytics om te bepalen waar kansen liggen voor conversie optimalisatie. Je kunt in Google Analytics gebruik maken van zeer handige statistieken, we zullen er een paar nader toelichten:

  • Via de gedragsstroom kun je inzien welke paden bezoekers op jouw website afleggen. Hieruit kun je bijvoorbeeld afleiden of jouw website overzichtelijk is en of bezoekers gemakkelijk kunnen vinden wat zij zoeken.
  • Met het conversiepercentage krijg je inzicht in het aantal bezoekers dat een conversie oplevert. Vergelijk de conversiepercentages op verschillende pagina’s.
  • Tot slot kun je ook kijken naar pagina’s waar bezoekers juist afhaken. Vergelijk voor diverse pagina’s de statistieken uitstappercentage (percentage bezoekers dat afhaakt op deze pagina) en bouncepercentage (percentage bezoekers dat weggaat vanaf deze pagina zonder interactie te hebben gehad met je website).

Hier komt weer het logische denken uit tip 1 terug en de noodzaak om je in jouw klant te verplaatsen. Wat is er mis met deze pagina’s? Komt het doordat deze pagina niet goed in beeld komt op een mobiel apparaat of kan vanuit deze pagina niet eenvoudig terug genavigeerd worden? Is er sprake van een call to action op deze pagina?

Een andere tool waarmee je extra data kunt verzamelen is Hotjar. Met Hotjar kun je via een heatmap precies zien waar gebruikers naar kijken op je website, waar ze naartoe scrollen en op welke gebieden het vaakst geklikt wordt.

Tip 5 // Experimenteer

Eigenlijk bestaat een groot deel van conversie optimalisatie uit experimenteren. Heb jij vermoedelijk een knelpunt gevonden en denk je hiervoor een oplossing te hebben? Je kunt het gewoon doorvoeren en testen of het werkt. Je kunt dit doen met behulp van A/B testing. Bij A/B testing verdeel je de websitebezoekers in twee groepen die ieder een pagina te zien krijgen waarop één element anders is. Je kunt hiermee bijvoorbeeld ook kleine experimenten uitvoeren, bijvoorbeeld door het testen van verschillende kleuren knoppen.

Tip 6 // Leer van je successen en fouten

Dit hangt uiteraard samen met conversie optimalisatie tip 5: gebruik je inzichten uit de experimenten. Leer van je successen en pas deze ook toe op andere pagina’s indien mogelijk. Gebruik je fouten om van te leren en zet een nieuw experiment op.

Hulp van een specialist bij jouw website optimalisatie?

Met behulp van bovenstaande tips kun jij een start maken met conversie optimalisatie van jouw website. Heb je toch nog vragen of ben je benieuwd wat een van onze online marketing specialisten opvalt aan jouw website? Stuur een mail naar [email protected] voor meer informatie. Je kunt ons ook direct aanspreken via de chat of bellen naar 076 782 0560 . We denken graag met je mee!